motor agenten op de snelweg

Deze manier van rijden is compacter dan baksteensgewijs. Ook moet niet vergeten worden dat motoragenten allemaal een vergaande rij-opleiding hebben gevolgd en over waarschijblijk meer rij-ervaring beschikken dan menigeen van ons.
_O-

Het zijn nochtans dezelfde fysische wetten waar die agenten aan onderworpen zijn...
Bewijs zijn de talloze foto's van eenzijdige ongevallen waarin politievoertuigen betrokken zijn.
 
Mijn stelling is dat blijvend (in principe onnodig) naast elkaar blijven rijden zoals die agenten doen iets anders is dan kort naast elkaar rijden bij inhalen of bij een file. Inhalen mag, dat is geen probleem. Dit is niet tegen de regel 'verplicht zijn zoveel mogelijk rechts te houden'.

Het 'zoveel mogelijk' voorziet in de mogelijkheid tot inhalen en tijdelijk naast iemand rijden in een file. Het voorziet niet in de mogelijkheid om voor de lol motorescorte te gaan spelen op de snelweg.

Ze zijn elkaar gewoon continue aan het inhalen ! :+

En dat 'zo veel mogelijk rechts' is ook discutabel. Als het goed is heb je geleerd om op de motor juist links van het midden van je rijbaan te rijden.
 
Laatst bewerkt:
_O-

Het zijn nochtans dezelfde fysische wetten waar die agenten aan onderworpen zijn...
Bewijs zijn de talloze foto's van eenzijdige ongevallen waarin politievoertuigen betrokken zijn.

Die gasten rijden nu eenmaal vaker hard dan de gemiddelde weggebruiker.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Allemaal,

Ik reed gisteren in het koekblik, toen er zo´n 8 motoragenten voorbij reden. Deze reden 2 aan 2 over de linker baan, met een rustig gangetje van 140.

Op de foto is te zien dat de rechter agent redelijk dicht bij de middenstreep rijdt (dit was na de foto nog veel meer, met de koffer op de streep naast auto's). Ik vroeg me af of dat je als groep(je) ook gewoon 2 aan 2 mag rijden (volgens de wet), of dat er een artikel 5 o.i.d. aan vast hangt.

groeten,
Kasper[afbeelding]


Waarom post je zoiets,...
 
En dat 'zo veel mogelijk rechts' is ook discutabel. Als het goed is heb je geleerd om op de motor juist links van het midden van je rijbaan te rijden.


Ja, met als argument dat je niet over dezelfde rijbaan ingehaald wil worden.
En dat je niet wil dat er iemand gezellig naast je komt rijden.

Ik zie niet in hoe met de motor links van het midden op de baan rijden conflicteerd met de wet die zegt dat je zoveel mogelijk rechts dient te houden. De wet bedoelt overduidelijk de situatie dat je niet onnodig naast iemand moet blijven hangen.


Er staat overigens nergens in de wet dat je met een motor links van het midden moet rijden. Er staat wél in de wet dat je zoveel mogelijk rechts dient te houden. Als er al iets discutabel is dan is dat dus dat je met een motor links van het midden moet rijden...
 
Laatst bewerkt:
Ze zijn elkaar gewoon continue aan het inhalen ! :+

En dat 'zo veel mogelijk rechts' is ook discutabel. Als het goed is heb je geleerd om op de motor juist links van het midden van je rijbaan te rijden.

Van dat links van het midden rijden, dat doe ik alleen als ik op de rechter baan rij, zodra ik de baan links (en dat is baan 1) op ga dan wordt het rechts van het midden rijden.
Sowieso rij ik dicht op de as van de weg omdat ik vanuit daar beter langs de auto's naar voren kan kijken en gelijk twee banen in het vizier hebt. En, via de spiegels zicht krijg op beide banen achter mij.
 
Van dat links van het midden rijden, dat doe ik alleen als ik op de rechter baan rij, zodra ik de baan links (en dat is baan 1) op ga dan wordt het rechts van het midden rijden.
Sowieso rij ik dicht op de as van de weg omdat ik vanuit daar beter langs de auto's naar voren kan kijken en gelijk twee banen in het vizier hebt. En, via de spiegels zicht krijg op beide banen achter mij.

ik rijd op andere banen net zoals op de meest rechter rijbaan, anders gaat er iets niet goed. :+
 
Laatst bewerkt:
Van dat links van het midden rijden, dat doe ik alleen als ik op de rechter baan rij, zodra ik de baan links (en dat is baan 1) op ga dan wordt het rechts van het midden rijden.
Lijkt me niet handig. Wat doe je als je plots uit moet wijken voor de auto voor je? Niet naar rechts toch? Maar naar links moet je meer afstand overbruggen... Bovendien is de weg links (voor) vaker vrij dan rechts voor.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het verder eigenlijk allemaal maar gezeur. Rijden zat motoren ook naast elkaar en nog nooit gelezen dat daar iemand voor bekeurd is.

Of het verstandig is, is een tweede.
 
Ik vind het verder eigenlijk allemaal maar gezeur. Rijden zat motoren ook naast elkaar en nog nooit gelezen dat daar iemand voor bekeurd is.

Of het verstandig is, is een tweede.


Vrijwel al dit soort topics zijn gezeur. Meestal begint het met iemand die naar de bekende weg vraagt waarna er mensen met onzinnige niet ter zake doende reacties en argumenten komen ;)
 
Vrijwel al dit soort topics zijn gezeur. Meestal begint het met iemand die naar de bekende weg vraagt waarna er mensen met onzinnige niet ter zake doende reacties en argumenten komen ;)

Prima om op donderdag vast voorbereidingen te treffen voor een vrijmito?
 
Deze manier van rijden is compacter dan baksteensgewijs. Ook moet niet vergeten worden dat motoragenten allemaal een vergaande rij-opleiding hebben gevolgd en over waarschijblijk meer rij-ervaring beschikken dan menigeen van ons.

Dit vind ik altijd een k#topmerking, de agent heeft dan wel een goede rijopleiding gehad, de gemiddelde weggebruiker niet! Die kan zich door bepaalde acties van een agent zich helemaal het leplazarus schrikken...
 
Leuk weer een topic vol aannames en zelfbedachte regels.
Nergens staat dat je niet naar voren mag rijden bij een stoplicht. Wat niet mag is een strook voor afslaan gebruiken en voorbij de stopstreep gaan staan. De vaak aanwezige belijning is geen (dubbele) doorgetrokken streep in de normale zin van het woord.
Je mag best met twee naast elkaar rijden, al kan je er wel een art. 5 voor krijgen als het gevaar oplevert.
 
Dit vind ik altijd een k#topmerking, de agent heeft dan wel een goede rijopleiding gehad, de gemiddelde weggebruiker niet! Die kan zich door bepaalde acties van een agent zich helemaal het leplazarus schrikken...

Moeten ze leren die spiegels eens te gebruiken waar ze voor zijn……
Ze zullen zich vast erg druk maken of mensen schrikken van ze als ze onderweg naar een ernstig ongeval zijn.
 
Leuk weer een topic vol aannames en zelfbedachte regels.
Nergens staat dat je niet naar voren mag rijden bij een stoplicht. Wat niet mag is een strook voor afslaan gebruiken en voorbij de stopstreep gaan staan.

Tevens mag je geen andere weggebruikers hinderen en mag je geen dingen doen die jezelf en anderen in gevaar (kunnen) brengen.

Dus, naar voren kruipen bij het verkeerslicht mag, maar eenmaal vooraan aangekomen, bega je eigenlijk altijd wel een fout.
Stop je netjes voor de stopstreep, sta je ten aller tijden naast een andere weggebruiker op "zijn" weghelft, die je dus op dat moment wellicht hinderd, of mocht hij/zij je niet opgemerkt hebben, omdat er op het verkeerslicht gelet wordt, breng je jezelf wellicht in gevaar op het moment dat het groen wordt en er wordt weggereden.

dat er niet bekeurd wordt, zegt natuurlijk niets.

Ook geld de "samenspel in de file" regel NIET bij de meeste verkeerslichten, maar alleen op Auto(snel)wegen.
 
M7H Dat van dat hinderen is leuk maar daar houdt in Nl allang bijna niemand zich meer aan. Als ik op de snelweg rij, motor of auto, en ik ben aan het inhalen, dan zijn er dagelijks velen die denken: hé er rijdt er een voor me, die ga ik inhalen: soms gaat de knipper aan, vaak niet, maar naar links komen ze of je daar als inhalend voertuig nu voor in de ankers moet of niet. Dan is de overlast van motorrijders bij het verkeerslicht minimaal. Waarom hinder ik trouwens iemand als ik er naast sta?
 
Dus, naar voren kruipen bij het verkeerslicht mag, maar eenmaal vooraan aangekomen, bega je eigenlijk altijd wel een fout.
Stop je netjes voor de stopstreep, sta je ten aller tijden naast een andere weggebruiker op "zijn" weghelft, die je dus op dat moment wellicht hinderd
Regelmatig houden automobilisten een plaatsje vooraan voor mij vrij. :D
 
M7H Dat van dat hinderen is leuk maar daar houdt in Nl allang bijna niemand zich meer aan. Als ik op de snelweg rij, motor of auto, en ik ben aan het inhalen, dan zijn er dagelijks velen die denken: hé er rijdt er een voor me, die ga ik inhalen: soms gaat de knipper aan, vaak niet, maar naar links komen ze of je daar als inhalend voertuig nu voor in de ankers moet of niet. Dan is de overlast van motorrijders bij het verkeerslicht minimaal. Waarom hinder ik trouwens iemand als ik er naast sta?

Ach, mij maakt het niet uit, je gaat je gang maar, maar mocht het een discussie worden, met de politie, ga je hem waarschijnlijk verliezen.

Ik heb gezegd dat je wellicht iemand hinderd als je naast de auto's blijft staan, bijvoorbeeld een 2e motorrijder, die dan dus vanwege jou, OOK ertussen moet blijven staan, maar wel achter jou, die breng je dan dus wellicht weer in gevaar mocht het groen worden.

In sommige situaties snap ik het wel, maar laatst reed ik achter een mede motorrijder, met 3 auto's voor een verkeerslicht, 1 op de linker rijstrook, en toch moest hij ervoor gaan staan, een beetje half schuin, maar wel dusdanig, dat mocht ik dat ook hebben gedaan, ik er niet goed naast kon komen en tussen de auto's had gestaan. :?
 
Laatst bewerkt:
Waarom mag dat niet?

Pff, het was even zoeken hoor, maar daar gaan we dan.

Artikel 11 RVV 1990:
1. Inhalen geschiedt links.

Artikel 13 RVV 1990:
1. Bij fileverkeer behoeft, indien de rijbaan is verdeeld in rijstroken in dezelfde richting, niet de meest rechts gelegen rijstrook te worden gevolgd.

2. Files mogen aan de rechterzijde worden ingehaald.

Volgens de nota van toelichting moet het zo gezien worden dat je een file op de linker rijstrook over de rechter rijstrook mag inhalen.

Dus, bij het naar voren rijden bij een verkeerslicht zou je kunnen beargumenteren dat dit mag zolang je links van het stilstaande verkeer op dezelfde rijstrook blijft, of zolang je (bij twee of meer rijstroken in dezelfde richting) tussen het verkeer door rijdt.

Echter: Wat is de definitie van een file? De RVV geeft geen definitie en ook de nota van toelichting niet. Interessant is deze uitspraak: http://jure.nl/ecli:nl:ghlee:2003:ao0788

Hierin zegt de kantonrechter (en dit wordt bevestigd door het gerechtshof):

In de praktijk verstaat men onder een file een rij voertuigen van een beduidende lengte, waarvan de rijsnelheid bepaald wordt door het overige verkeer ter plaatse en die stilstaat dan wel zich langzaam voortbeweegt

Het gerechtshof zegt hierover (overigens alleen voor situaties buiten de bebouwde kom):

Dat wil zeggen, dat ook voor een beperkte rij voertuigen zal hebben te gelden, dat de rijsnelheid ervan wordt bepaald door het overige verkeer. Daaronder zal zijn te verstaan, dat de voortgang van die rij voertuigen belemmerd wordt op grond van de verkeersdichtheid vóór die voertuigen op de rijstrook waarop deze zich bevinden.

Bij het inhalen van een rij auto's voor een verkeerlicht gaat het dus mis, want de voorste auto in de rij wordt niet belemmerd op grond van verkeersdichtheid.

Dus, mag je bij het verkeerslicht vooraan gaan staan:
  • door tussen de rijen auto's door te rijden: Mijns inziens formeel niet.
  • door links langs de meest linkse rij te rijden: Ja, zolang je op de rijstrook blijft en dus geen lijnen overschrijdt.

Mensen die bekeurd zijn voor het voordringen bij het stoplicht zijn vrijwel altijd bekeurd voor:
  • Niet volgen van de verplichte rijrichting (dus voorbijrijden over een andere rijstrook en op het laatste moment terug invoegen)
  • Overschrijden van de doorgetrokken streep tussen twee rijstroken (als die er ligt mag je er niet overheen)
  • Door rood rijden (bij het voorbij rijden van de stopstreep als het nog rood is).


Om ervoor te zorgen dat niet iedereen op de snelweg rechts gaat inhalen met als argument: "links staat file" staat in dezelfde uitspraak ook nog de volgende zinssnede:

wanneer op wegen met twee of meer rijstroken in dezelfde rijrichting alleen maar sprake is van een langer durende inhaalmanoeuvre door meerdere motorvoertuigen niet gesproken kan worden van een file. In die situatie is art. 13, tweede lid RVV1990 niet van toepassing, zodat rechts inhalen niet vrij staat.

Voor binnen de bebouwde kom heb ik geen uitspraken kunnen vinden en dus zal het wellicht mogen, zolang je niet over doorgetrokken strepen of stopstrepen rijdt en zolang je niet over afslaande rijstroken rijdt...
 
Terug
Bovenaan Onderaan