A
Wel ik kan je zeggen dat dat is wat je op internet vind, maar is al lang achterhaald. We mogen gewoon de busbanen gebruiken hoorEcht niet!
Het gebruik van de busstrook of bijzondere overrijdbare bedding kan toegelaten worden voor andere weggebruikers, met name fietsers, bromfietsers, motorfietsen en voertuigen voor het vervoer van personen met meer dan acht zitplaatsen. Dat is enkel het geval wanneer symbolen van deze weggebruikers aangebracht zijn op of onder de borden.
Liever dat dan noordelijke gele platen waarvan de bestuurder niet eens weet dat NL ten noorden van B ligt en daardoor op een lengte van 800m 6 a 7 keer ZONDER REKENING MET ANDER VERKEER TE HOUDEN van rijbaan wisselt, en daarbij soms ook meerdere steoken oversteektIk moet je teleurstellen. Het zit hier nog vol Belgische bestuurders. Dus nee, ze blijven niet weg.
Jij kijkt gewoon te veel zwart-wit.Nee dat is het niet.
Jij kijkt gewoon te veel zwart-wit.
Het is lang niet altijd zoals het in "de boekskes" staat.
Theorie en praktijk ... een hemelsbreed verschil.
Maar het zal mij worst wezen. Ik weet wat lucht- en lucht/oliegekoelde blokken aankunnen. Dat is voldoende voor mij.
Heel veel daaromtrent ait hel gewoon tussen de oren, net als zo veel ... zoals bijvoorbeeld het gebruik van een momentsleutel om maar iets aan te halen ... puur psychologie!
Niet exaxt hetzelfde, maar ver hetzelfde.
Oliegekoelde motoren hebben kleinere koelribben, die worden gecompenseerd door de oliekoeler.
Enkel lucht gekoelde motorblokken hebben grotere koelribben. Zo berekend dat ze nagenoeg nooit te warm kunnen worden.
Even mijn relaas: Heb ooit een BMW R1100GS gehad.
Inderdaad de motor met een olie/luchtgekoelde boxer twin.
Fijne motor die erg lekker reed en een waarlijke toerbuffel was.
Totdat ik op een keer tijdens de zomermaand met een graad of 30 richting Berlijn reed via de snelweg.
Een paar honderd kilometer voor Berlijn was op de autobahn een flink ongeluk gebeurd.
Alles stond muurvast en zelfs 2 stuks trauma heli's kwamen aangevlogen.
Dit werd dus een behoorlijke stremming.
Ik had een temperatuur-indicator op de BMW zitten en die werd dmv digitale streepjes weergegeven.
Het oponthoud door de file duurde zo lang dat de motortemperatuur gevaarlijk dicht bij het rode gebied kwam.
De motor ging stationair ook slechter lopen.
Ik heb op een gegeven moment de motor maar uitgezet om de boel te laten afkoelen, maar omdat het tegen de 30 graden buitentemperatuur was, koelt zo'n blok niet gauw af.
Ook reed ik mee in de file en af en toe ging het weer stapvoets verder voor een paar meter.
Om dan de motorfiets uit te laten en al steppend met het verkeer mee te varen ging mij toch echt te ver en daarom moest ik toch echt de motor af en toe starten.
Op een gegeven moment kwam er een Honda VFR naast me staan, en die vroeg me of alles in orde was.
Ik legde hem het verhaal uit en helaas kon hij er ook niets aan doen, maar liet ondertussen zijn VFR lekker doordraaien en die had dus geen centje last van de hitte.
Toen ik na de trip weer thuis was ben ik langsgegaan bij de BMW dealer en daar het verhaal uitgelegt.
De monteur vertelde mij dat ik gerust de motor aan had kunnen laten, ondanks dat de temperatuurmeter gevaarlijk dicht bij het rode gebied kwam.
Hij vertelde mij dat ongeacht de buitentemperatuur er altijd voldoende rijwind zou zijn om het blok onder controle te houden betreffende temperatuur tijdens stilstand.
Ik moet jullie zeggen dat ik daar werkelijk geen ene suikerbiet van geloofde.
Wilde het toen op dat moment ook zeker niet uittesten,en heb vanaf toen mijn geloof in luchtgekoelde motorblokken verloren.
Door de regel genomen zal het zelden een probleem worden.
Maar eenmaal stilstaand en dan met hoge buiten temperaturen vraag ik het me toch echt af.
Ik ben dus eigenlijk wel helemaal klaar met luchtgekoelde blokken.
Overigens.......wat ik dan nooit helemaal heb begrepen is dat ik vaak genoeg heb meegemaakt met mijn verblijven in Azie, dat er daar met dik 35 graden gewoon 125cc motorfietsjes wel goed rond kunnen rijden en ook lang stil kunnen staan zonder al teveel ellende te krijgen.
Dan zou die BMW het ook met alle gemak aan moeten kunnen.
Maar ik heb het vertrouwen daarin wel helemaal verloren.
Watergekoelde blokken die thermisch het in de hand kunnen houden juich ik toe.
De motoren met olie/luchtgekoelde blokken zal ik nimmer meer kopen.
Vr Gr
Wel ik kan je zeggen dat dat is wat je op internet vind, maar is al lang achterhaald. We mogen gewoon de busbanen gebruiken hoor
Bij de politie weten ze ook dat er gewoon zo GEEN BORDEN bestaan. Het voordeel van de twijfel maakt hierbij veel goed. De Belgische wet (ja, ook de verkeerswet) spreekt zichzelf op heel veel vlakken erg hard tegen. Moet je gebruik van weten te maken.Je hebt gelijk, wat weten ze er nu van bij de politie, da's tenslotte hun vakgebied ook niet.
Maar alle gekheid op een stokje, Kris Peeters heeft vorige maand voorgesteld om de wet zo aan te passen dat motorrijders de busstrook mogen gebruiken. Het is dus slechts een idee van een minister op dit moment, niets meer, niets minder.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2969040
De motorblokjes is Azië zijn doorgaans 1cil blokjes. Denlucht gaat volledig rond de cilinder. Bij stilstand kan die cilinder de hitte dan ook afvoeren volledig rond de cil via de koelribben. Bij vier cil blokken ligt dat moeilijker, de binnenste cil krijgen het zwaarder te verduren. De oliekoeler doet daarbij wel het nodige.Die Aziatische motortjes zijn op die temperaturen en op dat specifieke gebruik gebouwd.
Dat is gewoon zo.Maar dat geeft wel aan dat een luchtgekoelde motor best tegen wat hitte kan
Bij de politie weten ze ook dat er gewoon zo GEEN BORDEN bestaan. Het voordeel van de twijfel maakt hierbij veel goed. De Belgische wet (ja, ook de verkeerswet) spreekt zichzelf op heel veel vlakken erg hard tegen. Moet je gebruik van weten te maken.
Laat ik je ook wel melden dat ik reeds tweemaal een politie agent heb laten schorsen voor een keer 3 dagen, en een keer 8 dagen vanwege doordrijven in het geven van een onterechte boete. Moet er ooknwel bij vertellen dat beide agenten daarbij arrogant tewerk gingen en dat dat wel een grote rol speelde.
Je moet het bericht goed lezen heDat vind ik dus zo'n typisch kromme Belgische motorrijders redenering, geeft perfect de mentaliteit van de meeste motorrijders hier aan.
Je begeeft je als motorrijder dus op het baanvak voor tegemoetkomend verkeer, en ervaart dat de tegemoetkomende bestuurders je met opzet hinderen. Leg deze eens even uit want ik begrijp niet helemaal wat die hinderaars fout doen.
Echt niet!
Het gebruik van de busstrook of bijzondere overrijdbare bedding kan toegelaten worden voor andere weggebruikers, met name fietsers, bromfietsers, motorfietsen en voertuigen voor het vervoer van personen met meer dan acht zitplaatsen. Dat is enkel het geval wanneer symbolen van deze weggebruikers aangebracht zijn op of onder de borden.
bron: www.lokalepolitie.be
Ik moet je teleurstellen. Het zit hier nog vol Belgische bestuurders. Dus nee, ze blijven niet weg.
DKP is tenminste wel een échte Belg!
De wet is veel meer dan wat er geschreven staat. Verschillende wetsartikkelen bij elkaar nemen en je krijgt in B heel eigenaardige situaties.Het is niet omdat die borden niet gebruikt worden dat ze geen plaatsje in wet hebben. Het feit dat je die borden nergens tegenkomt wil gewoon zeggen dat het dus nergens is toegestaan. Op dat vlak is de wet hier dus heel duidelijk.
Eentje werd geschorst voor 8 dagen. Hij ging ertegen in dat ik niet op het fietspad fietste. Iknhaal aan waarom ik dat daar niet hoefde, fietspad was zeer slecht. Heb er destijds de rijkswacht laten bijkomen. Twee weken later werd die politieagent geschorst wegens onrechtmatig en op arrogante wijze mij een boete te willen geven. Dat fietspad was echt slecht.En ik zie het verband tussen de schorsing van politiebeambten en het oneigenlijk gebruik van busbanen niet echt. Lijkt me trouwens ook sterk dat jij ze hebt laten schorsen, zal eerder een rechter of korpshoofd geweest zijn die die beslissing heeft genomen, eventueel na een aanklacht van jou.
Je hoeft ook helemaal niet aan de kant, want, en dat besef ik, als motorrijder hoor je niet over die ononderbroken streep te rijden.... Ik kom regelmatig motorrijders tegen die zich op mijn rijvak bevinden en mij tegemoet rijden, ondanks een ononderbroken middenlijn zelfs. Die zijn dan vaak nog boos ook omdat ik dan niet aan de kant ga...
In B is men al verder ontwikkeld, en beseffen we dat bepaalde dingen voor meerdere zaken gebruikt kunnen worden ...Alleen jammer dat deze echte Belg niet begrijpt dat een busbaan voor bussen is
... wat voor NL's als jij gewoon te ingewikkeld wordt, want die begrijpen de wet niet eens en denken dat het dan valt onder de term "onder de regeltjes uit praten" ...En zich gedraagt als een echte Hollander om zich via regeltjes overal maar onderuit probeert te lullen/komen
De wet is veel meer dan wat er geschreven staat. Verschillende wetsartikkelen bij elkaar nemen en je krijgt in B heel eigenaardige situaties.
Ik weet hoe ik ze moet gebruiken, men heeft mij al gezegd dat ik een goede crimineel zou zijn omdat ik goed bekend ben met de tegenstrijdigheden in de wet.Eentje werd geschorst voor 8 dagen. Hij ging ertegen in dat ik niet op het fietspad fietste. Iknhaal aan waarom ik dat daar niet hoefde, fietspad was zeer slecht. Heb er destijds de rijkswacht laten bijkomen. Twee weken later werd die politieagent geschorst wegens onrechtmatig en op arrogante wijze mij een boete te willen geven. Dat fietspad was echt slecht.
De tweede had te maken metdoor oranje te rijden. Agent werd ook onbeschoft toen ik zei dat ik te kort bij de streep was en hij (in anonieme auto) te kort op mij reed waardoor ik niet meer veilig kon stoppen. Da heeft 6 maand aangesleept. Maar ik win en hij 3 dagen zonder werk.
Ik ken mijn rechten, en die gebruik ik ook.
De wet is veel meer dan wat er geschreven staat. Verschillende wetsartikkelen bij elkaar nemen en je krijgt in B heel eigenaardige situaties.
Ik weet hoe ik ze moet gebruiken, men heeft mij al gezegd dat ik een goede crimineel zou zijn omdat ik goed bekend ben met de tegenstrijdigheden in de wet. Eentje werd geschorst voor 8 dagen. Hij ging ertegen in dat ik niet op het fietspad fietste. Iknhaal aan waarom ik dat daar niet hoefde, fietspad was zeer slecht. Heb er destijds de rijkswacht laten bijkomen. Twee weken later werd die politieagent geschorst wegens onrechtmatig en op arrogante wijze mij een boete te willen geven. Dat fietspad was echt slecht.
De tweede had te maken metdoor oranje te rijden. Agent werd ook onbeschoft toen ik zei dat ik te kort bij de streep was en hij (in anonieme auto) te kort op mij reed waardoor ik niet meer veilig kon stoppen. Da heeft 6 maand aangesleept. Maar ik win en hij 3 dagen zonder werk.
Ik ken mijn rechten, en die gebruik ik ook.
In Azië een 125 cc of een paar cc meer.Die Aziatische motortjes zijn op die temperaturen en op dat specifieke gebruik gebouwd.
Maar dat geeft wel aan dat een luchtgekoelde motor best tegen wat hitte kan
Lijkt wel een beetje op Zuid Amerika, maar dan zonder vang rails.Wel altijd gedacht dat wegen in België slecht zijn. Vooral in Wallonië.
Als je ooit binnendoor hebt gereden in Z.Italië, dan zijn de Belgische wegen als een biljartlaken. In Wallonië mist er wel eens een stuk teer. In Z.Italië heb je wegen dat je blij bent dat er überhaupt nog teer aanwezig is.
O ja, voor de veiligheid hebben ze wel overal vangrails. Dat dan weer wel!
Deze gaat nog, maar er zijn er wel slechtere.............
[afbeelding]