GPZ 750/900/1000/1100 liquid cooled topic

Hallo allemaal, Ik heb altijd al een gpz900 willen hebben en nu dan eindelijk eentje aangeschaft. Er viel niets meer te sleutelen aan mijn zrx 1100. Vandaar. 92er met 32k op de teller. De motor heeft stilgestaan sinds 2004! Welliswaar in een kurkdroge opslag maar hij is er niet beter op geworden. De blokken zaten muurvast op het voorwiel. In de tank zit wat vliegroest, en de vorige eigenaar heeft hem ooit eens op de linkerkant gelegd. Kortom een leuk projectje. Ik dacht ik zet hem weg tot de winter om op te knappen maar ik merk dat het nu al begint te kriebelen. Ik heb me behoorlijk ingelezen en ik hoop dat ik hier wat onnozele vragen kan stellen.
Op de lange termijn zou ik graag de achterkant opkrikken en wellicht ook een 17 inch breder achterwiel monteren. Ik ben wel technisch Ik kan alleen niet lassen en ik heb ook geen draaibank. Volgens mij moet ik als ik het goed heb de schokdemper van een ZZR1100d hebben, en het achterwiel van een 1100c of zzr600? Ik ga eerst maar eens proberen de motor aan de praat te krijgen, hopelijk zitten de zuigerveren niet vast of iets dergelijks. Ik heb gelukkig wel ervaring met mijn zrx qua carburateurs reviseren. Daar ga ik eerst maar eens mee beginnen voordat ik een startpoging ga ondernemen. Als er iemand nog een middenkuip heeft die tussen de tank en de taartschep zit, hou ik me van harte aanbevolen! Alvast bedankt allen voor de nodige tips en tricks.
PXL_20230718_190339288.jpg
 
Hallo allemaal, Ik heb altijd al een gpz900 willen hebben en nu dan eindelijk eentje aangeschaft. Er viel niets meer te sleutelen aan mijn zrx 1100. Vandaar. 92er met 32k op de teller. De motor heeft stilgestaan sinds 2004! Welliswaar in een kurkdroge opslag maar hij is er niet beter op geworden. De blokken zaten muurvast op het voorwiel. In de tank zit wat vliegroest, en de vorige eigenaar heeft hem ooit eens op de linkerkant gelegd. Kortom een leuk projectje. Ik dacht ik zet hem weg tot de winter om op te knappen maar ik merk dat het nu al begint te kriebelen. Ik heb me behoorlijk ingelezen en ik hoop dat ik hier wat onnozele vragen kan stellen.
Op de lange termijn zou ik graag de achterkant opkrikken en wellicht ook een 17 inch breder achterwiel monteren. Ik ben wel technisch Ik kan alleen niet lassen en ik heb ook geen draaibank. Volgens mij moet ik als ik het goed heb de schokdemper van een ZZR1100d hebben, en het achterwiel van een 1100c of zzr600? Ik ga eerst maar eens proberen de motor aan de praat te krijgen, hopelijk zitten de zuigerveren niet vast of iets dergelijks. Ik heb gelukkig wel ervaring met mijn zrx qua carburateurs reviseren. Daar ga ik eerst maar eens mee beginnen voordat ik een startpoging ga ondernemen. Als er iemand nog een middenkuip heeft die tussen de tank en de taartschep zit, hou ik me van harte aanbevolen! Alvast bedankt allen voor de nodige tips en tricks.
Bekijk bijlage 1905739
Goed project👍🏻.
Ik rij alweer tijdje rond op mijn aangepaste 900, staat nu een 600 en een 1000rx klaar om aan te passen.
Maar kijk eerst of het apparaat fatsoenlijk wil lopen, 32k is niet veel.
Die van mij kocht ik met 38k.
Op dit forum zitten wel wat draaiers die wat busjes kunnen draaien als je het vriendelijk vraagt. (Mits ze tijd hebben natuurlijk)

De zzr600d velg gaat wat eenvoudiger passen maar als je toch gaat ombouwen ga dan voor het echie :P

Succes en vragen? Stel ze gerust en plaatjes zijn we gek op 🤩
 
Goed project👍🏻.
Ik rij alweer tijdje rond op mijn aangepaste 900, staat nu een 600 en een 1000rx klaar om aan te passen.
Maar kijk eerst of het apparaat fatsoenlijk wil lopen, 32k is niet veel.
Die van mij kocht ik met 38k.
Op dit forum zitten wel wat draaiers die wat busjes kunnen draaien als je het vriendelijk vraagt. (Mits ze tijd hebben natuurlijk)

De zzr600d velg gaat wat eenvoudiger passen maar als je toch gaat ombouwen ga dan voor het echie :P

Succes en vragen? Stel ze gerust en plaatjes zijn we gek op 🤩
Bedankt voor het welkom :)
Ik zie dat er op de ZZR 600D velg een 160 band past. Das iig een inchje dikker en een inchje smaller in diameter. Past deze velg er 1 op 1 in?

Ik heb trouwens de excenters al omgedraaid zodat er wat meer ruimte is tussen het wiel en de kont. Een 17 inch velg levert ook weer een halve inch extra winst op :+ de bandjes zijn minimaal 19 jaar oud, als ik ze dan toch ga vervangen dan maar gelijk liever een 17 inch band aangeschaft. Is ook wat meer voor te krijgen dan 18 inch.

Maar goed eerst maar eens de carburateurs los bikken en kijken of het blok nog in actie wil komen.
 
Ik kwam trouwens dit stukje huisvlijt tegen. 3 diodes in een stekker gesoldeerd, wss om de stroom van de dynamo gelijk te richten. Heb ik vroeger ook eens gedaan bij mijn RG 250 omdat de gelijkrichter regelmatig doorbrandde.
Maar ik neem aan dat dit niet de OEM oplossing van Kawasaki is?
PXL_20230721_153122190~2.jpg
 
1 op 1 niet, er zullen wat pasbussen veranderd moeten worden.
Je hoeft echter geen offset tandwiel te monteren om de ketting verder naar buiten te brengen, wat bij een 1100c velg wel moet. Wat er dan weer voor zorgt dat de ketting tegen de schakelhevel gast schuren, dus die moet ook aangepast worden.
Het past wat gemakkelijker dus, ook je kettingbeschermer kun je gewoon blijven gebruiken.
 
Ik kwam trouwens dit stukje huisvlijt tegen. 3 diodes in een stekker gesoldeerd, wss om de stroom van de dynamo gelijk te richten. Heb ik vroeger ook eens gedaan bij mijn RG 250 omdat de gelijkrichter regelmatig doorbrandde.
Maar ik neem aan dat dit niet de OEM oplossing van Kawasaki is?
Bekijk bijlage 1906063
Doorbranden van enig elektronica is bij de gpz900 niet van toepassing…
 
1 op 1 niet, er zullen wat pasbussen veranderd moeten worden.
Je hoeft echter geen offset tandwiel te monteren om de ketting verder naar buiten te brengen, wat bij een 1100c velg wel moet. Wat er dan weer voor zorgt dat de ketting tegen de schakelhevel gast schuren, dus die moet ook aangepast worden.
Het past wat gemakkelijker dus, ook je kettingbeschermer kun je gewoon blijven gebruiken.
Goeie informatie, thanks!
Klinkt als een haalbare kaart voor iemand als ik. En op mijn ZRX heb ik ook een 170 band op mijn 160 velg. Zou mooi zijn als het ook op de GPZ zou passen. Dan kan ik het lassen en dergelijke achterwege laten, 170 is geen 180 qua looks maar zal net een haartje beter sturen.
Kan de originele achteras, remschijf en tandwieldrager gebruikt blijven worden?
 
Top bedankt voor de tips! Ze zijn nogal zeldzaam die midden kuipen zie ik, zou mooi zijn om er eentje in de kleur van mijn motor te vinden. Vrees dat dat moeilijk gaat worden maar wie weet. Iig goed te weten dat er op Marktplaats en bij onderdelenboeren midden kuipen zijn.
Je heb sowieso een zeldzame kleurstelling, ik kan mij niet herinneren deze eerder gezien te hebben.
Dat zal het ook moeilijk maken zijdelen in die kleur te vinden.
 
Haha geweldig, wss was Denso nog niet klaar om gelijkrichters te leveren aan Kawasaki, dus hup handen uit de mouwen en zelf solderen maar! Net als het klepje wat op de zijkant zit van het luchtfilterhuis met twee schroefjes, ziet er niet uit en past niet lekker, echt zo'n last minute fix in de fabriek om die orgels maar uit te kunnen leveren. Italiaanse toestanden _O-
 
Je heb sowieso een zeldzame kleurstelling, ik kan mij niet herinneren deze eerder gezien te hebben.
Dat zal het ook moeilijk maken zijdelen in die kleur te vinden.
De kleurstelling is vanaf 90 tezamen met de zwarte vanaf A7 model, dus het model met de updates qua voorvork-remmerij-wielen en carb verwarming.
Tja er waren toen al modernere en snellere fietsen te koop.
Alhoewel men in Japan doorging tot A12 in 2002, de kleurstelling was volgens mij alleen nog de zwarte.
 
Goeie informatie, thanks!
Klinkt als een haalbare kaart voor iemand als ik. En op mijn ZRX heb ik ook een 170 band op mijn 160 velg. Zou mooi zijn als het ook op de GPZ zou passen. Dan kan ik het lassen en dergelijke achterwege laten, 170 is geen 180 qua looks maar zal net een haartje beter sturen.
Kan de originele achteras, remschijf en tandwieldrager gebruikt blijven worden?
De zrx1100 heeft origineel een 170 band op een 5” velg.
De zzr600 heeft een 4,5” velg met 160 band, dat zou ik dan zo houden. Anders word het een rare bolle band met de kans dat ie alsnog te dicht bij de ketting komt.

Ik wil kijken of ik nog wat info heb ivm ombouw, want ik had destijds beide opties klaarliggen maar ben toch voor het zzr1100 wiel gegaan.
Maar dan moet ik zoeken naar een draagbare harddisk die ergens in een doos zit….. :X

Remschijf en tandwiel drager moet je dan van de zzr600d velg nemen.
En als ik mij goed herinner heeft de originele 900 een 17mm achteras en ik dacht de zzr600 een 20mm maar dan zou je de lagers kunnen vervangen.
Qua maatvoering kun je ook wel wat van de website van japparts halen.
 
De zrx1100 heeft origineel een 170 band op een 5” velg.
De zzr600 heeft een 4,5” velg met 160 band, dat zou ik dan zo houden. Anders word het een rare bolle band met de kans dat ie alsnog te dicht bij de ketting komt.

Ik wil kijken of ik nog wat info heb ivm ombouw, want ik had destijds beide opties klaarliggen maar ben toch voor het zzr1100 wiel gegaan.
Maar dan moet ik zoeken naar een draagbare harddisk die ergens in een doos zit….. :X

Remschijf en tandwiel drager moet je dan van de zzr600d velg nemen.
En als ik mij goed herinner heeft de originele 900 een 17mm achteras en ik dacht de zzr600 een 20mm maar dan zou je de lagers kunnen vervangen.
Qua maatvoering kun je ook wel wat van de website van japparts halen.
Mocht je idd nog wat oude kennis kunnen opscharrelen, zeer welkom! Fantastisch trouwens de kennis die hier in het groepje zit. Ga deze week de carbs los gooien, revisie set is inmiddels besteld.
 
Haha geweldig, wss was Denso nog niet klaar om gelijkrichters te leveren aan Kawasaki, dus hup handen uit de mouwen en zelf solderen maar! Net als het klepje wat op de zijkant zit van het luchtfilterhuis met twee schroefjes, ziet er niet uit en past niet lekker, echt zo'n last minute fix in de fabriek om die orgels maar uit te kunnen leveren. Italiaanse toestanden _O-
Ja, het is inderdaad geen fabrikant waardige oplossing, maar het zal wel werken.
 
Carburateurs gedemonteerd en ziet er niet slecht uit. De benzine was wel zo geel als jeweetwel maar voor een motor die still heeft gestaan sinds 2004 niet slecht. Ik hoop dat de nieuwe rubbertjes snel binnen zijn, denk dat ik het ultrasone badje oversla deze keer.
PXL_20230724_202425103.jpg

PXL_20230724_211036685.jpg
 
Er zit een soort koolstofiltertje in het reservoirtje dat dichtbij de carburateurverwarming zit. Iemand een idee wat het nut ervan is?
PXL_20230724_202617212.jpg
 
Dat van een andere maat achterwiel erin zetten is echt een rabbithole..
Ik was van plan het ook te gaan doen met mijn GPZ, maar toen zag ik al die japanse Sculpture achterbruggen, K-Factory rearsets en subframes, OZ velgen..Nojima uitlaten.. en het een kan niet zonder het ander.
Uiteindelijk heb je een heel duur lijstje en dan wil je niet al die moeite doen om een oude ZZR brug en wiel erin te knallen en een net iets ander voorwiel erin te hebben8)7
Ik heb uiteindelijk maar besloten hem mooi origineel te houden haha
Weet niet meer precies wat ik zou gaan doen als ik de ZZR optie zou nemen, maar dacht een complete achterkant van een 1100, en dan icm een aangepaste boonstra linker schertsplaat en offset tandwiel om de ketting genoeg ruimte te geven.
Rijhoogte zou je trouwens beter kunnen aanpassen met een verstelbare linkage als dat een optie is.
Ik meen ook te herinneren dat een breder achterwiel mogelijk is in de originele achterbrug..
 
Dat van een andere maat achterwiel erin zetten is echt een rabbithole..
Ik was van plan het ook te gaan doen met mijn GPZ, maar toen zag ik al die japanse Sculpture achterbruggen, K-Factory rearsets en subframes, OZ velgen..Nojima uitlaten.. en het een kan niet zonder het ander.
Uiteindelijk heb je een heel duur lijstje en dan wil je niet al die moeite doen om een oude ZZR brug en wiel erin te knallen en een net iets ander voorwiel erin te hebben8)7
Ik heb uiteindelijk maar besloten hem mooi origineel te houden haha
Weet niet meer precies wat ik zou gaan doen als ik de ZZR optie zou nemen, maar dacht een complete achterkant van een 1100, en dan icm een aangepaste boonstra linker schertsplaat en offset tandwiel om de ketting genoeg ruimte te geven.
Rijhoogte zou je trouwens beter kunnen aanpassen met een verstelbare linkage als dat een optie is.
Ik meen ook te herinneren dat een breder achterwiel mogelijk is in de originele achterbrug..
Je hebt TE lang op webike.JP zitten kijken _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan