How to: zelf carburateur verwarming maken

diversions hebben dr ook last van...
tenminste de modellen zonder carbverwarming :)

effectiever is idd de carbs zélf verwarmen...

geisoleerd contatijndraad is wellicht een expiriment waardig?

of een stel dikke peltiers icm met een ntc, aangestuurd met pwm met een pic onder tegen de vlotterbakken aankleien met hittegelijdene lijm? dan ben je helemaal goed bezig :)
 
Laatst bewerkt:
In plaats van een gloeilamp in het luchtfilter kun je er ook voor kiezen om met constantaandraad de carburateurs te verwarmen, bijvoorbeeld de vlotterkamers.
Andere oplossing en met een stuk aluminium de carburateurs te verbinden met het blok, om zo gebruik te maken van de geleidingswarmte. Denk dat dit waarschijnlijk wel wat lastiger te maken zijn.
 
Laatst bewerkt:
:^

of je maakt modules van een plaatje alu, wikkeld daar een spiraal constatijn op, en monteerd de boel onder tegen de vlotterbakken...

óf

zoekt de meest dikke cpu koelblok, en monteerd die met op de hete zijde van een peltier, en hangt het koelblok in de luchtstroom van het filter

in feite kan een flinke weerstand ook al dienst doen als kachel....
is eigenlijk nog simpeler
Resistance_Heaters_Main.jpg



hey, ik raak helemaal geinspireerd hier :+


ff zitten hoofdrekenen.
als je een 4 ohm kachelweerstandje pakt, die op een flink koelelement schroeft.
gaat er 3.3 A lopen, bij zon 40 watt

hoe groter je koelelement hoe beter die enegrie aan de lucht wordt afgegeven natuurlijk.

zou zo gok ik 3 a 4 graden stijging in je inlaatlucht opleveren.... mist goed uitgevoerd...

of of, je knoopt die kachelweerstanden direct tegen je carb aan, nóg beter en het makkelijkste denk ik... 4 in serie van 1 ohm....

leuk dat brainstormen :+
 
Laatst bewerkt:
Prachtig klussen zo.
Heb het zelf ook gedaan, "omdat men zei dat...".
Had destijds de ZZR1100.
Met een 55watt warmtebronnetje, werd de airbox in de koudeperiode rap warm,....totdat de motor gestart werd. Tijdje zo gereden, vanwege "er in geloven dat't werkt". Uiteindelijk hier toen ook eens gelezen en zelf eens berekend wat er aan lucht verplaatst werd. Dat was niet mis. Bij een 4000tpm is dat een ware storm! plus dat het gecreëerde vacuum zorgt voor een koudeval. Dat haal je niet weg met een lampje.
Geprobeerd,...heeft niet gewerkt.

Uiteindelijk via zoeken, terecht gekomen op een Engelse site, waar kawasaki samen met silkolene een vloeistof heeft getest.
Het heet Pro-fst, en zorgt er voor dat de waterdamp in koude lucht, niet kan bevriezen op de meest koude plek in de carb, n.l. bij de gasregelklep.
Ik heb het in de ZZR gebruikt en later ook in m'n 'brik'.
En ik zeg dat het goed werkt.

Ik heb niet ene keer meer hoeven sleutelen.
( voorheen zwarte pitten(bougie's..)

:) :')
 
De uitkomst zal een klein beetje afwijken.
Gelukkig gaat niet al het vermogen van een lamp op in warmte.
Er gaat een klein beetje vermogen naar het licht.
Dus wat zal het zijn 1,4 K ?
Het kan net voldoende zijn.
Hogere toerentallen en grotere cilinder inhouden zal het lager uitkomen.

groeten Ron
Of het echt genoeg is, zo'n lampje, weet ik niet maar het lampje wordt door de langsgezogen lucht erg gekoeld, het is een PTC- weerstand waarvan daardoor de waarde omlaag gaat en er zal iets meer stroom gaan lopen ....

Zet de Ohmmeter maar eens op het losse, koude lampje en vergelijk de gevonden waarde met het opgegeven wattage van de lamp.
 
Laatst bewerkt:
:^

of je maakt modules van een plaatje alu, wikkeld daar een spiraal constatijn op, en monteerd de boel onder tegen de vlotterbakken...

óf

zoekt de meest dikke cpu koelblok, en monteerd die met op de hete zijde van een peltier, en hangt het koelblok in de luchtstroom van het filter

in feite kan een flinke weerstand ook al dienst doen als kachel....
is eigenlijk nog simpeler
[afbeelding]


hey, ik raak helemaal geinspireerd hier :+


ff zitten hoofdrekenen.
als je een 4 ohm kachelweerstandje pakt, die op een flink koelelement schroeft.
gaat er 3.3 A lopen, bij zon 40 watt

hoe groter je koelelement hoe beter die enegrie aan de lucht wordt afgegeven natuurlijk.

zou zo gok ik 3 a 4 graden stijging in je inlaatlucht opleveren.... mist goed uitgevoerd...

of of, je knoopt die kachelweerstanden direct tegen je carb aan, nóg beter en het makkelijkste denk ik... 4 in serie van 1 ohm....

leuk dat brainstormen :+

Hou je ook een beetje de gevraagde vermogens in de gaten :? een verbrande dynamo/regelaar zit ook niemand op te wachten O-)
 
Als je technisch inzicht hebt dan weet je waar en hoe icing ontstaat, maar dan weet je ook wel dat een lampje nooit dit probleem kan oplossen.
Met de ZZR1100 zijn er genoeg die een H4 lamp hebben gestoken en beweren dat het echt helpt.
Zelfs bij die persoon waarbij ik had geconstateerd ( tijdens onderhoud) dat de lamp het niet eens meer deed |(
Als het probleem wordt veroorzaakt bij een bepaalde buitentemp. kan je het met het verwarmen van de lucht toch ook een beetje sturen?
(dan zou je het mogelijk bij een andere temp. krijgen??)

Ik heb het zelf ook gedaan bij mijn Bandit. Nota bene met std. carb heating, maar die werkt zwaar onvoldoende.
Ik heb een 55W lamp in mijn airbox geknutseld en of het werkt of niet, de problemen die ik voorheen had (motor afslaan bij gas dicht, zelfs bij overschakelen op de snelweg bij warme motor) heb ik niet meer gehad.

ik denk wel dat 21 of 26W te weinig is. Ik ben daarmee ook begonnen maar het had geen effect. Nu met 55W -en icm de aanwezige carb heating- wel... naar mijn idee.

ik heb later ook nog eens het probleem terug gehad en inderdaad.. contact naar de lamp verbroken.
 
Oude auto's (met carb) hebben een luchtfilteraanzuigslang die simpelweg langs het uitlaatspruitstuk lucht aanzuigt. Sommige auto's zuigen de lucht aan op 2 cm van het spruitstuk. Met de storm die daarlangs lucht aanzuigt, is die temperatuurverhoging ook nauwelijks meetbaar.

Carbicing ontstaat doordat de waterdamp in de lucht bevriest door de temperatuurdaling in de venturi. Temperatuurdaling door verdampingswarmte van benzine en luchtdrukdaling door snelheidsverhoging van de lucht.
Dat betekent dus: door hooguit een graad temperatuurdaling (in de venturi) moet de luchtvochtigheid zo hoog worden dat de waterdamp sublimeert ( NIET condenseert) op de main-jet.

Een temperatuurverhoging van een graad zal het verschijnsel dus stoppen. Ook het opwarmen van de benzine (weerstand tegen vlotterkamer oid) zal de mainjet net een graadje warmer maken waardoor het verschijnsel zal verdwijnen.

Ik geloof dus wel in de werking van een 55 watt lampje. Maar; een slang aan het luchtfilter waarmee je lucht achter de cilinders vandaan aanzuigt, werkt zeker zo goed. Met gratis warmte.... waardoor je meer stroom hebt voor bijvoorbeeld verwarmde handschoenen.
 
Nog wel een paar vragen/opmerkingen voor de topicstarter:

- Leg mij eens uit hoe je achterlicht gaat "spacen" als je 2 draden omdraait. Dat snap ik niet. Maar aangezien achterlicht het remlicht geintegreerd zal het wel niet met 2 draadjes zijn geweest??
- Je moet eigenlijk wel de airbox afkitten zeker als je de lamp achter het filter zet. Anders zuig je allemaal troep langs het gat af.
- zoals reeds gemeld zijn kroonsteentjes 'not done' op een auto/motor. Krimpkousjes en solderen in dit geval lijkt me het beste of met fatsoenlijke stekkertjes.
 
In plaats van een gloeilamp in het luchtfilter kun je er ook voor kiezen om met constantaandraad de carburateurs te verwarmen, bijvoorbeeld de vlotterkamers.
Andere oplossing en met een stuk aluminium de carburateurs te verbinden met het blok, om zo gebruik te maken van de geleidingswarmte. Denk dat dit waarschijnlijk wel wat lastiger te maken zijn.

Je wilt die luchtverwarming trouwens niet hebben als het wat warmer wordt. Want dan kun je weer het risico lopen op allerlei nare andere verschijnselen doordat de carburateur te warm wordt. Denkbaar is dat je dampbelvorming krijgt omdat de benzine voortijdig verdampt.

Het mooist is natuurlijk een oplossing waarbij je overbodige restwarmte gebruikt om de inlaatlucht te verwarmen.

Dat lampje zal wellicht in kritische grenssituaties iets helpen, maar wil het onder echt barre omstandigheden (mistig hard vriezend weer) werken, dan heb je wel wat meer verwarming nodig.
 
Je wilt die luchtverwarming trouwens niet hebben als het wat warmer wordt. Want dan kun je weer het risico lopen op allerlei nare andere verschijnselen doordat de carburateur te warm wordt. Denkbaar is dat je dampbelvorming krijgt omdat de benzine voortijdig verdampt.

Het mooist is natuurlijk een oplossing waarbij je overbodige restwarmte gebruikt om de inlaatlucht te verwarmen.

Dat lampje zal wellicht in kritische grenssituaties iets helpen, maar wil het onder echt barre omstandigheden (mistig hard vriezend weer) werken, dan heb je wel wat meer verwarming nodig.
dus een mooie warmtewisselaar van uitlaat en inlaatsysteem dus.. hmm dit wordt wat complexere materie!

een injectiefiets kopen kan ook! :+
 
Een motor heeft/geeft zelf plenty afvalwarmte; beter proberen daar iets van terug te pakken.

Ik denk dat ik voor benutting van motor/uitlaat-warmte iets zou knoeien middels gevlochten metalen afschermingsmantel (lijkt veel op platte gevlochten aardkabel die o.a in auto's wordt gebruikt en is in sommige electronica-zaken waarschijnlijk nog wel los verkrijgbaar in enige maten, ik herinner mij vertind koper, zeer makkelijk te solderen en uitstekend warmtegeleidend).

Een stuk warmte-isolerende slang eromheen en aan beide kanten een goed pakkende metalen klem solderen met tamelijk breed oppervlak voor makkelijk plaatsen èn verwijderen.

Gaat het om een verbinding tussen 2 buis/pijp-achtige punten dan denk ik aan gereedschapsklemmen, maar natuurlijk zijn er meer/andere knijpers/klemmen voor allerlei (tijdelijke) aanhechtingen bedenk- en vindbaar.

Shielding_tube3_4800.jpg


8711481216416.jpg
8711481216416.jpg
 
Laatst bewerkt:
Als het probleem wordt veroorzaakt bij een bepaalde buitentemp. kan je het met het verwarmen van de lucht toch ook een beetje sturen?
(dan zou je het mogelijk bij een andere temp. krijgen??)

Ik heb het zelf ook gedaan bij mijn Bandit. Nota bene met std. carb heating, maar die werkt zwaar onvoldoende.
Ik heb een 55W lamp in mijn airbox geknutseld en of het werkt of niet, de problemen die ik voorheen had (motor afslaan bij gas dicht, zelfs bij overschakelen op de snelweg bij warme motor) heb ik niet meer gehad.

ik denk wel dat 21 of 26W te weinig is. Ik ben daarmee ook begonnen maar het had geen effect. Nu met 55W -en icm de aanwezige carb heating- wel... naar mijn idee.

ik heb later ook nog eens het probleem terug gehad en inderdaad.. contact naar de lamp verbroken.


Ik denk eerder dat ipv een temperatuursverhoging een iets mindere vochtitgheidgraad beter help.
Denk dat die lamp eerder de lucht droger maakt dan warmer??
 
Dat lampje zal wellicht in kritische grenssituaties iets helpen, maar wil het onder echt barre omstandigheden (mistig hard vriezend weer) werken, dan heb je wel wat meer verwarming nodig.

mistig hard vriezend weer, komt niet voor.

Bij vriezend weer is de relative vochtigheid juist laag, En heb je er geen last van.
Het komt juist voor rond de 4gr c.



Groeten Ron
 
Ik denk eerder dat ipv een temperatuursverhoging een iets mindere vochtitgheidgraad beter help.
Denk dat die lamp eerder de lucht droger maakt dan warmer??

Waar gaat het vocht dan heen in een airbox waar tientallen liters per seconden in worden aangezogen??? :P

mistig hard vriezend weer, komt niet voor.

Bij vriezend weer is de relative vochtigheid juist laag, En heb je er geen last van.
Het komt juist voor rond de 4gr c.

Groeten Ron
:^ net als vandaag...

Het vreemde is dat mijn Bandit er boven 0 geen last van heeft, altijd <0...
Wellicht heeft dat met de verwarmingselementen te maken??
 
Af en toe is er ook "onderkoelde mist" vooral in waterland-achtige omgevingen, "vergeten te bevriezen"; rijd je daardoor dan ben je meteen wit aangevroren.

Op de landweg Kanis - Wilnis overkwam mij dat nogal eens op het Mobylette-brommertje dat ik gebruikte voor woon-werkverkeer Woerden-Amsterdam. Gürtner-carbje had nergens last van want zat met flens, pakkinkje en 2 bouten direct op het cilindertje.
 
Om benzine te laten verdampen heb je warmte nodig.
Dat wordt aan de lucht en carburateurs ontrokken.
Als er weinig benzine verdampt moet worden (zoals die mobilette 1:50 dus 1 liter/uur) dan heeft de carburateur genoeg energie omdat te verdampen, en heb je niet zo snel last van bevriezen.
De 21 watt van de lamp zal best wat schelen, Maar heb je een benzine slurpende fiets dan is het niet voldoende.

Groeten Ron
 
~
Even wat natuurkunde losgelaten op dit vraagstuk.

Gegevens: (alles per minuut)
BMW R65, 2 cylinder 650 cc, bij 80 km/h in 5e versnelling 3250 t.min.
Soortelijke massa lucht sm = 1,129 kg/m3
Soortelijke warmte lucht Cv= 710 J/kg.K

Aangezogen hoeveelheid lucht: Vt = V1 . n = 0,325 x 3250 = 1056, 25 liter = 1,05 m3
Massa aangezogen lucht: M = V . sm = 1,05 x 1,13 = 1,1865 kg

Opgewekte energie in lamp: W = P . t = 21 x 60 = 1260 J

temperatuurstijging: T = W / (Cv . M) = 1260 / (710 x 1,1865) = 1,5 oC
~
In deze berekening wordt uitgegaan dat de cilinders zich volledig vullen.
Laat ik er eens van uitgaan dat bij het gegeven toerental de gasschuif voor 50%
geopend is. De vulling is dan dus niet volledig.
De vraag is nu: Hoe goed zal de cilinder zich vullen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan