angst voor bochten

ik vind het geweldig dat er genoeg mensen vertrouwen in hebben dat het wel lukt. Ik zat er echt even door vanavond. En ja, assen is niet erg ver weg en ik heb er best wel iets voor over. Ik heb wel gewoon een auto hoor, en ik rij dus ook standaard te hard... hahaha, daarom kan ik me niet voorstellen dat ik geen motor zou kunnen rijden. ik zal jullie ook echt op de hoogte houden, en blijf hopen op alle goede adviezen.
wel bedankt alvast....
 
Wat een waardeloze instructeur zeg,zoek gauw iemand die wel de tijd neemt om het zelfvertrouwen dat je al hebt nog verder uit te bouwen.

Na tien jaar rijden is de enige angst voor bochten die ik nog heb dat ik ze weer eens te langzaam neem.
 
Die instructeur die zegt dat je het nooit zult leren probeert misschien wat vechtlust omhoog te krijgen bij je.
Ik zou dat wel krijgen bij zo'n opmerking. :X
 
Je zegt dat je de bochten niet goed neemt. Is dat wat je instructeur zegt? Probeer het toch bij een andere rijschool zou ik zeggen, want jouw instructeur kan de lat wel erg hoog leggen voor jou. Misschien zijn jouw manier van bochten nemen voor het CBR wel voldoende maar wil de instructeur gelijk een prachtige vlotte strakke bocht zien, omdat hij dat zelf zo graag doet.
Sommige lessers lukt dat ook wel direct maar volgens mij moeten de meesten toch eerst het "bochtengevoel" nog aanleren.
Wat is er volgens jouw instructeur niet goed aan je bochten? Neem je ze te langzaam? Kijk je niet goed door? Allemaal zaken die te leren zijn.
Ik was ook geen held tijdens mijn rijlessen, als ik een bocht niet kende nam ik hem met een voor mij veilige snelheid. Klaverbladen in de derde versnelling en rond de 60km p/u is mij aangeleerd. En heus, dan kom je bijna elke bocht door.
De snelheid komt later wel.
En vooral doorgaan, bij een andere rijschool. Ik ben ook geswitched van rijschool tijdens mijn lessen en geen minuut spijt van gehad.
Blijf ons op de hoogte houden van je vorderingen.
Succes en groetjes van Jannie.
 
Andere rijschool zoeken absoluut!!!
Eentje waarbij je je bij het naar binnen lopen al gelijk op je gemak voelt, da's belangrijkste voor jou op dit moment!!

Gezien je angst zul je gestresst op de motor zitten en met gespannen spieren en de billen samengeknepen....en dan rijd NIEMAND een bocht soepel en "lekker".
Laat die bochtentechniek maar even zitten en relax....Leer onspannen op de motor zitten en je zult vanzelf af en toe een flauw bochtje moeten rijden, met genoeg vertrouwen zul je merken dat dit gaanderweg beter zal gaan. Ontspannen zithouding is absoluut vereist om te kunnen motorrijden.

Daarna kun je nadenken over idd een mooie rustige bocht ide je meerdre keren gaat rijden. Eerst rechtop en l a n g z a a m en vooral langzaam aan het begin van de bocht en na een aantal keer nog steeds langzaam beginnen aan de bocht en zorgen dat je een klein beetje snelheid opbouwd. Niet kijken wat je voorwiel aan het doen is, als het daar misgaat kun je daar toch niks meer aan redden, kijk naar de verloop van de bocht, naar het verste punt van de bocht dat je kunt zien. Je ogen kunnen ver kijken en tegelijk zien wat dichtbij gebeurt, andersom niet!!!

Met ontspannen en ver vooruit kijken en vooral rustig aan beginnen en opbouwen ga jij het ongelijk van je huidige instructeur bewijzen, ABSOLUUT!!!
 
...Gezien je angst zul je gestresst op de motor zitten en met gespannen spieren en de billen samengeknepen....en dan rijd NIEMAND een bocht soepel en "lekker".
Laat die bochtentechniek maar even zitten en relax....Leer onspannen op de motor zitten en je zult vanzelf af en toe een flauw bochtje moeten rijden, met genoeg vertrouwen zul je merken dat dit gaanderweg beter zal gaan. Ontspannen zithouding is absoluut vereist om te kunnen motorrijden...

Het lijkt me inderdaad erg belangrijk dat je gewoon lekker zit te rijden, en niet de hele tijd bezig bent met 'ohshit, dadelijk komt de volgende bocht weer'. Dan gaat de lol er ook een beetje vanaf. Als je op een rustig weggetje rijdt, af en toe ook eens diep inademen zodat je de lentelucht 'proeft' en proberen te genieten van de omgeving helpt misschien wel in het ontspannen rijden.

En dat van een andere rijschool zoeken: wat ik zelf eerst zou proberen is eens langs te gaan bij de rijschool/instructeur (niet tijdens een les; dan wil je rijden) en erachter proberen te komen of je instructeur een soort van vechtersinstelling bij je wou opwekken met z'n opmerking dat je beter kon stoppen, of dat hij je echt niet meer les wilt geven. In het laatste geval zou ik niet telang twijfelen en gewoon een andere rijschool zoeken. Tussen de regels door begrijp ik trouwens dat je met meerdere lessers tegelijk rijdt? Dan zou ik sowieso een rijschool uitzoeken waarbij er 1 op 1 gereden wordt. Je hebt dan meer persoonlijke aandacht en de les wordt afgestemd puur op jou behoeftes.

Succes ermee en last but not least: de aanhouder wint!
 
als je het motorrijden leuk vindt, dan komen die bochten denk ik vanzelf. Ik ben al een tijd aan het lessen en heb precies hetzelfde probleem. Toch merk ik dat ik dan opeens in een volgende les weer wat meer durf en een beter bochtengevoel krijg, dus ik hou lekker vol. Als je het zo leuk vindt, dan moet het toch gewoon lukken? Net zolang zoeken tot je iemand vindt die je het vertrouwen geeft dat het lukt. Succes!
 
VRO 1 is echt de oplossing. Ik zag s'morgen bij aankomst iemand op een gs500 die nog net niet omviel in de bochten zo beroerd reed hij/zij. In de loop van de dag zag je haar steeds mee vertrouwen krijgen in de motor en stuurde hij/zij een stuk zekerder de bochten in. Niet alleen door maar dom bochten te rijden maar door de algemene motorbeheersing te vergroten. De fout die veel mensen maken is vooral bochies te gaan oefenen maar het gaat om de motorbeheersing in zijn algemeenheid. Dan komt die bochtentechniek vanzelf.
succes!!!

sorry moet je wel je rbw hebben

nooit opgeven!!!!
 
ja ik moet even bijkomen van de mededeling, want volgens mij had ik meer lef als in de voorgaande 2 lessen, maar hij geeft het op. Ik sta even in tweestrijd waar ik nu moet gaan lessen, en of het zin heeft....

Ach joh, laat je niet gek maken. Gewoon lekker bezig blijven en ga dan ook gewoon naar een ander. Het is wel duidelijk dat je van deze instructeur niks meer te leren hebt...
 
...
Daarna kun je nadenken over idd een mooie rustige bocht ide je meerdre keren gaat rijden. Eerst rechtop en l a n g z a a m en vooral langzaam aan het begin van de bocht en na een aantal keer nog steeds langzaam beginnen aan de bocht en zorgen dat je een klein beetje snelheid opbouwd. Niet kijken wat je voorwiel aan het doen is, als het daar misgaat kun je daar toch niks meer aan redden, kijk naar de verloop van de bocht, naar het verste punt van de bocht dat je kunt zien. Je ogen kunnen ver kijken en tegelijk zien wat dichtbij gebeurt, andersom niet!!!

Met ontspannen en ver vooruit kijken en vooral rustig aan beginnen en opbouwen ga jij het ongelijk van je huidige instructeur bewijzen, ABSOLUUT!!!
Als eerste mooi verwoord baksteen!!! :}
Ik had daar ook moeite mee. Toen heeft mijn instructeur (ook een knmv instructeur) mij laten oefenen in 1 bocht. Dus telkens de zelfde bocht. Dan stond hij in het midden van de bocht en vertelde mij precies wat ik moest doen in mij oortje. En dat ging echt super goed!!! :9
Gas minderen, naar links, door kijken, enz enz (je kent het wel denk ik). Wat bij mij ook goed holp was dat soms de instructeur voorop reed. Maar dat merk ik nu nog. Als ik achter mijn vader aan rij merk ik dat hij de bochtjes toch nog net iets soepeler pakt dan mij (lees; toch wel iets meer dan net ietsjes soepeler :+ ). Maar dat ervaring er aan te pas komt merk ik ook. Kijk ik heb dan wel (pas) mijn rbw, maar ik merk dat ik nu pas echt leer lekker de bochtjes te pakken.
Dus ga gewoon verder (wel bij een andere instructeur) en blijf oefenen. En wat baksteen ook zegt, zit ontspannen op de motor!! En probeer altijd een voor je zelf veilige situatie te creeëren. Lukt dit dan zit je ook ontspannen op de motor. Je hoeft niet meteen zo hard te gaan als een instructeur met massa ervaring!!!
(ik heb alweer genoeg getypt :+ )
PS: Rijdt je huidige instructeur met de motor achter/ voor je?
PSS: Laat ff weten hoe het afloopt
 
Vele waarheden zijn hiervoor verkondigd.
Het lijkt mij ook het beste om eerst naar je huidige instructeur te gaan om te vragen waarom hij het niet meer ziet zitten.
Heeft hij, in jouw ogen, ongelijk probeer dan een andere rijschool die 1 op 1 rijd
en ga eerst speciale verrichtingen oefenen voordat je de weg op gaat.

Toen ik begon met lessen vroeg ik me echt af waar ik aan begonnen was. In overleg met instructeur eerst begonnen met speciale verrichtingen waardoor het motorgevoel groeide en daarna pas de weg op gegaan.
Dat heeft in mijn geval goed geholpen.

De enige angst die ik nu nog heb is steile haarspeldbochten bergafwaarts nemen,
bergje op no problemo maar eraf........
Zijn er meer mensen met dat verschijnsel?
 
ja ik moet even bijkomen van de mededeling, want volgens mij had ik meer lef als in de voorgaande 2 lessen, maar hij geeft het op. Ik sta even in tweestrijd waar ik nu moet gaan lessen, en of het zin heeft....


Uit zo'n reactie van je instructeur moet je juist moed putten.Hij is dan wel misschien een ervaren instructeur, maar wie is hij om te zeggen dat jij niet kan motorrijden?
Zelf ben ik tijdens het lessen bijna onderuitgegaan bij de remproef waar mijn voorwiel blokkeerde (gelukkig nog kunnen redden...gebeurt me nooit meer(dat redden dan :+ )) maar sindsdien had ik ook bang om in dat hendeltje te knijpen.Gewoon je verstand op nul zetten, en concentreer je op waar je heen gaat en de andere weggebruikers.Hoe meer je op jezelf en jouw motor let, hoe minder aandacht voor het verkeer en hoe sneller het fout gaat.Probeer idd eens gewoon een ritje iemand op de motor te volgen, zal veel makkelijker gaan.
Wat betreft de rijschool, de keuze is volledig aan jou, maar ik zou mijn best doen om die &é§è&§ te bewijzen dat ik WEL mijn angsten kan overwinnen !
Alvast veel succes en veel :] plezier!
 
Misschien een rare vergelijk en ook niet te letterlijk nemen.
Maar toen ik begon met basketballen kreeg ik met geen mogelijkheid die bal in het net.
Na heeeeeeeeel veel oefenen ging ie er ineens wel in.
Ik kreeg er gevoel voor.
Het is ook zo met bochten rijden, je moet het gevoel krijgen.
Een veilig gevoel, een automatisch gevoel.
Maar daar moet je wel veel voor oefenen.
Ik weet niet hoe vaak ik mijn instructeur wel niet in mijn oor gehoor heb over dat ik een bocht weer eens niet goed nam.
Heb nu een jaar mijn rijbewijs en ik hoor m nog wel eens in mijn oor!!!!!
Het komt allemaal goed, 'gewoon' relaxen en heel veel oefenen!!!
Vooral niet opgeven, geloof me als ik mijn examen heb gehaald dan kan jij het zeker ook.
Ik zou ook zeker informeren bij een andere rijschool, maar dat is hier al een aantal keer gezegd.
SUC6 :)
 
http://www.sylviastuurman.nl/motor/tips/bochten/

full
 
Toen ik een maand of 3 geleden begon met rijden had
ik ook schrik in de bochten.
Eigenlijk schrik om mijn motor in puin te rijden.

Ik had eigenlijk beter eerst leren rijden op een oude, goedkope motor,
maja... wie wil nou zo'n lelijk ding.
 
oke, een heleboel vragen die me gesteld worden na een dag hard werken. Ik zal proberen alles te beantwoorden.
Ik reed al 1 op 1, dus daar ligt het niet aan. Ik weet niet of de instructeur iets wil forceren in mij, maar dat denk ik eigenlijk niet. Hij raadde me aan om naar een ander te gaan als ik hem niet geloofde, voor een second opinion, maar hij zei er bij dat hij niet geloofde dat er iemand anders zou oordelen over mijn rijvermogen. Het is ook wel heel tweestrijdig als iemand motorrijden leuk vind, maar bang is voor bochten. ik heb 3 lessen gehad dit jaar en vorig jaar tot aan het examen was het pushen, en dat is dus mislukt. Maar gisteren vond ik zelf dat ik weer wat meer lef had en sommige bochten gingen best wel redelijk en ik trok een stuk sneller weg. Al met al was ik wel gemiddeld tevreden. En toen zei hij dat hij geen verschil zag ???? Dat moet er gewoon geweest zijn.
Hij rijd niet mee op de motor trouwens, het is te koud of nat. Hij rijd alleen mee met mooier weer.
Ik zelf weet nog niet wat ik ga doen, waarschijnlijk wel verder lessen hoor, maar even een paar dagen overdenken hoe, wat en waar.....
 
Goeie posting Baksteen....

Probleem is dat je vaak in een "vicieuze cirkel" zit. Je bent een beetje bang, daardoor ga je wat te gespannen een bocht in. Die bocht loopt dan niet lekker, waardoor je nog wat banger wordt en steeds meer gespannen wordt.

Een goeie instructeur pakt dat probleem bij de wortel aan en zorgt dat je meer vertrouwen krijgt, waardoor je meer ontspannen kunt rijden. Je wéét dat het kan, dat JIJ het ook moet kunnen, het lukt alleen nog ff niet. Als het eerste begin er is en je ziet dat het wél kan, ga je steeds meer ontspannen.

Maar een instructeur die er in de auto achter rijdt??? Ik vind het meestal geen teken van motivatie.....

Ik heb een schuiverd gemaakt en merkte dat ik daarna dus als een natte krant door de bochten ging. Dat heeft best wel ff geduurd.....en ik weet toch zeker dat ik het wel kan. Geef de moed dus niet op.
 
AAArrgh, wanneer ze niet zelf op de motor tijdens les achter je aan rijden moet je echt gelijk naar een andere rijschool gaan. Vaak heeft zo'n instructeur zijn motor-instructeurs bewijs erbij gehaald om dat er "ook maar bij te doen" (lees geld verdienen). Begrijpt er dus geen zak van :(
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn motor instructeur reed altijd met de motor achter / voor me. Maar toen ik in een dipje zat met mijn rijlessen, nam hij me wel eens mee in de auto. Dan gaf hij les aan de ander vanuit de auto. En daarbij liet hij, mij vanalles zien waar ik op moest letten. Zo heb ik best veel geleerd!!! Zo heb ik gezien hoe je het beste de lijn kan pakken, wanneer je het beste kan gaan kijken en niet te vergeten hoe goed de examinator mij ziet!!!
Dit deet ie trouwens gratis :}
Maar ik ben wel met je eens dat een "echte" instructeur eigenlijk altijd met de motor mee moet rijden. Zeker bij het oefenen van bochtige wegen!!!
 
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn motor instructeur reed altijd met de motor achter / voor me. Maar toen ik in een dipje zat met mijn rijlessen, nam hij me wel eens mee in de auto. Dan gaf hij les aan de ander vanuit de auto.

Altijd op de motor achter jou, maar niet bij anderen :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan