Een blikseminslag is een blikseminslag. Je pak gaat er niet of nauwelijks tegen beschermen. Kortom: de kans dat je het overleeft is klein. Op z'n minst zul je er ernstige brandwonden en (tijdelijke) uitvalsverschijnselsen aan overhouden.
Nee onmogelijk want op de motor rij je altijd meer dan 100 en bliksem is niet zo snel
Da's waar maar als je zo langzaam rijdt kan je ook wel een paraplu gebruiken, dus dat is dan ook weer opgelost.Ben je lekker mee als je een luchtgekoeld 125cc'tje hebt.
Dan is 100km/u een aardig opgave.
Goedemorgen!
Ik reed vanochtend in Delft richting mijn werk en ik zag niet ver van mij vandaan de bliksem inslaan.
Toen zelf het gas er op, ik dacht.. "Weg hier..". Maar gelukkig zag ik nog een aantal andere motorrijders rijden, wat me weer gerust stelde dat ik niet de enige gek was die met regen en onweer rijdt
Maar serieus.. kun je geraakt worden door de bliksem op de motor?
Ik snap dat je rubber zolen op je laarzen hebt en je motor op rubber staat.. maar je steekt toch best wel uit boven de auto's als je op de motor zit en je hele motor is grotendeels van metaal..
Nee onmogelijk want op de motor rij je altijd meer dan 100 en bliksem is niet zo snel
Da's waar maar als je zo langzaam rijdt kan je ook wel een paraplu gebruiken, dus dat is dan ook weer opgelost.
Stalen pen op je helm monteren met een flinke kabel die contact maakt met de grond zou best kunnen helpen.
Dat verhaal van rubber is een fabeltje. In een auto zit je veilig omdat je in een stalen constructie zit, vergelijkbaar met een kooi van Faraday. Daardoor blijft de stroom weg van jouw lichaam. Dat heeft verder weinig met de rubberen banden te maken. Daarom is motorrijden bij onweer levensgevaarlijk, zeker in open terrein waar jouw hoofd een van de hogere punten is.
Wat hij zegt. Als bliksem de weg van een kilometershoge wolk tot de grond door de lucht kan afleggen, is het stuk van de motor tot de grond ook nog wel te doen. Met of zonder banden.
Hebben mensen met een Yamaha Thundercat dan een relatief grotere kans om geraakt te worden?
Vragen vragen...
Het zijn ook niet de volts die pijn doen...Die laatste 10cm is geen enkel probleem inderdaad. Daarom zie je ook wel dat de door bliksem getroffen auto's een klapband hebben.
De weerstand van lucht is 10.000 volt per centimeter. Dus vanaf de velg naar de grond is 'maar' 80.000 volt voor nodig.
Aangezien er een megavolt naar beneden komt en door je motorfiets stuitert, is die laatste stap een peulenschil
Dat verhaal van rubber is een fabeltje. In een auto zit je veilig omdat je in een stalen constructie zit, vergelijkbaar met een kooi van Faraday. Daardoor blijft de stroom weg van jouw lichaam. Dat heeft verder weinig met de rubberen banden te maken. Daarom is motorrijden bij onweer levensgevaarlijk, zeker in open terrein waar jouw hoofd een van de hogere punten is.
Het zijn ook niet de volts die pijn doen...
Het zijn ook niet de volts die pijn doen...