Airbag op de motor

Waarom rij je nog niet met een airbag?

  • Te duur

    Stemmen: 48 34,5%
  • Nog niet overtuigd

    Stemmen: 9 6,5%
  • Nooit in verdiept / niet over nagedacht

    Stemmen: 50 36,0%
  • Ik rij wel al met airbag

    Stemmen: 32 23,0%

  • Totaal aantal stemmers
    139
Voor wat het waard is..
Ik rij met zo'n Turtle vest met touwtje. Ik snap dat een GPS/CPU/Sensor gestuurd ding beter is.
Mijn motorjas heb ik ontdaan van de rugprotector. De jas + vest zitten op die manier niet oncomfortabel.
Op hete dagen ventileert het voldoende, zeker icm nat T-shirt.

Reden keuze:
De Turtle is groot. Dekt mijn lange lichaam af van stuitje tot hoog in de nek. En was op moment van aankoop (2 jaar geleden) enigszins betaalbaar.
Nix opladen of abonnementen. Zelf CO2 patroon verwisselen.

Nog niet hoeven proberen gelukkig.

Nadeel: het ding is geel en heel zichtbaar. Geen "coole dark rider" uitstraling.
Automobilisten gaan ineens braaf Vmax rijden omdat ze denken dat ik een motoragent ben.
 
Een MASS eendelig pak op maat laten maken met geïntegreerde airbag voor voornamelijk het circuit, maar ook zeer zeker voor op weg.
Gisteren opgehaald en blij verrasst dat er ook een 'Street Mode' in de HeLite airbag aanwezig is. Vanaf 18 km/u wordt de airbag 'op scherp gezet'.
Enige overweging die ik nog heb: losse vorksensor van HeLite erbij kopen (+/- €120,-), zodat de airbag ook ploft bij bijv. een kop-/staart aanrijding.

Reguliere rug- en borstprotector wordt onder het pak gedragen.

Waarom hiervoor gekozen:
  • Volledig op maat
  • Volledig maar wens aan te passen qua kleuren en logos
  • Geïntegreerd (Helite) air bag systeem
  • Geen abonnement
  • Na een val: nieuw patroon erin en gaan (in het beste geval uiteraard)
  • Prijstechnisch was het ook nog enigszins verantwoord

1691074298713.png


p.s. pak is qua maat/ontwerp volledig op maat gemaakt, dus iets genuanceerder kan ook :)
 
Ik heb er in het verleden wel eens aan gedacht, maar tot aan vandaag eigenlijk niet meer. Toch wel erg interessant, vooral door de voortgang der techniek de laatste jaren. Volgend jaar staat een upgrade/update van de motorgarderobe op de agenda. Dan ga ik ook voor een airbag kijken. Zou het liefst wel een vest voor onder een jas hebben omdat ik nog wel eens wissel tussen jassen (leer/doorwaai).
 
Ik heb er in het verleden wel eens aan gedacht, maar tot aan vandaag eigenlijk niet meer. Toch wel erg interessant, vooral door de voortgang der techniek de laatste jaren. Volgend jaar staat een upgrade/update van de motorgarderobe op de agenda. Dan ga ik ook voor een airbag kijken. Zou het liefst wel een vest voor onder een jas hebben omdat ik nog wel eens wissel tussen jassen (leer/doorwaai).
Ik zag dat de Dainese D-Air Smart op verschillende plekken in de uitverkoop is.
 
Ik zag dat de Dainese D-Air Smart op verschillende plekken in de uitverkoop is.
Ik heb gisteren even wat onderzoek gedaan en kan bij de dainese D-air nog niet helemaal achterhalen hoe het zit met hergebruik na een crash en ondersteuning vanuit dainese w.b.t. De ‘ecu’. Is het na x aantal jaar ‘helaas wordt niet meer ondersteund’ of is het echt een ‘dom’ stand alone systeem dat verder niks nodig heeft?

De vesten die met het in&motion systeem werken (met abonnement dus) lijken mij interessant gezien een derde partij de ecu levert. Gezien dit hun businessmodel is heb ik ook wel vertrouwen in de ondersteuning op langere termijn.
 
Ik heb gisteren even wat onderzoek gedaan en kan bij de dainese D-air nog niet helemaal achterhalen hoe het zit met hergebruik na een crash en ondersteuning vanuit dainese w.b.t. De ‘ecu’. Is het na x aantal jaar ‘helaas wordt niet meer ondersteund’ of is het echt een ‘dom’ stand alone systeem dat verder niks nodig heeft?

De vesten die met het in&motion systeem werken (met abonnement dus) lijken mij interessant gezien een derde partij de ecu levert. Gezien dit hun businessmodel is heb ik ook wel vertrouwen in de ondersteuning op langere termijn.
Voor mij ook een vd redenen om voor In&motion te kiezen + dat die trackmode biedt.
 
Ik heb eind juli een Helite Turtle 2 gekocht, die toen in promotie stond bij Rad.eu en daar het scherpst geprijsd was t.a.v. andere (online) aanbieders (iets van 460 euro). Ik heb 'm alleen nog niet aangehad.. :X

Ik ben gegaan voor de zwarte versie, daar deze dan bijna mooi onzichtbaar over mijn 'all weather' zwarte motorjas gaat. Als ik dat wil kan ik daarboven nog altijd een (loszittend) fluo/reflecterend hesje aan doen, maar omgekeerd is wat lastiger. Ik heb enorm veel reviews gelezen voor ik uiteindelijk de keuze gemaakt heb welke ik precies wilde aanschaffen. Ik heb voor mezelf besloten dat ik een mechanisch systeem, met trekkoord, interessanter vindt dan een elektronisch omwille van de eenvoud ervan en omdat het anders toch weer een extra dingetje was om mee rekening te houden (lees: opladen). Weliswaar ben ik ervan overtuigd dat de elektronische sneller geactiveerd worden en wel andere voordelen hebben (je bent niet aan de motor verankerd, ook bescherming bij een aanrijding achterop etc). Ik wilde sowieso geen systeem met abonnement en het feit dat zo'n Helite (of Hit-Air) na een activatie door de gebruiker eenvoudig zelf terug kan worden gereset is een enorme plus. Geen extra kosten om het ding terug te sturen naar de fabrikant om weer te activeren. Nee, gewoon een nieuwe CO2-capsule erin en klaar.

Uiteindelijk ging het voor mij tussen Helite Turtle 2 en Hit-Air, omdat deze twee modellen het meeste volume hebben en het grootste deel van het bovenlichaam beschermen - vooral ook de nek en de onderrug / heupen. Held heeft overigens een rebranded versie van de Helite en ook Hit-Air had geloof ik zo'n samenwerking met een ander merk. Hit-Air is wereldwijd bij verschillende politiediensten standaard in gebruik. De twee merken hebben een al heel lange staat van dienst (Hit-Air zelfs langer dan Helite) en zijn ook al even welbekend in de paardensport. Hit-Air heeft als grote voordeel dat hun vest een bijna ongelimiteerde airflow toelaat, lichter is en dat één maat aangepast kan worden aan meer lichaamsformaten. Helite heeft dan weer een meer massiever voorkomen, vooral door de enorm grote rugprotector (die niet alleen je rug, maar de airbag ook zelf beschermt) en daardoor ook minder compact kan worden opgeborgen. Je moet ook specifiek die enkele goede maat kopen op basis van je lengte/breedte/hoogte (ze gebruiken hiervoor een tabel). De Helite heeft dan wel weer de snelste activatie-tijd in de categorie mechanische systemen (minder dan 0,10 sec (en meestal ca 0,08) vs 0,25 s bij Hit-Air.

De vest voelt op zich zwaar aan, maar eenmaal je hem aan hebt, merk je daar nog weinig van. Voor de zeer korte, sporadische woon-werkverkeer tripjes die ik met een Vespa 125 cc uitvoer op de binnenwegen, stak ik me op de moeite de vest daarvoor aan te doen. Eigenlijk geen reden, want een onafhankelijk onderzoek heeft uitgewezen dat dergelijke airbagvesten vooral effectief zijn bij de lagere snelheden (40-50 km max) (!). Op die enkele tourrit die ik met de Honda 400cc heb gedaan.. had ik er geen zin in.. Het was erg warm weer en ik vind de Helite minder lekker zitten boven mijn doorwaaijas (de kraag van de Helite komt boven het eerder korte kraagje uit van die vest) en ik had er gewoon geen zin in om de hele dag daarboven nog een extra laag aan te hebben. Ik speel met het idee om uit te kijken naar een Hit-Air voor de warme zomerdagen, of zelfs eventueel te gaan voor de Helite Vented - een doorwaaijas, waarin een airbagsysteem is geïntegreerd. Maar ik heb me wel voorgenomen om er eindelijk eens werk van te maken, en er een gewoonte van te maken de vest aan te doen. Sowieso voor de langere ritten op snelle(re) wegen en bij slechter weer.
 
Ik rijd ook met zo'n ding. Altijd, ongeacht weersomstandigheden of af te leggen afstand. Heb een Held variant met touwtje, kan onder of boven je jas. Ik draag 'm er onder. Dat zorgde bij mij weer voor een nieuw dilemma, want ik had gelezen op de site van Held dat het dan niet aan te raden is om je jas aan je broek te ritsen. En die gedachte vond ik dan ook weer niet zo fijn.

Dus mijn oplossing is - totdat ik een betere oplossing heb gevonden - om als eerste laag een KNOX Urbane Pro2 aan te doen (die kan door de belt loops vast aan mijn motorjeans) en daarboven de airbag (die ook gewoon standaard om de KNOX hangt in mijn kast). Afhankelijk van de temperatuur kies ik dan welke jas ik daar overheen doe. Of, als het heel erg warm is, dan doe ik er geen jas boven (de KNOX is AA gecertificeerd. Ik draag de impactbescherming in de KNOX, en heb de impactbescherming daarom uit mijn jassen gehaald).

Eigenlijk twee extra lagen dus. Niet optimaal, maar ben er al aan gewend. Volgens mij zijn er tegenwoordig ook wel jassen die je wél gewoon vast kan ritsen aan je broek als je er een airbag onder draagt (misschien wel de Alpinestars TechAir ready jassen? Zal me er eens over laten informeren). Dus er komt vast wel ooit een moment dat ik ga kijken naar een mooie jas waarbij dat kan. Dan kan de KNOX er tussenuit en alleen nog maar gebruiken worden bij hele warme temperaturen met de airbag erboven. Tot die tijd vind ik het wel prima zo.
 
Even dit topic nieuw leven inblazen nu er deze week een mooie review van FortNine is uitgekomen (zie video onderstaand).

Er wordt onder andere uitgelegd dat impact-absorbtie (airbag) 50x effectiever is dan impact-verdeling (rugprotector). Ook wordt er een vergelijking gemaakt tussen draad en computer:


Misschien goed om de Helite Turtle 2 en de Bering C-Protect Air toe te voegen aan de topicstart? Dit eerste is van de video, die tweede is bij MKC te koop.
Heb toevallig dit FortNine filmpje deze week voor het eerst gezien, en ben me nu wat aan het oriënteren op airbags.
Die Helite vindt ik erg interessant, hoge absorptie en nekbrace-achtige berscherming, plus goedkoop bijvullen met die CO2 cartridges.
Interessant in deze video is dat sommige airbags veel minder bescherming bieden dan anderen. Mij lijken airbags die je over je jas moet dragen ook sowieso veiliger. Ten eerste kan een airbag onder je jas natuurlijk niet zover uitzetten zoals airbags als deze Helite, en wordt fatsoenlike nekbrace-achtige bescherming onder een jas al helemaal lastig lijkt mij. Als er airbags zijn die dat wel goed kunnen onder je jas, moet je jas natuurlijk wel mee naar boven kunnen bewegen, dus dan kan je m weer niet vastritsen aan je broek.

Met de recente aanschaf van een nieuwe jas heb ik ook mijn zachte (schuim) rugprotector die in de jas zelf past overgezet naar mijn nieuwe jas. Omdat dat wel niet veel zal voorstellen qua protectie ook gekeken naar level 2 CE protectoren die je in je jas kan doen.
Mogelijk is een airbag dan niet eens zoveel oncomfortabeler dan zo'n stevige rugprotector. (Los van dat een rugprotector natuurlijk geen ventilatie aan de voorkant van je jas verhinderd :+.)
 
Ik heb nu een Helite Turtle 2 (de mechanische versie) gekocht.
Specifiek voor Helite gekozen vanwege het hoge volume in opgeblazen staat en de bescherming van je nek.
Voor mechanische versie om een aantal redenen. Behalve geen gedoe met batterijen opladen, ook geen gedoe met de batterijen capiciteit die langzaam steeds minder wordt. En niet afhankelijk van elektronica die misschien niet werken. Dat je met een koordje 'vast' zit aan je motor heb ik geen problemen mee. In de winter rijdt ik ook met verwarmde kleding die met een snoertje aan de accu hangt.
Bij veel elektronische airbags wordt er overigens gebruik gemaakt van GPS, naast een aantal andere technieken, maar zijn de vesten wel afhankelijk van het GPS signaal om goed te werken. Daardoor werken die vesten vaak ook pas vanaf 20-30 km/h. Bij Helite kun je die wel koppelen aan een optionele voorvorksensor, die geen GPS nodig heeft, al vanaf stilstand werkt, en specifiek schokken detecteert voor als je bijvoorbeeld van achteren geraakt wordt voor het stoplicht.
Daarmee heb je waarschijnlijk wel completere bescherming dan met de mechanische versie.
Qua comfort merk ik niet veel van het vest, in ieder geval nu niet gekleed op de kou met meerdere lagen aan. De lange rugprotector voel je niet zo omdat het vest toch redelijk ruim moet zitten, dus hij zit niet strak op je rug.

Helite heeft trouwens tegenwoordig ook een airbag in een rugzak, de H-moov. Zowel elektronische als mechanische versies. Deze zijn een stuk anoniemer dan airbagvesten, omdat het verschil met een normale rugzak qua uiterlijk erg klein is. De bescherming is bijna hetzelfde als bij de vesten, ook je rug onder de rugzak wordt beschermt. Alleen is de voorkant niet met de achterkant verbonden dus die bescherming boven je heupen heb je niet. Voor motorrijders die geen airbag willen dragen omdat ze dat er niet uit vinden zien kan dat een mooie optie zijn.
 
Helite heeft trouwens tegenwoordig ook een airbag in een rugzak
FortNine heeft vandaag een nieuw filmpje op YouTube gezet dat hierop in gaat.

Het hele filmpje is veel positiever over airbags dan 2 jaar geleden. Toen stelde hij vragen zoals: "but is it useful?", en "they're not invincibility cloaks". Als conclusie: "Mensen dragen ze niet, omdat gevaar bij de hobby hoort. Maar als je toch wilt, neem de Helite zonder electronica." En hij zegt niks over of hij er zelf eentje gebruikt.

Echt de hele toon is veranderd. Ryan geeft aan dat 'ie zoiets als jij heeft, maar is nog positiever over die rugzak.

 
FortNine heeft vandaag een nieuw filmpje op YouTube gezet dat hierop in gaat.

Het hele filmpje is veel positiever over airbags dan 2 jaar geleden. Toen stelde hij vragen zoals: "but is it useful?", en "they're not invincibility cloaks". Als conclusie: "Mensen dragen ze niet, omdat gevaar bij de hobby hoort. Maar als je toch wilt, neem de Helite zonder electronica." En hij zegt niks over of hij er zelf eentje gebruikt.

Echt de hele toon is veranderd. Ryan geeft aan dat 'ie zoiets als jij heeft, maar is nog positiever over die rugzak.

Dat is wel toevallig net op dezelfde dag een filmpje hierover. De toon vind ik inderdaad een stuk positiever, maar ik vond het in het eerdere filmpje ook al positief. Hij ging er op in waarom veel mensen ze niet gebruiken, zonder dat te veroordelen. Maar het filmpje gaf mij ook het idee dat hij ze zelf wel een goed idee vind. In die conclusie zei hij ook nog "But maybe you want to buy one while you still have the choice to buy one", alsof hij het niet willen dragen van airbags onverstandig vindt.
Over de elektronische versies blijft hij wel negatief. Dat je bij Helite (en mogelijk nog andere fabrikanten?) het kan koppelen aan een sensor op de motor waardoor je niet afhankelijk bent van GPS, schokken kan detecteren en het vanaf stilstand werkt, benoemt hij helemaal niet.
Helite heeft kennelijk ook een complete jas in het assortiment.
Ik ben er nog steeds niet helemaal over uit, maar het is dan ook nog geen rij-weer (Voor mij).

3 jassen zelfs:
Mechanical motorcycle aibargs
 
Ik was een RyanF9 fan tot ik het eerste en nu ook het tweede filmpje gezien heb over airbags. Vermits ik meer dan gemiddeld op de hoogte ben , zijn mijn ogen open gegaan over hoe misleidend zijn content wel kan zijn, weliswaar steeds verpakt in een heel goede video, die bovengemiddeld amusant is gemaakt, maar daarom juist gevaarlijk, want als je de comments leest...Iedereen neemt hem wel serieus.
In die laatste video zit behoorlijk wat misleidende info over het in&motion systeem in de klim airbag, die hij in de vuilbak gooit.
Vooreerst nog even melden dat er ook een Helite video circuleert , waarin hij als testobject meedoet, waarbij hij wel heel gemakkelijk zijn gezicht leent aan Helite...Onafhankelijk? Meh.
Even wat mythes debuncken, die hij eigenhandig aan het creeeren is met zijn video's:

1. Het In&Motion systeem is een verachtelijk subscriptiesysteem, waar je maandelijks of jaarlijks moet blijven betalen. FOUT. Je kan kiezen om te leasen op maand of jaarbasis ( revolutie abonnement) OF je kan kiezen om gewoon te kopen en 1 keer te betalen (Klassiek) OF je kan kiezen om na 3 jaar leasen, nog 1 betaling te doen en daarna niet meer te betalen. ( overstappen van revolutie naar klassiek ) Je hebt dus een keuze , die andere systemen niet bieden.

2. Het In&Motion systeem valt uit als je een keer vergeet te betalen ( bij lease) : FOUT. Je moet al van slechte wil zijn , want er komen diverse waarschuwingen en pas na een maand van niet betalen zal de airbag niet activeren. Bovendien valt hij niet zomaar uit. Je ziet dat hij niet meer activeert. Tenslotte, als je zo slordig bent met betalingen....Je kan hem gewoon direct kopen, (classic formula) dan valt hij niet uit (zie punt 1)

3. ALs je geen subscriptie of leasecontract hebt, dan wordt je airbag niet geupdate. FOUT. Ik heb het systeem in een IXON vest sinds 2019. Het is een classic formula ( dus ik betaal niets meer, hij is gekocht) . Toch ontvang ik automatisch en volledig gratis alle algorythme updates, die tijdens het opladen automatish worden geinstalleerd + je krijgt ook de info, wat er is veranderd. Mijn inmiddels 5 jaar oude systeem ( zonder subscriptie of betalingen) is dus volledig up to date naar 2024 standaard. Nu schreef ik recent HELITE aan met de vraag hoe hun E-turtle wordt geupdate eens je het systeem hebt gekocht.... Hun antwoord : Neem contact op met je verkoper om na te zien of er iets nodig is.... Met andere woorden, die systemen worden gewoonweg niet geupdate. ALpinestars daarentegen, kan je eveneens zelf updaten. Ik vind Alpinestars overigens ook een heel goed systeem naast alle in&motion systemen

4. Ze zijn schandalig veel duurder, want je moet naast de vest ook nog eens apart betalen voor de leasing.... FOUT. t'is te zeggen. Het is inderdaad best wel prijzig, maar De vest+aankoop van het in&motion box/software samen (dus als je ineens wil kopen en geen leasing wil) kost ongeveer evenveel als een HELITE E-turtle of een alpinestars tech-air 5 . De ene kost wat minder , maar is dan weer veel duurder om te herladen als ze is afgegaan, kortom , deze elektronische airbagsystemen zitten rond dezelfde prijsmarkers. Maar als je ze gaat vergelijken met de systemen met een touwtje, dan zijn deze uiteraard veel goedkoper, dat is de logica zelve, er zit gewoon veel minder technologie in.

5. Het In&Motion systeem zou maar in 75% van de gevallen opengaan. FOUT....Hij toont in zijn 2024 video een beeld uit de handleiding van 2020, zo misleidend is die video. Inmiddels zit de efficientiegraad over de 95% van alle denkbare situaties en gaat dat voor dit jaar richting 100% . Dat hadden ze overigens reeds in 2022 bereikt en die steeds verbeterende algorythmes zijn automatisch geupload in alle actieve airbagsystemen ( gekocht of geleased).
Een algorytme heeft maar 2 uitkomsten : NIET afgaan of Afgaan en dat wordt duizenden keer per seconde geevalueerd. Afgaan in een situatie waar dit niet de bedoeling is, is een big nono, maar je wil wel dat hij afgaat als het wel moet. Doordat in&motion alle rijdersdata automatisch verzamelt ( tijdens het opladen van de batterij over wifi) van al hun reeds verkochte systemen, ook de mijne, hebben ze inmiddels 179 milioen km aan data en 1000en geregistreerde crashes. Op die manier zijn zij het enige systeem dat zo een massa aan data binnenkrijgt, waarmee ze constant kunnen verbeteren en updaten. Al hun klanten zijn ook hun testpiloten, maar die klanten krijgen in return ook alle updates.
Zet daar tegenover HELITE???? Updates meneer, dat is niet nodig.

6. Elektronische airbags, dat is iets voor op circuit. Op straat zijn airbags met een touwtje goed genoeg. FOUT. Het tegendeel is waar. Op straat zijn er zelfs meer risico's. Een voorbeeld: Bij een rechtstreekse aanrijding ( je weet wel, een busje komt van de oprit en heeft de moto niet zien komen) kan een mechanische airbag nooit tijdig opengaan. Een goede elektronische airbag is al open als je achterwerk 10 cm uit het zadel is en lang voordat je over je voorvork wordt gecatapulteerd tegen het voertuig. En zo zijn er heel wat situaties, waarbij een mechanische airbag niet of gewoon te laat open zal zijn gegaan. Met andere woorden , die 95% efficientie, zelfs de 75% haalt een mechanische airbag nooit.

7. Ryan suggereert dat bij een aanrijding achteraan, terwijl je stilstaat, de in&motion niet zou opengaan. FOUT. Ik schreef hen hierover aan en ze bevestigen dat door de impact de accelerometers wel degelijk de crash zien en de airbag zal openen. Dat was in het begin niet zo, omdat er een zekere snelheid moest worden gereden voordat de airbag actief is ( op circuitmodus is dit nog zo) , maar hier komt de fijntuning dus zijn hoofd boven water steken. Van 75 naar meer dan 95% van alle denkbare gevallen.....
HELITE heeft daarvoor de extra sensor op de vork van de motor nodig ( hun algorytmes zijn , door veel minder data, minder krachtig ) , maar wat als je dan even op een andere motor overstapt.

8. Ik denk dat RyanF9 ook ergens suggereert dat als je GPS verbinding wegvalt ( tunnel of zo) de elektronische airbag niet meer werkt. FOUT... De In&Motion box heeft een GPS ontvanger, maar die heeft het systeem niet nodig om te werken of ontplooien in geval van een val of aanrijding . Dat vind je ook terug op hun website als je wat dieper in de technologie graaft. Die GPS wordt ondermeer gebruikt voor het liberty Rider systeem en andere functies, maar niet om actief beveiligd te zijn.

Afijn. Er zijn nog veel andere dingen over die video te vertellen (als je op de hoogte bent)
En neen, ik heb geen belang bij In&Motion, behalve dat ik hun systeem sinds 2019 gebruik en dat ik al wel wat andere systemen heb getest en redelijk goed de voor en nadelen van de diverse aanbieders ken. En dus maakte ik me wat druk over een influencer die ( met een agenda???) één van de meest vernieuwende systemen gewoon afkraakt en hiermee duizenden goedgelovige meelopers en roepers de verkeerde kant opstuurt naar inmiddels voorbijgestreefde mechanische technologie. ( die weliswaar zijn nut heeft gehad en beter is dan niets, dat wel)
Ik lijk hier misschien wat negatief over HELITE, maar dat is niet zo. Ze hebben kwalitatieve airbagsystemen en ze hebben de motorairbag echt wel een positieve boost gegeven en dat is lovenswaardig. Maar ze zijn laat op de elektronische trein gesprongen en dan nog met een systeem dat niet in staat is om te leren of zich te verbeteren of upgraden. Daarom blijven ze daarnaast maar mechanische systemen op de markt smijten, die met de huidige technologische stand van zaken, voorbijgestreefd zijn. Hoe zou jij het vinden als je nieuwe auto een airbag had die getriggerd wordt door een touwtje aan je voorbumper? ( en die dus in heel wat gevallen niet gaat werken)
 
Laatst bewerkt:
@gvy Er is behoorlijk wat op aan te merken, inderdaad. Een andere misser vind ik ook dat hij niks zegt over Dainese en Alpinestars. Die leveren volledig geïntegreerde jassen en pakken. Misschien heeft dat te maken met het feit dat het Europese merken zijn.

Ik moet wel zeggen dat ik de "koop" optie van In&Motion niet zo sterk vind. Die is prijstechnisch niet erg aantrekkelijk:
Held eVest (dus In&Motion) kost 379 + koop 399 = 778 bij Louis
Dainese of AlpineStars = 699 bij Biker Outfit

Verder helemaal met je eens.
 
  • Leuk
Waarderingen: gvy
Dat klopt Bart. Maar het kan interessant zijn om het volledige plaatje te bekijken, vooraleer aan te kopen.
Er is ook de Furygan 312+400 = 712€ of de Ixon 359+400 = 759, je kan wat rondshoppen voor stand alone vesten met het identieke systeem.
Interessant is ook eens te zien : Wat is het prijskaartje na 1 (of meerdere) ontplooiingen :

Na 1 ontplooiing:
In&motion : 759€ (+/-) basisaankoop + nieuwe inflator : 90€. Je kan die zelf installeren en er is een handleiding hoe je de airbag vooraf zelf kan testen (oppompen) en nazien. Je systeem moet dus niet opgestuurd worden : samen is dat dan ongeveer 849€

Alpinestars : 699€ basisaankoop + opsturen naar Alpinestars voor nieuwe gasfles en nazicht : 169€ = 868€. Bovendien moet de vest iedere 2 jaar of na 500 uur worden nagezien : 104,95€.
Je bent je vest even kwijt.

Dainese D-air : 699€ basisaankoop + opsturen naar erkende dealer voor reload : 249,95€ = 948.95€

Dus dat zijn dingen die je als koper kan meenemen in je beslissing. Nogmaals beide systemen zijn evenwaardig, en hun prijs zit afhankelijk van hoe je dingen bekijkt heel erg gelijk.
Ik denk bovendien dat de keuze tussen Alpinestars/Revit of In&Motion vooral ook zal gemaakt worden op basis van hoe ze de airbagbescherming hebben opgebouwd. Er is voor beide systemen een verschil in visie en elk hebben ze sterke kanten , die je als klant over de brug kan halen.

Alpinestars : bescherming van de schouders/bovenarm/collarbone en ook beter aan de zijkant van de ribben, maar dus heel bewust niet rond de nek . In&Motion meer klassiek abdomen en rug en over en rond de nek. t'is maar wat je voorkeur heeft.

Als je volledige jassen en pakken wil met In&motion techniek, kan je oa terecht bij RST , die naast 1 delige racepakken met het systeem geintegreerd, ook gewone jassen verkoopt . Ik ben zelf meer fan van de stand alone vestjes. Voor racepakken lijkt me geintegreerd beter , maar Ik hoorde al iemand die een RST gewone jas had , en daar niet echt tevreden over was en dan is het jammer dat het airbagsysteem ( waar hij wel tevreden over is) er aan vast hangt. Zelf heb ik mijn Ixon airbag vestje ix-U03 reeds 5 jaar en exact 40614km in gebruik. Dat zijn dus ergens tussen de 500 a 700 draaguren. Het is nog altijd in heel goede staat. Maar ik heb intussen wel al zo'n 4 verschillende motorjassen gehad. Ook zullen er mensen in de zomer de voorkeur geven aan een doorwaaijas en in de winter een normale jas. Dan is een stand alone vestje voor onder de jas toch handiger. Ik haal sowieso de rugprotectoren direct uit mijn jassen, omdat ik altijd de airbag gebruik.
Maar opnieuw, iedereen heeft daarin zijn specifieke voorkeuren.
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk zou , voor mezelf, een mooie configuratie de volgende zijn : Nog te ontwerpen overigens

Een liefdes kind uit een Knox urban pro MK3 ( AA certified) en een in&motion of alpinestars airbagsysteem. :):)
Dat zou dan een stand alone lichtgewicht ademende airbagvest , AA certified, worden, met, lange mouwen met geintegreerde level 2 elleboog en schouderprotectie en op het lichaam de airbag met geintegreerde rugprotector.( level 1 of 2 )
Een knoxvestje is op zich stand alone AA gecertifieerd qua bescherming en abrasion resistance en zeer ademend.
De integratie van de airbag doet dat zowieso iewat teniet ( airbag is liefst niet ademend |() maar dat kan opgevangen worden door meshpanelen te verwerken op de zijflanken (zoals in de IXON vestjes) en onder de armen .

In de zomer kan je daar dan mee rijden over de T-shirt zonder iets meer. Daar is de knox urban pro ook voor bedoeld.
In de winter doe je daar om het even welke vest of lagen ( koude , regen....) overheen. Het hoeft zelfs geen beschermende motorkleding te zijn.

De huidige knoxvest kost inclusief alle protectoren ongeveer 300€ , werk daarin het airbagsysteem weg , een stand alone vest vb IXON IX-airbag U03 kost 360€.
Dan denk ik dat een geintegreerde vest met eigenschappen van de twee bovenstaande gecombineerd ergens aan 550€ moet uitkomen + de in&box techniek 400€ en je komt op een lichaamsbeschermende volledige en comfortabele ondervest van pakweg 950€ of minder.
Wat je daar dan in het tussenseizoen of winter overheen draagt hoeft niet meer extra beschermend te zijn.

En zo kan een mens eens zijn ideeen de wilde loop laten gaan he _O-

EDIT :
Verdorie ....en plots zie ik dat het eigenlijk bijna al bestaat bij RST : Hoewel.....net niet, het is een level C (impact protection only)
De volledige buitenkant is mesh, dus niet level AA gecertifieerd zoals de knox. Er moet dus nog altijd een abrasive resistant vest (zonder protectoren) over gedragen worden. Maar toch wel interessant als mijn IXON ooit moet vervangen worden. Mijn in&box past er gewoon in, dus die moet ik al niet kopen. Vooruit RST of anderen.... Maak nu toch dat level AA gecertifieerd vestje met geintegreerde airbag
1708347773317.png

1708347925089.png
 
Laatst bewerkt:
@gvy goed overzicht met overwegingen, en als de fabrikant er niet tussen hoeft te zitten voor een airbag reset, scheelt dat veel irritatie.

Mooi vestje, die kende ik niet. Momenteel heb ik bij temperaturen van meer dan 30 graden niet m'n airbag jas aan. Maar ja, dat gebeurt voor mij zo weinig op dit moment... misschien in de toekomst.

Overigens is deze week wel de tijd om een airbag vest te kopen. Kortingsacties sluiten vaak dit soort artikelen uit, maar de korting i.v.m. Motorbeurs neemt ze gewoon mee:
Airbagvest kopen? | Optimale bescherming | MKC Moto
 
  • Leuk
Waarderingen: gvy
Gezien het aantal motor rijders en verhouding doden is het echt nihil.

Wat zal het zijn, meer dan miljoen met rijbewijs dus mogelijk rijders. Sommige huren.
700.000 daarvan hebben een geregistreerde motor. Niet iedereen rijd altijd.

Maar daar sterven gemiddeld 50 van per jaar.
De rest is vast gewond..

Beter een airbag op de fiets, daar gaan er een paar honderd van dood per jaar.
 
Gezien het aantal motor rijders en verhouding doden is het echt nihil.

Wat zal het zijn, meer dan miljoen met rijbewijs dus mogelijk rijders. Sommige huren.
700.000 daarvan hebben een geregistreerde motor. Niet iedereen rijd altijd.

Maar daar sterven gemiddeld 50 van per jaar.
Lekker boeie.
Rare reply…

Als je 1 van die 50 bent boeit het voor jezelf niet meer maar voor je naasten toch best fijn als het voorkomen zou kunnen worden. Daarnaast, al dan niet stevige invaliditeit kunnen voorkomen is opzich ook best prettig.
 
Rare reply…

Als je 1 van die 50 bent boeit het voor jezelf niet meer maar voor je naasten toch best fijn als het voorkomen zou kunnen worden. Daarnaast, al dan niet stevige invaliditeit kunnen voorkomen is opzich ook best prettig.
Heb de tekst net aangepast:)

Boeie was een slechte woord keuze:)
 
Waar het opneer komt is dat het allemaal wel mee valt. De vraag is ook, wat voor letsel. Ik ken iemand waar van bij zijn vriend zijn been er vanaf is gereden. wat beschermd de air bag en welk letsel is het meest voorkomend.

En natuurlijk is het een feit: als je niets probeert bescherm je het niet.
 
Een airbag beperkt veel letsel aanzienlijk. Sprak iemand die op een SEH werkt en ze zien daar steeds vaker patienten binnenkomen die het zonder airbag niet gered hadden.

En volgens mij zijn er in dit topic ook al een aantal voorbeelden van circuitrijders die goed wegkwamen met een airbag na een crash.
 
Terug
Bovenaan Onderaan