Heeft de fietser voorrang ja of nee?

In theorie heb jij voorrang, maar in de praktijk heeft de fietser voorrang, we leven nou eenmaal in Nederland.

Fietser is een zwakkere verkeersdeelnemer en kan daardoor bijna alles flikken en nooit de schuld krijgen (bijv: fietser fietst door rood, wordt geschept door auto. Automobilist vaak schuldig die had moeten remmen.) Et is heel krom, maar zo is et wel. Dus bij fietsers gewoon altijd enorm uitkijken.
Dat fietsers de zwakkere deelnemers zijn volgens de regels heeft weinig te maken met het roekeloze gedrag van de desbetreffende fietsers als je mij vraagt. Het is meer dat fietser zichzelf maar nauwelijks als verkeersdeelnemers zien. Op een stoplicht letten kan er soms nog net van af, maar verder lijken sommige fietsers liever dood te willen dan ook maar 1 hersencel voor voorrangssituaties te gebruiken.

Ik denk dat we wat dat betreft nog heel veel kunnen winnen met voorlichting op de basis- en middelbare school. Nu krijgen koters er nog wat regeltjes ingestampt die ze op 12 jarige leeftijd alweer vergeten zijn, en die mentaliteit wordt niet geholpen door agenten die alleen maar boetes uitdelen voor licht en andere kleine overtredingen. Het zou heel wat meer helpen als ze zo af en toe een hele groep scholieren staande houden en ze aanspreken op hun gedrag, zonder daarbij te verzanden in een tientje hier en daar om een kapotte reflector.
 
Ben je nog nooit in de situatie geweest dat het verkeer waar je achter zit regelmatig langzamer gaat dan bijv. een fietser? Stoppen of afremmen telkens voor een kruising verderop?

Tuurlijk wel, alleen die zin vond ik een beetje komisch, kan namelijk niet.
 
In principe moet je je snelheid aanpassen naar de situatie van dat moment op de weg, als er fietsers rechts rijden vlak voor een afslag zal de rechter je zeggen, ja meneer u had hier rekening mee moeten houden en uw snelheid had u ook moeten aanpassen zodat u nog tijd genoeg had om te reageren.

Natuurlijk moet die fietser uitkijken bij een bijzondere verrichting net als wij dat moeten maar we weten allemaal dat dat niet altijd gebeurt, misschien wel in 90% van de gevallen niet...

Rechtdoor op dezelfde weg voorrangsregel gaat volgens mij op voor tegemoetkomend verkeer en niet voor verkeer welk in dezelfde richting rijd als jij, denk dat daar andere regels voor gelden zoals als men nog voor je rijd en ze willen afslaan dit aangeven dat jij er dan achter moet blijven om hen deze gelegenheid te geven, vandaar ook dat je je snelheid aan moet passen naar de omstandigheden van dat moment...
 
Vraagje..
Je rijd met je motor (of auto) netjes 50 binnen de bebouwde kom rechtdoor op de weg.
Rechts voor je fiets een fietser die je elk moment voorbij gaat. Echter steekt de fietser zijn linkerarm uit en gooit zijn fiets voor de motor om links af te slaan (zonder te kijken).
Nu is mijn vraag. Heb ik voorrang omdat ik rechtdoor op dezelfde weg ga of heeft hij voorrang omdat hij voorsorteerd en dat ik maar moet afremmen en moet wachten tot hij is afgeslagen?

Alvast bedankt gr..

Antwoord is te vinden in het RVV, er is overigens geen sprake van voorrang, hoogstens van inhalen op een hoogst ongelukkig, ongeoorloofd moment.

RVV Artikel 11

1. Inhalen geschiedt links.
2. Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.

RVV Artikel 17

1. Bestuurders die willen afslaan, mogen voorsorteren door:
A. indien zij naar rechts willen afslaan tijdig zoveel mogelijk aan de rechterzijde te gaan rijden;
B. indien zij naar links willen afslaan tijdig zoveel mogelijk tegen de wegas te rijden of bij rijbanen bestemd voor bestuurders in één richting daarop zoveel mogelijk links te houden.
2. Bestuurders moeten alvorens af te slaan een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven.


En niet de fietser is bezig met een bijzondere manoeuvre, die steekt zijn arm uit en zou zomaar kunnen gaan voorsorteren, maar degene die wil gaan inhalen staat op het punt een bijzondere manoeuvre te beginnen.
 
Laatst bewerkt:
Antwoord is te vinden in het RVV, er is overigends geen sprake van voorrang, hoogstens van inhalen op een hoogst ongelukkig, ongeoorloofd moment.

RVV

Artikel 11

1. Inhalen geschiedt links.

2 Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.

Artikel 17
1. Bestuurders die willen afslaan, mogen voorsorteren door:
A. indien zij naar rechts willen afslaan tijdig zoveel mogelijk aan de rechterzijde te gaan rijden;
B. indien zij naar links willen afslaan tijdig zoveel mogelijk tegen de wegas te rijden of bij rijbanen bestemd voor bestuurders in één richting daarop zoveel mogelijk links te houden. 2Bestuurders moeten alvorens af te slaan een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven.
full


En verder zou ik verschrikkelijk goed uitkijken... fietsers zijn onvoorspelbaar (net als voetgangers) en als je er eentje platwalst ben je qua aansprakelijkeid aan de beurt, ondanks al die mooie verkeersregeltjes: fietsers en voetgangers zijn "zwakkere verkeersdeelnemers", en als bestuurder van een motorvoertuig heb je daar rekening mee te houden.
 
Auwtomobilist is niet schuldig, wel verzekeringstechnisch deels aansprakelijk, SOMS. :X
Dat is wat beter verwoord inderdaad :Y
Dat fietsers de zwakkere deelnemers zijn volgens de regels heeft weinig te maken met het roekeloze gedrag van de desbetreffende fietsers als je mij vraagt. Het is meer dat fietser zichzelf maar nauwelijks als verkeersdeelnemers zien. Op een stoplicht letten kan er soms nog net van af, maar verder lijken sommige fietsers liever dood te willen dan ook maar 1 hersencel voor voorrangssituaties te gebruiken.

Ik denk dat we wat dat betreft nog heel veel kunnen winnen met voorlichting op de basis- en middelbare school. Nu krijgen koters er nog wat regeltjes ingestampt die ze op 12 jarige leeftijd alweer vergeten zijn, en die mentaliteit wordt niet geholpen door agenten die alleen maar boetes uitdelen voor licht en andere kleine overtredingen. Het zou heel wat meer helpen als ze zo af en toe een hele groep scholieren staande houden en ze aanspreken op hun gedrag, zonder daarbij te verzanden in een tientje hier en daar om een kapotte reflector.
Dat heeft juist heel veel met elkaar te maken, althans, naar mijn beleving.

Ik weet nog goed dat ik op de middelbare dagelijks 20km fietste en vooral in de stad overal tussen door dook en door rood ging. Ik lette wel altijd heel goed op en kon snelheden van auto's goed inschatten, maar ook heb ik momenten gehad dat het eigenlijk echt niet meer kon en ik letterlijk dacht "schijt, hij remt wel, en doet ie dat niet dan istie de lul want ik ben de zwakke deelnemer. " en ik weet heel zeker dat ik niet de enige was (verleden tijd, fiets nooit meer :+ ) en ben die er zo over denkt.
 
Je hebt voorrang, maarja of je dat krijgt is altijd afwachten. |(

Vorige week bij zelfde soort situatie, 2 meisjes fietsen rechts voor mij op de weg.
Steken hun arm uit en steken meteen over zonder achter hun te kijken. :N

Hou altijd rekening met dit soort (onverwachte) dingen, noodstop was niet nodig. :)


Ergste is nog dat die meisjes zich helemaal niet bewust van zijn welk gevaar ze lopen met dit soort acties, want iemand die dit niet verwacht kan wel is te laat zijn met remmen. '(

Edit:
Antwoord is te vinden in het RVV, er is overigens geen sprake van voorrang, hoogstens van inhalen op een hoogst ongelukkig, ongeoorloofd moment.

RVV Artikel 11

1. Inhalen geschiedt links.
2. Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.

RVV Artikel 17

1. Bestuurders die willen afslaan, mogen voorsorteren door:
A. indien zij naar rechts willen afslaan tijdig zoveel mogelijk aan de rechterzijde te gaan rijden;
B. indien zij naar links willen afslaan tijdig zoveel mogelijk tegen de wegas te rijden of bij rijbanen bestemd voor bestuurders in één richting daarop zoveel mogelijk links te houden.
2. Bestuurders moeten alvorens af te slaan een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven.


En niet de fietser is bezig met een bijzondere manoeuvre, die steekt zijn arm uit en zou zomaar kunnen gaan voorsorteren, maar degene die wil gaan inhalen staat op het punt een bijzondere manoeuvre te beginnen.
Het gaat dus om het moment van voorsorteren, want als ze nog niet voor gesorteerd zijn haal je gewoon links in en volgens mij moet afslaand verkeer voorrang geven aan inhalend verkeer.

Of is mijn theorie na 2.5 jaar al zover weg gezonken. :X
 
Laatst bewerkt:
Verkeers technisch,lijkt me ,dat jij voorrang hebt, echter met fietsers weet je het nooit. |(
Klappertje gemaakt? :')
:N

Kan me niet voorstellen dat die fietser voorrang heeft.
:N

Tsja, totdat je hem aanrijdt. Dan ben je het bokje. Heeft Spike een keer gehad op de Clercqstraat.

Maar je hebt wel gewoon voorrang.
:N

In theorie heb jij voorrang, maar in de praktijk heeft de fietser voorrang, we leven nou eenmaal in Nederland..
:N

Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. Is geen voorrangskwestie maar een kwestie van vrije doorgang.
:N


Als die fietser aangeeft dat hij linksafslaat en hierbij links voorsoorteert mag je hem rechts inhalen. Als hij alleen aangeeft dat hij links gaat en rechts blijft fietsen moet je even wachten tot hij de bocht om is
:Y


Allemaal wel je theoriecertificaat gehaald :?

Als het CBR hier ook meeleest, krijgen we binnenkort weer een voorstel voor een verplichte opfriscursus :X
 
Je hebt voorrang, maarja of je dat krijgt is altijd afwachten. |(

(......)

Het gaat dus om het moment van voorsorteren, want als ze nog niet voor gesorteerd zijn haal je gewoon links in en volgens mij moet afslaand verkeer voorrang geven aan inhalend verkeer.

Of is mijn theorie na 2.5 jaar al zover weg gezonken. :X



Verlenen van voorrang
Artikel 15
1. Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders.


Je spreekt alleen van voorrang bij kruisende bestuurders

Bij het inhalen die fietser kruisen lijkt mij heel pijnlijk voor de no-claim
 
Laatst bewerkt:
De vraag is of de fietsstrook een aparte rijstrook is, en daar zou ik het antwoord zo snel even niet op weten, namelijk: als een bestuurder van rijstrook wisselt verricht hij/zij een bijzondere manoeuvre, of zit ik er dan heel ver naast?

edit:
sowieso moet de fietser wel voorrang geven, daar ben ik van overtuigd
 
Laatst bewerkt:
:N:N:N:N:N:Y


Allemaal wel je theoriecertificaat gehaald :?

Als het CBR hier ook meeleest, krijgen we binnenkort weer een voorstel voor een verplichte opfriscursus :X
gelukkig weet jij het allemaal zo goed, dat zelfs een inhoudelijke onderbouwing ontbreekt!
 
De vraag is of de fietsstrook een aparte rijstrook is, en daar zou ik het antwoord zo snel even niet op weten, namelijk: als een bestuurder van rijstrook wisselt verricht hij/zij een bijzondere manoeuvre, of zit ik er dan heel ver naast?

edit:
sowieso moet de fietser wel voorrang geven, daar ben ik van overtuigd

Raak steeds meer overtuigd van het nut van een verplichte opfriscursus:
U wilt een fietser inhalen die linksaf slaat, heeft U voorrang :? :N
Het moet niet veel gekker worden :(

gelukkig weet jij het allemaal zo goed, dat zelfs een inhoudelijke onderbouwing ontbreekt!

Die onderbouwing staat in het RVV :W
 
Laatst bewerkt:
Eventjes wat dieper in de theorie gedoken, het is een ingewikkeld verhaal geworden..

  • Ten eerste is een fietsstrook wel degelijk een rijstrook, een suggestiestrook is dat dan weer niet
  • Als de fietsstrook met een doorgetrokken streep is gescheiden van de rijstrook van de auto dan mag de fietser überhaupt niet linksaf slaan
  • Binnen een bepaalde afstand (ik geloof 25 meter) aan weerszijden van een fietsersoversteekplaats mag een fietser niet afslaan, de fietser moet dan gebruik maken van de oversteekplaats
  • De fietser moet zo ver mogelijk naar links voorsorteren op de rijbaan (niet rijstrook) voordat hij of zij linksaf slaat

Nu terug naar de vraag: de fietser geeft aan dat hij naar links af wil slaan, je zou dan kunnen denken dat de fietser rechts ingehaald moet worden (net als bij auto's/motoren die links voorgesorteerd zijn), de wet stelt:

Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.

De fietser heeft op dit moment nog niet voorgesorteerd en hoeft dus niet rechts ingehaald te worden.
Hier splitst het verhaal in twee richtingen: fietsstrook of suggestiestrook?

Bij een fietsstrook moet de fietser om voor te sorteren van rijstrook wisselen, en daarbij dus al het andere verkeer voorrang geven; bij een suggestiestrook bevind de fietser zich feitelijk op dezelfde rijstrook, dus haal je op dezelfde rijstrook de fietser links in, en moet hem of haar de gelegenheid worden gegeven om voor te sorteren

natuurlijk moet je altijd anticiperen op die kamikazepiloten, en verzekeringstechnisch sta je ook niet sterk! B|
 
Raak steeds meer overtuigd van het nut van een verplichte opfriscursus:
U wilt een fietser inhalen die linksaf slaat, heeft U voorrang :? :N
Het moet niet veel gekker worden :(Die onderbouwing staat in het RVV :W
rechtdoor op dezelfde weg gaat voor, maar jij bent van mening dat dat niet zo is blijkbaar, alleen ben je of te lui om het te onderbouwen, of daartoe niet in staat. beetje nutteloos om dan te reageren. we kennen allemaal het rvv wel, het gaat hier om een interpretatie daarvan, snap je dat?
 
Fietser: rechts strak langs de zijkant van de weg plaatsnemen, naar achteren en naar voren kijken en eventueel naderend verkeer voor laten gaan. Indien de weg vrij is kan de fietser in een zo kort mogelijke lijn, oversteken.

Ja, ja zo kreeg je het (ongeveer) op de lagere school te horen tijdens de fietsles van weleer.
 
Laatst bewerkt:
Toch heeft Ech wel een punt met die opfriscursus: ik heb in heel veel postings gezien dat mensen er geen flauw benul meer van hebben hoe het allemaal werkt.

De fietser rijdt rechts op de rijbaan en wil naar links voorsorteren/afslaan. Dat is een belangrijke zijdelingse verplaatsing, waarbij hij het overige verkeer voor moet laten gaan. Veldhuis geeft het kort samengevat correct weer.

De rest, voorrang, rijstroken die wel of niet suggestiestroken zijn, rechts inhalen of wat dan ook heeft er niets mee te maken. Soms wél leuk gevonden, daar niet van.
 
Antwoord is te vinden in het RVV, er is overigens geen sprake van voorrang, hoogstens van inhalen op een hoogst ongelukkig, ongeoorloofd moment.

RVV Artikel 11

1. Inhalen geschiedt links.
2. Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.

RVV Artikel 17

1. Bestuurders die willen afslaan, mogen voorsorteren door:
A. indien zij naar rechts willen afslaan tijdig zoveel mogelijk aan de rechterzijde te gaan rijden;
B. indien zij naar links willen afslaan tijdig zoveel mogelijk tegen de wegas te rijden of bij rijbanen bestemd voor bestuurders in één richting daarop zoveel mogelijk links te houden.
2. Bestuurders moeten alvorens af te slaan een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven.


En niet de fietser is bezig met een bijzondere manoeuvre, die steekt zijn arm uit en zou zomaar kunnen gaan voorsorteren, maar degene die wil gaan inhalen staat op het punt een bijzondere manoeuvre te beginnen.
Dit gaat toch enkel over fietsers op de rijbaan omdat er geen fietspad aanwezig is? (niet dat fietsers dan automatisch van het fietspad zouden gebruik maken)

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ik een manoeuvre doe als ik een fietser op een fietspad voorbij rij. (ik doe wel een manoeuvre als ik een fietser op de rijbaan inhaal)
 
Laatst bewerkt:
Fietsers..... altijd mee oppassen. Ze kunnen alle kanten opvliegen.

Groepen scholieren, zodra de eerste gaat, gaan ze allemaal. Reken er maar op.
Ouderen, zodra het stuurtje begint te schudden, fiets gaat wat slingeren, slaan ze af.
Vaak kunnen ouderen niet goed meer omkijken en steken dan zo twijfelachtig over.
Kinderen...spreekt voor zich.


Ik heb geen zin om fietsers omver te rijden, dus lamagaan, ook al heb ik voorrang.
Bij scholieren durfde ik weleens wat dichterbij komen en later te remmen. Worden gelijk alle remmen van de fietsen eens getest en een hoop gevloek. O-)
 
Tenzij het een weg is waar de fietsers op dezelfde rijbaan zonder fietsstrook rijden. Dan zou jouw redenering betekenen dat wanneer je af wilt slaan en er iemand achter je rijdt, je rechtdoor moet rijden tot diegene achter je weg is. Als het een fietspad met doorgetrokken streep is, zal de 'rechtdoorgaandeweggaatvoor' regel anders toegepast worden. Wellicht tijd voor een illustratie?
Volgens mij moet je zo'n fietser met uitgestrekte arm aan de andere kant (rechts in dit geval) inhalen. Wellicht in combinatie met ze te laten schrikken om ze bewust te maken van wat ze (niet) doen om verhalen als die van xt660xDennis te voorkomen.

:^

Zoiets tenminste.

Wat ik geleerd heb vroagah:
Als je met zijn beiden op dezelfde weg zit en de fietser geef richting aan mag je hem niet inhalen. Zelfde namelijk als een auto (motor/truck/enz). Als deze zijn richtingaanwijzer naar links heeft aangezet mag je hem ook niet meer inhalen.

Als de fietser op een naastgelegen fietspad zit gaat dit niet op maar dan is dit ook vaak met haaietanden aangegeven.

Ik heb in dit geval het gevoel dat het om situatie 1 gaat en dat je dus idd voorrang moet verlenen bent. Nu moet je sowieso geen fietsers oid aanrijden ivm dat gelul zwakkere verkeersdeelnemers.
 
Fietsers..... altijd mee oppassen. Ze kunnen alle kanten opvliegen.

Groepen scholieren, zodra de eerste gaat, gaan ze allemaal. Reken er maar op.
Ouderen, zodra het stuurtje begint te schudden, fiets gaat wat slingeren, slaan ze af.
Vaak kunnen ouderen niet goed meer omkijken en steken dan zo twijfelachtig over.
Kinderen...spreekt voor zich.


Ik heb geen zin om fietsers omver te rijden, dus lamagaan, ook al heb ik voorrang.
Bij scholieren durfde ik weleens wat dichterbij komen en later te remmen. Worden gelijk alle remmen van de fietsen eens getest en een hoop gevloek. O-)

Met de truck veel leuker :P

De eerste paar zijn ruim voor me langs maar dan komt er nog 2/3 van die sliert waarop ik dus gewoon de schijn wek dat ik gewoon doorrij. Zie je ze allemaal moeilijk stoppen om dan toch maar niet voor die truck te gaan liggen :P
( [me="Roy "R""]heeft dan natuurlijk al zijn voet bij de rem zodat hij nog zeker op tijd stil kan staan.[/me] )

Of nog leuker... voetgangers waarvan je ziet dat ze door rood lopen. Doe ik alsof ik optrek net als ze voor mijn auto langs lopen _O-
RENNUH!!! :P
 
Laatst bewerkt:
Toch heeft Ech wel een punt met die opfriscursus: ik heb in heel veel postings gezien dat mensen er geen flauw benul meer van hebben hoe het allemaal werkt.

De fietser rijdt rechts op de rijbaan en wil naar links voorsorteren/afslaan. Dat is een belangrijke zijdelingse verplaatsing, waarbij hij het overige verkeer voor moet laten gaan. Veldhuis geeft het kort samengevat correct weer.

De rest, voorrang, rijstroken die wel of niet suggestiestroken zijn, rechts inhalen of wat dan ook heeft er niets mee te maken. Soms wél leuk gevonden, daar niet van.

Serieus? Dus een fietser moet áltijd wachten ook al heeft hij al richting aangegeven dat hij gaat afslaan? Theoretisch gezien mag je hem dus inhalen ook al heeft hij al richting aangegeven??? Dat is namelijk wat nieuws voor me.
Ik geef nu namelijk altijd netjes voorrang als ze richting aangegeven hebben. Dan blijf ik erachter.
 
Dat fietsers de zwakkere deelnemers zijn volgens de regels heeft weinig te maken met het roekeloze gedrag van de desbetreffende fietsers als je mij vraagt. Het is meer dat fietser zichzelf maar nauwelijks als verkeersdeelnemers zien. Op een stoplicht letten kan er soms nog net van af, maar verder lijken sommige fietsers liever dood te willen dan ook maar 1 hersencel voor voorrangssituaties te gebruiken.

Ik denk dat we wat dat betreft nog heel veel kunnen winnen met voorlichting op de basis- en middelbare school. Nu krijgen koters er nog wat regeltjes ingestampt die ze op 12 jarige leeftijd alweer vergeten zijn, en die mentaliteit wordt niet geholpen door agenten die alleen maar boetes uitdelen voor licht en andere kleine overtredingen. Het zou heel wat meer helpen als ze zo af en toe een hele groep scholieren staande houden en ze aanspreken op hun gedrag, zonder daarbij te verzanden in een tientje hier en daar om een kapotte reflector.


laat ik nou toch denken dat ouders hier een heel grote, zo niet de grootste rol in zouden moeten hebben.. ik vind het al heel wat dat ze op de basisschool hun verkeersdiploma halen.


OT volgens mij heeft de fietser geen voorrang, maar of je dat redt als het er op aan komt? Fietsers zijn langzaam verkeer toch?
 
Serieus? Dus een fietser moet áltijd wachten ook al heeft hij al richting aangegeven dat hij gaat afslaan? Theoretisch gezien mag je hem dus inhalen ook al heeft hij al richting aangegeven??? Dat is namelijk wat nieuws voor me.
Ik geef nu namelijk altijd netjes voorrang als ze richting aangegeven hebben. Dan blijf ik erachter.
richting aangeven betekent niet dat je voorrang krijgt, het is wel netjes om het te geven, want als je het niet doet slaan ze ook af :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan