Motoren voor mannen

De Deauville van het vorige decennium daarentegen had nog een echte "mean streak" als al het vermogen opeens bij 5 inkwam. En als je dan het gas dacht dicht te kunnen draaien, werd je getrakteerd op een onvervalste tankslapper; kwam door de extreem korte stuurgeometrie.
Zo zo. Toe maar.
 
De Deauville van het vorige decennium daarentegen had nog een echte "mean streak" als al het vermogen opeens bij 5 inkwam. En als je dan het gas dacht dicht te kunnen draaien, werd je getrakteerd op een onvervalste tankslapper; kwam door de extreem korte stuurgeometrie.
't is wat.
Toch maar eens een proefrit maken op een rc8!!! ;) ;) :+
Nee man, stel je voor dat ik hem wil hebben! :+
 
Laatst bewerkt:
Zijn inderdaad allemaal relatief laagtoerige en overgedimensioneerde blokken.

Die pk-monsters persen die pk's er ook alleen maar uit door 15k rpm of meer te draaien. En onder de 7000 toeren geeft er niemand thuis.

Als je er van houdt prima natuurlijk. Maar ik heb liever een soepel blok dat inderdaad minstens een ton mee moet kunnen gaan.

Doordenkertje: wat zouden de levensduur en het benzineverbruik van een GSXR1000 zijn als er mee werd gereden als met een Deauville?
 
Doordenkertje: wat zouden de levensduur en het benzineverbruik van een GSXR1000 zijn als er mee werd gereden als met een Deauville?

We hadden het allang over de 600 ;) ... en wat er met je levensduur gebeurt dan? Polsen versleten na een paar jaar?

't is een compleet andere motor voor een compleet ander gebruiksdoel. Met een NTV ga je ook niet naar de ZAC.
 
We hadden het allang over de 600 ;) ... en wat er met je levensduur gebeurt dan? Polsen versleten na een paar jaar?

't is een compleet andere motor voor een compleet ander gebruiksdoel. Met een NTV ga je ook niet naar de ZAC.

De zithouding op een sportieve 600 is veul beter (anatomisch meer verantwoord, ergonomisch) dan die op een Deauville.

Tenzij je die van de vroege modellen bedoeld, die was behoorlijk radicaal en in overeenstemming met het brute motorkarakter en de flitsende handling.
 
Dat heb ik niet gezegd. Het was een uitspraak met algemene geldigheid en niet door mij verzonnen.

??????????

Volgens mij moet een bepaalde zithouding passen bij een specifieke motor. Ik denk dat de zithouding op een Deauville beter past voor het doel waarvoor de motor is ontworpen dan wanneer je er op je polsen op zou hangen......

Dus waar blijft dan die "algemene geldigheid" van zo'n uitspraak?
Als voorbeeld: een bureaustoel is prima geschikt voor zijn doel, namelijk goed kunnen werken aan een bureau, ergonomisch volledig correct.
Toch moet ik er niet aan denken om tv te kijken vanuit een bureaustoel......
 
Ja, je zou zelfs een V7 classic als basis kunnen gebruiken. Vind ik trouwens best een geslaagde "retro":
Maar de Guzzi's blijven qua elektriek en o.a. cardan-constructie toch nog een beetje achter bij Honda.
Ja, alles kan..

ben overigens zeer benieuwd waar volgens jou het verschil in cardan en electriek zit tussen echte mannen motor guzzi en metro mannen motor honda.

wat maakt de honda beter dan de goezie?
 
Laatst bewerkt:
??????????

Volgens mij moet een bepaalde zithouding passen bij een specifieke motor. Ik denk dat de zithouding op een Deauville beter past voor het doel waarvoor de motor is ontworpen dan wanneer je er op je polsen op zou hangen......

Dus waar blijft dan die "algemene geldigheid" van zo'n uitspraak?
Als voorbeeld: een bureaustoel is prima geschikt voor zijn doel, namelijk goed kunnen werken aan een bureau, ergonomisch volledig correct.
Toch moet ik er niet aan denken om tv te kijken vanuit een bureaustoel......

Met de regelmaat van de klok verschijnen er in motortijdschriften artikelen over welke zithouding op de motor nou het beste voor je lichaam is. Hierin blijkt vaak dat een naieve, dus niet motorrijdende, expert, bv. een orthopedisch chirurg of een fysiotherapeut, feilloos voor de houding op een race- of sportmotor kiest en dus NIET voor een relaxte toerhouding of apehang op een "chopper". Maar de hoi polloi schijnen kort van memorie te zijn...
 
Met de regelmaat van de klok verschijnen er in motortijdschriften artikelen over welke zithouding op de motor nou het beste voor je lichaam is. Hierin blijkt vaak dat een naieve, dus niet motorrijdende, expert, bv. een orthopedisch chirurg of een fysiotherapeut, feilloos voor de houding op een race- of sportmotor kiest en dus NIET voor een relaxte toerhouding of apehang op een "chopper". Maar de hoi polloi schijnen kort van memorie te zijn...

Voor mijn vriend geldt dit in ieder geval wel.
Hij heeft een vorm van scoliose en heeft met tijden erg veel last.
Behalve op de motor (R6), dat kan hij uren volhouden zonder klachten.
Terwijl de meeste mensen roepen dat hij beter een andere motor koopt omdat ze denken dat de sporthuoding juist heel slecht is.

Zijn revalidatiearts daarentegen zei dat het heel goed mogelijk is dat de sportieve houding op de motor icm een strak leren pak juist voor minder klachten zorgt omdat de druk op de ruggegraat veel lager is, en ondersteuning krijgt van het pak.

Nu zal dit bij iedereen wel anders zijn , en elke klacht is anders, maar een sportieve houding is niet perse slechter.
 
Voor mijn vriend geldt dit in ieder geval wel.
Hij heeft een vorm van scoliose en heeft met tijden erg veel last.
Behalve op de motor (R6), dat kan hij uren volhouden zonder klachten.
Terwijl de meeste mensen roepen dat hij beter een andere motor koopt omdat ze denken dat de sporthuoding juist heel slecht is.

Zijn revalidatiearts daarentegen zei dat het heel goed mogelijk is dat de sportieve houding op de motor icm een strak leren pak juist voor minder klachten zorgt omdat de druk op de ruggegraat veel lager is, en ondersteuning krijgt van het pak.

Nu zal dit bij iedereen wel anders zijn , en elke klacht is anders, maar een sportieve houding is niet perse slechter.

Dan is een Deauville toch de ultieme mannenmotor, die je maakt of breekt...
 
Voor mijn vriend geldt dit in ieder geval wel.
Hij heeft een vorm van scoliose en heeft met tijden erg veel last.
Behalve op de motor (R6), dat kan hij uren volhouden zonder klachten.
Terwijl de meeste mensen roepen dat hij beter een andere motor koopt omdat ze denken dat de sporthuoding juist heel slecht is.

Zijn revalidatiearts daarentegen zei dat het heel goed mogelijk is dat de sportieve houding op de motor icm een strak leren pak juist voor minder klachten zorgt omdat de druk op de ruggegraat veel lager is, en ondersteuning krijgt van het pak.

Nu zal dit bij iedereen wel anders zijn , en elke klacht is anders, maar een sportieve houding is niet perse slechter.

idem hier: mijn lief heeft "wandelende" tussenwervelschijven en kan daardoor geen chopper rijden. Kan echter ook niet langdurig SS rijden vanwege knieklachten ( wij zijn niet meer zo piep......... ;) :/ )en heeft een goed compromis gevonden in all road. Maar ook daarvoor geldt dat te lang rijden lastig voor de rug kan zijn, maar ja .... een échte man bikkelt door :} *O*
 
idem hier: mijn lief heeft "wandelende" tussenwervelschijven en kan daardoor geen chopper rijden. Kan echter ook niet langdurig SS rijden vanwege knieklachten ( wij zijn niet meer zo piep......... ;) :/ )en heeft een goed compromis gevonden in all road. Maar ook daarvoor geldt dat te lang rijden lastig voor de rug kan zijn, maar ja .... een échte man bikkelt door :} *O*

Joh, voor een echte echte man begint het dan pas.
 
Joh, voor een echte echte man begint het dan pas.

Oké......... dus misschien een nieuw bordje voor echte mannen aan de muur hangen bij de chiropractor:................. :

Niet zeuren, dóórkruipen! :X _O-
 
Met de regelmaat van de klok verschijnen er in motortijdschriften artikelen over welke zithouding op de motor nou het beste voor je lichaam is. Hierin blijkt vaak dat een naieve, dus niet motorrijdende, expert, bv. een orthopedisch chirurg of een fysiotherapeut, feilloos voor de houding op een race- of sportmotor kiest en dus NIET voor een relaxte toerhouding of apehang op een "chopper". Maar de hoi polloi schijnen kort van memorie te zijn...
Ik krijg op een sjoppert achtige altijd vrij snel last van mijn onderrug..
Ik snap alleen je opmerking niet helemaal, is het nou volgens deze experts beter of slechter om op een sportmotor te zitten?
 
Ik krijg op een sjoppert achtige altijd vrij snel last van mijn onderrug..
Ik snap alleen je opmerking niet helemaal, is het nou volgens deze experts beter of slechter om op een sportmotor te zitten?

Hoewel je vraag waarschijnlijk aan ogri was: volgens mij zijn de experts het er meestal wel over eens dat een sportieve zit ( dus met een rechte/gestrekte rug) beter voor je rug is, omdat ie dan het minst belast wordt.

( als je hele erge rugpijn hebt, blijf je ook meestal liever staan, dan dat je in een bank vol dikke kussen gaat zitten, vergelijk het daar maar mee.)
 
Ik krijg op een sjoppert achtige altijd vrij snel last van mijn onderrug..
Ik snap alleen je opmerking niet helemaal, is het nou volgens deze experts beter of slechter om op een sportmotor te zitten?

Beter. Zelfs de extreme zit op een racemotor schijnt anatomisch verantwoord te zijn.
 
crap ! ik heb een tlr en een katana en die staan er niet bij :o

ik ben geen man dus :? morgen maar op zoek naar een jurkje en de viva.
ik heb me al die jaren al als man gewaand , en nu kom ik er achter dat t niet zo is
verdamme en ik me maar als een echte vent voelen als ik op me brommer zit :')


ow ow ow _O-
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan