Nooit meer ketting smeren!

Als ik nu nog geen ketting had liggen kocht ik hem sowieso, ben altijd wel benieuwd naar dit soort dingen.
Tenzij iemand mij van mijn nieuw in doos ketting afhelpt leg ik die er binnenkort maar gewoon op denk ik.

Gaat om een D.I.D - X-Ring Chain 525VX3/118 Open Chain waar ik €95,95 voor betaald heb. Wie steunt mij in de aanschaf van een onderhoudsvrije ketting door mijn ongebruikte normale over te nemen :9
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook zeker wel benieuwd, dus bij de volgende wissel gaat ie erop. Nog zo'n 10k km te gaan.
 
Waar gaat dit topic over?
Wordt nergens naar verwezen
W8 ff pak ik mijn glazen bol. Helaas vandaag alleen maar mist
 

Kijk daar worden we blij van.

Hopelijk worden deze binnenkort los verkocht in alle denkbare maten. Nooit meer je klauwen vies met ontvetter!

Moet die wel werken en je omschrijving is dusdanig dat je al lezend het idee krijgt dat de beschrijving over de normale ketting, die je hebt liggen, gaat

Link werkt hier prima en lijkt me een vrij duidelijk verhaal toch?
Snap niet wat hier onduidelijk aan is?

Enige dat ik kan bedenken is dat je denkt dat de post bovenaan deze pagina van Erwin P de openingspost is?
Dit is al pagina 5 van dit topic, dus even naar pagina 1 en dan op de link in de op van menso klikken 🤷🏻‍♂️
 
Ik laat 't eerst maar eens allemaal gebeuren met zo'n long-life-ketting.
De 'lagertjes' in de ketting mogen mss heel lang meegaan, maar de buitenzijde heeft net zoveel last van corrosie en schurend zand als een 'gewone' ketting. Schurend zand vreet op termijn overal doorheen.

Wat ik wel zie dat is dat de ketting (dus niet een set?) ongeveer 3-4x duurder is dan een 'gewone' ketting.
Dan moet je de kettingwielen er nog bij kopen. Hoe zien die er uit na 25.000-50.000-100.000km?
Moet je dan straks de kransen vervangen bij een gebruikte ketting?

Voorlopig laat ik 't maar voor wat 't is.
Met een kettingset doe ik ca 40.000+km. (oa mbv Osco-oiler)
Dat betekent dat deze HPE-ketting voor mij pas interessant wordt na 120.000-160.000km.
(dat is voor een gemiddelde rijder met 4k/jr daarom het 'eeuwige' leven)
In de tussentijd heb je mss de ketting al een keer moeten 'breken'? Kan ie daarna weer gewoon aan elkaar?
Bij een 'goedkope' set denk je dan om maar direct te verwisselen. Heb je ook gelijk weer een blinkend-nieuwe!

Alles bij elkaar: Heel mooi, maar nog eerst eens zien, wat het nut gaat zijn :? :?
 
Wat ik wel zie dat is dat de ketting (dus niet een set?) ongeveer 3-4x duurder is dan een 'gewone' ketting.
Wat voor motor heb jij dat je maar 92 euro voor een kettingset kwijt bent? :?
277 euro voor een set is prijzig, maar nog niet eens 1,5x de prijs voor de ketting van mijn ZRX (helaas lastig te vergelijken want daarvoor is 'ie zo te zien niet beschikbaar)
 
€277 voor een set is een "vanaf" prijs,waarschijnlijk voor een hele korte ketting.
Een losse ketting met 118 schakels wat nogal courant is,kost al €265.
Dus toch wel prijzig,alleen maar omdat je niet meer zou moeten smeren en poetsen.
Ik ben ook wel benieuwd naar de echte levensduur.
 
€277 voor een set is een "vanaf" prijs,waarschijnlijk voor een hele korte ketting.
Een losse ketting met 118 schakels wat nogal courant is,kost al €265.
Dus toch wel prijzig,alleen maar omdat je niet meer zou moeten smeren en poetsen.
Ik ben ook wel benieuwd naar de echte levensduur.
265 euro voor een losse ketting??? No way...
Inclusief montage misschien. Maar niet zo los..
 
Van de andere wat is er mis met een ouderwetse ketting,,,,smeren is leren, dan weet gelijk hoe je een ketting moet spannen.
 
Van de andere wat is er mis met een ouderwetse ketting,,,,smeren is leren, dan weet gelijk hoe je een ketting moet spannen.
Voor mij een groot pluspunt op langere reizen is dat je er buiten het spannen geen omkijken naar hebt (als het goed is).
Hoef je dus geen kettingspray/olie mee te nemen.

Dus zelfs bij dezelfde levensduur nog interessant bij deze toepassing, los van het bedrag wat je aan olie/spray je tegen een conventionele ketting aan gooit.
 
Ik rij niet bar veel kilometers per jaar (ongeveer 6000) en het af en toe smeren / poetsen blijft daardoor leuk. Maar een volledig onderhoudsvrije ketting lost twee problemen in één keer op - langere levensduur (okee, dat moet eerst blijken) en wordt dus nooit zo vies als een ketting die de laatste 10 smeerbeurten geen schoonmaakbeurt meer heeft gehad. Wiel en spatbord dus alleen normaal vies, niet vettig vies.
 
Misschien al eerder opgemerkt, maar moet er ook niet wat smeersel tussen de ketting en tandwiel? De bussen mogen dan wel van dat speciale goedje zijn gemaakt, de schakels zijn dat niet, en die komen ook in aanraking met het tandwiel.
 
Dat is nu net niet het geval,het binnenste is hetzelfde als een gewone X-ring ketting en gevuld met vet.
De delen die het tandwiel raken hebben een speciale coating,en daardoor zouden ook de tandwielen niet harder slijten dan normaal.
Daarom moet je dus niet meer smeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan