Dit weekend de voorvork aangepakt.
De voorvork is van het klassieke fietspomp design, hij is al een stuk beter dan de standaard FT voorvork maar er is nog een hoop aan te verbeteren. Vandaar dat ik ga voor zogenaamde cartridge emulators. Hierdoor is mijn ingaande demping tenminste regelbaar (uitgaande demping 'regel' je vervolgens met de dikte van de olie).
Ik heb gekozen voor de
YSS PD-valves. Racetech gold-valves waren geloof ik de eerste en die zien er ook nog net een stukje verder doorontwikkeld uit maar deze YSS valves zijn tenminste makkelijk in Europa te krijgen en zijn ook nog een stuk goedkoper dan de Racetech.
Eerst de motor een beetje creatief ondersteund en het wiel en spatbord eraf gehaald.
Toen met de poten nog in de kroonplaten vast al de top bout losgemaakt en het onderste boutje voor de demperstang verwijderd. Dit is makkelijker als de vorken nog in de fiets zitten omdat voor de topbout de vorkbuis wordt tegen gehouden en voor het onderste boutje door de veervoorspanning de demperstang niet meedraait.
Vervangen van de keerringen en glijbussen was hard nodig!
Je ziet hier een duidelijk verschil in de demperstangen tussen de anti-duik kant en de gewone. In mijn setup wordt de gehele anti-duik installatie verwijderd.
Om ervoor te zorgen dat de demping straks door de PD-valves wordt gereguleerd en niet meer door de gewone gaten in de demperstangen moet je extra gaten boren in de demperstangen.
Netjes opmeten, inspannen en gaatjes boren. Daarna ook zorgen dat alle bramen weg zijn aan binnen en buitenkant.
Inmiddels zitten de vorken alweer helemaal in elkaar, voor nu nog even zonder olie en zonder de PD-valves want PostNL is mijn pakketje alweer 2 weken kwijt
.
Zodra het binnen is hoef ik alleen de top bout van de vork te halen. Spacer en veer eruit, PD-valve en olie erin, Spacer of veer inkorten en deze er weer in en dan heb ik hopelijk een stuk beter functionerende vork.