Motorkleding (gore-tex) wassen

In dat Bever PDF-je staat dat als de buitenste laag niet meer waterafstotend is dat de jas ooit 'klam' aan kan voelen wegens condens, blabla. Nu, dit klopt; mijn jas is aan de buitenkant ook niet meer waterafstotend, en in een stevige regenbui lijkt het soms net alsof de mouwen lek zijn.

Als ik nu de buitenkant impregneer met buitenkant-waterafstotend-maak-spul, sloop ik dan de membranen niet?

Je merkt altijd toch wel dat textielkleding achteruit gaat. Als het nieuw is, werkt het allemaal heel prettig, maar na, zeg, 200 dagen dragen is het allemaal niet meer wat het geweest is, kwa waterdichtheid e.d.

Nu was mijn (inmiddels bijna 2 jaar oude) MQP-jas niet echt duur, maar ik vraag me af of het bij de duurdere pakken nu echt veel beter is. Volgens mij kun je beter 2 motorjassen kopen van 150 euro dan 1 van 300 euro.
 
Wat je ook tegenkomt is dat de jas een binnenvoering heeft die voor de waterdichtheid zorgt. BMW Rally 2, of Hein Gericke Tuareg bijvoorbeeld. Dan kun je buitenjas zo vaak als je wilt in de wasmachine gooien, en de binnenvoering was je alleen wanneer dat nodig is.

Het voordeel hiervan is dat er minder naden aanwezig zijn, dus kans op lekkages is minder. Bovendien wordt een binnenjas minder vies, dus die hoeft ook minder vaak gewassen te worden. En omdat de binnenjas minder vies wordt, blijven de porien beter open, waardoor de jas waterdicht blijft.

Nadeel, zonder binnenvoering is de jas niet waterdicht...
 
marty: nog wat vergeten: eerst kledinglabeltje checken voor je het opgesomde rijtje gaat uitvoeren.

DaBit: Klopt je jas kan klam worden. dit gebeurt vooral bij de mouwen omdat deze steeds tegen je huid aan zitten. je eigen huidsmeer en vuil, smeert daar het membraam sneller dicht. vandaar regelmatig wassen. als je de buitenkant impregneert sloop je de boel of iig het ademend vermogen. dit komt daarna ook niet meer goed.
ik weet niet of duurdere pakken met goretex beter zijn. bij bergsportjassen werkt het iig zo: hoe zwaarder de jas het te voorduren krijgt (zware rugtassen etc)hoe meer lagen gore-tex met een max. van 3 lagen. hierdoor is de jas beter waterdicht.
 
ik heb eigenlijk alleen mar slechte ervaringen ,met het wassen van goretex kleding, bij mijn voprige werkgever werd het door een wasserette gewassen, en werd je nat na een regenbui, en nu met mijn motorpak is het ook allemaal wat minder waterdicht.

En protectoren eruit, gewassen zoals het label aangaf, met goretex wasmeuk.
 
Ik gebruik MQP-Texwash.

Gewoon in de normale motorzaak te koop.
Kostte mij 7 euri 25.

"Wasmiddel omademende en waterdichte kleding haar
specifieke eigenschap te laten behouden"

Werkt perfect.
 
Het advies is om Goretex (en alle aanverwante stoffen) twee keer per jaar te wassen. Bij voorkeur met een daarvoor geschikt wasmiddel en de boel vervolgens te impregneren met Nikwax oid. NOOIT wasverzachter gebruiken, NOOIT laten stomen.
 
Ik heb mij Goretex pak van Gericke (type Voyager) gewoon in de machine met vloeibare Dreft gewassen: Al weer de nodige hoosbuien meegemaakt en is nog steeds waterdicht. Gewoon een fijnwasprogramma gebruiken en een extra spoelbeurt (om zoveel mogelijk de zeepresten weg te spoelen).

Daarna heb ik jas en broek uitgehangen. Er staat op de website van Goretex dat je een droger mag gebruiken op lage temperatuur (en dat het de waterdichtheid bevordert), maar ik zou oppassen met al te natte spullen in een droger te gooien, da's namelijk niet goed voor de droger.

Edit: "Our recommendation is to wash in 40 degrees with a soft detergent (any at the market)..." Daarmee lijkt de fabrikant te zeggen dat al die dure middeltjes geldklopperij zijn... :X
 
zou je de binnenkant van je helm ook kunnen reinigen? kweet nie hoeveel van jullie gel in je haar doen... laat zo'n bende achter in je helm... zijn daar hoesjes voor ofzow?
 
Wat je ook tegenkomt is dat de jas een binnenvoering heeft die voor de waterdichtheid zorgt. BMW Rally 2, of Hein Gericke Tuareg bijvoorbeeld. Dan kun je buitenjas zo vaak als je wilt in de wasmachine gooien, en de binnenvoering was je alleen wanneer dat nodig is.

Het voordeel hiervan is dat er minder naden aanwezig zijn, dus kans op lekkages is minder. Bovendien wordt een binnenjas minder vies, dus die hoeft ook minder vaak gewassen te worden. En omdat de binnenjas minder vies wordt, blijven de porien beter open, waardoor de jas waterdicht blijft.

Nadeel, zonder binnenvoering is de jas niet waterdicht...
..maar wel lekker luchtig in de zomer! *D Beter dan een leren jack..
 
zou je de binnenkant van je helm ook kunnen reinigen? kweet nie hoeveel van jullie gel in je haar doen... laat zo'n bende achter in je helm... zijn daar hoesjes voor ofzow?
Ik heb ooit eens een helmschoonmaakset gekocht met 4 middeltjes, schuim voor lichte vervuiling, schuim voor zware vervuiling en een pasta voor het betere glimwerk..dit alles voor de buitenkant, ook zat er schuim in voor de binnenvoering, maar volgens mij heb ik die nog nooit gebruikt.. :? :X
'kzal eens kijken hoe dat setje heet..en nee ik doe geen gel in mn haar :P Die 'hoesjes' gebruiken ze ook op kartbanen..
 
Laatst bewerkt:
..maar wel lekker luchtig in de zomer! *D Beter dan een leren jack..

Daar heb je helemaal gelijk in. Ik draag mijn jas dan ook zomer en winter. Wereldjas voor weinig:

581073-2.jpg


Als het echt warm is doe je twee risten op je mouwen en een rits op je rug open, en ventileert het heerlijk door. Echt een aanrader voor 150,- Eypootjes. Na een jaar intensief dragen nog steeds netjes en waterdicht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan