Help krachtverlies in hand na les

nou, we zijn 4 dagen verder en ik heb nog steeds nauwelijks kracht in mijn hand; krijg mijn schoenveters niet eens vast. Balen hoor!
Duurde dat bij jullie ook zo lang?
 
Ik ken het verschijnsel wel, maar niet zo erg als het bij jou voorkomt.

Ik heb het met racen wel gehad, en na wat navragen e.d. de rem en koppelinghendel verdraait, probleem voorbij.

Zoals je zelf al zei, je bent klein. Grote kans dat de hendels niet goed staan afgesteld op de lesmotor. Als je op de motor zit, in de houding hoe je rijd, moet de rechte lijn van je armen door gezet worden in je vingers. Vaak staan de hendels te laag, en zijn de spieren in je handen onnodig gespannen. Als je klein bent, word dit probleem alleen maar groter volgens mij. Vraag maar eens of je instructeur wil kijken hoe je 'lijn' loopt, ik denk dat de hendels een eind omhoog verdraaid moeten worden voor jou.

Verder moet je inderdaad het stuur niet te krampachtig vast houden, maar dat is al genoeg gezegd denk ik.

Succes met je probleem en veel plezier met rijden.
 
Laatst bewerkt:
Ik ken het verschijnsel ook, heb het gehad omdat mijn handschoenen toch iets te strak zaten en daardoor dus deels ging knellen.. Tis niet heel voelbaar maar na 2 uur rijden wel vreemd gevoel aan hand soms tot tintelend aan toe, toen maar nieuwe handschoenen geprobeerd en probleem verholpen :Y
 
Ik had het ook, maar vanwege het verkrampt vasthouden. Dat verkrampt zit er een beetje bij mij in; met skydiven ging ik in begin ook verstijft naar beneden. Je moet je gewoon relzen, als je recht even je handen van het stuur, dan zie je dat hij toch rechtuit gaat en weet je dan je niet meer hoeft te knijpen.
 
Ik ken het verschijnsel wel, maar niet zo erg als het bij jou voorkomt.

Ik heb het met racen wel gehad, en na wat navragen e.d. de rem en koppelinghendel verdraait, probleem voorbij.

Zoals je zelf al zei, je bent klein. Grote kans dat de hendels niet goed staan afgesteld op de lesmotor. Als je op de motor zit, in de houding
hoe je rijd, moet de rechte lijn van je armen door gezet worden in je vingers. Vaak staan de hendels te laag, en zijn de spieren in je handen onnodig gespannen. Als je klein bent, word dit probleem alleen maar groter volgens mij. Vraag maar eens of je instructeur wil kijken hoe je 'lijn' loopt, ik denk dat de hendels een eind omhoog verdraaid moeten worden voor jou.

Verder moet je inderdaad het stuur niet te krampachtig vast houden, maar dat is al genoeg gezegd denk ik.

Succes met je probleem en veel plezier met rijden.

is het niet zo dat de hendel dan juist naar beneden gedraaid moet worden?
Lijkt me juist dat zijn hand nu teveel achterover staat.
 
Te strakke handschoenen kan een oorzaak zijn. En een krampachtige houding. Af en toe onder het rijden even de vingers strekken, de hand even loswapperen, doe ik zelf regelmatig. Bij stoplichten kan het sowieso natuurlijk.

En dat rijbewijs komt vanzelf! Succes! :)
 
Laatst bewerkt:
door inderdaad nieuwe houding en bewegingen met je handen!

Dat klopt. Had ik tijdens mn lessen geen last van (lessen van 1 uur), maar toen ik mn eigen moto had was dat toen ik lange ritten ging rijden in het begin ook zo. Ik ben stug door blijven rijden en nooit meer last van gehad.
 
Bij de eerste lessen had ik ook wat last van mijn koppelingshand. Door echter wat meer ervaring te krijgen, rijd je wat meer ontspannen op de motor en verdwijnt hierdoor het vervelende koppelingshandgevoel. Ook is het handig na te gaan of je motorhandschoenen wel goed zitten.
 
Zolang je geen last hebt als je niet op de motor zit komt het idd doordat je de stuur te stevig vast houd.
Blijf je het echter voelen zou ik maar naar de dokter gaan.

Tips zijn al zo een beetje gegeven zoals ik snel gelezen heb dus nu nog in de praktijk toepassen en je bent good to go. ;)

Ik kan me herinneren dat ik tijdens mijn auto lessen 4 uur achter elkaar aan het rijden was en mijn been begon dat ook te voelen het is gewoon een kwestie van wennen en aanpassen.
 
Laatst bewerkt:
het is geen carpaal tunnelsyndroom, want patient heeft geen pijn (toch?)

maar het beste is om even een week te rusten, dus niet intensief bezig zijn met je handen et cetera
en mocht de klacht alsnog aanhouden, dan een afspraak bij de fysiotherapeut (via huisarts) maken

en de tips die zijn gegeven zijn allemaal "goed"

maar ja, we weten ook niet of er andere factoren meespelen

misschien ben je wel een intensieve pimp, die zijn hoe's teveel bitchslapt

:+
 
het lijkt me zeker geen carpaal tunnelsyndroom; eerder een probleem met de nervus ulnaris (jaja, even heftig gegoogled), aka handlebar palsy.
Ik heb nl. absoluut geen pijn, zelfs nauwelijks doofheid, maar uitval van deel van de duimfunctie en van ringvinger en pink.

Nou inmiddels heb ik het al een week en heb nog lang niet alle kracht terug. Morgen toch maar even naar de dokter en ik ben bang dat ik mijn les voor as vrijdag moet afzeggen....

misschien ben je wel een intensieve pimp, die zijn hoe's teveel bitchslapt
:+

???
 
Laatst bewerkt:
er bestaan van die plastieke vleugeltjes die je op je gashendel kan monteren. kan je kracht zetten met je polsen ipv met je vingers alleen. Heb die eens gezien op een tweedehands motor toen ikzelf op zoek was. Heb wat zitten googlen en het volgende gevonden: www.crampbuster.com. Weet niet waar je die in NL kan vinden.

succes!
 
Laatst bewerkt:
succes bij de dokter! hopen dat het niets ernstig is!
heb tijdens het lessen zelf wel een s kramp in mijn linkerhand, maar dat is altijd snel weer over.
 
nou, viel mee. Heb zenuwbeschadiging, vnl door het stoten (steeds maar weer die noodstop/stopproef/precisiestop) maar het is onschuldig en gaat vanzelf weer over. Mag vrijdag gewoon een korte les doen maar dan weer een weekje herstellen en niet meteen de volgende dag wéér.

@VIRII: werkt niet voor een vrouw....
 
nou, viel mee. Heb zenuwbeschadiging, vnl door het stoten (steeds maar weer die noodstop/stopproef/precisiestop) maar het is onschuldig en gaat vanzelf weer over. Mag vrijdag gewoon een korte les doen maar dan weer een weekje herstellen en niet meteen de volgende dag wéér.

Dat is balen, beterschap!

@VIRII: werkt niet voor een vrouw....

Met de juiste vrijwilliger is alles mogelijk :o :+
 
ok, goed dat het beter gaat. Rustig opbouwen zeg ik, maar dat kan je zelf ook nog wel verzinnen denk ik :+ succes met het halen van je A-tje!
 
Terug
Bovenaan Onderaan