Hulp/advies gevraagd omtrent aanschaf motor met WOK-melding?

Red_bull

Die hard MF'er
3 feb 2011
320
0
Limburg
Goeiemiddag allemaal,

Op dit moment zit ik met een behoorlijk dilemma! :+
Ik sta op het punt om een 2e motor aan te schaffen waarvan ik weet dat deze een WOK-melding heeft en daarbij de benodigde optische schade. Echter ik wil op voorhand sowieso weten of deze motor nog extra verborgen kosten met zich meebrengt (want volgens mij kan ik schulden en/of betalingsachterstanden van de huidige eigenaar overnemen op mijzelf wanneer de motor op mijn naam komt).
Kan iemand mij vertellen of ik, bij particulier aanschaf van een motor, me dit soort verborgen kosten op de hals kan halen?

Ik heb vandaag al gebeld met:
- RDW (vriendelijke, behulpzame vrouw die me wees op de WOK-melding)
- Persoonlijk bij het politiebureau navraag gedaan ($&%^@*#$!, "minder" behulpzame vrouw die me niks kon vertellen)
- Uiteindelijk ook nog gebeld met de belastingdienst (deze dame was helemaal de klap op de vuurpijl, TJONGEJONGE zeg!!!)
>> Al met al: niemand kon me zogenaamd meer vertellen over bovenstaande vraag.


Erg triest dat je op een normale manier, vooraf niet kunt achterhalen of je na een aankoop extra verborgen kosten op je krijgt. Daarom de vraag aan jullie motorrijders die me hoogstwaarschijnlijk wel op een normale manier eerlijk meer kunnen vertellen. Ik neem aan dat ik niet de eerste zou zijn met zo'n probleem?

Het gaat dus om een motor die op kenteken staat en waarvan ik de papieren heb (Voertuigbewijs 1A en overschrijvingsbewijs 2 WEL, alleen tenaamstellingsbewijs deel "1B" NIET). De motor heeft een WOK-melding, maar alle schade aan de motorfiets op zich ga ik dan repareren alvorens de RDW keuring.


Ik hoop dat iemand me meer over dit verhaal kan vertellen.
Alvast vriendelijk bedankt voor alle hulp!
 
WOK is een zuiver technische aangelegenheid. Dat heeft in principe niks te maken met eventuele schulden etc. Die zijn namelijk voor de huidige eigenaar, en niet voor de nieuwe eigenaar.
 
jij krijgt alleen kosten die je zelf maakt vanaf het moment dat deze op jouw naam staat,

jij hebt dus niets met achterstallige betalingen / kosten / verplichtingen ed van een vorige eigenaar te maken.

alleen met achterstallig onderhoud, verborgen schade , en alles wat er verder fysiek aan het object wat je koopt kan mankeren.
 
Wat WOK is weet je inmiddels. Motor maken, laten keuren en bij goedkeuren rijden maar.
Ik begrijp niet goed over welke extra kosten je het hebt. Waarom zou jij de schulden of betalingsachterstanden van de verkoper op je hals krijgen? Welke Schulen en welke betalingsachterstanden bedoel je?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nog maar een student en met mijn 22jaar al enkele keren op een harde manier achter de waarheid gekomen. Tegenwoordig kun je dus bijna niks meer zomaar vertrouwen dus vandaar dat ik daarom een beetje huiverig ben.

De WOK-melding weet ik inderdaad wat inhoud en de schade aan de motor als geheel ben ik ook van op de hoogte.
De reden voor bovengenoemde vraag is dat me eens iemand heeft verteld (of misschien wijsgemaakt?) dat je schulden op een tekoop aangeboden product/artikel/voertuig mee overneemt op jezelf.
Ik weet dus niet wat voor schulden of kosten (belastingschuld op die motor) of wat dan ook dus vandaar dat ik de vraag hier maar stel aan de mensen die er wel verstand van hebben.


Maar als ik het goed begrijp kan ik die motor dus met een gerust hart overkopen? Dat houdt in: alle schade aan de motor herstellen (de kosten hierbij zijn enkel en alleen alle benodigde onderdelen), RDW laten keuren ivm WOK-melding (wat kost dit in totaal??) en rijden maar?
 
Ik ben nog maar een student en met mijn 22jaar al enkele keren op een harde manier achter de waarheid gekomen. Tegenwoordig kun je dus bijna niks meer zomaar vertrouwen dus vandaar dat ik daarom een beetje huiverig ben.

De WOK-melding weet ik inderdaad wat inhoud en de schade aan de motor als geheel ben ik ook van op de hoogte.
De reden voor bovengenoemde vraag is dat me eens iemand heeft verteld (of misschien wijsgemaakt?) dat je schulden op een tekoop aangeboden product/artikel/voertuig mee overneemt op jezelf.
Ik weet dus niet wat voor schulden of kosten (belastingschuld op die motor) of wat dan ook dus vandaar dat ik de vraag hier maar stel aan de mensen die er wel verstand van hebben.


Maar als ik het goed begrijp kan ik die motor dus met een gerust hart overkopen? Dat houdt in: alle schade aan de motor herstellen (de kosten hierbij zijn enkel en alleen alle benodigde onderdelen), RDW laten keuren ivm WOK-melding (wat kost dit in totaal??) en rijden maar?

Ik weet niet wie je dat verteld heeft, maar dat is dus niet het geval. Ik zou die persoon een hengst verkopen. Daarmee bedoel ik: een klap geven. Want afgaand op je verhaal zie ik het al gebeuren dat je op aanraden van iemand op MF een paard voor je vriend hebt gekocht ...
 
Ik ben nog maar een student en met mijn 22jaar al enkele keren op een harde manier achter de waarheid gekomen. Tegenwoordig kun je dus bijna niks meer zomaar vertrouwen dus vandaar dat ik daarom een beetje huiverig ben.

Niets mis mee.

De WOK-melding weet ik inderdaad wat inhoud en de schade aan de motor als geheel ben ik ook van op de hoogte.
De reden voor bovengenoemde vraag is dat me eens iemand heeft verteld (of misschien wijsgemaakt?) dat je schulden op een tekoop aangeboden product/artikel/voertuig mee overneemt op jezelf.

Schulden zitten niet vast aan het voertuig of de persoon die de eigendomspapieren in handen heeft.
Die schulden zitten vast aan de persoon die de schulden gemaakt heeft.

Ik weet dus niet wat voor schulden of kosten (belastingschuld op die motor) of wat dan ook dus vandaar dat ik de vraag hier maar stel aan de mensen die er wel verstand van hebben.

Die schulden neem jij niet over als jij de motorfiets op naam zet. Daar zitten dus ook geen verborgen kosten.

Maar als ik het goed begrijp kan ik die motor dus met een gerust hart overkopen? Dat houdt in: alle schade aan de motor herstellen (de kosten hierbij zijn enkel en alleen alle benodigde onderdelen), RDW laten keuren ivm WOK-melding (wat kost dit in totaal??) en rijden maar?

Wat een rdw-keuring kost kan je wel op hun site vinden denk ik. En anders kunnen ze je dat vertellen aan de telefoon.

En buiten de kosten voor reparatie en keuring, staat volgens mij helemaal niets jou in de weg om lekker te rijden. Mits die goedgekeurd wordt natuurlijk ;)
 
Goeiemiddag allemaal,

Op dit moment zit ik met een behoorlijk dilemma! :+
Ik sta op het punt om een 2e motor aan te schaffen waarvan ik weet dat deze een WOK-melding heeft en daarbij de benodigde optische schade. Echter ik wil op voorhand sowieso weten of deze motor nog extra verborgen kosten met zich meebrengt (want volgens mij kan ik schulden en/of betalingsachterstanden van de huidige eigenaar overnemen op mijzelf wanneer de motor op mijn naam komt).
Kan iemand mij vertellen of ik, bij particulier aanschaf van een motor, me dit soort verborgen kosten op de hals kan halen?

Ik heb vandaag al gebeld met:
- RDW (vriendelijke, behulpzame vrouw die me wees op de WOK-melding)
- Persoonlijk bij het politiebureau navraag gedaan ($&%^@*#$!, "minder" behulpzame vrouw die me niks kon vertellen)
- Uiteindelijk ook nog gebeld met de belastingdienst (deze dame was helemaal de klap op de vuurpijl, TJONGEJONGE zeg!!!)
>> Al met al: niemand kon me zogenaamd meer vertellen over bovenstaande vraag.


Erg triest dat je op een normale manier, vooraf niet kunt achterhalen of je na een aankoop extra verborgen kosten op je krijgt. Daarom de vraag aan jullie motorrijders die me hoogstwaarschijnlijk wel op een normale manier eerlijk meer kunnen vertellen. Ik neem aan dat ik niet de eerste zou zijn met zo'n probleem?

Het gaat dus om een motor die op kenteken staat en waarvan ik de papieren heb (Voertuigbewijs 1A en overschrijvingsbewijs 2 WEL, alleen tenaamstellingsbewijs deel "1B" NIET). De motor heeft een WOK-melding, maar alle schade aan de motorfiets op zich ga ik dan repareren alvorens de RDW keuring.


Ik hoop dat iemand me meer over dit verhaal kan vertellen.
Alvast vriendelijk bedankt voor alle hulp!

Voor WOK moet je ENKEL -ik herhaal- enkel bij RDW zijn.
Een politie-agent gaat daar niet over, kan je ook niks vertellen.
Belastingdienst dito.

Je neemt geen 'schulden' over, enkel een motor met schade, die afgemeld moet worden.
 
En je moet zelf het voertuig vooraf inspecteren en keuren, dan weet je precies welke schade er is, en welke kosten daaraan zitten.

Niks triest aan, kwestie van vooraf zelf moeite doen :Y

Als je daarvoor onvoldoende kennis of mogelijkheid hebt, kun je een expert inschakelen. Bijv Erik van Lent.
 
En je moet zelf het voertuig vooraf inspecteren en keuren, dan weet je precies welke schade er is, en welke kosten daaraan zitten.

Niks triest aan, kwestie van vooraf zelf moeite doen :Y

Als je daarvoor onvoldoende kennis of mogelijkheid hebt, kun je een expert inschakelen. Bijv Erik van Lent.


De fysieke kosten aan de motor zelf weet ik wel en die moeite heb ik ook wel genomen. Meer als dat zelfs, maar ik werd er op sommige punten niet veel wijzer van.

Ik wil gewoon zeker weten dat ik, afgezien van de schade aan de motor en de RDW-kosten, geen 'kat in de zak' koop (ja zonder bami, nasi en sambal :+)

Ik weet in elk geval genoeg dankzij jullie meedenken. Bedankt allemaal voor de hulp en ik zal op het forum wel een bericht posten wanneer de motor klaar is en de weg op mag, incl. foto's!
 
De fysieke kosten aan de motor zelf weet ik wel en die moeite heb ik ook wel genomen. Meer als dat zelfs, maar ik werd er op sommige punten niet veel wijzer van.

Ik wil gewoon zeker weten dat ik, afgezien van de schade aan de motor en de RDW-kosten, geen 'kat in de zak' koop (ja zonder bami, nasi en sambal :+)

Ik weet in elk geval genoeg dankzij jullie meedenken. Bedankt allemaal voor de hulp en ik zal op het forum wel een bericht posten wanneer de motor klaar is en de weg op mag, incl. foto's!

RDW heeft je verteld wat de kosten van een keuring zijn.

Dan heb:

1 aanschaf + ev vervoer
2 reparatie
3 keuring

Tel die drie op, en je weet het totaal :)
 
Iemand heeft teveel "politie op je hielen" zitten kijken met de nederlandse voice over... Die gewoon doodleuk meldt dat:
- de meeste ongelukken de schuld van motor rijders zijn
- het aantal auto's dat gestolen wordt nog altijd stijgt
- en.... dat je als je een auto koopt en er rust financiering op, de financieringsmaatsschappij die euro..oh wacht.. PONDEN!! bij jou komt halen...
DAT KAN HELEMAAL NIET ! (in nederland dan he..)
 
*O* Red_bull,

als jij de motor koopt wordt deze gewoon op jouw naam gezet en is er verder niets
aan de hand wat betreft eventuele kosten die de vorige eigenaar nog zou moeten
betalen, enige wat je moet doen is de schade herstellen en laten keuren.
Kijk wel goed na of het frame of sub-frame niet krom zijn.

Sucses.

:]
 
Iemand heeft teveel "politie op je hielen" zitten kijken met de nederlandse voice over... Die gewoon doodleuk meldt dat:
- de meeste ongelukken de schuld van motor rijders zijn
- het aantal auto's dat gestolen wordt nog altijd stijgt
- en.... dat je als je een auto koopt en er rust financiering op, de financieringsmaatsschappij die euro..oh wacht.. PONDEN!! bij jou komt halen...
DAT KAN HELEMAAL NIET ! (in nederland dan he..)


Als jij een Engels motor koopt waarvan de financiering niet afbetaald is, zou het ding volgens Engels recht niet overgeschreven kunnen worden volgens mij. Ik heb alleen geen idee hoe het gaat met een importkeuring hier, als er dus bij het RDW nieuwe papieren bij de motor geleverd worden en een Nederlands kenteken.

Volgens het Engelse recht, had die motor namelijk niet verkocht mogen worden en blijft het eigendom bij de financier liggen waarschijnlijk. Maar heeft het ding wel een Nederlands kenteken. Dat botst behoorlijk dus op zich vind ik de vraag van topicstarter niet heel vreemd.
 
Als jij een Engels motor koopt waarvan de financiering niet afbetaald is, zou het ding volgens Engels recht niet overgeschreven kunnen worden volgens mij. Ik heb alleen geen idee hoe het gaat met een importkeuring hier, als er dus bij het RDW nieuwe papieren bij de motor geleverd worden en een Nederlands kenteken.

Volgens het Engelse recht, had die motor namelijk niet verkocht mogen worden en blijft het eigendom bij de financier liggen waarschijnlijk. Maar heeft het ding wel een Nederlands kenteken. Dat botst behoorlijk dus op zich vind ik de vraag van topicstarter niet heel vreemd.
__________________________________________________________________________

*O*

Ik kan er heel goed naast zitten hoor, maar wie heeft het hier over een engelse fiets ?

:]
 
__________________________________________________________________________

*O*

Ik kan er heel goed naast zitten hoor, maar wie heeft het hier over een engelse fiets ?

:]


Die vraag kwam bij mij ook op... gevolgd door... lezen is een kunst... met tot slot... laat maar.... -O-
 
Zonder het tenaamstelling deel kun je de motor niet overschrijven op jou naam en kun je hem ook niet schorsen mocht je dat willen.
Om over te schrijven op het postkantoor heb je nodig:
Te naamstelling deel.
Overschrijvingsbewijs.
Normaal gesproken als een motor dermate beschadigd is of ernstige technische gebreken heeft dan wordt altyd het deel 1 A oftewel het voertuig deel met daarop de technische gegevens in beslag genomen.
Met deze motor kun jij op dit moment dus weinig want de huidige eigenaar zal er eerst voor moeten zorgen dat hij het tenaamstelling deel weer terug krijgt.
Anders blijft de motor namelijk op zijn naam geregistreerd en als jij hem dan helemaal klaar hebt kun jij hem dus niet laten keuren en zou in het ergste geval de huidige eigenaar de motor terug kunnen eisen omdat hij dan feitelijk nog de eigenaar is.
Ik zou er dus niet aan beginnen als ik jou was want je kan geen enkele zekerheid krijgen dat het daadwerkelijk jou motor wordt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan