Kentekenbewijs wordt kentekencard

Drinkyoghurt

MF veteraan
19 apr 2007
25.550
3
Alweer nieuws van 5 dagen geleden, maar zag er hier nog niks over staan.

ANWB - Experts

26 juli 2013 -
Het onhandig grote papieren kentekenbewijs wordt met ingang van 2014 een pasje van creditcardformaat. Minder papier, meer gemak. Want je kunt hem gemakkelijk in je portemonnee opbergen. En hij is bovendien heel moeilijk na te maken.
KentekencardKentekenloket


Wie in 2014 een nieuwe of gebruikte auto koopt, krijgt na de tenaamstelling de kentekencard thuis gestuurd. Je hoeft daarvoor niet meer naar het postkantoor. Daarnaast wordt het overschrijvingsbewijs afgeschaft. Daarvoor in de plaats komt een negencijferige code. Gebruikte voertuigen krijgen pas een kentekencard als ze van eigenaar wisselen. Daarvoor ga je in de toekomst niet meer naar het postkantoor maar naar een kentekenloket. Waar die zijn, kun je vinden op de website van de RDW die de kentekencards uitgeeft

Code vervangt deel 2 of kopie deel 2

Als je zo’n kentekencard hebt en je verkoopt de auto, geef je de kentekencard mee aan de toekomstige eigenaar. Die gaat er mee naar een kentekenloket. Daar wordt de identiteit van de nieuwe koper gecontroleerd. Dan wordt de kentekencard doormidden geknipt. De nieuwe eigenaar krijgt een viercijferige code mee en het vrijwaringsbewijs voor degene van wie hij de auto heeft gekocht. Bij de kentekencard die naar zijn huisadres wordt gestuurd, worden de overige vijf cijfers meegestuurd. Die negencijferige code die het overschrijvingsbewijs vervangt (het huidige deel 2 of kopie deel 2) heb je weer nodig als je de auto weer van de hand doet.


Europees
Op de card zijn maar liefst 29 gegevens te vinden. De letters voor de gegevens zorgen ervoor dat de politie in alle landen van de Europese Unie buitenland begrijpen om welke gegevens het gaat. Ze kunnen de kentekencard tenslotte vergelijken met de kentekencard uit hun eigen land. Het enige dat verschilt is dat er op de Nederlandse versie nog een meldcode te vinden is. Die is nodig voor ondermeer de APK- keuring.

Fraudebestendig
Volgens de RDW die de kentekencards uitgeeft, is de kentekencard zeer moeilijk na te maken. Hij heeft een veelvoud aan echtheidskenmerken die als fraudebestendig bekend staan. Europa schrijft minimaal drie echtheidskenmerken voor. Maar de kentekencard beschikt over een veelvoud daarvan. En er zit een chip op waarin alle gegevens digitaal zijn vastgelegd. De RDW heeft dit instructiefilmpje gemaakt. Daarin worden de procedures helder uitgelegd, ook wanneer je bijvoorbeeld de auto wilt uitvoeren.
-------------------------------------------------------


Wat mij betreft zowel een positieve als negatieve ontwikkeling. De huidige kentekenpapieren raken makkelijk kwijt of beschadigd, en zijn tamelijk groot als je motor niet over een opbergruimte beschikt. Daarnaast zal een kaart niet uitlopen omdat je in je pak hebt lopen zweten en zal het kwijtraken van delen van het kentekenbewijs ook niet meer aan de orde zijn(kwijtraken van de kaart wel).

De fraudegevoeligheid valt alleen nog te bezien, we weten allemaal wel dat wanneer de overheid dit soort projecten doet (zie OV chipkaart) de veiligheid vaak zwaar ondermaats is. De kosten voor het aanvragen van een pas staan er ook niet bij (er staat alleen dat het bij overschrijven in 2014 kostenloos is)
 
Laatst bewerkt:
Moeilijk na te maken... Ja ja, zeker net zo moeilijk als dat de ov chipkaart te kraken is. :+
 
Laatst bewerkt:
Moeilijk na te maken... Ja ja, zeker net zo moeilijk als dat de ov chipkaart te kraken is. :+

De ov chipkaart is heel wat anders dan het type kaart wat ze hier willen invoeren, de chip van het pasje is gekraakt zodat je gratis kan opladen etc. Dat heeft niks te maken met het namaken van het pasje zelf. Een kentekencard kan je denk ik beter vergelijken met een id-kaart of rijbewijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik lees er misschien overheen, maar het dus alleen nog maar nodig om iemand zijn/haar portemonnee te rollen om het voertuig over te schrijven?
En daarnaast worden alle gegevens in 1 keer verstuurd in een brief van het RDW, dus is het ook mogelijk om die te onderscheppen en het voertuig over te schrijven?
 
Ik mis inderdaad het eigendomsbewijs in dit verhaal.
Typisch een verbetering waar we niet op zitten te wachten.
Het kwijtraken van onhandig grote papieren vind ik een drogreden, dat lukt namelijk met alles. Zo'n plastic pasje breekt weer gemakkelijk.
 
Ik lees er misschien overheen, maar het dus alleen nog maar nodig om iemand zijn/haar portemonnee te rollen om het voertuig over te schrijven?
En daarnaast worden alle gegevens in 1 keer verstuurd in een brief van het RDW, dus is het ook mogelijk om die te onderscheppen en het voertuig over te schrijven?

De kaart is in gebruik net als een pinpas, zou in principe niet door derden in te zien moeten kunnen zijn zonder je pincode te hebben.
 
Als je zo’n kentekencard hebt en je verkoopt de auto, geef je de kentekencard mee aan de toekomstige eigenaar.
.
Vervolgens zie je de toekomstige eigenaar nooit meer terug. En dan? Kan jij kosten gaan maken om een nieuw pasje aan te vragen, omdat je je auto anders niet kan verkopen o.i.d.?

Die gaat er mee naar een kentekenloket. Daar wordt de identiteit van de nieuwe koper gecontroleerd. Dan wordt de kentekencard doormidden geknipt. De nieuwe eigenaar krijgt een viercijferige code mee en het vrijwaringsbewijs voor degene van wie hij de auto heeft gekocht.
Of hier: voertuig staat op naam, koper komt nooit meer terug. En dan? Zit jij mooi met de gebakken peren.

Bij de kentekencard die naar zijn huisadres wordt gestuurd, worden de overige vijf cijfers meegestuurd. Die negencijferige code die het overschrijvingsbewijs vervangt (het huidige deel 2 of kopie deel 2) heb je weer nodig als je de auto weer van de hand doet.
PostNL raakt 0,5% van de zendingen kwijt, en dat wordt alleen maar meer. En dan?

Ik zie een hoop dingen waar ze niet echt over nagedacht hebben...

Daarvoor ga je in de toekomst niet meer naar het postkantoor maar naar een kentekenloket. Waar die zijn, kun je vinden op de website van de RDW die de kentekencards uitgeeft
Postkantoren bestaan sowieso niet meer. Nu moet je daarvoor naar Primera o.i.d., waar een postagentschap zit. Straks zit er dus ook een Kentekenloket bij de Primera...
Wat gaat dit alles doen met de kosten?! Het overschrijven was juist zo'n mooi systeem: 12 euro betalen en klaar! Vergelijk dat met het overschrijven van een huis: 500-1000 euro voor een notaris en het Kadaster)... Ik zou liever zien dat huizen een kenteken krijgen dan dat voertuigen naar "een pasje" gaan.
 
Laatst bewerkt:
Filmpje legt het iets duidelijker uit:
Ahhhh straks mag je zonder kentekenbewijs rijden, want "de agent kan direct online zien dat de auto op jouw naam staat". Dat is nu toch ook allang zo?! En het hele idee van dat pasje is dat het fraudebestendig is! Hoe fraudebestendig is het, als je dat hele pasje blijkbaar niet eens nodig hebt?

Wat is dat trouwens met overheidscampagnes waar ze het woord "legitimeren" gebruiken als ze identificeren bedoelen? Het halve land gebruikt ondertussen het verkeerde woord! Ik kan me niet legitimeren, want ik heb geen enkel document wat zegt wat ik ben. Ik kan me wel identificeren (vertellen wie ik ben).
 
Laatst bewerkt:
Het is toch zo achterhaald om een vrijwaringsbewijs aan de nieuwe eigenaar mee te geven "zodat die hem aan de verkoper kan geven" he :'). Alles gaat geautomatiseerd en via de post, zo ook het ontvangen van een nieuwe kentekencard (noem het verdomme ook gewoon een kentekenKAART), maar het vrijwaringsbewijs moet maar door de nieuwe eigenaar overhandigd worden. HOE MOEILIJK is het om dit ook geautomatiseerd te doen, zo'n vrijwaringsbewijs is best een big deal namelijk en er zullen genoeg kopers zijn die dit niet op gaan sturen (of dit vergeten) wanneer dit niet terplekke bij de koop geregeld kan worden.

En verder, lekker allemaal kaartjes met chips maken en om de haverklap doorknippen en weggooien. Goed bezig :'). De nieuwe digitale CARDS en kentekenloketten zullen de hele boel wel weer flink duurder maken terwijl er imo niet bijzonder veel meerwaarde aan dit nieuwe systeem zit.
 
.
Vervolgens zie je de toekomstige eigenaar nooit meer terug. En dan? Kan jij kosten gaan maken om een nieuw pasje aan te vragen, omdat je je auto anders niet kan verkopen o.i.d.?Of hier: voertuig staat op naam, koper komt nooit meer terug. En dan? Zit jij mooi met de gebakken peren.PostNL raakt 0,5% van de zendingen kwijt, en dat wordt alleen maar meer. En dan?
Wat die post betreft: moet je eens proberen om aan te vechten dat je een boete niet ontvangen hebt.

Eerste keer niet betalen? BAM! aanmaningskosten.
 
ik heb er geen vertrouwen in. Dat heeft niks met het pasje/papieren te maken, maar omdat het een overheidsproject is.
Volgens mij zijn alle nieuwe overheidsprojecten uit de kluiten gewassen afstudeerprojecten, verzonnen door de afstudeerder zelf. De afstudeerder in deze is de zoon/dochter van iemand in het oldboys network.

Ik haal even de OV chipkaart, N-Z lijn, JSF, Fyra en de woonboot in R'dam aan. Allemaal geflopt/gefaald en maar overheidsgeld erin pompen...
 
Ahhhh straks mag je zonder kentekenbewijs rijden, want "de agent kan direct online zien dat de auto op jouw naam staat". Dat is nu toch ook allang zo?! En het hele idee van dat pasje is dat het fraudebestendig is! Hoe fraudebestendig is het, als je dat hele pasje blijkbaar niet eens nodig hebt?

Wat is dat trouwens met overheidscampagnes waar ze het woord "legitimeren" gebruiken als ze identificeren bedoelen? Het halve land gebruikt ondertussen het verkeerde woord! Ik kan me niet legitimeren, want ik heb geen enkel document wat zegt wat ik ben. Ik kan me wel identificeren (vertellen wie ik ben).


Jawel hoor, een rijbewijs is een legitimatiebewijs, het geeft namelijk aan wat je bent, bevoegd om van een bepaald rijtuig gebruik te maken. :P
 
Laatst bewerkt:
Goeie zaak!

Het is inderdaad wel weer een overheidsproject dus ergens in 2028 zal het wel in orde zijn nadat er vele vele miljoenen erin zijn gepompt...
 
Een kentekenpas.
Een rijbewijspas.
Een id kaart.
Een tankpas.
Een creditcard.
Een verzekerings pas. (ziektekosten)
Een bankpas.
Een ANWB pas.
Een bedrijfstoegangspas.

En noem maar op.
Handig mee te nemen, maat het wordt zo wel een hele stapel.
 
Over 5 pf 10 jaar hoor je r niemand meer over, is het gewoon ingeburgerd, net als met het rijbewijs. Niet zo bang zijn voor veranderingen jongens :)
 
De ov chipkaart is heel wat anders dan het type kaart wat ze hier willen invoeren, de chip van het pasje is gekraakt zodat je gratis kan opladen etc. Dat heeft niks te maken met het namaken van het pasje zelf. Een kentekencard kan je denk ik beter vergelijken met een id-kaart of rijbewijs.
Gezien ze ook id kaarten na kunnen maken verwacht ik er niet veel van :P
 
Een kentekenpas.
Een rijbewijspas.
Een id kaart.
Een tankpas.
Een creditcard.
Een verzekerings pas. (ziektekosten)
Een bankpas.
Een ANWB pas.
Een bedrijfstoegangspas.

En noem maar op.
Handig mee te nemen, maat het wordt zo wel een hele stapel.

:N

tumblr_mf82u0MzMh1rxf6yzo1_250.gif
 
Moeilijk na te maken... Ja ja, zeker net zo moeilijk als dat de ov chipkaart te kraken is. :+

Mja, dat was al lang en breed aangetoond voordat ie in gebruik genomen ging worden. Hopelijk is er van geleerd... (ha, ik moet er zelf ook al om lachen)
 
Laatst bewerkt:
...
Wat is dat trouwens met overheidscampagnes waar ze het woord "legitimeren" gebruiken als ze identificeren bedoelen? Het halve land gebruikt ondertussen het verkeerde woord! Ik kan me niet legitimeren, want ik heb geen enkel document wat zegt wat ik ben. Ik kan me wel identificeren (vertellen wie ik ben).
Neem even de moeite in een woordenboek te kijken, dan zie je dat het woord "legitimeren" wel degelijk correct wordt gebruikt.

Het kan wat mij betreft helemaal geen kwaad deel IA (voertuiggegevens) wat robuuster te maken, dit moet (in theorie) de hele levensduur van het voertuig meegaan.
De belangrijkste vraag voor mij is: is dit nou allemaal echt nodig? Ik zie wel kosten, maar weinig voordelen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan