bochtenwerk

En veel gemaakte fout niet te vroeg naar de binnen kant van de bocht.

Buitenblijven, buitenblijven totdat je het einde van de bocht ziet (het rechte stuk na de bocht dan pas naar binnen.

Kijk maar hoe de meer ervaren piloten voor je het doen.

Hanzzzz
 
Inderdaad, laat insturen win je heel veel mee. je kunt langer remmen, je kunt de bocht beter doorkijken, je kan snel insturen, je ligt minder lang in de bocht, enzovoort.

En wat Pommel zegt, als je gespannen bent (door werk, relaties, wat dan ook) rijd je minder lekker/nauwkeurig.
 
en respect hebben voor het respectabele gewicht van een gsx600f. het stuurt wel vlot maar je moet wel een beetje werken.

met je buitenste knie tegen de tank duwen en tegen sturen.

ik heb vele jaren 600f greden met veel plezier.
 
hallo allemaal

bedankt oor alle leuke tips en reactie,hier heb ik wel wat aan.
met lessen leer je natuurlijk bijna alles vooral het zien,en daar let ik ook op,en dat mijn motor wel trekkend door de bocht gaat,ik vindt het gewoon wat eng omdat ik soms de bocht nog niet goed kan in schatten ,hoe snel ik hem kan nemen,maar goed zoals jullie al zeggen oefenen oefenen en nog eens oefenen,mischien kom ik ooit met mijn knietjes op de grond,maar dan laat ik het jullie wel weten,al kan dat nog jaaaaaaaaaaaaren duren

gr snoes
 
En onthoudt: beter te langzaam een bocht in, dan te hard en te moeten remmen in de bocht!

[me]Master-D spreekt uit ervaring O-) [/me]
 
Lekker je eigen tempo rijden, als het goede 'groeprijders' Zijn dan wachten ze telkens als er afgeslagen wordt.

Een GSX-F is een prima fiets, voor bochten moet je gewoon de volgende vuistregel aanhouden, buiten, binnen, buiten. Niet te vroeg insturen, want dan moet je halverwege de motor gaan corrigeren. Zorg er voor dat je per bocht 1 stuurbeweging maakt (1 keer platgooien, dus niet halverwege iets minder of meer plat moeten). Als je ingestuurd bent, kun je het gas al weer enigzins open draaien zodat de motor heel licht gaat trekken. zo ontlast je de voorband een beetje. En het aller belangrijkst... oefenen, oefenen oefenen. Ik heb geloof ik nog wel een soort van schriftelijke cursus op de pc, een vrije vertaling van iemand die ooit eens Twist of the Wrist van Keith Code heeft gelezen. Dit is geschikt voor iedereen en leert je een aantal fundamentele dingen aan en een aantal automatismen af. hierdoor ga je zekerder, beter en veiliger rijden.

Als je intresse er in hebt, stuur ff een mailtje, dan kan ik replyen met het bestandje als bijlage.

Daar heb ik ook wel interesse in :P

Joef got meel! O-)
 
hallo

ik heb net mijn rijbewijs,en rij op een gsx600f.
ben vorige week lekker wezen toeren,alleen en met vrienden,toch vind ik het bochten werk nog een beetje eng,soms moeilijk in te schatten,en in welke versnelling ik ze moet nemen,en hoe snel natuurlijk,ik durf de motor nog niet zo plat in de bocht te leggen,heeft iemand tip voor mij.
ik moet natuurlijk ook nog aan mijn eigen motor wennen.

alle tips/advies zijn welkom

gr snoes *O* :]

ga eerst is ff ervaring opdoen...


niet meteen denken dat iedere bocht platter en platter moet... verkeerd.




Lekker gewoon rijden t eerste jaar.
 
Oefenen, oefenen, dat lees je veel. Maar zijn er ook cursussen waar je daadwerkelijk wat aan hebt, als je sneller/platter door de bochten wil. Hierboven wordt bijvoorbeeld VRO genoemd. Is dat zinvol? Ik rij nu ongeveer een half jaar motor, maar het wil nog niet echt lukken.
 
Oefenen, oefenen, dat lees je veel. Maar zijn er ook cursussen waar je daadwerkelijk wat aan hebt, als je sneller/platter door de bochten wil. Hierboven wordt bijvoorbeeld VRO genoemd. Is dat zinvol? Ik rij nu ongeveer een half jaar motor, maar het wil nog niet echt lukken.

Ik heb nu twee maanden mijn rijbewijs en heb mijn stepje al aan de grond gehad.
Wat mij enorm heeft geholpen was het lezen op MF. Je haalt hier echt een hele hoop informatie vandaan over hoe wel en hoe niet te rijden.
Hoe ik aan het oefenen ben is door een paar bochten uit te zoeken die altijd lekker schoon zijn, waar het (erg) rustig is en waar je goed overzicht hebt.
Dan is het alleen een kwestie van vaak deze bocht te nemen. Erg belangrijk om een bocht goed te maken als je snel gaat is door te gaan verzitten. Voor je gevoel zul je naast de motor hangen, maar dat is een kwestie van wennen. Als je dit een beetje door begint te krijgen zul je met meer vertrouwen een bocht in gaan en ook beetje bij beetje je stepje (en je knie) dichter bij de grond krijgen!
Wat nog belangrijker is is om altijd heel voorzichtig met het gas om te gaan in de bocht, nooit abrupt gas bijgeven of gas loslaten, (en al helemaal geen koppeling gebruiken!), alles moet heel gedoseerd gaan.
Als je dit allemaal doet zul je snel verbetering merken!

succes :]
 
Alles wat ze je geleerd hebben bij de rijles,Gewoon vergeten :Y . O-)

En een circuitcursusje volgen :9

Dan leer je pas het bochtenwerk :9
 
Zoals al door bijna iedereen is gezegd, kilometers maken en ervaring opdoen is het beste.
Heb zelf net een jaar m`n rijbewijs en merk dat `k nu pas steeds lekker door de bochten heen ga.
Met een gsxf is dat ook zeker goed te doen, alleen het gewicht is wel iets om rekening mee te houden.
Je moet iets harder werken om lekker de bocht om te gaan, maar dat kan je ook als een voordeel zien. :]
 
Oefenen, oefenen, dat lees je veel. Maar zijn er ook cursussen waar je daadwerkelijk wat aan hebt, als je sneller/platter door de bochten wil. Hierboven wordt bijvoorbeeld VRO genoemd. Is dat zinvol? Ik rij nu ongeveer een half jaar motor, maar het wil nog niet echt lukken.

Een half jaar is ook nog niet zo lang. Geen reden om je al zorgen te maken. Je hebt best wat aan een VRO, zeker als je alleen maar je rijbewijs hebt gehaald. Aan de andere kant moet je er ook geen wonderen van verwachten.

Verder wordt het "gymmen" met de motor vaak onderschat. Achtjes draaien, straatje keren, veel remmingen maken, daar leer je ook de balans op hogere snelheden mee te voelen. Zelf doe je dat niet zo gauw maar ik ben in het verleden gedwongen omm dit dagenlang te doen en dan voel je ook de vooruitgang. Op de terugweg van de oefenplaats lijkt het dan net of je zenuwen doorlopen in je motor. Ieder beweginkje en trillinkje voel je dan, waardoor je ook beter stuurt. Maar ja, je moet er wel wat geduld voor hebben.

Jakkeren over een circuit is veel leuker natuurlijk (leer je ook wel wat van), maar het gymmen geeft je hèt gevoel met de fiets.
 
Moet dit nou echt, die stepjes, knieen of ellebogen aan de grond ??? I wonder why ...
Nee hoor, onderkuip, schakelpedaal, uitlaat, middenbok, zijstandaard heb ik ook al gehad. Allemaal goed afgelopen... het gaat nou eenmaal zo makkelijk. Ik moet 'm nou toch eens wat hoger zetten van achter... alleen kan ik dan misschien de middenbok niet meer gebruiken...
 
hallo

ik heb net mijn rijbewijs,en rij op een gsx600f.
ben vorige week lekker wezen toeren,alleen en met vrienden,toch vind ik het bochten werk nog een beetje eng,soms moeilijk in te schatten,en in welke versnelling ik ze moet nemen,en hoe snel natuurlijk,ik durf de motor nog niet zo plat in de bocht te leggen,heeft iemand tip voor mij.
ik moet natuurlijk ook nog aan mijn eigen motor wennen.

alle tips/advies zijn welkom

gr snoes *O* :]


zoek een mooie schone rustige rotonde uit.
Rij hem lekker rustig, en ga daarna de motor eens een beetje platter liggen.

Het zit allemaal tussen de oortes, de motor wil wel, jij alleen nog niet ;)
 
Neem je tijd, zorg dat je klaar bent voor een bocht, dat je de goede snelheid hebt en in de goede versnelling zit.
Met name in het begin: als je voelt dat het te hard gaat voor je, minder snelheid. Bouw het langzaam op en geef jezelf de tijd. Laat je nooit opnaaien door anderen, het moet goed voelen voor JOU. Zoals gezegd: Oefening baart kunst. Op een zeker moment merk je dat het allemaal "op zijn plaats valt" en dat je bijna automatisch de juiste dingen op de juiste tijd doet.

Hou je het gevoel, dat het allemaal beter kan, doe dan eens een VRO. Dat doet wonderen voor je motorbeheersing en je zelfvertrouwen.
 
En ga niet continue dezelfde bocht oefenen, maar rijd gewoon lekker toeristische routes op jouw tempo. Dan raak je ontspannen en gedurende het lekker rijden maak je een hoop bochten. Als je de theorie weet ga je die gewoon stap voor stap toepassen. Op een gegeven moment wordt het je 2e natuur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan