iPhone op de motor!? Of toch niet zo veilig?

Dat er geen "echte" hardeschijf in de iphone zit weet ik zeker. Ik heb die van mij namelijk helemaal opengehad en er zit alleen flash geheugen in. (iphone is nu helaas defect maar het wat te proberen om hem te repareren.)

Ik hou dit topic even in de gaten want volgende week heb ik mijn nieuwe iphone met gps en die moet en zal op de motor komen voor navigatie en iets van gps tracking om in google maps te kunnen kijken waar ik ben geweest.

Same here.
Kheb 'm al en wil 'm ook nog op de motor gaan schroeven met een gps tracking erop.
Weet iemand daar goede optie voor?
 
En wat nou als het opeens spontaan, net als vandaag, heel hard gaat regenen

dan ben je zwaar de sjaak, want dat ding is volgens mij niet waterdicht :N
 
Trillingen maakt niet uit. Zitten geen bewegende delen in dus.
Als je hem in je broekzak hebt of je tas beweegt hij ook heen en weer.

Elektra en dan met name alle componenten die met SMT vastzitten (en dat is in een ipod bijna alles) kunnen op lange termijn slecht tegen resonantie. Als je zo'n ding in je zak hebt heb je hier geen last van omdat je nagenoeg geen of helemaal geen resonantie hebt...
 
Laatst bewerkt:
dat zeg jij :P
Je weet niet wat er allemaal nog meer in die broekzak zit ;)
 
[afbeelding]

Car and Motorcycle Mount Solutions for the Apple iPhone 4S

Heb ooit op deze site besteld (was binnen 4 dagen in huis). Ze hebben alles van Ram-mount, daar hebben ze ook bovenstaande houder die je aan dat systeem kan bevestigen.

ThanX voor de site-info.
Heb mijn ram-mount onderdelen tot nu toe bij Waypoint gekocht.

Let ook op de lengte van de arm, heb zelf de kortse arm. Was een goed advies van Waypoint.

Voor mijn GPS unit wordt standaard een te lange arm geadviseerd in online winkels. Oa op Mountguys, bieden wel de mogelijk om de set aan te passen:
http://www.mountguys.com/product_p/ram-b-149z-ga12.htm

Ook vaag dat de GPS60CSx altijd rechtop gefotograveerd wordt, dan heb je helemaal niets aan je kompas. En ja een kompas is handig, waar de Zumo boys wegrijdend nog niet weten waar het Noorden is weet ik dat wel _O-

RAM-B-149Z-GA12-2T.jpg
 
dat zeg jij :P
Je weet niet wat er allemaal nog meer in die broekzak zit ;)
Mocht hij onverhoopt een rijdende verkoper van sexueel getinte materialen zijn (oftewel, een vibrator verkoper), en mocht dan nog onverhoopter zijn apparatuur in zijn broekzakken aangaan, dan zal het niet veel beter zijn.

Maar ik heb het gevoel dat wanneer dat gebeurt hij wel zal stoppen om de boel uit te zetten ;)
 
Ik heb voor mijn PDA een houder die vast zit op m'n tanktas.

Dit is van het merk bagsconnection. Als je toch van mooie spullen houd dan kun je ook nog kiezen voor het quicklock systeem van bagsconnection eventueel met 12v stroom toevoer via het quiclock systeem.
 
Mjah ... 't was ook maar even een voorbeeld met een plaatje wat óók geleend is van "het WWW" :+

[me="wimmel_1"]heeft géén Iphone omdat KPN dat ding niet wil/mag leveren én ik géén €500,- over heb voor zo'n ding.[/me]

Die kortste steun van RAM is denk ik ook de mooiste en meest praktische oplossing .... bij een Zümo leveren ze die dan ook gewoon bij, áf fabriek :Y
 
Mjah ... 't was ook maar even een voorbeeld met een plaatje wat óók geleend is van "het WWW" :+

[me="wimmel_1"]heeft géén Iphone omdat KPN dat ding niet wil/mag leveren én ik géén €500,- over heb voor zo'n ding.[/me]

Die kortste steun van RAM is denk ik ook de mooiste en meest praktische oplossing .... bij een Zümo leveren ze die dan ook gewoon bij, áf fabriek :Y

Heb er ook geen, mijn provider biedt ze wel voor weinig aan met een niet zo heel praktisch abonnement.. Mijn contract loopt begin volgend jaar af, ga dan wel informeren wat zo'n toestel kost met flexen :+

Maar ik zie wel nadelen, oa geen gedeelde internetverbinding.

Synchroniseren met Outlook of ander programma is wel mogelijk?

Voor de rest een prachtig apparaat met een goed doordachte user-interface :Y
 
Synchroniseren met Outlook gaat gewoon met dat ding, en ook pushmail is gewoon mee te werken. Gedeelde internetverbinding vind ik persoonlijk niet écht spannend omdat ik in m'n laptop ook een interne HSDPA module heb zitten incl. SIM.

Als T-Mobile z'n/haar (2G) GSM netwerk gewoon op orde had gebracht en niet gekozen had voor een tweede (3G/3,5G) GPRS/HSDPA netwerk dan was ik waarschijnlijk al lang overgestapt van KPN naar T-Mobile. Nú ben je met dat netwerk daar helaas te vaak een verbinding kwijt omdat er geschakeld moet worden tussen twee verschillende netwerken. Érg lullig als je "zakelijk" aan het bellen bent in de auto :+
 
Kijken of Shazam die hemelse muziek uit mijn Akra herkent!! O-)
_O- _O- :W

Grappig, heb net een kabeltje (accu -> sigaretaansluiting) zitten solderen om via zo'n USB adapter m'n iPhone als nav te gebruiken (Navigon, werkt perfect in de auto btw).
Die USB adapter moest ik eerst ook nog verbouwen omdat ie vertikte te laden (nou ja, de iPhone vertikt het, gewoon voor de gek houden dat spul).

Ik wil zo'n soort ding aanschaffen:
5u44rc.jpg

En die op m'n kroonplaat knopen. Zo'n houder met harde verbinding durf ik niet aan vanwege de trillingen.

Dit weekend ga ik 'm testen in en naar Duitsland. Maar hij gaat nou onder de doorzichtige flap van de tanktas. Niet optimaal qua zicht, maar geeft niks, 't is slechts een hulpmiddel voor de navigatie. Zelf beetje opletten en zoeken blijft leuk. Gesproken aanwijzingen hoef ik ook niet.
 
Je moet absoluut een rubberen verbinding hebben, anders rammelt inderdaad de chips van de printplaat. Laat je anders adviseren door een wel-bekende winkel in Notter. Zij hebben bijna ALLES om een GPS of soortgelijk op je motor te monteren.....
 
iPhone op de motor: in theorie is het helemaal te gek. Navigatie, communicatie, muziek, actuele info van internet, allerlei gave apps om je acceleratie te meten, met 3.0 komen er vast nog meer gadgets die je er op aan kan sluiten.......en dat in 1 apparaat.

Ik zie nog wel een paar obstakels.

Bevestiging: de RAM-mount-houder is stevig en volgens mij behoorlijk trillingsbestendig, maar niet waterdicht. Een Otterbox of goedkopere Aquabox kan ook, maar dan zit je ze op 60-70 euro en wordt bediening ook lastiger.

Ik denk dat ik ga voor de RAM-mount en niet in de regen rijden. Of een plastic zak eromheen.

Bediening: de touchscreen van de iPhone werkt perfect...met blote vingers. Dit komt omdat het een "capacative" touchscreen is, die alleen reageert op geleidende materialen. Met m'n zomerhandschoenen gaat het een klein beetje.
Mogelijke oplossingen:
- een speciale stylus (bijv. deze ). Is er geen huis-tuin-en-keukenoplossing te bedenken?
- een aangepaste motorhandschoen (*knip* :+ ).
- een afstandsbediening. De remote van de standaard headset werkt door de draad voor de microfoon naar de massa te schakelen. Daarmee kun je de telefoon opnemen en de iPod eenvoudig bedienen. Moet wel te klussen zijn.
- Andere remotes, bijvoorbeeld --> http://www.monstercable.com/productdisplay.asp?pin=5340 ). Te duur voor wat je krijgt imho.

Ik ga proberen om zelf een eenvoudige play/pause-knop op het stuur te fixen, door het schakelen van de mic en ground.

Navigatiesoftware
Sinds OS 3.0 hebben we turn-by-turn-navigatie op de iPhone. Volgens mij is op dit moment alleen Navigon in de App store te krijgen. Mooi spul, maar ik zie een groot nadeel: je kunt geen routes inladen. Bij Tomtom blijft het al wekenlang angstvallig stil rond de iPhone-software. Gemiste kans.

Dus...welke software? Ik ben op zich bereid om die 99 euro voor Navigon uit te geven, mits ik dan routes kan inladen.

Audio/communicatie
Natuurlijk wil je je geluid ook kunnen horen. Opties:
- in-ear koptelefoontjes, bijvoorbeeld de goedkope Creative EP-630 tot de duurdere Ethymotics ER6i doppen. Het nadeel van deze dingen vind ik dat ze maar net lekker moeten (blijven) zitten in je krappe helm, ze dempen niet altijd even goed vergeleken met oordoppen en de draadjes zijn kwetsbaar voor breuken.
- helmspeakers: voor 35-40 euro heb je een goed setje helmspeakers met 3.5mm jackplug. De vraag is: werkt dit in combinatie met oordoppen bij de iPhone?

- als je ook wil kunnen bellen (ik niet persoonlijk) kun je een headset met microfoon installeren, maar dan moet je wel aan het solderen om de headset aan te sluiten op de 4-polige 3.5mm jackplug van de iPhone (TRRS connector).
- Bluetooth: iets duurder dan de bedrade oplossingen, maar je vermijdt wel een hoop van het kabel/connector gezeur. Sinds 3.0 kan je ook stereo-muziek streamen over BT (A2DP). Heeft iemand hier ervaring mee?

Internet roaming: mobiel internet in het buitenland is nog steeds schreeuwend duur, 10 euro per MB ofzo? Net iets teveel geld om klakkeloos dataverbruikende apps aan te laten staan als je gaat rijden.
 
Laatst bewerkt:
Even voor alle duidelijkheid...De A-GPS van de Iphone is niet zo betrouwbaar. Ik heb Navigon erop staan, maar hij verliest regelmatig zijn connectie met de satellieten om na een paar secondes weer door te gaan. Ook loopt hij gemiddeld 15 meter achter.

Vandaar ook dat TT met een extra gps houder komt waarbij het signaal versterkt wordt. Maar goed, hou je hier rekening mee, dan is het een ultiem apparaat.
 
Interessant, ben ook aan het denken de Navigon, maar effe krap dus voorlopig werkt bij gewone van A-naar-B routes de standaard maps app prima. Heb helaas geen internetabonnement want dan zijn de mogelijkheden nog groter. Toch maar eens gaan aanschaffen :$

Ik had inderdaad ook vaag gehoord van TomTom dat er plannen waren voor de 3.0 OS, maar zou dat ook compatibel zijn met de 3.0? Dan liever die, want zoals gezegd is routes inladen wel een absolute pre!

Voor de motor heb ik het nog niet geprobeerd maar de oplossing van de tanktas met kaartvak lijkt me voorlopig OK. *O*

En wat betreft de besturing: de OS heeft toch voice control? Werkt dat niet met de microfoon van de oortjes?
 
Terug
Bovenaan Onderaan