Boete = Leermoment?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Er zijn plekken waar je 50 mag waar 30 nog niet eens verantwoord is

In zo'n geval mag je daar dus ook geen 50. De maximumsnelheid wordt in eerste instantie geregeld door artikel 19 van het RVV.

De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.


Als bestuurders zich daar nou vaker aan zouden hebben gehouden zouden er ook minder van die op het oog absurd lage algemene limieten zijn ingevoerd. Maar de praktijk is dat veel bestuurders niet meer zelf kunnen denken blijkbaar en dus geholpen moeten worden met algemene limieten.
 
De 1e post heb ik nog met een glimlach gelezen. Daarna volgde overwegend verbazing. Je bent toch niet echt serieus toch???













toch?
 
Waar ik een beetje moeite mee heb is het gezeur dat je een boete hebt opgelopen.
Ik krijg zelf uiteraard ook wel eens zo'n gehate envelop in de bus maar ik zie het maar als een betaalde waarschuwing. '(
Uiteindelijk heb ik zelf te hard gereden en daar staat nu eenmaal een boete op in dit land. :(
Ik neem me dan ook elke keer weer voor om mijn gas in bedwang te houden maar zeg nou zelf: af en toe is het toch gewoon lekker om hard door te rijden... :]
 
@TS: als je meer dan 30 km te hard rijdt, besef je op dat moment toch dat je fout zit. En als je dat 2 keer achter elkaar doet, dan loop je dus 2 keer het risico op een boete...

Of wist je van te voren niet dat die mogelijkheid bestond... :?
 
Waar ik een beetje moeite mee heb is het gezeur dat je een boete hebt opgelopen.
Ik krijg zelf uiteraard ook wel eens zo'n gehate envelop in de bus maar ik zie het maar als een betaalde waarschuwing. '(
Uiteindelijk heb ik zelf te hard gereden en daar staat nu eenmaal een boete op in dit land. :(

Het gaat me niet om de boete, die kan me me reet roesten. Ik zal hem gewoon betalen, heb zelf te hard gereden en zal hier de consequenties van moeten aanvaarden. Tuurlijk is het zonde van het geld, had ik niet te hard moeten rijden, heb me rijbewijs dus moet weten wanneer je welke snelheid hoort te rijden, etc etc etc.

Kennelijk ben ik één van de weinige die het fijn zou vinden om een bekeuring op kort termijn op de mat te zien liggen.
 
Kennelijk ben ik één van de weinige die het fijn zou vinden om een bekeuring op kort termijn op de mat te zien liggen.
Je trekt je eigen conclusies.
Veel meer mensen willen de bekeuring wat sneller op de mat, maar niet met de rede welke jkij opgeeft. (het in beroep willen gaan omdat je niet de kans hebt gehad om er van te leren)
 
Tony, je hebt wel een punt als het gaat om een lang interval tussen overtreding en boete.

Laatst heeft een verkeerspsycholoog (weet de naam van de beste man niet meer) op TV gesteld dat boetes daarmee meer op "snelheidsbelasting" gaan lijken en de overtreder nauwelijks nog weet wat hij/zij ook alweer fout gedaan heeft. Daar was ik het wel mee eens.

Maar dat is een andere kwestie dan 2 boetes achtereen.
 
Tony, je hebt wel een punt als het gaat om een lang interval tussen overtreding en boete.

Laatst heeft een verkeerspsycholoog (weet de naam van de beste man niet meer) op TV gesteld dat boetes daarmee meer op "snelheidsbelasting" gaan lijken en de overtreder nauwelijks nog weet wat hij/zij ook alweer fout gedaan heeft. Daar was ik het wel mee eens.

Maar dat is een andere kwestie dan 2 boetes achtereen.

Ik ben het helemaal eens met de mensen die dingen zeggen in de trend van 'eigen schuld, dikke bult'. Maar ik ben het ook zeker met Tycho eens dat TS een punt heeft v.w.b. het interval. Straffen zijn natuurlijk bedoeld om mensen ergens van te laten leren. Ik heb zelf meegemaakt dat ik pas begin 2008 alle boetes kreeg van 2006 (storing bij de leasemij...). Toen baalde ik flink want als ik ze gelijk had gehad had ik er eerder 'van geleerd' en (op die wegen :+) minder hard gereden. Boetes zijn nog steeds volkomen terecht dus daar hoor je mij niet over, maar het 'didactische effect' is een stuk minder.
Een collega van me begon op een nieuwe klus (consultancy) en kwam er na 3 maanden achter dat hij gemiddeld 3x in de week te hard had gereden op een stuk waar trajectcontrole plaatsvond _O- had hij na de eerste week een boete gehad (of iig sneller) had hij eerder zijn snelheid aangepast en de weg dus eerder 'veiliger' geweest.. On the other hand is het 'didactisch effect' nu behoorlijk door de dikte van de stapel boetes :P
 
In zo'n geval mag je daar dus ook geen 50. De maximumsnelheid wordt in eerste instantie geregeld door artikel 19 van het RVV.

De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.


Als bestuurders zich daar nou vaker aan zouden hebben gehouden zouden er ook minder van die op het oog absurd lage algemene limieten zijn ingevoerd. Maar de praktijk is dat veel bestuurders niet meer zelf kunnen denken blijkbaar en dus geholpen moeten worden met algemene limieten.
Hier schrijf je een heel waar woord. :}
 
Laatst bewerkt:
als je te hard rijdt moet je de consequenties van boetes gewoon accepteren. zo simpel is het :)

Evenals andere consequenties. Zoals o.a. dat het overige verkeer slechter rekening met je zal en kan houden en dat je dus ook voor hen moet opletten.
 
Als je slim bent dan rijd je door jouw hele stad heen met 60 km/u, krijg je stuk of 10 boetes van 10-20 euro per stuk (totaal zo'n 200 euro) weet je precies waar alle flitspalen staan :)

sterker nog, je krijgt 1 boete, immers het is maar 1 overtreding die je maakt. Dat je meerdere keren geflitst bent wil niet zeggen dat je meerdere keren boven de 60 bent gereden, je bent dan gewoon continue 60 aan het rijden (Hier is jurisprudentie over, er is iemand die dit sucesvol bij een rechter heeft laten toetsen)
 
Een boete is een tik op de vingers voor de (voor de wet) onacceptabele risico's die je neemt.
Volgens mij kan je beter een theorieboek kopen als je wilt leren.
 
@TS: Jammer dat je een boete van 240 euro nodig hebt als leermoment. Meeste mensen leren tijdens rijlessen al dat je geen 30 km/h te hard mag rijden.

Wat betreft de interval tussen overtreding en CJIB-fanmail ben ik het wel met je eens, dat mag best wat korter. Maar je excuus dat je dan je leermoment eerder hebt en dan die 2e boete had kunnen voorkomen vind ik echt kansloos. :N
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan