Utrechtterror
MF veteraan
- 20 jul 2008
- 14.785
- 90
-
Laatst bewerkt:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Of het echt genoeg is, zo'n lampje, weet ik niet maar het lampje wordt door de langsgezogen lucht erg gekoeld, het is een PTC- weerstand waarvan daardoor de waarde omlaag gaat en er zal iets meer stroom gaan lopen ....De uitkomst zal een klein beetje afwijken.
Gelukkig gaat niet al het vermogen van een lamp op in warmte.
Er gaat een klein beetje vermogen naar het licht.
Dus wat zal het zijn 1,4 K ?
Het kan net voldoende zijn.
Hogere toerentallen en grotere cilinder inhouden zal het lager uitkomen.
groeten Ron
of je maakt modules van een plaatje alu, wikkeld daar een spiraal constatijn op, en monteerd de boel onder tegen de vlotterbakken...
óf
zoekt de meest dikke cpu koelblok, en monteerd die met op de hete zijde van een peltier, en hangt het koelblok in de luchtstroom van het filter
in feite kan een flinke weerstand ook al dienst doen als kachel....
is eigenlijk nog simpeler
[afbeelding]
hey, ik raak helemaal geinspireerd hier
ff zitten hoofdrekenen.
als je een 4 ohm kachelweerstandje pakt, die op een flink koelelement schroeft.
gaat er 3.3 A lopen, bij zon 40 watt
hoe groter je koelelement hoe beter die enegrie aan de lucht wordt afgegeven natuurlijk.
zou zo gok ik 3 a 4 graden stijging in je inlaatlucht opleveren.... mist goed uitgevoerd...
of of, je knoopt die kachelweerstanden direct tegen je carb aan, nóg beter en het makkelijkste denk ik... 4 in serie van 1 ohm....
leuk dat brainstormen
Als het probleem wordt veroorzaakt bij een bepaalde buitentemp. kan je het met het verwarmen van de lucht toch ook een beetje sturen?Als je technisch inzicht hebt dan weet je waar en hoe icing ontstaat, maar dan weet je ook wel dat een lampje nooit dit probleem kan oplossen.
Met de ZZR1100 zijn er genoeg die een H4 lamp hebben gestoken en beweren dat het echt helpt.
Zelfs bij die persoon waarbij ik had geconstateerd ( tijdens onderhoud) dat de lamp het niet eens meer deed
In plaats van een gloeilamp in het luchtfilter kun je er ook voor kiezen om met constantaandraad de carburateurs te verwarmen, bijvoorbeeld de vlotterkamers.
Andere oplossing en met een stuk aluminium de carburateurs te verbinden met het blok, om zo gebruik te maken van de geleidingswarmte. Denk dat dit waarschijnlijk wel wat lastiger te maken zijn.
dus een mooie warmtewisselaar van uitlaat en inlaatsysteem dus.. hmm dit wordt wat complexere materie!Je wilt die luchtverwarming trouwens niet hebben als het wat warmer wordt. Want dan kun je weer het risico lopen op allerlei nare andere verschijnselen doordat de carburateur te warm wordt. Denkbaar is dat je dampbelvorming krijgt omdat de benzine voortijdig verdampt.
Het mooist is natuurlijk een oplossing waarbij je overbodige restwarmte gebruikt om de inlaatlucht te verwarmen.
Dat lampje zal wellicht in kritische grenssituaties iets helpen, maar wil het onder echt barre omstandigheden (mistig hard vriezend weer) werken, dan heb je wel wat meer verwarming nodig.
Als het probleem wordt veroorzaakt bij een bepaalde buitentemp. kan je het met het verwarmen van de lucht toch ook een beetje sturen?
(dan zou je het mogelijk bij een andere temp. krijgen??)
Ik heb het zelf ook gedaan bij mijn Bandit. Nota bene met std. carb heating, maar die werkt zwaar onvoldoende.
Ik heb een 55W lamp in mijn airbox geknutseld en of het werkt of niet, de problemen die ik voorheen had (motor afslaan bij gas dicht, zelfs bij overschakelen op de snelweg bij warme motor) heb ik niet meer gehad.
ik denk wel dat 21 of 26W te weinig is. Ik ben daarmee ook begonnen maar het had geen effect. Nu met 55W -en icm de aanwezige carb heating- wel... naar mijn idee.
ik heb later ook nog eens het probleem terug gehad en inderdaad.. contact naar de lamp verbroken.
Dat lampje zal wellicht in kritische grenssituaties iets helpen, maar wil het onder echt barre omstandigheden (mistig hard vriezend weer) werken, dan heb je wel wat meer verwarming nodig.
Ik denk eerder dat ipv een temperatuursverhoging een iets mindere vochtitgheidgraad beter help.
Denk dat die lamp eerder de lucht droger maakt dan warmer??
net als vandaag...mistig hard vriezend weer, komt niet voor.
Bij vriezend weer is de relative vochtigheid juist laag, En heb je er geen last van.
Het komt juist voor rond de 4gr c.
Groeten Ron
Boven 0 doet de verwarming dus waar het voor gemonteerd is.Het vreemde is dat mijn Bandit er boven 0 geen last van heeft, altijd <0...
Zet die verwarming bij <0 eens uit als dat kan en kijk dan of het over is.Wellicht heeft dat met de verwarmingselementen te maken??
mistig hard vriezend weer, komt niet voor.
Bij vriezend weer is de relative vochtigheid juist laag, En heb je er geen last van.
Het komt juist voor rond de 4gr c.
Groeten Ron
Even wat natuurkunde losgelaten op dit vraagstuk.
Gegevens: (alles per minuut)
BMW R65, 2 cylinder 650 cc, bij 80 km/h in 5e versnelling 3250 t.min.
Soortelijke massa lucht sm = 1,129 kg/m3
Soortelijke warmte lucht Cv= 710 J/kg.K
Aangezogen hoeveelheid lucht: Vt = V1 . n = 0,325 x 3250 = 1056, 25 liter = 1,05 m3
Massa aangezogen lucht: M = V . sm = 1,05 x 1,13 = 1,1865 kg
Opgewekte energie in lamp: W = P . t = 21 x 60 = 1260 J
temperatuurstijging: T = W / (Cv . M) = 1260 / (710 x 1,1865) = 1,5 oC
~In deze berekening wordt uitgegaan dat de cilinders zich volledig vullen.
Laat ik er eens van uitgaan dat bij het gegeven toerental de gasschuif voor 50%
geopend is. De vulling is dan dus niet volledig.
De vraag is nu: Hoe goed zal de cilinder zich vullen?