hogere max snelheid voor motoren

Justice Strike

MF veteraan
12 nov 2006
4.439
0
Amsterdam
Iedereen is het erover eens dat motoren een zwakkere verkeersdeelnemer is, immers een klein tikje heeft vaak al veel gevolgen. Nu heb ik de ervaring dat rijscholen je leren om net boven de max snelheid te rijden, niet extreem maar wel proberen "voor" het verkeer te blijven.

Dat heb ik bij mijn rijschool gehad, maar dat hoor ik ook van andere maten die her en der in het land gelest hebben.

Nu vraag ik mij af, is het niet gewoon veiliger om voor motoren een hogere maximum snelheid aan te houden zodat ze juist de meeste auto's voor kunnen blijven en niet blijven steken achter auto's. We kennen namelijk ook al de snelheids verlaging voor vrachtwagens. Ik denk dat het niet moeilijk zou moeten zijn om een hogere snelheid voor motoren voor elkaar te krijgen.

Nu is het zo dat motorrijders vaak te snel rijden voor eigen veiligheid (ruimte zoeken voor je) en de bon voor lief nemen, maar zou het niet anders moeten zijn? zouden de regels niet voor veiligheid moeten zorgen?
 
Laatst bewerkt:
Mijn probleem is dat er al-tijd weer een volgende auto is -O-
Uiteraard. Maar het gaat om het algemene plaatje. Het algemene plaatje is ook niet dat iedereen consequent veel te hard rijd. Als je 20 km harder mag dan de rest (of zeg 10 km harder) dan kan je makkelijekr de auto's voorbij zonder dat je hoeft te vrezen voor een bon.

dat lijkt mij algehele veiligheid. Want laten we wel wezen, veiligheid voor een motor vloeit niet voort uit de max snelheid maar uit de ruimte die je om je heen creert, wat een andere insteek is dan bij auto's (waarbij een lagere snelheid bij een crash dus wel gevolgen heeft)_
 
weet je, eigenlijk wel, maar er zijn nog steeds mensen die je moeilijk aankijken als je netje 50 rijdt waar je 50 mag, omdat zij denken dat je veel harder gaat. klein ding, veel geluid, het is meer een optische illusie. als ze dan die mensen vertelen dat motorrijders nog harder mogen rijden, dan wordt het te gek!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb destijds tijdens het lessen ook altijd 10 km harder dan toegestaan gereden, behalve dan in de 30 km zones. Het is ook altijd gedoogd bij mij, want ik ben ontelbare malen politie tegengekomen op de weg en ik ben nooit aangehouden voor deze 10 km te hard.

Dus ik heb het gevoel dat het in de praktijk wel wordt gedoogd, maar:

als je wordt geflitst, of met lasergun (heb ik één keer gehad, 8 km te hard) dan krijg je gewoon de bekeuring.
 
Laatst bewerkt:
weet je, eigenlijk wel, maar er zijn nog steeds mensen die je moeilijk aankijken als je netje 50 rijdt waar je 50 mag, omdat zij denken dat je veel harder gaat. klein ding, veel geluid, het is meer een optische illusie. als ze dan worden verteld dat wij iets harder mogen rijden dan normaal, dan krijgen we echt een probleem hoor.

Tja ik heb een normale motor met een normale uitlaat en ik heb daar weinig last van. Ik denk dat het ook te maken heeft met de uitstraling in het verkeer. Ik krijg netjes ruimte in files en de enkele keer dat het bijna mis gaat is het echt niet met opzet.

maargoed, ik hik er dan wel weer tegenaan dat ik voor mijn eigen veiligheid boete's moet riskeren omdat ik niet kan inhalen met een veilige snelheid. En dan krijg je bij de politie te horen dat "als de inhaal snelheid zo laag is dan is inhalen ook niet nodig". Maar dat is een argument wat eigenlijk niet opgaat bij een motor, juist omdat je voor die auto wil zijn en er niet achter.
 
Ik heb destijds tijdens het lessen ook altijd 10 km harder dan toegestaan gereden, behalve dan in de 30 km zones. Het is ook altijd gedoogd bij mij, want ik ben ontelbare malen politie tegengekomen op de weg en ik ben nooit aangehouden voor deze 10 km te hard.

Dus ik heb het gevoel dat het in de praktijk wel wordt gedoogd, maar:

als je wordt geflitst, of met lasergun (heb ik één keer gehad, 8 km te hard) dan krijg je gewoon de bekeuring.
is dat niet gewoon meer omdat ze wel denken dat je te hard gaat maar het niet hard kunnen maken, terwijl dat met een lasergun en flitspaal wel makkelijker gaat.
 
ja kan ook rustiger rijden dan de max snelheid en op die manier ruimte creeren, verder is de snelheid van een motor meestal slecht in te schatten in een auto spiegel, dus wordt het niet veiliger.
Lijkt me er ook niet echt veiliger op worden binnen de bbk.
En op de snelweg hoor ik ook weinig dat mensen van hun motor afgereden worden als ze gewoon meerijden met het verkeer.

voor de rest wel een goed plan
 
is dat niet gewoon meer omdat ze wel denken dat je te hard gaat maar het niet hard kunnen maken, terwijl dat met een lasergun en flitspaal wel makkelijker gaat.

Dat denk ik niet, want ik ben met de auto wel een paar keer erop aangesproken dat ik te hard reed (met 10 km, gewoonte gaat gewoon mee de auto in :9 ). Geen bekeuring voor gehad, maar toch wel waarschuwing.

Op de motor ben ik er nooit op aangesproken, dus ik denk nog steeds dat het wel gedoogd wordt.
 
Sowieso kun je op de snelweg rustig 130 op de teller rijden waar 120 is toegestaan... In de praktijk rij je dan vaak nog niet eens 120 "echte" kilometers per uur. Gecombineerd met het feit dat veel automobilisten zich tegenwoordig zéér krampachtig aan de maximum snelheid houden (en vaak "voor de zekerheid" nog iets minder) zorgt dit er al voor dat je sneller rijdt dan de rest van het verkeer. En zonder dat je je zorgen hoeft te maken om geflitst te worden :]
 
ja kan ook rustiger rijden dan de max snelheid en op die manier ruimte creeren, verder is de snelheid van een motor meestal slecht in te schatten in een auto spiegel, dus wordt het niet veiliger.
Lijkt me er ook niet echt veiliger op worden binnen de bbk.
En op de snelweg hoor ik ook weinig dat mensen van hun motor afgereden worden als ze gewoon meerijden met het verkeer.

voor de rest wel een goed plan
haha, het creëert geen veiligheid, maar het is een goed plan :P wat zou daar achter zitten.

afijn. ik denk dat binnen de bebouwde kom idd geen hogere snelheid vereist is. Ik trek dan ook expliciet een lijn hiermee en wijs naar de verlaagde snelheid bij vrachtwagens. Die is ook niet overal van kracht en dus wil ik zeker niet zeggen dat motoren overal sneller moeten kunnen rijden.
 
Sowieso kun je op de snelweg rustig 130 op de teller rijden waar 120 is toegestaan... In de praktijk rij je dan vaak nog niet eens 120 "echte" kilometers per uur. Gecombineerd met het feit dat veel automobilisten zich tegenwoordig zéér krampachtig aan de maximum snelheid houden (en vaak "voor de zekerheid" nog iets minder) zorgt dit er al voor dat je sneller rijdt dan de rest van het verkeer. En zonder dat je je zorgen hoeft te maken om geflitst te worden :]

Kijk daar heb je het al. Je gaat 130 rijden op de teller, met in je achterhoofd dat je toch maar 120 mag. Dan is de regel toch niet goed. Je moet je toch niet binnen de foutmarges gaan begeven om je eigen veiligheid te garanderen?
 
Met de meeste van hierboven ben ik het eens. Ik rij ook altijd net wat vlotter dan de meeste auto's puur uit lijfbehoud en uit de lessen die ik van een motoragent heb gehad.
Het is juist veiliger als je assertiever rijd. Anticiperen is het belangrijkste. Kijk of iemand met zijn hoofd beweegt, meestal een teken dat hij gaat inhalen omdat hij zogenaamd zijn spiegels checkt. (dit doen ze meestal nooit goed dus gevaar voor de motorrijder)
Zolang je niet meerijdt met die paar leasedebielen die met 150 a 170 over de snelweg blazen om maar op tijd te zijn zal er weinig aan de hand zijn.

Ik voel wel meer voor een vrijstelling van 15 km overtreding bij 120 zone en 10 bij 100 zone.
Zo kan je tenminste normaal inhalen, de boetes die ik gekregen hebt zijn bijna altijd bij het inhalen geweest. Even gasgeven en flits. 15 km te hard ofzo.
 
Met de meeste van hierboven ben ik het eens. Ik rij ook altijd net wat vlotter dan de meeste auto's puur uit lijfbehoud en uit de lessen die ik van een motoragent heb gehad.
Het is juist veiliger als je assertiever rijd. Anticiperen is het belangrijkste. Kijk of iemand met zijn hoofd beweegt, meestal een teken dat hij gaat inhalen omdat hij zogenaamd zijn spiegels checkt. (dit doen ze meestal nooit goed dus gevaar voor de motorrijder)
Zolang je niet meerijdt met die paar leasedebielen die met 150 a 170 over de snelweg blazen om maar op tijd te zijn zal er weinig aan de hand zijn.

Ik voel wel meer voor een vrijstelling van 15 km overtreding bij 120 zone en 10 bij 100 zone.
Zo kan je tenminste normaal inhalen, de boetes die ik gekregen hebt zijn bijna altijd bij het inhalen geweest. Even gasgeven en flits. 15 km te hard ofzo.
nou precies. Aan die marge zat ik nu ook te denken. van 10~20 km net zoals vrachtwagens 20 km langzamer moeten rijden. Het is nu echt zo dat men te bang is om in te halen omdat ze anders een boete op de mat kunnen verwachten dat is althans bij mij zo. Terwijl dit voor de veiligheid absoluut niet handig is!.

hoe denken eigenlijk de heren politie hierover? ze zien namelijk dagelijks de verekerssituatie? iemand die daar een uitspraak over durft te maken?
 
Laatst bewerkt:
Nee niet slim.. Met het inschattingsvermogen van sommige rijders gaat het dan niet goedkomen wat betreft inhaalmanouvres (die je dan automatisch constant gaat maken)..

Ik heb al genoeg ruzie met mensen die zich niet aan de snelheid houden, daar gaat die 10-20 km niets aan doen ;)
 
Ik denk, zowel in koekblik als op de motor, dat het voor mij veiliger is om harder te rijden dan de overige weggebruikers. Altijd wanneer ik mee moet rijden in de stroom dan mis ik stukken weg, als in:"Hé, ben ik hier al?". Maar als ik harder rijd dan de rest, maak ik alles heel bewust mee, continue kijken of ik kan inhalen, mijn snelheidsmeter in de gaten houden of ik niet boetegevaarlijk bezig ben, enzovoorts. Kortom ik denk dat de maximumsnelheid voor Dutchsuper aangepast moet worden!
 
Er is altijd wel iemand die nog sneller wil. Op de snelweg rijd ik op de motor altijd 140/150. In de auto 120/130. In de auto word ik constant van de weg afgereden door haastige blikkers, bumperklevers, afsnijders, klemrijden etc. alleen in de auto vind ik dat niet zo erg, op de motor wel.

Dus ik voel wel iets voor je idee :)
 
Nee niet slim.. Met het inschattingsvermogen van sommige rijders gaat het dan niet goedkomen wat betreft inhaalmanouvres (die je dan automatisch constant gaat maken)..

Ik heb al genoeg ruzie met mensen die zich niet aan de snelheid houden, daar gaat die 10-20 km niets aan doen ;)

Mee eens.

straks wil iedereen vooraan :+

En ik snap nog steeds niet dat rijscholen aanbevelen om boven de MAX snelheid te rijden.
 
"hogere max snelheid voor motoren"

Je zou kunnen overwegen om:

- een turbo te monteren.
- een NOS setje te monteren voor tijdelijk hogere topsnelheid.
- een snellere motor te kopen, bv een Hayabusa.
(gloof dat er wel iemand is die je iets kan vertellen over de oer-busa ;))

Mij is geleerd dat je altijd volgas en op max snelheid moet rijden om zo min mogelijk last te hebben van het overige verkeer. Dit is bevestigd door ene ghostrider welke ik heb gezien op z'n 4 dvd rij-instructie-video's. Er is wel een ondergrens voor de minimale veilige snelheid, deze is simpel te berekenen dmv de volgende formule: (toegestane snelheid * 2). LET OP, dit is dus de uiterste ondergrens, alles daar boven zit je goed. Het werk echt Jim!
 
Laatst bewerkt:
Tja..... leuk idee in het kader van wishful thinking, maar volgens mij hoef je er niet mee aan te komen dat de zwakkere verkeersdeelnemer juist hárder moet kunnen rijden......
Dan ontgaat de meeste mensen toch ff de logica en ik kan ze niet helemaal ongelijk geven.

Maar wat mij betreft mag de max snelheid voor motoren er helemaal af hoor...... O-)
 
"hogere max snelheid voor motoren"

Je zou kunnen overwegen om:

- een turbo te monteren.
- een NOS setje te monteren voor tijdelijk hogere topsnelheid.
- een snellere motor te kopen, bv een Hayabusa.
(gloof dat er wel iemand is die je iets kan vertellen over de oer-busa ;))

Mij is geleerd dat je altijd volgas en op max snelheid moet rijden om zo min mogelijk last te hebben van het overige verkeer. Dit is bevestigd door ene ghostrider welke ik heb gezien op z'n 4 dvd rij-instructie-video's. Er is wel een ondergrens voor de minimale veilige snelheid, deze is simpel te berekenen dmv de volgende formule: (toegestane snelheid * 2). LET OP, dit is dus de uiterste ondergrens, alles daar boven zit je goed. Het werk echt Jim!

_O- _O-
 
kreeg zelf met m'n examen te horen dat ik iets boven de max snelheid moest gaan rijden
 
op dat voor het verkeer uitrijden ben ik bijna gezakt tijdens mijn examen :( ... examinator vond dat ik dat te weinig deed... ben niet zo van het hard rijden (alleen als er echt niemand is O-) ) maar dat je ruimte om je heen wilt hebben snap ik best maar om daar nou harder voor te mogen rijden... en zoals al gezegt is er is altijd en volgende auto dus dan blijf je door blazen...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan