Olieaftap plug Yamaha R1 doorgedraaid

ChristianV

MF'er
24 mei 2019
55
30
Hallo,
De olieaftap plug van mijn R1 is helaas doorgedraaid. Iemand tips hoe ik dit het beste kan oplossen ?
Alvast bedankt voor de tips !
2021-12-27 19.38.18.jpg
 
Oplossing
Ikzelf las er gewoon een grote m13 (of groter) moer op vast.
hoe groter de moer, hoe meer grip je heb en je kan er gewoon een dikke dopsleutel opzetten.
Je houd (of laat) iemand een moer er tegenaan houden.
En dan vul je van binnen uit de moer op met je las.
De kop van de moer zal even oranje zijn van de hitte :-) door de thermo-shock in de bout breekt de "rot" in het schroefdraad ook mooi los (wat weer helpt). Even een minuutje wachten en dan passende dop op de moer en losdraaien maar :)
hoeveel mm steekt het eruit? Als het genoeg diep is, kan je misschien een sleuf erin sluipen en dan met een plaatje (als schroevendraaier) eruit draaien....?

Een andere optie: wat voor materiaal is dat? staal? een busje erop vast lassen, 2 korte lastjes, laten afkoelen dan eruit draaien....? Wel oppassen dat het snel gebeurd, teveel hitte en het zet misschien iets teveel uit. Heb je een scheur....
 
Beiteltje met hamertje tik zal hier goed kunnen helpen.
Ik lees geïnteresseerd mee. Ik heb al meerdere keren iets moeten uitboren, dat ging gelukkig goed.
Ik heb wel linkse tappen, maar ik ben bang dat die afbreken. En daarna kan ik niet meer uitboren.

Ik ben benieuwd naar de beitel optie. Gebruik je dan een koudbeitel (steenbeitel) of offer je er een houtbeitel voor op?
En hoe plaats je de beitel dan? Op de vlakke kopse kant van de inbusbout?
 
Heb ondertussen ook dit topic van @Roy "R"acing ondekt :
Hier staan ook goede tips in.
 
Ik lees geïnteresseerd mee. Ik heb al meerdere keren iets moeten uitboren, dat ging gelukkig goed.
Ik heb wel linkse tappen, maar ik ben bang dat die afbreken. En daarna kan ik niet meer uitboren.

Ik ben benieuwd naar de beitel optie. Gebruik je dan een koudbeitel (steenbeitel) of offer je er een houtbeitel voor op?
En hoe plaats je de beitel dan? Op de vlakke kopse kant van de inbusbout?

Je gebruikt een koudbeitel voor staal. (dus niet eentje voor steen). Al zal een steenbeitel best wel werken, wel wat scherper maken dan.
Ik sla gewoon omhoog op de hoek zodat er een sleuf ontstaat. Dan de beitel er schuin in zetten in de richting dat hij los moet.
 
Ikzelf las er gewoon een grote m13 (of groter) moer op vast.
hoe groter de moer, hoe meer grip je heb en je kan er gewoon een dikke dopsleutel opzetten.
Je houd (of laat) iemand een moer er tegenaan houden.
En dan vul je van binnen uit de moer op met je las.
De kop van de moer zal even oranje zijn van de hitte :-) door de thermo-shock in de bout breekt de "rot" in het schroefdraad ook mooi los (wat weer helpt). Even een minuutje wachten en dan passende dop op de moer en losdraaien maar :)
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
Ikzelf las er gewoon een grote m13 (of groter) moer op vast.
hoe groter de moer, hoe meer grip je heb en je kan er gewoon een dikke dopsleutel opzetten.
Je houd (of laat) iemand een moer er tegenaan houden.
En dan vul je van binnen uit de moer op met je las.
De moer zal dan lekker oranje zijn van de hitte :-) door de thermo-shock in de bout breekt de rot in het schroefdraad ook mooi los (wat weer helpt). Even een minuutje wachten en dan passende dop op de moer en losdraaien maar :)
De temperatuur van oranje gloeiend staal ligt boven de smelttemperatuur van aluminium, een slecht idee dus.
Verder is een olie-aftapbout nooit vastgerot wanneer er olie in het carter zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan