How to: zelf carburateur verwarming maken

Wat betreft de kroonsteentjes: Ik heb laatst bij de gewone garage even om wat scotch-blokjes gevraagd... Knijp je zo op je kabels om te verlengen, splitten, etc... Topdingen
Dat is een heel ander type verbindingen dan kroonsteentjes, met van die contact-mesjes er in en om vast te knijpen. Kroonsteentjes zijn van die dingetjes met schroefjes/boutjes om contact te maken en totaal niet trillingsbestendig, absoluut ongeschikt voor gebruik aan/in voertuigen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kroonsteen
 
\
Even wat natuurkunde losgelaten op dit vraagstuk.

Gegevens: (alles per minuut)
BMW R65, 2 cylinder 650 cc, bij 80 km/h in 5e versnelling 3250 t.min.
Soortelijke massa lucht sm = 1,129 kg/m3
Soortelijke warmte lucht Cv= 710 J/kg.K

Aangezogen hoeveelheid lucht: Vt = V1 . n = 0,325 x 3250 = 1056, 25 liter = 1,05 m3
Massa aangezogen lucht: M = V . sm = 1,05 x 1,13 = 1,1865 kg

Opgewekte energie in lamp: W = P . t = 21 x 60 = 1260 J

temperatuurstijging: T = W / (Cv . M) = 1260 / (710 x 1,1865) = 1,5 oC
\
In deze berekening wordt uitgegaan dat de cilinders zich volledig vullen.
Laat ik er eens van uitgaan dat bij het gegeven toerental de gasschuif voor 50%
geopend is. De vulling is dan dus niet volledig.
De vraag is nu: Hoe goed zal de cilinder zich vullen?
Ik zou ruw schatten: iets tussen kwadratisch en derdemacht ofwel bij "helft" ergens tussen 1/4 en 1/8.
 
Boven 0 doet de verwarming dus waar het voor gemonteerd is.Zet die verwarming bij <0 eens uit als dat kan en kijk dan of het over is.
Mijn zelf-ingebouwde lamp kan ik wel uitzetten maar de carb heater niet; die werken op een temperatuurafhankelijke schakelaar.. onder 7 graden meen ik schakelt die automatisch aan. dus dan zou ik die los moeten maken..
 
er word hier een heleboel gepraat en een heleboel wat hier gezegd word houdt steek...

maar, laat de topicstarter lekker op zijn manier rommelen en blij zijn met het resultaat....
een beetje respect en blij zijn voor de mensen mis ik hier altijd wel een beetje....
laat iedereen in zijn waarde.
 
Even wat natuurkunde losgelaten op dit vraagstuk.

Gegevens: (alles per minuut)
BMW R65, 2 cylinder 650 cc, bij 80 km/h in 5e versnelling 3250 t.min.
Soortelijke massa lucht sm = 1,129 kg/m3
Soortelijke warmte lucht Cv= 710 J/kg.K

Aangezogen hoeveelheid lucht: Vt = V1 . n = 0,325 x 3250 = 1056, 25 liter = 1,05 m3
Massa aangezogen lucht: M = V . sm = 1,05 x 1,13 = 1,1865 kg

Opgewekte energie in lamp: W = P . t = 21 x 60 = 1260 J

temperatuurstijging: T = W / (Cv . M) = 1260 / (710 x 1,1865) = 1,5 oC

Ja, ik weet het :+ ik ben bijna 30 jaar leraar elektrotechniek geweest en kan het vak nog niet vergeten O-)

Hoeveel graden heb je nodig? De versnelling van de lucht in de venturi geeft onderdruk en temperatuurverlaging. Het verdampen van de benzine geeft temperatuurverlaging en dankzij deze twee temperatuurverlagingen komt de temperatuur in de venturi, bij de mainjet zo laag dat waterdamp daar ijskristallen zal vormen en daarmee de benzinetoevoer zal vernaggellen.

Bij mijn GS500 heb ik last van carbicing als de motor met het juiste weer buiten blijft staan. Normaal staat hij in de schuur (10 graden, dankzij verwarming) waardoor de benzine in de tank te warm is.
 
Hoeveel graden heb je nodig? De versnelling van de lucht in de venturi geeft onderdruk en temperatuurverlaging. Het verdampen van de benzine geeft temperatuurverlaging en dankzij deze twee temperatuurverlagingen komt de temperatuur in de venturi, bij de mainjet zo laag dat waterdamp daar ijskristallen zal vormen en daarmee de benzinetoevoer zal vernaggellen.

Bij mijn GS500 heb ik last van carbicing als de motor met het juiste weer buiten blijft staan. Normaal staat hij in de schuur (10 graden, dankzij verwarming) waardoor de benzine in de tank te warm is.
Bij mij ook maar op mijn werk staat ie wel in een open stalling en dan koelt hij dus wel goed af..
's middags naar huis merk ik dus wel dat ie iets anders loopt.. in het begin vooral.
 
Laatst bewerkt:
er word hier een heleboel gepraat en een heleboel wat hier gezegd word houdt steek...

maar, laat de topicstarter lekker op zijn manier rommelen en blij zijn met het resultaat....
een beetje respect en blij zijn voor de mensen mis ik hier altijd wel een beetje....
laat iedereen in zijn waarde.
Daar is een forum niet voor..
TS heeft een leuke poging gedaan maar je wil dit niet zo zonder meer aan iedereen adviseren, dus de input die van sommigen komt lijkt mij juist erg waardevol..
(ook voor de TS om van te leren..)

Volgens mij wordt hij verder prima in zijn waarde gelaten! Maar als je een "how to" maakt (en dus in zekere zin uitleg hoe het moet) dan moet het ook wel deugen.. ;)
 
Bij mij ook maar op mijn werk staat ie wel in een open stalling en dan koelt hij dus wel goed af..
's middags naar huis merk ik dus wel dat ie iets anders loopt.. in het begin vooral.

Ik heb te veel motoren voor mijn schuur (vier motoren, plaats voor twee) en dus staan er thuis twee buiten. Op het werk staat hij in een verwarmde motorstalling.

Ik heb weleens gedacht aan een stukje buis langs de cilinders: met de warmte van de cilinders warm je de benzine op.... maar ook als hij stil staat na een ritje. Dan moet die overdruk wel ergens heen kunnen, normaal gesproken zit aan een kant een (of meerdere) vlotternaald(en) en aan de andere kant een vacuumgestuurde benzinekraan.
Misschien is een klein expansievaatje voldoende.

(Denk ook even aan plof, boem, knal..... met benzine kan je goede bommetjes maken !!!! )
 
Heb ik het even gemist of wordt er ook vanuit gegaan dat de gloeiLAMP 100 procent rendement heeft op verwarming?
Volgens mij gaat dit in de werkelijkheid slechts 40 procent zijn. (correct me if i'm wrong)

Voor de rest ben ik het met eerder genoemde meningen eens dat ook volgens mij verstandiger is om de carbs zelf te verwarmen of om de lucht langs warme bronnen te leiden.

Voor de rest moet ik zeggen dat ik zelf gelukkig nog nooit last heb gehad van dit fenomeen. Bij mijn CBR liggen de carbs lekker dicht op het blokje.
 
Heb ik het even gemist of wordt er ook vanuit gegaan dat de gloeiLAMP 100 procent rendement heeft op verwarming?
Volgens mij gaat dit in de werkelijkheid slechts 40 procent zijn. (correct me if i'm wrong)

Voor de rest ben ik het met eerder genoemde meningen eens dat ook volgens mij verstandiger is om de carbs zelf te verwarmen of om de lucht langs warme bronnen te leiden.

Voor de rest moet ik zeggen dat ik zelf gelukkig nog nooit last heb gehad van dit fenomeen. Bij mijn CBR liggen de carbs lekker dicht op het blokje.
Gloeilamp - Wikipedia

5 a 10%...

Een CBR heeft ook een kuip en dat doet meer als het feit dat ze dicht op het blokje zitten..
Dat is bij de meeste motoren nl wel zo.. :P
 
Heb hetzelfde blok als jij, en gisteren gereden met -1.8, en nergens last van :P Vraag me echter wel af of dit echt werkt. Ik kan me zo voorstellen dat de warmte van zo'n lampje niet veel begint als je harder dan 80 rijdt en de wind met een noodgang je airbox ingezogen wordt...
 
Laatst bewerkt:
dus een mooie warmtewisselaar van uitlaat en inlaatsysteem dus.. hmm dit wordt wat complexere materie!

een injectiefiets kopen kan ook! :+
Waarom uitlaat?

Veel eenvoudiger is het om een kleine radiateur (oliekoelertje oid.) aan te sluiten op je koelsysteem en in je airbox te monteren. Meer vermogen aan warmte dan je ooit uit je dynamo kunt halen, en nog gratis ook!
 
@Ducktape: dat gaat bij mijn luchtgekoelde fiets helaas weer niet werken.

®icha®d: het licht wordt trouwens geabsorbeerd door de omgeving en warmt die nog een beetje extra op. Dus het rendement is wel ok eigenlijk. Alleen is 21 Watt wel weinig.
 
Waarom uitlaat?

Veel eenvoudiger is het om een kleine radiateur (oliekoelertje oid.) aan te sluiten op je koelsysteem en in je airbox te monteren. Meer vermogen aan warmte dan je ooit uit je dynamo kunt halen, en nog gratis ook!
Mijn bandit heeft geen echt koelsysteem..
is olie/lucht gekoeld.
En bij koude motor werkt dat natuurlijk niet goed.. (plus dat ik het niet zo zie zitten om olieleidingen door mijn luchtfiiterkast te gaan leggen :P.
Het moet allemaal wel een beetje werkbaar blijven en graag ook 's zomers af te zetten zijn...

op zich wel een aardig idee maar zo groot is de airbox nou ook weer niet dus.. praktisch valt het nog niet zo mee denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan