Neanderthaler
MF veteraan
In deze tijd van overmatige rondgezaaide snelheidsaanduidingen en bijhorende snelheidscontroles, lijkt het mij interessant om ipv een versnellingspook, een soort van snelheids-selectiehendel te installeren in voertuigen/motoren.
Op dit moment ben ik meer naar mijn snelheidsmeter aan het kijken, dan dat ik de verkeerssituatie aan het opnemen ben. Als ik automatisch "begrensd" zou worden op de goede snelheid, zou het mij helpen om mij aan de maximum snelheid te houden.
De snelheidselector zou de maximum snelheid aanduiden die men in die stand automatisch maximum kan aanhouden.
In stand 30 wordt de snelheid automatisch begrensd op 30 km/uur, idem met 50, 70, 100 en 120 km/uur (te programmeren/in te stellen volgens het land waar het voertuig gebruikt wordt)
Uiteraard blijft het mogelijk om sneller te rijden in een bepaalde stand, maar dan moet men een soort van "kick"down uitvoeren, de gaskabel kan bijvoorbeeld door een electromotor "tegengehouden" worden als de maximum snelheid in die bepaalde stand bereikt is, maar de gashendel/gaspedaal kan wel verder gedraaid/ dieper ingeduwd worden als men "moeite" doet (in geval van nood)
edit: versie 2
De schakelpook/schakelhendel (automaat of niet) wordt vervangen/geassisteerd door de (inschakelbare) snelheidsselector.
1ste versnelling = automatisch begrensd op 30 km/u (vul hier het laagste snelheidsbord in)
2de versnelling = automatisch begrensd op 50 km/u (of de één na laagste snelheid)
...
In iedere schakelstand blijft het mogelijk om harder te rijden, maar telkens wordt de gebruiker gewaarschuwd dmv een voelbaar/hoorbaar signaal.
Dus ipv van versnelling te veranderen, schakel je naar de hogere of lagere maximum-snelheids-begrenzing.
Op dit moment ben ik meer naar mijn snelheidsmeter aan het kijken, dan dat ik de verkeerssituatie aan het opnemen ben. Als ik automatisch "begrensd" zou worden op de goede snelheid, zou het mij helpen om mij aan de maximum snelheid te houden.
De snelheidselector zou de maximum snelheid aanduiden die men in die stand automatisch maximum kan aanhouden.
In stand 30 wordt de snelheid automatisch begrensd op 30 km/uur, idem met 50, 70, 100 en 120 km/uur (te programmeren/in te stellen volgens het land waar het voertuig gebruikt wordt)
Uiteraard blijft het mogelijk om sneller te rijden in een bepaalde stand, maar dan moet men een soort van "kick"down uitvoeren, de gaskabel kan bijvoorbeeld door een electromotor "tegengehouden" worden als de maximum snelheid in die bepaalde stand bereikt is, maar de gashendel/gaspedaal kan wel verder gedraaid/ dieper ingeduwd worden als men "moeite" doet (in geval van nood)
edit: versie 2
De schakelpook/schakelhendel (automaat of niet) wordt vervangen/geassisteerd door de (inschakelbare) snelheidsselector.
1ste versnelling = automatisch begrensd op 30 km/u (vul hier het laagste snelheidsbord in)
2de versnelling = automatisch begrensd op 50 km/u (of de één na laagste snelheid)
...
In iedere schakelstand blijft het mogelijk om harder te rijden, maar telkens wordt de gebruiker gewaarschuwd dmv een voelbaar/hoorbaar signaal.
Dus ipv van versnelling te veranderen, schakel je naar de hogere of lagere maximum-snelheids-begrenzing.
Laatst bewerkt: