APK voor motoren komt weer dichterbij.....(?)

Vuist tegen EU-APK,...vertegenwoordigd door!

  • KNMV

    Stemmen: 2 1,5%
  • MAG

    Stemmen: 83 62,4%
  • KNMV+MAG

    Stemmen: 34 25,6%
  • ...onbegonnen zaak, hou je niet tegen!

    Stemmen: 14 10,5%

  • Totaal aantal stemmers
    133
Ik kwam het hier nog niet tegen, maar ik neem aan dat er hier een hoop mensen zijn die de EU wil helpen aan de juiste mening van het volk?

bij de FEMA, de europeese club waar ook de MAG onder valt, staat de oproep om bij de EU een enquete in te vullen, dit gaat over het europees gelijktrekken van apk (PIT zoals dat daar heet) over heel europa. En aangezien ze in veel landen al een keuring voor motoren hebben gaat die daar dan ook onder vallen.

de info staat hier: http://www.fema-online.eu/index.php?page=rwt
de vragen vertaald in nederlands hier:
http://www.fema-online.eu/uploads/documents/20100909_RWT_consult_NL.pdf

De enquete staat hier, IPM - unavailable
goed lezen en juiste kiezen, de vragen staan er vooral om je te laten kiezen voor een strengere keuring. De laatste vraag optie 1 kiezen, dat is alles zo laten als het is.
 
Apk ? Tsja, in Duitsland bestaat de TüV, elke motorfiets moet hier elke twee jaar aan
geloven en in Duitsland moet elke verandering "eingetragen" zijn. Dus ook dat niet originele kuipruitje of niet originele knipper en noem maar op kan reden tot afkeur zijn ... Of dit verder met veiligheid te maken heeft laat ik maar in het midden. Ik doe geregeld met wat Duitsers een technische en vaak ook een "pré-TüV" meeting en ik kan niet anders concluderen dan dat ook in Duitsland mensen rondrijden met kapotte balhoofdlagers, versleten (of verkeerd om gemonteerde) banden, lekkende voorvorken en noem het allemaal maar op.

Dus ook een TüV, die toch veel strenger is als onze auto-Apk is slechts een momentopname maar zou toch eigenlijk het aantal ongevallen drastisch moeten verminderen. Maar toch, ondanks de veel te ver gaande regelgeving in Duitsland, gebeuren ook daar nog steeds ongevallen met vaak dramatische gevolgen. En daar verandert een APK helemaal niets aan. Enige wat verandert met het invoeren van een APK voor motoren is dat het "Big Brother is watching you and you pay for it" gehalte weer een stap verder gaat. En ik denk in al mijn simplisme dat het daar eigenlijk om gaat. Het aantal verkeersdoden of ongevallen zal niet verminderen.
 
Laatst bewerkt:
@Hans50:

Er zijn genoeg Duitsers die hun auto of motor speciaal ombouwen voor de TÜV. Een andere (zeer bruikbare) truc is het dupliceren van het framenummer: dwz een voertuig voor de apekul en een voor de fun. Controleer maar eens wat kentekens van rally-auto's (die moeten apk-gekeurd zijn, dat is nogal een uitdaging in combinatie met emissie-eisen), dan snap je wel wat ik bedoel.



Maar inderdaad, zelf een uitlaatje bakken of een kentekenplaathouder maken is er straks niet meer bij. Je ziet bij bijvoorbeeld Louis.de altijd vermeld staan als het voorwerp geen goedkeuring heeft voor gebruik op de openbare weg. Dat zijn de voorwerpen die voor de keuring even aangepast moeten worden }) ..
louis.de zei:
Der db-Killer ist geschraubt und lässt sich für den Rennsporteinsatz entfernen (nicht zulässig im Geltungsbereich der deutschen StVZO).
 
Laatst bewerkt:
@Hans50:

Er zijn genoeg Duitsers die hun auto of motor speciaal ombouwen voor de TÜV. Een andere (zeer bruikbare) truc is het dupliceren van het framenummer: dwz een voertuig voor de apekul en een voor de fun. Controleer maar eens wat kentekens van rally-auto's (die moeten apk-gekeurd zijn, dat is nogal een uitdaging in combinatie met emissie-eisen), dan snap je wel wat ik bedoel.



Maar inderdaad, zelf een uitlaatje bakken of een kentekenplaathouder maken is er straks niet meer bij. Je ziet bij bijvoorbeeld Louis.de altijd vermeld staan als het voorwerp geen goedkeuring heeft voor gebruik op de openbare weg. Dat zijn de voorwerpen die voor de keuring even aangepast moeten worden }) ..

.... zou jammer zijn want ik heb nou net al m'n onderdelen voor een appel en een ei gekocht in Duitsland omdat ze er daar niks meer mee kunnen en wij (nog) wel :Y

Voor mij zou het idd een 2e oud barrel betekenen.... '(
 
APK kan nog wel 's zorgen voor een opruiming van oude motoren.
En dan bedoel ik niet direct slechte oude motoren, maar mensen die zo weinig rijden dat dit de druppel is.

De gemiddelde leeftijd van motorfiets is extreem hoog in NL
Als je bij het aanbod kijkt allemaal oude fietsen met weinig km's.

2883g2.gif
 
Laatst bewerkt:
APK kan nog wel 's zorgen voor een opruiming van oude motoren.
En dan bedoel ik niet direct slechte oude motoren, maar mensen die zo weinig rijden dat dit de druppel is.

De gemiddelde leeftijd van motorfiets is extreem hoog in NL
Als je bij het aanbod kijkt allemaal oude fietsen met weinig km's.

[afbeelding]

Wat dus netto betekent dat de levensduur van een nieuwe fiets straks veel korter is en dus wordt afschrijving een factor die een veel grotere rol gaat spelen.
Als een beetje supersport straks na 4 jaar en 20.000 km een beurtje met remvoeringen, kettingset en bandjes nodig heeft, is dat al bijna voldoende om dat ding total loss te verklaren. Nu is het "even slikken", aftikken en gaan met die banaan.
 
:^

En dat gaat dan nog om recente motoren.

In veel gevallen staan oudere fietsen een paar jaar te verpieteren in een schuur.
Een vlaag van verstandsverbijstering zorgt ervoor dat ie weer opgeknapt op het moment dat de motorrijder er weer zin heeft.

Met APK gaat de overheid dat moment bepalen! En dan moet je in actie komen.

Wegenbelasting en verzekering wordt automatisch afgeschreven.
 
Laatst bewerkt:
Meestal staat een oud fietsje ergens in een schuur te verpeiteren, de eigenaar struikelt er over en verkoopt hem voor een appel en een ei. Vervolgens knapt iemand het fietsje op en rijdt er wat jaartjes op. Waarna het verpieter-verhaal weer opnieuw begint.

Als je nu kijkt op mobile.de wat een oud Duits fietsje nog opbrengt, dan kan je beter in de gouden gids naar een oud-ijzer boer zoeken voor jouw oude maar goed functionerende motor.

Deze bijvoorbeeld, vraagprijs 900 euro.....
 
Meestal staat een oud fietsje ergens in een schuur te verpeiteren, de eigenaar struikelt er over en verkoopt hem voor een appel en een ei. Vervolgens knapt iemand het fietsje op en rijdt er wat jaartjes op. Waarna het verpieter-verhaal weer opnieuw begint.

In dat geval krijg je straks een markt dat alleen motoren MET APK tweedehands verkocht worden. Net als met auto's nu het geval is.

ah, vandaar jouw voorbeeld met goedkope duitse fietsen.
 
Laatst bewerkt:
APK kan nog wel 's zorgen voor een opruiming van oude motoren.
En dan bedoel ik niet direct slechte oude motoren, maar mensen die zo weinig rijden dat dit de druppel is.

ja, zegt de industrie dan. Op het moment dat die motor voor zijn 300 km per jaar de weg op gaat, DAN veroorzaakt hij al die ongelukken. Dit is een drogreden: Zodra de oude motor de weg opgaat, telt hij gewoon mee in de algemene ongevalstatistieken. Uit die statistieken weten we dat technische gebreken in minder dan één procent van de gevallen, en zonder klapbanden zelfs in minder dan een half procent van de gevallen, oorzaak zijn van een ongeluk. Dat geldt voor alle motoren bij elkaar, met inbegrip van de oude die weinig rijden. Het is dus zinloos om, om die reden een APK in te voeren.
 
Laatst bewerkt:
Dit is een enorme drogreden voor de invoering van een APK. Een APK wordt ingevoerd om twee redenen

Ik heb het nergens over de reden van de invoering.
Het ging over een (mogelijk) gevolg. Mensen die weinig rijd zien het als een druppel om er mee te stoppen.

edit: het staat er gewoon letterlijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het nergens over de reden van de invoering.
Het ging over een (mogelijk) gevolg. Mensen die weinig rijd zien het als een druppel om er mee te stoppen.

edit: het staat er gewoon letterlijk.
lol dat is snel, _O- haal het er wel weer uit
 
Uit de krant van vandaag:

eindelijk wat goeds van/door het cda.
CDA wil af van apk-plan voor motoren DEN HAAG - Het CDA wil dat de Europese plannenmakerij voor een algemene periodieke keuring (apk) voor motoren stopt. Tweede Kamerlid Sander de Rouwe kreeg dinsdag bijval van demissionair minister Camiel Eurlings van Verkeer.

"De Rouwe vraagt zich af waarom Europa maar doordendert met dit „idiote idee”, terwijl een technisch mankement maar in 0,3 procent van de ongevallen met motoren een rol speelt. Een apk helpt volgens hem dan ook nauwelijks om het aantal slachtoffers te verminderen in deze kwetsbare groep verkeersdeelnemers, terwijl het wel voor onnodige bureaucratische rompslomp zorgt.

Ook Eurlings vindt dat deze apk „niet veel oplevert” en beloofde de Kamer dat hij die boodschap „luid en duidelijk” bij zijn collega's in Europa zal laten horen. „We willen dit niet. We zien het niet zitten”, aldus Eurlings die de Kamer voorhield dat de keuring echt niet helpt om bijvoorbeeld opgevoerde brommers op te sporen en van de weg te krijgen. „Dan gaan we brommers controleren. Zo'n ding komt schoon naar de keuring, gaat weer mee naar huis en daar wordt eraan gesleuteld. De apk verhelpt dit probleem echt niet.”

De Rouwe kondigde aan dat hij zich er niet bij zal neerleggen als er toch Europese wetgeving hiervoor zou komen. Hij wil dan officieel een zogenaamde gele kaart-procedure in gang zetten, waarvoor hij dan wel steun van andere partijen nodig heeft.
 
Uit de krant van vandaag:

eindelijk wat goeds van/door het cda.
CDA wil af van apk-plan voor motoren DEN HAAG - Het CDA wil dat de Europese plannenmakerij voor een algemene periodieke keuring (apk) voor motoren stopt. Tweede Kamerlid Sander de Rouwe kreeg dinsdag bijval van demissionair minister Camiel Eurlings van Verkeer.

"De Rouwe vraagt zich af waarom Europa maar doordendert met dit „idiote idee”, terwijl een technisch mankement maar in 0,3 procent van de ongevallen met motoren een rol speelt. Een apk helpt volgens hem dan ook nauwelijks om het aantal slachtoffers te verminderen in deze kwetsbare groep verkeersdeelnemers, terwijl het wel voor onnodige bureaucratische rompslomp zorgt.

Ook Eurlings vindt dat deze apk „niet veel oplevert” en beloofde de Kamer dat hij die boodschap „luid en duidelijk” bij zijn collega's in Europa zal laten horen. „We willen dit niet. We zien het niet zitten”, aldus Eurlings die de Kamer voorhield dat de keuring echt niet helpt om bijvoorbeeld opgevoerde brommers op te sporen en van de weg te krijgen. „Dan gaan we brommers controleren. Zo'n ding komt schoon naar de keuring, gaat weer mee naar huis en daar wordt eraan gesleuteld. De apk verhelpt dit probleem echt niet.”

De Rouwe kondigde aan dat hij zich er niet bij zal neerleggen als er toch Europese wetgeving hiervoor zou komen. Hij wil dan officieel een zogenaamde gele kaart-procedure in gang zetten, waarvoor hij dan wel steun van andere partijen nodig heeft.

Doen ze daar tenminste nog iets goeds ;) die snappen het :)
 
APK m'n neus
afgelopen zondag bij de MFMM geweest!?
het topic hiervoor gevolgd?
afzeggingen op afzeggingen!
Wat was de meeste op gave van reden?
De regen!!!!
waarom in g..naam?
zitten er tegenwoordig onderdelen op die smelten van de regen of zo???
wie o wie weet het antwoord hier van op te lepelen??
de vraag is relevant voor dit topic!!!
voor de hoofd prijs, wie weet het!!
 
APK m'n neus
afgelopen zondag bij de MFMM geweest!?
het topic hiervoor gevolgd?
afzeggingen op afzeggingen!
Wat was de meeste op gave van reden?
De regen!!!!
waarom in g..naam?
zitten er tegenwoordig onderdelen op die smelten van de regen of zo???
wie o wie weet het antwoord hier van op te lepelen??
de vraag is relevant voor dit topic!!!
voor de hoofd prijs, wie weet het!!


- Regen is koud
- Leer is niet waterdicht
- Rijden in de regen is kut (Ik heb regelmatig een slippend wiel gehad)
- Mensen komen van ver en hebben geen zin om anderhalf uur snelweg te knallen in de stromende regen

Kies maar

edit:
- van regen wordt de motor vies (voor sommigen een geldig excuus)
- sommige mensen met een Supersport hebben bijvoorbeeld Diablo Supercorsa's...die hebben in de regen 0,0 grip
 
Laatst bewerkt:
In Nederland plegen gemiddeld 1500 à 1600 mensen per jaar zelfmoor. In 2007 pleegden in Nederland 1353 mensen zelfmoord, waarvan circa 50 jongeren tot 19 jaar. Dit komt neer op circa 82 tot 94 zelfmoorden per miljoen inwoners en dat is bijna twee maal zoveel als het aantal verkeersdoden.

Je kan verkeersdoden niet 1,2,3 halveren, omdat een ongeluk simpelweg altijd onverwachts komt en je er niet op kan voorbereiden.
Het aantal verkeers doden komt gewoon op een niveau te hangen omdat het gewoon zo is met zoveel verkeersdeelnemers.

Dure geintjes zoals apk's voor motoren, 15% boete verhogingen etc is echt geen wondermiddel.
Al denken de kakkers in Brussel er wel anders over :r
 
In Nederland plegen gemiddeld 1500 à 1600 mensen per jaar zelfmoor. In 2007 pleegden in Nederland 1353 mensen zelfmoord, waarvan circa 50 jongeren tot 19 jaar. Dit komt neer op circa 82 tot 94 zelfmoorden per miljoen inwoners en dat is bijna twee maal zoveel als het aantal verkeersdoden.
Wat heeft zelfmoord met verkeersdoden te maken? Tenzij ze zich bewust te pletter rijden, maar dat zijn er niet veel.

Je kan verkeersdoden niet 1,2,3 halveren, omdat een ongeluk simpelweg altijd onverwachts komt en je er niet op kan voorbereiden.
Wat een onzin. Als ik op mijn fiets stap, en naar de AH fiets, heb ik zeker 3 locaties waar ik vrijwel zeker weet dat ik word aangereden door een auto, of dat er 6 voetgangers voor me springen. Daar houd ik rekening mee, zoals vrijwel iedereen doet. Als je dat niet doet kan je het inderdaad "onverwachts" noemen, maar dan heb je opeens 10.000 keer meer ongelukken.

Het aantal verkeers doden komt gewoon op een niveau te hangen omdat het gewoon zo is met zoveel verkeersdeelnemers.
Nog meer onzin, zie de verschillen per land:
BU-verkeersdoden-21_192547x.jpg


Een halvering is zeker haalbaar, maar dan denk ik niet aan een APK (nog geen 1% van de motorongevallen heeft deze oorzaak), maar aan een mentaliteitsverandering, afgedwongen door herexamens en zware sancties. En ja, 200 km/h rijden, rijden zonder rijbewijs, rijden onder invloed, structureel geen richting aangeven of voorrang verlenen, etc. etc. zou allemaal veel zwaarder aangepakt mogen worden.
Ik ben namelijk nog steeds van mening dat Nederland aanzienlijk aangenamer zou zijn, als iedereen zich aan de regels zou houden. Niet het huidige waarbij iedereen zelf bepaald welke regels hij wel of niet wil naleven, en in het verkeer vindt dat alle regels voor iedereen behalve hemzelf gelden.
 
Laatst bewerkt:
Een halvering is zeker haalbaar, maar dan denk ik niet aan een APK (nog geen 1% van de motorongevallen heeft deze oorzaak), maar aan een mentaliteitsverandering, afgedwongen door herexamens en zware sancties. En ja, 200 km/h rijden, rijden zonder rijbewijs, rijden onder invloed, structureel geen richting aangeven of voorrang verlenen, etc. etc. zou allemaal veel zwaarder aangepakt mogen worden.
Ik ben namelijk nog steeds van mening dat Nederland aanzienlijk aangenamer zou zijn, als iedereen zich aan de regels zou houden. Niet het huidige waarbij iedereen zelf bepaald welke regels hij wel of niet wil naleven, en in het verkeer vindt dat alle regels voor iedereen behalve hemzelf gelden.

Een halvering? Zodat wij het veiligste land van Europa worden?

Zolang uitspraken als "iedereen die langzamer rijdt is een slome zak en iedereen die sneller rijdt is een snelheidsmaniak" nog enigzins een kern van waarheid bevatten, zal de veiligheid niet veel te verbeteren zijn. Kijk maar eens rond welke idiote akties mensen uithalen om voor die vrachtwagen in te voegen.
Met een 2 ton zware eierdoos voorrang pikken van een voertuig wat zeker zwaarder is dan 12 ton is toch compleet gestoord?
En wat levert zo'n riskante aktie op? 30 hele minuten minder vertraging?

Naast het opvolgen van "de regeltjes" moeten we ook rekening gaan houden met de mogelijkheden van de andere verkeersdeelnemer. Men noemt het niet voor niets "verkeersinzicht"....
 
MAG nieuws net ontvangen:

---------------------------------
CDA wil af van apk-plan voor motoren
---------------------------------
Posted Woensdag, 15 september, 2010 by redactie:
Het CDA wil dat de Europese plannenmakerij voor een algemene periodieke keuring
(apk) voor motoren stopt. Tweede Kamerlid Sander de Rouwe kreeg dinsdag bijval van
demissionair minister Camiel Eurlings van Verkeer.

De Rouwe vraagt zich af waarom Europa maar doordendert met dit 'idiote idee',
terwijl een technisch mankement maar in 0,3 procent van de ongevallen met motoren
een rol speelt. Een apk helpt volgens hem dan ook nauwelijks om het aantal
slachtoffers te verminderen in deze kwetsbare groep verkeersdeelnemers, terwijl het
wel voor onnodige bureaucratische rompslomp zorgt.

Ook Eurlings vindt dat deze apk niet veel oplevert en beloofde de Kamer dat hij die
boodschap luid en duidelijk bij zijn collega's in Europa zal laten horen. "We willen
dit niet. We zien het niet zitten", aldus Eurlings die de Kamer voorhield dat de
keuring echt niet helpt om bijvoorbeeld opgevoerde brommers op te sporen en van de
weg te krijgen. "Dan gaan we brommers controleren. Zo'n ding komt schoon naar de
keuring, gaat weer mee naar huis en daar wordt eraan gesleuteld. De apk verhelpt dit
probleem echt niet."

De Rouwe kondigde aan dat hij zich er niet bij zal neerleggen als er toch Europese
wetgeving hiervoor zou komen. Hij wil dan officieel een zogenaamde gele
kaart-procedure in gang zetten, waarvoor hij dan wel steun van andere partijen nodig
heeft.

Bron: ANP/Volkskrant


~[edit]hmmm ik zie net dat dit ook al eerder via een andere bron gemeld was.
 
Laatst bewerkt:
Nog meer onzin, zie de verschillen per land:
[afbeelding]

Redelijk verklaarbaar, alleen niet dat de UK zo laag zit.

NL is alleen al veilig door het ontbreken van bochten en hoogte verschillen. ;(
In stedelijk gebied ligt de snelheid laag. Op B-wegen mag je nergens inhalen.
Snelwegen zijn relatief veilig.


En ja, 200 km/h rijden, rijden zonder rijbewijs, rijden onder invloed, structureel geen richting aangeven of voorrang verlenen, etc. etc. zou allemaal veel zwaarder aangepakt mogen worden.

200km/u aantikken op een echt snelle motor, recht stukkie.
Volgens mij moet je gewoon een krachtige motor hebben gehad om hier wat milder over te oordelen.
De overige punten ben ik het mee eens. :P
 
Laatst bewerkt:
Ik kwam het hier nog niet tegen, maar ik neem aan dat er hier een hoop mensen zijn die de EU wil helpen aan de juiste mening van het volk?

bij de FEMA, de europeese club waar ook de MAG onder valt, staat de oproep om bij de EU een enquete in te vullen, dit gaat over het europees gelijktrekken van apk (PIT zoals dat daar heet) over heel europa. En aangezien ze in veel landen al een keuring voor motoren hebben gaat die daar dan ook onder vallen.

de info staat hier: http://www.fema-online.eu/index.php?page=rwt
de vragen vertaald in nederlands hier:
http://www.fema-online.eu/uploads/documents/20100909_RWT_consult_NL.pdf

De enquete staat hier, IPM - unavailable
goed lezen en juiste kiezen, de vragen staan er vooral om je te laten kiezen voor een strengere keuring. De laatste vraag optie 1 kiezen, dat is alles zo laten als het is.




Ik heb hem ook ingevuld, ik hoop dat meer mensen dit doen hier, niet nog meer bemoeienis van die geldsverslinders in Brussel!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan