Zo zo. Toe maar.De Deauville van het vorige decennium daarentegen had nog een echte "mean streak" als al het vermogen opeens bij 5 inkwam. En als je dan het gas dacht dicht te kunnen draaien, werd je getrakteerd op een onvervalste tankslapper; kwam door de extreem korte stuurgeometrie.
't is wat.De Deauville van het vorige decennium daarentegen had nog een echte "mean streak" als al het vermogen opeens bij 5 inkwam. En als je dan het gas dacht dicht te kunnen draaien, werd je getrakteerd op een onvervalste tankslapper; kwam door de extreem korte stuurgeometrie.
Nee man, stel je voor dat ik hem wil hebben!Toch maar eens een proefrit maken op een rc8!!!
Zijn inderdaad allemaal relatief laagtoerige en overgedimensioneerde blokken.
Die pk-monsters persen die pk's er ook alleen maar uit door 15k rpm of meer te draaien. En onder de 7000 toeren geeft er niemand thuis.
Als je er van houdt prima natuurlijk. Maar ik heb liever een soepel blok dat inderdaad minstens een ton mee moet kunnen gaan.
Doordenkertje: wat zouden de levensduur en het benzineverbruik van een GSXR1000 zijn als er mee werd gereden als met een Deauville?
We hadden het allang over de 600... en wat er met je levensduur gebeurt dan? Polsen versleten na een paar jaar?
't is een compleet andere motor voor een compleet ander gebruiksdoel. Met een NTV ga je ook niet naar de ZAC.
Jongen, als jij je beter thuisvoelt op een sportieve 600, dan is dat toch prima? Dat hoef je voor mij verder niet te verantwoorden.De zithouding op een sportieve 600 is veul beter (anatomisch meer verantwoord, ergonomisch) dan die op een Deauville.
Jongen, als jij je beter thuisvoelt op een sportieve 600, dan is dat toch prima? Dat hoef je voor mij verder niet te verantwoorden.
Dat heb ik niet gezegd. Het was een uitspraak met algemene geldigheid en niet door mij verzonnen.
Dat heb ik niet gezegd. Het was een uitspraak met algemene geldigheid en niet door mij verzonnen.
Ja, alles kan..Ja, je zou zelfs een V7 classic als basis kunnen gebruiken. Vind ik trouwens best een geslaagde "retro":
Maar de Guzzi's blijven qua elektriek en o.a. cardan-constructie toch nog een beetje achter bij Honda.
??????????
Volgens mij moet een bepaalde zithouding passen bij een specifieke motor. Ik denk dat de zithouding op een Deauville beter past voor het doel waarvoor de motor is ontworpen dan wanneer je er op je polsen op zou hangen......
Dus waar blijft dan die "algemene geldigheid" van zo'n uitspraak?
Als voorbeeld: een bureaustoel is prima geschikt voor zijn doel, namelijk goed kunnen werken aan een bureau, ergonomisch volledig correct.
Toch moet ik er niet aan denken om tv te kijken vanuit een bureaustoel......
Met de regelmaat van de klok verschijnen er in motortijdschriften artikelen over welke zithouding op de motor nou het beste voor je lichaam is. Hierin blijkt vaak dat een naieve, dus niet motorrijdende, expert, bv. een orthopedisch chirurg of een fysiotherapeut, feilloos voor de houding op een race- of sportmotor kiest en dus NIET voor een relaxte toerhouding of apehang op een "chopper". Maar de hoi polloi schijnen kort van memorie te zijn...
Voor mijn vriend geldt dit in ieder geval wel.
Hij heeft een vorm van scoliose en heeft met tijden erg veel last.
Behalve op de motor (R6), dat kan hij uren volhouden zonder klachten.
Terwijl de meeste mensen roepen dat hij beter een andere motor koopt omdat ze denken dat de sporthuoding juist heel slecht is.
Zijn revalidatiearts daarentegen zei dat het heel goed mogelijk is dat de sportieve houding op de motor icm een strak leren pak juist voor minder klachten zorgt omdat de druk op de ruggegraat veel lager is, en ondersteuning krijgt van het pak.
Nu zal dit bij iedereen wel anders zijn , en elke klacht is anders, maar een sportieve houding is niet perse slechter.
Voor mijn vriend geldt dit in ieder geval wel.
Hij heeft een vorm van scoliose en heeft met tijden erg veel last.
Behalve op de motor (R6), dat kan hij uren volhouden zonder klachten.
Terwijl de meeste mensen roepen dat hij beter een andere motor koopt omdat ze denken dat de sporthuoding juist heel slecht is.
Zijn revalidatiearts daarentegen zei dat het heel goed mogelijk is dat de sportieve houding op de motor icm een strak leren pak juist voor minder klachten zorgt omdat de druk op de ruggegraat veel lager is, en ondersteuning krijgt van het pak.
Nu zal dit bij iedereen wel anders zijn , en elke klacht is anders, maar een sportieve houding is niet perse slechter.
idem hier: mijn lief heeft "wandelende" tussenwervelschijven en kan daardoor geen chopper rijden. Kan echter ook niet langdurig SS rijden vanwege knieklachten ( wij zijn niet meer zo piep.........)en heeft een goed compromis gevonden in all road. Maar ook daarvoor geldt dat te lang rijden lastig voor de rug kan zijn, maar ja .... een échte man bikkelt door
Joh, voor een echte echte man begint het dan pas.
Ik krijg op een sjoppert achtige altijd vrij snel last van mijn onderrug..Met de regelmaat van de klok verschijnen er in motortijdschriften artikelen over welke zithouding op de motor nou het beste voor je lichaam is. Hierin blijkt vaak dat een naieve, dus niet motorrijdende, expert, bv. een orthopedisch chirurg of een fysiotherapeut, feilloos voor de houding op een race- of sportmotor kiest en dus NIET voor een relaxte toerhouding of apehang op een "chopper". Maar de hoi polloi schijnen kort van memorie te zijn...
Ik krijg op een sjoppert achtige altijd vrij snel last van mijn onderrug..
Ik snap alleen je opmerking niet helemaal, is het nou volgens deze experts beter of slechter om op een sportmotor te zitten?
Ik krijg op een sjoppert achtige altijd vrij snel last van mijn onderrug..
Ik snap alleen je opmerking niet helemaal, is het nou volgens deze experts beter of slechter om op een sportmotor te zitten?
Oké......... dus misschien een nieuw bordje voor echte mannen aan de muur hangen bij de chiropractor:................. :
Niet zeuren, dóórkruipen!