Kan je worden opgepakt door de politie ?

Stond in de Moto73......vanaf 5 dB boven de grens krijg je sowieso bekeuring...en ik geloof dat je niet harder dan 100dB mag............ik kan er naast zitten uiteraard ;)
 
Ze houden je aan ivm een illegale uitlaat toch?
waarom dan gewoon niet zonder uitlaat rijden? :+

et klopt dat de marachausjeeses een marge heeft van 5dB, en wat je officieel mag hebben kun je ook erges opzoeken, dat verschilt per fiets, per jaartal.
Ik ben nog nooiiit een meting tegen gekomen in die 8200 km :X MAar eh op evenementen als TTassen altijd ff uitkijken
 
Ze houden je aan ivm een illegale uitlaat toch?
waarom dan gewoon niet zonder uitlaat rijden? :+

et klopt dat de marachausjeeses een marge heeft van 5dB, en wat je officieel mag hebben kun je ook erges opzoeken, dat verschilt per fiets, per jaartal.
Ik ben nog nooiiit een meting tegen gekomen in die 8200 km :X MAar eh op evenementen als TTassen altijd ff uitkijken
hmmz jah ik weet dan niet waar je woont, maarre hier in amsterdam heb je altijd van die rot kinderen die politie aantrekken, als je er dan toevallig tussen woont ben je mooi de sigaar
 
hmmz jah ik weet dan niet waar je woont, maarre hier in amsterdam heb je altijd van die rot kinderen die politie aantrekken, als je er dan toevallig tussen woont ben je mooi de sigaar

:X
 
Vanaf 9 dB overschrijding, ben je je kenteken kwijt en moet je je motor laten keuren door de RDW, dan dus met een straatlegale demper.
Zit je er net onder, dan krijg je gewoon een lekkere boete.

Maar die 9 dB is echt hard hoor. 3dB is een verdubbeling van het geluid. Dus 9 dB is dus 3x het geluid wat hij mag maken.

u bent... de zwakste schakel :P

3dB is inderdaad een verdubbeling
6dB is dus een verdubbeling van de verdubbeling (ofwel 4x zo hard als waar we mee begonnen)
9dB is dus weer een verdubbeling van die 6dB, ofwel is je geluid dan al 8x zo hard dan waar je mee begon ;)
 
je bent al aan je tweede motor toe en je hebt geen rijbewijs????? :X
 
Hm, en als je nou geen toerenteller hebt, wat dan?

Niet dat mijn motor ook maar in de buurt komt van de DB-grens...

Das wel een handige 8-) , een klein schakelaartje tussen de bedrading voor naar je toerenteller...is er een controle, klik...toerenteller is niet verplicht nl :}
 
Waarom maakt iedereen zich druk om het geluid, boeiuh.

Je kunt hooguit een boete krijgen.
Heb nog nooit gehoord dat ze je uitlaat in beslag nemen.

Bij motorevenementen zijn ze strenger :(
 
Ben een keer aangehouden voor te hard rijden. Weet wel dat mijn uitlaten meer geluid produceren dan toegestaan volgens mij. Moest mijn motor ook uitzetten want ik kon ze anders echt niet verstaan. })
Denk dat ze onder de indruk waren van de gehele verschijning want ik mocht gewoon doorrijden O-)

En Muzzy; Maarre hier in de Zuid heb ik die rollerbanken en dergelijke nog niet gezien. Misschien een ideetje om naar Zuid te verhuizen?
 
En in Duitsland, kunnen ze hem daar wel eronderuit schroeven? (heb ik wel eens iets van gehoord, vandaar..... :( )
Weet niet of het nog zo is maar een tijdje terug was het zo dat ze je uitlaat eraf haalden en dat je pas verder mocht als je een goedgekeurde had gemonteerd!!
 
3dB is inderdaad een verdubbeling
6dB is dus een verdubbeling van de verdubbeling (ofwel 4x zo hard als waar we mee begonnen)
9dB is dus weer een verdubbeling van die 6dB, ofwel is je geluid dan al 8x zo hard dan waar je mee begon ;)
Let wel, het zijn vermogensverdubbelingen.
9dB meer betekent dat er inderdaad acht maal zoveel geluid is, echter...

Als iemad naast een geluidsbron staat die 3dB luider is dan een andere zal die persoon dit niet als 'twee maal zo luidruchtig' ervaren.
Het mensenlijk oor is helaas niet zo'n exact meetinstrument wat volume betreft...
Het dB verschil wat nodig is om iemand te laten zeggen 'dit klinkt twee keer zo luid als dat andere geluid' ligt ongeveer op 10dB.

Dat haalt niet weg dat een geluid van 9dB meer ook daadwerkelijk acht keer zo ver weg draagt...
 
Er stond overigens inderdaad laatst iets in de Motor73 over. Uit mijn hoofd:
- Een vervangingsuitlaat moet wettelijk gezien dezelfde hoeveelheid geluid produceren als de oorspronkelijke +/- 2 Db
- Maximaal 100 Db
- Minder dan 5 Db afwijking (t.o.v. regel 1 dus niet die 100 Db!): geen bekeuring(, maar mogelijk wel opmerkingen van politie)
- Meer dan 5 Db afwijking: boete
 
aha
hier in amsterdam west zijn het klootzakken en de rollerbanks zijn ook altijd aanwezig :(
:? eg nie..zelfs al die teringherrie scooters worden amper aangepakt hier in West :?
Rollerbank ken ik alleen van de verhalen van jongens die buiten stad woonden en in de stad naar school gingen :+ ..nog nooit zo'n ding gezien
 
:? eg nie..zelfs al die teringherrie scooters worden amper aangepakt hier in West :?
Rollerbank ken ik alleen van de verhalen van jongens die buiten stad woonden en in de stad naar school gingen :+ ..nog nooit zo'n ding gezien

Wat voor kleur hebben ze :?
 
u bent... de zwakste schakel :P

3dB is inderdaad een verdubbeling
6dB is dus een verdubbeling van de verdubbeling (ofwel 4x zo hard als waar we mee begonnen)
9dB is dus weer een verdubbeling van die 6dB, ofwel is je geluid dan al 8x zo hard dan waar je mee begon ;)

Je hebt helemaal gelijk, dB(A) is een zogenaamde logaritmische schaal. Je kunt geluidsbronnen niet zoals 1+1=2 optellen. Stel dat het geluid van een bepaalde motorfiets 90 dB is dan is het geluid van 2 van die motorfietsen niet 180 maar 93 db. Het geluid van 4 motorfietsen is dan 96 db en het geluid van 8 motorfietsen is 99 db.

Echter het waarnemen van geluid is subjectief, en niet alleen afhankelijk van het geluidsniveau. Om een idee te geven van de sterkte van verschillende geluiden heb ik hieronder een paar voorbeelden geplaatst:

0 dB(A)Hoordrempel
Geluidsniveaus onder deze drempel zijn niet hoorbaar voor menselijk gehoor

10 dB(A) Netaan hoorbaar
normale ademhaling, vallend blad

30 dB(A) Erg stil
Bibliotheek (30-40 dB), zacht gefluister op 5 m, opnamestudio

50 dB(A) Rustig
Licht autoverkeer op 30 m, eigen kantoorkamer, regen, koelkast, in het bos

60 dB(A) Indringend
Airconditioning (50-75 dB), normale conversatie, wasmachine (50-75 dB), vaatwasser (55-70 dB), naaimachine, wasdroger, pianospel (60-70 dB), F16A straaljager op 6000 m hoogte (59 dB)

70 dB(A) Storend bij telefoneren
Verkeer op de snelweg, druk kantoor, elektrisch scheerapparaat (50-80 dB), stofzuiger (60-85 dB), geluid van hard staande TV, auto op 15 m, fortissimo zingen op 1 m afstand

80 dB(A) Hinderlijk
Wekkeralarm op 0.7 m, haardroger (60-95 dB), rumoerig kantoor, zwaar verkeer (80-85 dB) op 15 m, toilet doorspoelen (75-85 dB), deurbel, rinkelende telefoon, fluitende ketel, gemotoriseerde maaimachine (65-95 dB), machinaal handgereedschap, pneumatisch gereedschap op 15 m, kamermuziekorkestje (75-85 dB), klassieke gitaar van dichtbij

90 dB(A) Zeer hinderlijk (Gehoorbeschadiging na 8 u)
Zware vrachtwagen op 15 m, bulldozer op 15 m, druk stadsverkeer, mixer (80-90 dB), tractor, vrachtwagen, schreeuwend praten, gejuich bij rustig sportevenement, gillend kind, passerende motorfiets, kleine luchtcompressor

100 dB(A)Zeer luid
Zware vuilniswagen, naar vuurwerk kijken, metro (90-115 dB), machine in fabriek, klas in timmerschool, motorfiets (95-110 dB), sneeuwmobiel, danszaal, boom box, diesel vrachtwagen, ketelslager, grote luchtcompressor, pneumatische beitel, krachtig spuitend gaslek, versnellingsbak auto, in de auto op drukke snelweg, F16A straaljager op 300 m hoogte

110 dB(A) Extreem luid
Heimachine, rockconcert (110-130 dB), schreeuwen in iemands oor, gillend huilende baby, speelgoed piepbeestje dicht tegen het oor, motorzaag, bladblazer, disco, drukke videospelhal, symfonie-orkest gemiddeld niveau, onveilige walkman op zijn hardst (112 dB), op een sneeuwmobiel rijden, zandstralen, hard spelende radio of hifi, F16A straaljager op 90 m hoogte

120 dB(A)
Luidste menselijke stem, autoclaxon op 1 m, startend vliegtuig op 70 m, klinkhamer, kettingzaag (120-125 dB), hameren op een spijker, pneumatische boor (100-120 dB), zware machine, sirene van ambulance, voetbal in het stadion (117 dB), klas met schreeuwende kinderen

140 dB(A) Pijngrens
Luchtalarmsirene van dichtbij, vliegtuigen op vliegdekschip, propellorvliegtuig van dichtbij, straalvliegtuig op 300 m (135-145 dB)

150 dB(A) Gehoorschade
Startend straalvliegtuig van dichtbij, artillerie op 150 m, voetzoeker, knallen van een ballon (157 dB), piek van rockconcert of normaal niveau nabij de luidsprekers

160 dB(A)
Ramjet van dichtbij, vuurwerk op 1.5 m, geweerschot (163 dB), pistoolschot (166 dB)

180 dB(A) Onherstelbare gehoorschade
Raketlanceerplatform


Maximale dagelijkse blootstelling aan geluid:

tot 80 dB......Onbeperkt
85-90 dB.......8 uur
92 dB..........6 uur
95 dB..........4 uur
97 dB...... ...3 uur
100 dB.........2 uur
102 dB.......1.5 uur
105 dB.........1 uur
110 dB........30 min
115 dB........15 min
120 dB.......7.5 min
130 d........3.5 min
boven 135 dB...0 min
 
:? eg nie..zelfs al die teringherrie scooters worden amper aangepakt hier in West :?
Rollerbank ken ik alleen van de verhalen van jongens die buiten stad woonden en in de stad naar school gingen :+ ..nog nooit zo'n ding gezien


let maar weer eens op deze zomer bij plein 40/45 of bij meer en vaart
 
Je hebt helemaal gelijk, dB(A) is een zogenaamde logaritmische schaal. Je kunt geluidsbronnen niet zoals 1+1=2 optellen. Stel dat het geluid van een bepaalde motorfiets 90 dB is dan is het geluid van 2 van die motorfietsen niet 180 maar 93 db. Het geluid van 4 motorfietsen is dan 96 db en het geluid van 8 motorfietsen is 99 db.

Echter het waarnemen van geluid is subjectief, en niet alleen afhankelijk van het geluidsniveau. Om een idee te geven van de sterkte van verschillende geluiden heb ik hieronder een paar voorbeelden geplaatst:

0 dB(A)Hoordrempel
Geluidsniveaus onder deze drempel zijn niet hoorbaar voor menselijk gehoor

10 dB(A) Netaan hoorbaar
normale ademhaling, vallend blad

30 dB(A) Erg stil
Bibliotheek (30-40 dB), zacht gefluister op 5 m, opnamestudio

50 dB(A) Rustig
Licht autoverkeer op 30 m, eigen kantoorkamer, regen, koelkast, in het bos

60 dB(A) Indringend
Airconditioning (50-75 dB), normale conversatie, wasmachine (50-75 dB), vaatwasser (55-70 dB), naaimachine, wasdroger, pianospel (60-70 dB), F16A straaljager op 6000 m hoogte (59 dB)

70 dB(A) Storend bij telefoneren
Verkeer op de snelweg, druk kantoor, elektrisch scheerapparaat (50-80 dB), stofzuiger (60-85 dB), geluid van hard staande TV, auto op 15 m, fortissimo zingen op 1 m afstand

80 dB(A) Hinderlijk
Wekkeralarm op 0.7 m, haardroger (60-95 dB), rumoerig kantoor, zwaar verkeer (80-85 dB) op 15 m, toilet doorspoelen (75-85 dB), deurbel, rinkelende telefoon, fluitende ketel, gemotoriseerde maaimachine (65-95 dB), machinaal handgereedschap, pneumatisch gereedschap op 15 m, kamermuziekorkestje (75-85 dB), klassieke gitaar van dichtbij

90 dB(A) Zeer hinderlijk (Gehoorbeschadiging na 8 u)
Zware vrachtwagen op 15 m, bulldozer op 15 m, druk stadsverkeer, mixer (80-90 dB), tractor, vrachtwagen, schreeuwend praten, gejuich bij rustig sportevenement, gillend kind, passerende motorfiets, kleine luchtcompressor

100 dB(A)Zeer luid
Zware vuilniswagen, naar vuurwerk kijken, metro (90-115 dB), machine in fabriek, klas in timmerschool, motorfiets (95-110 dB), sneeuwmobiel, danszaal, boom box, diesel vrachtwagen, ketelslager, grote luchtcompressor, pneumatische beitel, krachtig spuitend gaslek, versnellingsbak auto, in de auto op drukke snelweg, F16A straaljager op 300 m hoogte

110 dB(A) Extreem luid
Heimachine, rockconcert (110-130 dB), schreeuwen in iemands oor, gillend huilende baby, speelgoed piepbeestje dicht tegen het oor, motorzaag, bladblazer, disco, drukke videospelhal, symfonie-orkest gemiddeld niveau, onveilige walkman op zijn hardst (112 dB), op een sneeuwmobiel rijden, zandstralen, hard spelende radio of hifi, F16A straaljager op 90 m hoogte

120 dB(A)
Luidste menselijke stem, autoclaxon op 1 m, startend vliegtuig op 70 m, klinkhamer, kettingzaag (120-125 dB), hameren op een spijker, pneumatische boor (100-120 dB), zware machine, sirene van ambulance, voetbal in het stadion (117 dB), klas met schreeuwende kinderen

140 dB(A) Pijngrens
Luchtalarmsirene van dichtbij, vliegtuigen op vliegdekschip, propellorvliegtuig van dichtbij, straalvliegtuig op 300 m (135-145 dB)

150 dB(A) Gehoorschade
Startend straalvliegtuig van dichtbij, artillerie op 150 m, voetzoeker, knallen van een ballon (157 dB), piek van rockconcert of normaal niveau nabij de luidsprekers

160 dB(A)
Ramjet van dichtbij, vuurwerk op 1.5 m, geweerschot (163 dB), pistoolschot (166 dB)

180 dB(A) Onherstelbare gehoorschade
Raketlanceerplatform


Maximale dagelijkse blootstelling aan geluid:

tot 80 dB......Onbeperkt
85-90 dB.......8 uur
92 dB..........6 uur
95 dB..........4 uur
97 dB...... ...3 uur
100 dB.........2 uur
102 dB.......1.5 uur
105 dB.........1 uur
110 dB........30 min
115 dB........15 min
120 dB.......7.5 min
130 d........3.5 min
boven 135 dB...0 min

many thanks
 
Terug
Bovenaan Onderaan