Buellbloke
Gedigitaliseerde lul
- 27 jan 2011
- 9.541
- 4.192
Mijn pa vertelde mij dat zijn oude cb750k1 ook lastig begon te lopen als de motor erg warm was, en hij lang voor een stoplicht moest wachten.
Hij wist me te vertellen dat dat door de bobine's komt, die hangen direct boven het blok, dus ik kan goed voorstellen als die dingen 100+ graden gaan worden dat het vonkje wat zwakker wordt.
Ik vond het een logisch verhaal.
De motor zelf kan het natuurlijk makkelijk aan, maar de spulletjes eromheen misschien wat minder.
Vaak hangen de bobines ook op een koele plaats, vooraan onder de tank, in de rijwind. Maar als er geen rijwind is..
Overigens wil het oude autos ook wel voorkomen dat je vaporlock in de carburateurs krijgt, dan worden de carbs te heet.
Eerlijk gezegt heb ik daar bij een motor nog nooit van gehoord.
Maar de carbs van een bmw of guzzi hangen ook direct boven de cilinders, zonder rijwind zal dat ook wel aardig in tempratuur oplopen. Maar of dat dan zo heet wordt...
Anyway, voornaamste reden van slecht lopen bij filerijden/lange stilstand is hoogstwaarschijnlijk te hete bobine's.
Bij mij loopt de benzineleiding tussen de cilinders door, die heb ik wel voorzien van goede isolatie.