angst voor bochten

varadero2002

MF'er
4 sep 2003
75
0
groningen
ik heb al een tijdje les en heb vorig jaar een motorongeluk gehad tijdens lessen. Mijn fout, ik keek verkeerd. Alles is vrij goed afgelopen, gescheurde banden in mijn schouder. ik heb nog wel geprobeerd om examen te doen later in het jaar maar doordat ik bang bleef in bochten is dit mislukt.
Nu heb ik weer les (ik geef gewoon niet op) maar ben dus weer bang in de bochten.
Wie geeft me advies...wat moet ik doen of juist niet doen? Ik wil gewoon dat papiertje halen, want ik vind het gewoon erg fijn om te rijden. :?
 
geef dit door aan je instructuur en regel een les alleen met hem/haar
en dan vooral een bochtige les van maken
geloof mij dat het werkt
 
lijkt mij inderdaad een gevalletje voor je eigen instructeur (je weet wel, diegene die er hard voor geleerd heeft, al ervaring met jou heeft en diegene die je betaalt).

Volgens mij had een "goede" instructeur het probleem alleen gezien en/of aangevoeld en er met je over gepraat, maar dat is mijn mening.

Verder veel succes !
 
Ooit ook meegemaakt ,dat ik "bang" was om bochten te nemen.
Mijn advies is ga toeren met iemand die je 100% vertrouwd en rijd achter hem (haar) en bouw zo het bochtenwerk weer op en ga van de veronderstelling uit daar waar hij (zij) door kan ,kan ik ook door .
 
Ik had met lessen angst om hard te remmen. Elke les hebben we extra tijd besteed hieraan. Heeft hem vast een extra band gekost in die tijd O-)
 
oefenen oefenen oefenen oefenen oefenen oefenen oefenen oefenen :]

ik heb je ouwe topic ff doorgespit....maar heb je al eens bij een andere rijboer gereden?....ik had tijdens mijn vakantie een keer bij een ander gelest (paar uurtjes) en daar leerde ik wat extra dingetjes die ik bij mijn andere rijschool weer kon gebruiken....niets ten nadele van de rijboer waar ik mijn papiertje haalde...gewoon effe ervaring met andere instructeur...

anyway...ik ben geslaagd dus jij strax ook :}

*ik was eerst ook beetje bangig om die ER-5 op de grond te drukken met achtjes draaien.....instructeur zag dat en ik moest achterop bij hem op die kawa (hij zonder helm, nonchalant peuk in zijn hoofd) en toen ging ie geloof ik wel 50 x om zijn as met de steps aan de grond tot ik groen en geel zag maar ik wist wel hoe het voelde toen
 
Mijn advies is ga toeren met iemand die je 100% vertrouwd en rijd achter hem (haar) en bouw zo het bochtenwerk weer op en ga van de veronderstelling uit daar waar hij (zij) door kan ,kan ik ook door .

Ja dat klopt! Ik ben ook geen held in de bochten, maar zodra ik achter mijn vriend aanrij (TLpeter) dan gaat het vanzelf! Gewoon het lekkere kontje volgen! Ik vertrouw erop dat hij het tempo aanneemt waarvan hij weet dat ik het ook kan volgen (hij scheurt ook wel eens er vandoor, maar dan zie ik duidelijk dat hij bedoelt dat ik niet moet volgen!). Heerlijk is dat. Veel lekkerder dan met 'vreemden' rijden.

Maar in jouw geval: vraag of je instructeur met zijn motor voorop wil rijden, tot je de bochten wat meer in je vingers hebt?
 
Ik had ook moeite met bochtjes, ben toen ook bij de instructeur achterop geweest en maar rondjes rijden om dat gevoel te krijgen. Ook een bochtig weggetje uitgezocht waar hij dan voorop reed en ik moest volgen totdat het naar tevredenheid ging en nog een keer om af te leren.
Inmiddels heb ik enkele maanden niet gereden en zie er nu weer een beetje tegen op. Ik ga er maar vanuit dat als ik er weer op stap dat gevoel weer terug komt.
 
Wat mij enorm heeft geholpen is de VRO I training.

Na 15 jaar niet meer te hebben gereden was ik het
redelijk kwijt. Eerst een oud bakkie gekocht, een
K100RS en daar 1 jaar lekker rustig op gereden.
Hierna een PAN gekocht, ik had inmiddels wat meer
zelfvertrouwen gekregen. Met deze PAN dus een VRO I
training gedaan en dat helpt heel veel. Daar leer je
zonder stress korte en lange bochten rijden. Nogmaals,
ik heb er heel veel baat bij gehad.

Moet je wel eerst je rijbewijs hebben natuurlijk '(

Succes.
 
misschien vragen of je bijvoorbeeld een stukkie kan rijden met hem achterop.

hij kan vanaf daar flink meesturen zodat je een paar keer een echt goeie mooie bocht kan maken en het gevoel (hoe dat voelt, waar je de motor laat kantelen en hoeveel) weer een beetje krijgt.

good luck!
 
Ik heb een Nederlandse vertaling van de Twist of the Wrist. Het gaat over bochtentechniek, angsten en zwaartekracht. Na het lezen van het boek ben jij van je angst af. Gegarandeerd! Mail me even als je geinteresseerd bent.

Suc6
 
Belangrijk is ten eerste dat je niet op de grond voor je kijkt, maar gewoon naar de bocht. En dan met name hoe die bocht loopt en zover mogelijk naar het einde.
T kan best eng zijn als je in de bocht zit en je bedenkt jezelf hoe dichtbij je eigenlijk bij de grond zit.

Een ander manier is om iemand anders op jou motor te laten rijden, jijzelf achterop, zodat je kan ervaren hoe het is, en eventueel hoe schuin je kunt gaan.

En nog een ander manier is om achter iemand aan te rijden die wat ervaring heeft met een soortgelijke motor. Dan houd je gewoon zijn snelheid aan en kun je kijken hoe hij/zij het doet.

In ieder geval heel veel succes!

En als je het eenmaal kunt, zul je zien dat bochten echt LEUK zijn 8-)
 
Tot nu toe heeft destijds bij mij het forceren (al eerder hier genoemd) door de rij-instructeur geholpen. Ik had een leuke, spontane instructeur (lesschool Joop Hagen, Deventer red.) en ik was ook veel te voorzichtig. Ik achterop en hij maar draaien en doen, zodat ik merkte dat de fiets het kon hebben.

Na het lessen is het van belang dat je de motor goed vertrouwt, niks forceert en steeds iets verder gaat als je daar zelf vertrouwen in hebt. Bang moet je niet zijn, dan ga je geforceerd rijden en wordt de kans op een fout wel groter.

Heel veel succes en oefenplezier,

Johannes ;)
 
Leer je motor kennen, dan weet je wat de mogelijkheden zijn. Jij bent daarbij de baas, dus jij moet het doen. Anders gaat de motor er weer vandoor met je.
Succes!
 
Ik heb in december ook een ongeluk gehad en had daarna ook weinig vertrouwen in bochten. Het was zelfs zo erg dat ik nachtmerries had dat ik in voor mij bekende bochten precies zo onderuit gleed als tijdens m'n ongeluk. Het beroerde was dat het achterwiel door gebrek aan grip weg schoof. Iets wat ik totaal niet had verwacht. Dus elk bochtje dat je dan neemt neem je met in je achterhoofd het mogelijke glijden.

Wat ik op een gegeven moment heb gedaan is op een mooie dag steeds hetzelfde mooie bochtje nemen en er steeds dieper in te gaan. Steeds ietsje verder. Misschien heel achterlijk, maar ik ging net zo lang door tot ik m'n laars aan de grond had. Daar schrik je effe van, maar de tweede keer heb je echt het gevoel dat je lekker door de bochtjes heen gaat en je weet hoe plat je in ieder geval kan. Laars aan de grond is namelijk geen enkel probleem, je kan nog dieper, maar dat zul je nooit doen. Zo won ik het vertrouwen terug in m'n bochtjes.

Nou zeg ik niet dat je tijdens je rijlessen meteen met laarzen aan de grond door bochten moet knallen, maar als je een leuk bochtje kent kun je proberen hier steeds iets platter in te gaan. Aangezien je dan eigenlijk onnozel plat gaat, heb je bij bochten die je normaal neemt een stuk minder angst.

Nou spoor ik waarschijnlijk niet totaal met mijn manier van vertrouwen winnen, maar ik wil het je toch even meegeven.

Het belangrijkste, ontspan voor de bochten. Ik merkte dat ik vaak met buik en armspieren helemaal aangespannen door de bocht kwam zetten. Vraag je vlak voor de bocht af of je dat doet, ontspan totaal, kijk waar je heen wil en zet de bocht in. Je zult merken dat het enorm veel scheelt!
 
Heel erg fijn al die goede adviezen, ik wilde ook gewoon doorgaan. Alleen vandaag heeft mijn leraar gezegd dat hij niet geloofd dat ik het ooit goed ga doen, het stomme is dat ik zelf dacht dat het wel aardig ging, hij zei dat er absoluut geen verbetering was en dat het tussen mijn oren zit. Kan het dan zijn dat ik zo'n hopeloos geval ben? Ik moest maar bij een ander proberen, en kon dan hetzelfde antwoord verwachten.
Nu dan maar stoppen??? Ik weet het even niet meer hoor.
 
Hoi,

je leraar kan wel gelijk hebben, toch zie ik zeker hoop voor je. Als je het even simpel technisch gaat bekijken...

- je kan op een motor zitten
- je kan gas geven en schakelen
- je kan op een motor rijden
- je kan bochten nemen

De mate waarin je deze dingen goed beheerst ligt voor het allergrootste gedeelte in je zelfvertrouwen en het zit inderdaad tussen je oren. Wat ik hiermee bedoel te zeggen, jij mist niet de lichamelijke capaciteiten om een bocht te nemen. Als het echt niet meer gaat, zou ik je adviseren een tijdje te stoppen, misschien vaak achterop te gaan bij iemand, als dat kan en dan wellicht met meer zelfvertrouwen en een beter gevoel het weer oppakken!!

Heel veel succes!

Groeten,

Johannes ;)
 
Heel erg fijn al die goede adviezen, ik wilde ook gewoon doorgaan. Alleen vandaag heeft mijn leraar gezegd dat hij niet geloofd dat ik het ooit goed ga doen, het stomme is dat ik zelf dacht dat het wel aardig ging, hij zei dat er absoluut geen verbetering was en dat het tussen mijn oren zit. Kan het dan zijn dat ik zo'n hopeloos geval ben? Ik moest maar bij een ander proberen, en kon dan hetzelfde antwoord verwachten.
Nu dan maar stoppen??? Ik weet het even niet meer hoor.
Lekkere leraar heb jij wil ie nou geld verdienen of niet |(
Gewoon doorgaan tot je erbij neervalt! niet letterlijk
je vind 't toch leuk?!
Is een andere rijschool niet wat :?
 
ja ik moet even bijkomen van de mededeling, want volgens mij had ik meer lef als in de voorgaande 2 lessen, maar hij geeft het op. Ik sta even in tweestrijd waar ik nu moet gaan lessen, en of het zin heeft....
 
ER was laatst nog een dame die dit zelfde probleem had/heeft en heeft inmiddels dacht ik 't rijbewijs gehaald. Ik weet alleen bij god nie meer welk topic et was, maybe dat 1 vd modjes et nog weet :?
 
Gewoon blijven lessen maar niet gaan forceren. Leg uit wat je gevoelens zijn. Hier kan een (goede) instructeur op inspelen.

Mensen zoals Valentino Rossi zijn er niet veel en die zitten al helemaal niet op dit forum. Laat je dus vooral ook niet gek maken door mensen die het veel beter denken te weten. O-)

Probeer verder te kijken dan het behalen van het rijbewijs. Zo moeilijk is het examen nu ook weer niet. Na het examen kun je je op het gemakje bezig houden met bochtjes.

Verder kan ik je alleen succes wensen! Je komt er vast wel, je hebt er misschien een paar extra lessen voor nodig... Ach...Daar hoor je wanneer je je roze papiertje hebt ook niemand meer over! 8-)

EDIT: Instructeur moet gewoon zorgen dat je je rbw haalt...
 
mocht er iemand nog een goede instructeur weten hier in groningen of omstreken???? misschien zelfs een vrouw? ik ben benieuwd. :]
 
jammer dat je instructeur niet met je verder wil. Valt assen ook onder jouw omstreken? Zo ja dan zo je eens kunnen informeren bij VEC Koops beide instructeurs zijn KNMV gediplomeerd. Daarnaast rij je alleen met de instructeur.
Of bij F de Lange schijnt ook heel goed te zijn zie de site van het CBR mbt slagingspercentage. Suc6 gewoon doorgaan.
 
Die instructeur wil dus eigenlijk zeggen, dat hij het jouw niet kan leren.

Met de tips, die de mede MFers gegeven hebben EN een andere instructeur (al is het maar voor 2 lesjes) moet je zelf eens kijken hoeveel je verbeterd.

Besluit na deze lesjes wat je verder gaat doen. Terug naar je oude instucteur, of bij die andere blijven.

Die angst hebben meerdere mensen gehad. Kijk maar in deze topic. En allemaal hebben ze die overwonnen. Vraag jezelf dit af: Als je zelf die angst zou overwinnen, hoe leuk vind je motorrijden dan?

Vraag anders een vriend om hulp op een parkeerterrein ofzo. Maar 1 ding moet je zeker doen: BLIJF PROBEREN! :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan