Hij zegt toch ‘hoogstwaarschijnlijk.’ Hoogstwaarschijnlijk heeft ie gelijk.Boute uitspraak...hoe weet je dat?
Heb je andere soorten ontmoet?
En waren die allemaal technisch onderontwikkeld?
Ik niet. 10 euro per werkdag aan E10. Normaal tank ik ethanolvrij, maar ‘s winters loopt mijn SV daar echt niet (goed) op. E10 gaat prima. Zomer E0 ook prima in de winter, maar dan zou ik voor de hele winter jerrycans met zomerbrnxine moeten vullen. Ik rijd er teveel voor in dd winter.Ik helemaal niks...heb nog twee 25L jerrycans staan van toen de E5 in de Pruis nog onder de €1.70 stond
Hoe kan het dat je motor in de winter beter op E10 loopt dan op ethanolvrij?Ik niet. 10 euro per werkdag aan E10. Normaal tank ik ethanolvrij, maar ‘s winters loopt mijn SV daar echt niet (goed) op. E10 gaat prima. Zomer E0 ook prima in de winter, maar dan zou ik voor de hele winter jerrycans met zomerbrnxine moeten vullen. Ik rijd er teveel voor in dd winter.
Omdat het er nooit lang in stilstaat doe ik het maar meg E10, maar boven 10 graden weer ethanolvrij. ‘s Zomers rijd ik soms maanden niet op de SV, dus zeker E0 tijdens de zomerstalling.
Ze wilden ook af van kernenergie, regeren is vooruit zienDuitsland wil alweer af van ‘milieuvriendelijke’ E10-benzine
De enkele jaren geleden met veel bombarie geïntroduceerde milieuvriendelijke benzine E10 verdwijnt in Duitsland waarschijnlijk. Uitgerekend de milieu-minister wil de brandstof verbieden.www.ad.nl
Nee we gaan dezelfde discussie gewoon opnieuw doen, het is nog geen lente...hoewel..Blader even terug.
Daar zit zeker iets in maar zodra het om een injectie blok gaat vervalt dit hele verhaal volgens mij ?!Ik heb me eens wat meer verdiept in octaangetal en klopvastheid. Een van de eigenschappen van een 98 benzine is dat de verbrandingssnelheid lager is dan bij een 95 benzine. Dat betekent dat de verbranding langer duurt, oftewel je haalt er minder rendement en vermogen uit als je ontstekingstijdstip daar niet op aangepast is. Vooral bij klassiekers kan dit een probleem zijn, de verbranding vindt dan soms nog plaats tijdens de uitlaatslag, wat zelfs schade kan opleveren.
Dat zou misschien kunnen verklaren waarom sommigen claimen zuiniger te rijden op 95 met ethanol tov 98 zonder ethanol.
Kan zijn... Maar waarom? Het ontstekingstijdstip wordt niet vervroegd lijkt me. Tenzij er een klopsensor aanwezig is kun je niet zomaar schuiven met dit tijdstip. Op motorfietsen zit (vrijwel) nooit zo'n sensor dacht ik.Daar zit zeker iets in maar zodra het om een injectie blok gaat vervalt dit hele verhaal volgens mij ?!
Ik vraag me af waar je dat vandaan hebt. Voor zover ik weet is er geen relatie tussen octaangetal enIk heb me eens wat meer verdiept in octaangetal en klopvastheid. Een van de eigenschappen van een 98 benzine is dat de verbrandingssnelheid lager is dan bij een 95 benzine. Dat betekent dat de verbranding langer duurt, oftewel je haalt er minder rendement en vermogen uit als je ontstekingstijdstip daar niet op aangepast is. Vooral bij klassiekers kan dit een probleem zijn, de verbranding vindt dan soms nog plaats tijdens de uitlaatslag, wat zelfs schade kan opleveren.
Dat zou misschien kunnen verklaren waarom sommigen claimen zuiniger te rijden op 95 met ethanol tov 98 zonder ethanol.
Octaangetal en klopvastheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden - WikiIk vraag me af waar je dat vandaan hebt. Voor zover ik weet is er geen relatie tussen octaangetal en klopvastheid. Zo heeft het vluchtige LPG zelfs een hoger octaangetal dan benzine.
Ik maakte een vergissing, zie boven. Het ging om verbrandingssnelheid, maar ik schreef wat anders op.Octaangetal en klopvastheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden - Wiki
Ethanol heeft net als LPG ook een hoger octaangetal dan benzine, maar wat wil je daarmee zeggen?
Die termen hebben niets met elkaar te maken. Het enige verschil is de temperatuur en druk waarbij de brandstof spontaan, dus zonder vonk, ontbrandt. Ik noemde al het vluchtige LPG gas, dat door zijn aggregatietoestand (gasvorm) sneller verbrandt dan benzine (vloeistofdruppels).En toch heeft die LPG een hoger octaangetal.Als je zoekt op bv. "high octane slow burn" vind je heel veel info. Ik ga ervan uit dat het een feit is
Ik heb het artikel gevonden waar ik dit las. Maar ik weet niet genoeg van scheikunde om dit te kunnen beoordelen. Misschien is het gewoon bullshit, maar het klinkt niet als onlogisch.Die termen hebben niets met elkaar te maken. Het enige verschil is de temperatuur en druk waarbij de brandstof spontaan, dus zonder vonk, ontbrandt. Ik noemde al het vluchtige LPG gas, dat door zijn aggregatietoestand (gasvorm) sneller verbrandt dan benzine (vloeistofdruppels).En toch heeft die LPG een hoger octaangetal.
Ja, je kunt op internet altijd wel iets vinden waar je het mee eens bent. Ik denk dat je niet bij de Porscheclub moet zijn als je goed geïnformeerd wilt worden over de verbrandingssnelheid van de verschillende benzines. Het octaangetal is iets anders dan verbrandingssnelheid. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat een hoog octaangetal de verbrandingssnelheid beïnvloedt. Het is wel mogelijk dat de verbrandingssnelheid van verschillende benzines net niet helemaal gelijk is, er zal wel een norm voor zijn.Ik heb het artikel gevonden waar ik dit las. Maar ik weet niet genoeg van scheikunde om dit te kunnen beoordelen. Misschien is het gewoon bullshit, maar het klinkt niet als onlogisch.
Nadeel is dat hoe hoger het octaangetal van benzine is, hoe langzamer de verbranding verloopt. Deze verloopt namelijk in zogenaamde ringgolven. Oude laaggecomprimeerde antieke zuigermotoren moeten zelfs een zeer laag octaangetal benzine gebruiken, deze lopen anders te heet. Bij een motor die voor normale benzine is gemaakt, loopt de verbranding dus sneller. Vul je deze motor met hogere octaanbenzine, moet je eigenlijk de ontsteking iets vroeger stellen.Vroeger moest je dan ook aan een klant bij een onderhoudsbeurt vragen wat voor benzine hij of zij gebruikte. Tankte de klant superbenzine, dan moest de ontsteking iets vroeger worden gezet.
Ik zocht geen bevestiging, ik liep er tegenaan en vond het daarna op meer plekken. Het is soms lastig om een waardeoordeel aan iets op internet te hangen. De eerdergenoemde website zegt dat het wel zo is, jij beweert heel stellig dat het niet zo is. Wat is waar?Ja, je kunt op internet altijd wel iets vinden waar je het mee eens bent. Ik denk dat je niet bij de Porscheclub moet zijn als je goed geïnformeerd wilt worden over de verbrandingssnelheid van de verschillende benzines. Het octaangetal is iets anders dan verbrandingssnelheid. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat een hoog octaangetal de verbrandingssnelheid beïnvloedt. Het is wel mogelijk dat de verbrandingssnelheid van verschillende benzines net niet helemaal gelijk is, er zal wel een norm voor zijn.
Goeie, ga ik proberen uit te vogelen voor je ( ons)Kan zijn... Maar waarom? Het ontstekingstijdstip wordt niet vervroegd lijkt me. Tenzij er een klopsensor aanwezig is kun je niet zomaar schuiven met dit tijdstip. Op motorfietsen zit (vrijwel) nooit zo'n sensor dacht ik.
Dik een jaar geleden was het verschil 10 tot 15 ct. Waarom nu dit dan?Winstmaximalisatie.
Isniezomoeilijknie.