afschuinen

boshaar

MF'er
4 mei 2004
94
0
ik heb de volgende vraag:

Is het afhankelijk van de snelheid waarmee je een bocht ingaat hoever je kunt afschuinen.

Dus als je harder gaat je ook verder kunt afschuinen. Of heeft het hier mee niks te maken en is het een kwestie van gewoon verder hangen en maakt het nie uit hoe hard je rijdt in de bocht.
 

boshaar

MF'er
4 mei 2004
94
0
kun je dat wat nader omschrijven want duwen heb ik nooit geleerd met het lessen. Gewoon kijken waar je heen wilt en hangen. Maar het heeft dus niks met de snelheid te maken maar hoe ver je durft te gaan. Ik heb wel de ervaring als je de bocht met een hogere snelheid neemt je wel schuiner moet
Je hellingshoek is niet snelheidsafhankelijk, je techniek wel (duwen of hangen)
 

Menuw

MF'er
2 jun 2004
163
0
Zutphen
Hoe schuin je moet is weldegelijk afhankelijk van de bochtsnelheid.

Hoe groter je snelheid, hoe kleiner de bocht, hoe schuiner je moet. Dat is gewoon een simpel natuurkundig verband.

Door te hangen/duwen/trekken dwing je de motor schuin, om zodoende de noodzakelijke zijdelingse kracht op te wekken, en zonder vallen de bocht door te komen.
 

rjeggens

MF veteraan
14 jul 2003
1.554
0
45
Eelde
Bezoek site
kun je dat wat nader omschrijven want duwen heb ik nooit geleerd met het lessen. Gewoon kijken waar je heen wilt en hangen. Maar het heeft dus niks met de snelheid te maken maar hoe ver je durft te gaan. Ik heb wel de ervaring als je de bocht met een hogere snelheid neemt je wel schuiner moet
Bij les moest ik idd de motor naar de grond duwen.. Motorcross style, zeg maar.. Nooit geprobeerd eigenlijk of dit snelheidsafhankelijk was :) Doe het eigenlijk alleen nog als ik ff een kort bochtje moet maken voor keren op de weg..
 

KawaZX-R

MF veteraan
8 apr 2004
4.373
0
44
Voorburg
kun je dat wat nader omschrijven want duwen heb ik nooit geleerd met het lessen. Gewoon kijken waar je heen wilt en hangen. Maar het heeft dus niks met de snelheid te maken maar hoe ver je durft te gaan. Ik heb wel de ervaring als je de bocht met een hogere snelheid neemt je wel schuiner moet
Je hebt neem ik aan wel 8jes, halve draaien en cirkeltjes moeten maken toch? Hierbij duw je de motor van je af de bocht in. Het is hierbij gewoon mogelijk je steppie aan de grond te krijgen.

Idd is het wel afhankelijk van de snelheid in een bocht hoe schuin je zal gaan.
 

mazzel

MF veteraan
16 apr 2004
1.257
1
Friesland
Afschuinen heb ik geleerd bij lage snelheid. Je gebruikt het bijvoorbeeld bij 8tjes draaien, halve draai etc. Idd motor van je af duwen. Kij ook maares bij het topic (centraal) ik heb rijlesen, staat vast wel iets in.
Maar volgens mij moet je niet met hoge snelheid afschuinen.... :+
 

Menuw

MF'er
2 jun 2004
163
0
Zutphen
Nee, je kan ook bij lage snelheid erg plat gaan. Is alleen lastiger.
Dat kan wel, maar dat heet: Op je bek gaan. :+

Verders blijft gelden: als je langzamer gaat, ga je ook minder schuin. (als de bocht tenminste hetzelfde blijft) Om toch kunstmatig heel schuin te gaan, terwijl dat eigenlijk niet nodig is, moet je zelf extreem naar de buitenbocht gaan hangen, om die schuine motor te "compenseren".
 

boshaar

MF'er
4 mei 2004
94
0
Zelf had ik de volgende theorie.
Als je harder de bocht in gaat of je hebt een scherpere bocht, damni de centrifugale kracht groter door schuin te hangen word dit opgeheven, hoe groter deze kracht hoe schuiner dus. Als je dan schuiner gaat zijn deze krachten niet meer in balans en val je om.
 

Nightbat®

MF veteraan
29 feb 2004
7.645
1.584
42
Delft
blijf je op je motor zitten zul je zien dat je bocht alleen maar groter
word naar mate je meer gas geeft, steek een knietje erbij uit en je bocht word
nog groter (vandaar altijd je knieen tegen de tank houden)

tenzij je 8jes "GP-Style" wilt doen zou ik niet in de binnenbocht gaan hangen
met je lichaam, denk dat het ook moeilijk gaat worden bij zo'n lage snelheid
vandaar de "Crossmotor" Stijl met je motor schuin en je lichaam recht t.o.v de horizon
 

Ferrekau

MF veteraan
Donateur
27 jul 2002
22.558
2
elst
kan iemand wat duidelijkheid verschaffen?
tis toch redelijk duidelijk uitgelegd :?

Afschuinen heeft niet direct met snelheid te maken. Je zou met stapvoetsrijden je steppie al tegen de grond kunnen rijden.
Het heeft alles met techniek te maken.
 

-Twilight

MF veteraan
2 mrt 2004
4.385
0
42
Amsterdam
ik heb de volgende vraag:

Is het afhankelijk van de snelheid waarmee je een bocht ingaat hoever je kunt afschuinen.

Dus als je harder gaat je ook verder kunt afschuinen. Of heeft het hier mee niks te maken en is het een kwestie van gewoon verder hangen en maakt het nie uit hoe hard je rijdt in de bocht.
Nou, als je een flauwe bocht met een slakkegangetje neemt, kan je de motor zelfs rechtop de bocht doorkrijgen. Maar met hogere snelheid ga je tegensturend de bocht door (bocht naar rechts --> kijken waar je heen wilterg belangerijk), gewicht verplaatsen + trekken aan je linkerhandvat. Bocht naar links andersom). Met tegensturen gaat je motor een heel stuk schuiner ineens.
 

boshaar

MF'er
4 mei 2004
94
0
nou da valt best mee de een zegd dat het wel met de snelheid te maken heeft de ander weer van niet
 

-Twilight

MF veteraan
2 mrt 2004
4.385
0
42
Amsterdam
Hoe kleiner de draaicirkel die je moet maken, hoe schuiner de motor gaat. En ook hoe sneller je gaat hoe schuiner je de bocht móet nemen om hem te halen.

Op de website van het blad "Motor" staat volgens mij een verhaal hoe dat allemaal natuurkundig in elkaar steekt, weet alleen even niet wat de URL is. (iig niet motor.nl) en heb ook even geen tijd om het op te zoeken, moet heel mijn huis nog uitmesten voor de visite komt (zie sig O-) )

Zal vanavond nog eens kijken ervoor.