Volgens mij is er met de komst van MotoAmerica nog niet echt een enorme stap gemaakt qua niveau of media coverage he.
Het kampioenschap valt live te volgen op de website die ik gisteren plaatste, daarnaast is er een uur tot anderhalf uur durend highlights programma op CBS en produceert MotoAmerica zelf vrij veel video materiaal dat op haar eigen website wordt geplaatst.
Ik heb juist het tegenovergestelde van wat jij voelt bij dit kampioenschap: met alle video materiaal die geproduceerd wordt, doen ze zich groter voor dan ze nu zijn. Alhoewel het televisiepakket nog steeds verbeterd zal moeten worden: het belangrijkste is dat de races live en in z'n geheel zullen worden uitgezonden, maar vooralsnog is het niet slecht.
Voor wat betreft de deelnemersvelden en de kwaliteit ervan: van begin af aan was al duidelijk dat 2015 een transitiejaar moest gaan worden. De teams moesten wennen aan nieuwe technische reglementen en de kosten moesten gedrukt worden, dus kwam het Stock 1000 kampioenschap op die samen bij de Superbikes werd gevoegd.
In de VS is het einde van een Superbike klasse wel in zicht, denk ik zelf. Een stock klasse is veel goedkoper, net zo spannend en je hebt veel vollere velden. Hetzelfde geldt voor het einde van de Supersport klasse. Toen ik aanwezig was op de Virginia International Raceway kende deze klasse 16 man en een vrouw, 17 deelnemers in totaal. De stock 600 klasse daarentegen had meer dan 30 deelnemers. Ook Dorna overweegt steeds meer om de
Supersportklasse te elimineren.
De KTM RC390 cup is behoorlijk goed gevuld en zoals gezegd de Stock 600 klasse ook, die lichtingen komen uiteindelijk wel in de Superbike/Stock 1000 klasse terecht maar dat duurt even. En hoe vaker die klasses met elkaar rijden, hoe sneller ze het algehele niveau naar boven kunnen tillen.
Hayes en het Graves Yamaha team is al jaren dominant, en het feit dat Roger Lee Hayden op een oude Suzuki mee kan dingen om de prijzen zegt al genoeg. Maar dat verandert nog wel, is een kwestie van tijd en iets dat zich op de lange termijn moet ontwikkelen.
De eerste paar jaar zullen hier geen rijders uit gekweekt worden die het ook goed zullen doen op het niveau van een wereldkampioenschap. Beaubier heeft dat al geprobeerd, Jake Lewis zie ik het niet doen, Jake Gagne ook niet want die is in de RBRC al te licht bevonden. Josh Herrin is op zijn retour, Gerrit Gerloff en JD Beach zijn nu nog te onervaren om het op een internationaal niveau te proberen.
De enige Amerikaan waarvan ik denk dat die enige furore zal kunnen maken in Europa op dit moment is Joe Roberts, uit de Stock 600 klasse. Maar of die al een overstap zal maken betwijfel ik.
Als je kijkt naar Amerikanen die nu vrij sterk rijden buiten de VS, dan heb je PJ Jacobsen, James Rispoli (BSB) en Jayson Uribe (Frans Stock 600 kampioenschap). Allen coureurs die niet uit het MotoAmerica kampioenschap komen, en allemaal coureurs die het voormalige AMA Superbike kampioenschap heel snel links hebben laten liggen om in Europa hun strepen te verdienen.
Een ander mooi meetpunt is ook: hoe ervaren andere, buitenlandse coureurs het Amerikaans kampioenschap? Wat dat betreft druppelen buitenlandse rijders heel langzaamaan binnen om mee te doen. In de Stock 600 klasse is er een hele snelle Mexicaan, Richie Escelante en reed Sheridan Morais enkele races in de Stock 1000 klasse.
Lang verhaal, maar dit kampioenschap gaat mij vrij na aan het hart.
We zullen echt een jaar of wat geduld moeten hebben en vooral vertrouwen in Rainey en zijn kornuiten. En genieten van wat we nu al hebben.