4 jaar woon werk verkeer
sv650 uit 2001
tennisarm
bmw of fjr, twijfel
wat zijn jullie ervaringen mbt woon-werkverkeer met deze fietsen. Alle info is welkom.
Een FJR en een GS zijn volstrekt verschillende motorfietsen, met volstrekt verschillende karakters (rij eigenschappen). V.w.b. windbescherming maakt het niet zoveel uit: beide presteren wat dat betreft zo'n beetje hetzelfde, alleen een RT scoort (veel) beter op dat punt. Ik zou je willen adviseren om gewoon te gaan proefrijden, want het verschil tussen die fietsen is dermate groot dat je d.m.v. proefrijden wss al binnen 10 meter met overtuiging je keuze hebt gemaakt, en je je afvraagt waarom je die andere motor überhaupt overwoog.
Hoedanook, je wilde ervaringen, aldus: beide zijn goed, en je kunt er woon-werk mee rijden (kan met elke motor). Geen van beide zijn ze daarvoor - woonwerk - ontworpen natuurlijk. De FJR zal - als het ding goed is, ik kocht ze altijd nieuw - in gebruik goedkoper zijn (onderhoud, verzekering, aanschaf, afschrijving). De BMW is geraffineerder qua rijwielgedeelte (massa centralisatie, vering/demping, remmen), ergonomie en comfort, maar daar betaal je dan ook voor: prijskaartje van een BMW is "een klein beetje vorstelijker", zowel qua aanschaf als afschrijving. Het motorkarakter van een boxer twin en een conventionele vier-in-lijn verschilt als dag en nacht, en daar zul je zelf wat van moeten vinden. Of en wat je daar allemaal van merkt of vind zal erg van het individuele gebruik en voorkeuren afhangen.
Wat ik prettig vond aan de FJR is dat het eigenlijk een relatief smalle motor is, zelfs met de zijkoffers erop, wat in krappe ruimtes handig kan zijn. En zo’n FJR heeft gewoon een fijne krachtige en elastische aandrijflijn, al komt dat bij woon-werkverkeer in NL niet echt uit de verf: dan moet je gaan doen waar die motor voor gemaakt is, namelijk dagenlang kilometers vreten met een tempo waarvoor je in NL je rijbewijs subiet mag inleveren. De zithouding vind ik - achteraf bekeken - enerzijds een beetje opgepropt (benen) en tegelijkertijd te gestrekt (armen). Voor het type motor is het stuur eigenlijk te smal, en naar mijn smaak net iets te laag geplaatst. Daar - alsook het feit dat je echt bovenop de motor zit - kun je aan merken dat het ontwerp ietwat gedateerd is, al heeft me dat er niet van weerhouden om met de 6 opeenvolgende exemplaren (2002-2016) een kleine half miljoen km's te rijden. Ik weet niet hoe dat uitpakt met jouw tennisarm, dat zul je echt zelf moeten uitproberen.
Massa: op zich is de FJR niet heel veel zwaarder dan een vergelijkbare BMW, maar die massa is wel merkbaarder aanwezig. Daar wen je aan, of niet, dat zal van de persoon (en rijvaardigheid) afhangen. De BMW is - juist ook in die krappe ruimtes - een stuk wendbaarder en handzamer (i.v.m. geringere massa en vooral een betere centralisatie daarvan, de zithouding, kleinere wielbasis en het “zelf-balancerende“ effect van de boxermotor). Maar de BMW - en zeker de GS - is wel een flink stuk breder. Met een goed timmermansoog en een beetje gevoel voor timing heb je daar tijdens b.v. file filteren niet of nauwelijks last van, maar het is wel iets om rekening mee te houden, ook v.w.b. stalling.
Grappig: de boxer is (uitgaande van een 1200-LC of de huidige 1250) v.w.b. rollende acceleratie in de praktijk sneller, vooral vanwege de kortere overbrenging. De FJR reed ik om die reden vooral in de 2e of 3e versnelling, en dan is die ook lekker bij de les. Al stel ik me zo voor dat, zeker als je van een SV650 komt, beide fietsen altijd en overal snel genoeg zijn. De FJR klinkt als een druktemaker (inherent aan een vier-in-lijn) - waardoor er door sommige eigenaren hardnekkig om een 6e versnelling werd gevraagd (die er in 2016 kwam) - maar draait op kruissnelheid juist minder toeren als de boxer. Overigens vond ik de vijfbak (tot 2016) beter bij het motorkarakter van de FJR passen dan de zesbak (2016 t.o.h.). Het uitlaatgeluid van de boxer (maar dat had ik bij de K16GT ook) hangt me soms (langere snelwegetappes, hoge kruissnelheid) de keel uit: om de één of andere reden vind BMW anno nu dat haar motoren een bak herrie moeten maken als je aan gas gaat zitten schroeven, een FJR is wat dat betreft veel beschaafder (stiller).
Zowel de Yamaha’s als de BMW’s werden in weer en wind (en sneeuw, etc.) gebruikt en hebben mij nooit in de steek gelaten, alleen gaf elke FJR na verloop van tijd problemen met het contactslot (vuil, en een snel slijtende contactsleutel), en het rempedaal wilde weleens vast gaan zitten (oorzaak: corrosie door regenwater, remedie: demonteren, schoonmaken, smeren). Ook is mijn indruk dat bij de FJR de remzuigers sneller vervuilen, maar dat kan ook te maken hebben met de inspanningen van de respectievelijke dealers t.t.v. onderhoud. Ik instrueerde de Yamaha-dealer in elk geval steevast elke 10k km de remklauwen te demonteren en schoon te maken, bij BMW doen ze dat uit zichzelf.
Hou er trouwens rekening mee dat je bij de FJR vanaf bouwjaar 2006 dat rempedaal ook echt moet gebruiken voor een maximale remvertraging, en dat die remvertraging naar 2020-maatstaven een "klein beetje" achterhaald is.
Los van het voorgaande is het mss handig om aan te geven of je voornemens bent een nieuw of een gebruikt exemplaar te kopen, en wat zoal het budget is wat je daarvoor in gedachten hebt.
Een nieuwe BMW met de gebruikelijke optiepakketten is in aanschaf gemakkelijk 5 tot 8 duizend Euro duurder dan een nieuwe FJR, en zit daarmee eigenlijk in een heel andere prijsklasse. Een nieuwe BMW komt met 3 jaar fabrieksgarantie en 5 jaar mobiliteitsgarantie. Een nieuwe FJR krijgt 2 jaar fabrieksgarantie mee. Onderhoudsintervallen zijn gelijk: 10000 km. Onderhoudskosten van nieuwe exemplaren ontlopen elkaar niet mijlenver, maar dat kan anders uitpakken wanneer je gebruikte exemplaren naast elkaar zet (...).
Gebruikte exemplaren liggen qua aanschafprijs doorgaans dichter bij elkaar, logisch, maar dan gaan andere zaken een rol spelen: zoals de actuele staat van onderhoud en het onderhoudsverleden. Voor beide fietsen geldt dat als er iets stuk gaat en/of het onderhoud verwaarloosd is, je daar flink op leeg kunt lopen. Hou bij het kopen van een wat ouder gebruikt exemplaar - ongeacht of dat BMW of FJR wordt - zo'n 2k€ achter de hand, want dat kun je makkelijk uit moeten geven als er achterstallig onderhoud moet worden ingehaald.