Onderhoudsintervallen/woonwerk

Ik doe +/-20.000 per jaar met een oude NTV. Olie interval is 12.000 dus dat is goed te doen. Zijn genoeg oudere Honda's en ongetijfeld ook andere motoren die 12.000 of meer qua interval hebben.

En een fiets met cardan is wel ideaal als je mij vraagt. niet 2 a 3x per week ketting smeren, maar 1x in 36.000 cardan olie wisselen (in mijn geval).
 
ook een goede keuze! Cardan, prima windbescherming en niet te duur. Helaas willen ze wel beetje trillen op snelweg snelheden.
Ik zou zeker eens een 700 dauville proberen!
Groet
Sebas
En zoals zegt, voor jouw budget is de Deauville een prima opvolger van de NTV. Mooi kuipje standaard erop, even oer degelijk en een cardan. En zal ook wel 12.000km olie interval hebben aangezien t praktisch hetzelfde blok is.
 
uhmmm olieintervallen?


nooit van gehoord.....

FF alle gekheid op een stokje...een motor waar je mee gaat cruisen , die dus amper echt belast wordt????
Ik zou zeggen waar maak je je druk om....
1x per jaar verse olie zou ik gewoon aan durven, trouwens doe ik al mijn hele leven, en als ik jouw was zou ik kijken naar de onderhoudskosten...
Pak een motor waarbij de kleppen heel makkelijk bereikbaar zijn, en het liefst schroefafstelling heeft...
Maar nog eerder zou ik je XJ gewoon weer helemaal naar je zin maken of een nieuwere aanschaffen, want een meer bulletproof motor kan ik zo niet opnoemen
 
Olie-verversen 2x (of zelfs 1x) per jaar lijkt me in dit geval geen probleem.
Motor wordt 'rustig' belast en maakt steeds veel km's. Betere omstandigheden kan je bijna niet hebben.

Maar 2x per jaar voor flink onderhoud ga je bijna niet aan ontkomen.
Aandrijving (ketting?), remblokken, banden zullen toch gedurig moeten worden bekeken.

Maar als alleen olie als probleem wordt gezien?
Dat is toch een klusje wat je zelf zou kunnen doen? Na benzine-tanken het meest eenvoudig te doen!
Maar ook bij de reparateur kan je daarvoor afspraak maken en dan is dat in een paar tellen klaar.
Je hebt de koffie nog niet op of de motor staat al weer gereed voor vertrek!
 
Waarom?
Mijn ketting ligt er nu 40k op. Het einde komt nu wel in zicht.

Als TS dan steeds netjes 100 blijft rijden, dan kan ketting mss nog wel langer mee.
Osco erop en bij iedere tankbeurt een keer aan het zuigertje trekken.
 
Laatst bewerkt:
_O- Mensen, het gaat niet om het probleem dat ik geen olie wil wisselen of dat ik het zo'n ingewikkeld karwei vind.
Het gaat er om dat het makkelijker kán en dat onderhoudsintervallen best een afweging mogen zijn bij de keuze voor een motor waarop je veel kilometers maakt.

Ik houd rekening met veel wisselstukken, dat is het probleem helemaal niet. Maar ik heb liever 3x per jaar een halve dag werk dan 3x een uurtje en 3x alsnog een halve dag.

Ik heb nu een cardan en zou er wel weer een willen maar de keuze is heel erg beperkt voor zover ik weet. En ik heb al van meerdere mensen gehoord dat een ketting helemaal niet zo schrikbarend veel werk met zich meebrengt als dat ons cardanvolk denkt.

Fijn om te weten dat je ook oliebeurtjes prima op kunt rekken als je veel snelweg rijdt. Straks als we 100 rijden zal hij helemaal rustig belast worden.



Ik ben blij met allerlei voors/tegens die ik hier allemaal hoor, blijf alstublieft doorgaan met alle argumenten maar denk aub niet dat ik te lui ben om iets te onderhouden!_O-:t
 
Honda PC 800 jaren gebruikt als pekelfiets. Weinig onkosten aan gehad. Rijd comfortabel .
 

Bijlagen

  • OIP.jpg
    OIP.jpg
    22,5 KB · Weergaven: 8
_O- Mensen, het gaat niet om het probleem dat ik geen olie wil wisselen of dat ik het zo'n ingewikkeld karwei vind.
Het gaat er om dat het makkelijker kán en dat onderhoudsintervallen best een afweging mogen zijn bij de keuze voor een motor waarop je veel kilometers maakt.

Ik houd rekening met veel wisselstukken, dat is het probleem helemaal niet. Maar ik heb liever 3x per jaar een halve dag werk dan 3x een uurtje en 3x alsnog een halve dag.

Ik heb nu een cardan en zou er wel weer een willen maar de keuze is heel erg beperkt voor zover ik weet. En ik heb al van meerdere mensen gehoord dat een ketting helemaal niet zo schrikbarend veel werk met zich meebrengt als dat ons cardanvolk denkt.

Fijn om te weten dat je ook oliebeurtjes prima op kunt rekken als je veel snelweg rijdt. Straks als we IK 100 rijden zal hij helemaal rustig belast worden.



Ik ben blij met allerlei voors/tegens die ik hier allemaal hoor, blijf alstublieft doorgaan met alle argumenten maar denk aub niet dat ik te lui ben om iets te onderhouden!_O-:t

kleine correctie maar toch
 
Andere afweging, wil je ook echt het hele jaar doorrijden? Met andere woorden, rij je nu ook met de kou? Of ga je er een auto naast houden? Ik zelf zie doorrijden niet als een probleem, maar dat wist ik een jaar geleden ook nog niet. Beetje jammer als dat je straks ineens heel erg tegenvalt. Dan misschien nu alvast een week of wat proberen.

Dagen als vandaag is het best wel koud, maar desondanks voor mij nog steeds beter dan warm in de file. Kwestie van goed aankleden e.d. en niet teveel klagen, maar dat is wel heel persoonlijk denk ik.
 
Tja je gaat 40K km’s rijden en verwacht dan dat de motor minstens 5 jaar mee gaat? Dat is dus 200K km in totaal. Dat is een hele opgave, zelfs voor een splinternieuwe toerbuffel. Dat gaat gewoon niet zonder goed en regelmatig onderhoud. Als ik dan lees dat je intervallen wilt gaan oprekken denk ik meteen aan het gezegde ‘Penny wise, pound foolish’ om eerlijk te zijn.

M.a.w.: motorrijden kost nou eenmaal geld en niet eens heel veel minder dan het rijden in/van een auto. Zorg ervoor dat je veilig en betrouwbaar de weg op gaat, dat is het belangrijkste. Wat je in aanschaf bespaart, krijg je later misschien wel voor de kiezen als extra onderhoud. En vice versa. Maar garanties heb je natuurlijk nooit.

Aankooptip: de meeste nieuwere motoren hebben intervallen van 15K (en 30K voor de grote beurt) zoals je zelf ook al zei. Voor de fabrieksgarantie moet je je hieraan houden, dus doe dat ook. Oudere motoren gaan steeds sneller onderhoud nodig hebben, met name olie, pakkingen, etc.
Banden, ketting etc maakt niets uit tussen een oud of nieuw model. Neem niet teveel vermogen en gewicht, dat vreet banden, remmen en kettingen. Banden moeten toch wel 15-20K mee kunnen als je echte toerbanden uitzoekt, remmen gaan makkelijk 50K mee en kettingen moeten de 30K kunnen halen. Die hoeven dus niet zo vaak.
 
Andere afweging, wil je ook echt het hele jaar doorrijden? Met andere woorden, rij je nu ook met de kou?

Ik rijd nu inderdaad het hele jaar door. 's weekends ook voor mijn plezier. Als ik de files even helemaal zat ben pak ik weleens de motor en dan interesseert het me niet of het nu regent/waait/koud is. De voordelen wegen op tegen de nadelen. :t
Uiteraard kan het tegen gaan vallen.. dat zien we dan wel weer.

Tja je gaat 40K km’s rijden en verwacht dan dat de motor minstens 5 jaar mee gaat? Dat is dus 200K km in totaal. Dat is een hele opgave, zelfs voor een splinternieuwe toerbuffel. Dat gaat gewoon niet zonder goed en regelmatig onderhoud. Als ik dan lees dat je intervallen wilt gaan oprekken denk ik meteen aan het gezegde ‘Penny wise, pound foolish’ om eerlijk te zijn.

M.a.w.: motorrijden kost nou eenmaal geld en niet eens heel veel minder dan het rijden in/van een auto. Zorg ervoor dat je veilig en betrouwbaar de weg op gaat, dat is het belangrijkste. Wat je in aanschaf bespaart, krijg je later misschien wel voor de kiezen als extra onderhoud. En vice versa. Maar garanties heb je natuurlijk nooit.



Het geld is het probleem niet (althans, voor het onderhoud). Een litertje olie meer of minder zijn de kosten niet. Een filtertje van een paar euro ook niet. Ik vroeg me gewoon af wat voor modellen er eventueel gunstiger zijn qua onderhoud. Die niet elke 6000 kilometer uit elkaar moeten. Er zijn inmiddels best wat modellen voorbij gekomen die op 12.000km zitten, dat vind ik veel schappelijker.


De meerprijs voor een nieuwe motor/auto ga ik nooit betalen tegenover een goede gebruikte. Mijn ervaring in 10 jaar tweedehands auto's rijden is dat een gebruikte met wat werk vaak nog steeds veel goedkoper is dan de afschrijving op een nieuwe. Nu hoop ik dat dat ook voor de motor gaat gelden.

Buiten dat heb ik gewoon geen €10.000+ voor een motor op de spaarrekening staan en ik vertik het om me er voor in de schulden te steken.
 
Over het algemeen zijn motorfietsen een stuk betaalbaarder dan een auto qua aanschaf. Dus dat scheelt. En zolang je het niet primair uit kosten besparing doet (want dat gaat flink tegenvallen) komt t wel goed. Met je eerder genoemde budget zijn er wel een aantal goede opties voorbij gekomen volgens mij.
 
Over het algemeen zijn motorfietsen een stuk betaalbaarder dan een auto qua aanschaf. Dus dat scheelt. En zolang je het niet primair uit kosten besparing doet (want dat gaat flink tegenvallen) komt t wel goed. Met je eerder genoemde budget zijn er wel een aantal goede opties voorbij gekomen volgens mij.


Kostenbesparing doe ik het inderdaad niet voor..
Ik heb nu namelijk geen kosten. 0,0.

Qua kilometervergoeding moet ik maar gaan zien hoe 19ct/km toereikend gaat zijn. Met de auto weet ik nog wel dat het kantje boord kostendekkend kán zijn.

Het is puur voor het plezier wat motorrijden geeft en mijn traject lijkt met de maand drukker en file gevoeliger te worden. Reistijdbesparing zal op normale dagen ook niet veel meer zijn dan de extra tijd die ik kwijt ben aan omkleden 's ochtends en 's middags. Daarentegen, de 3 dagen dat het drukker is dan normaal, eigenlijk het nieuwe normaal dus, zal ik wel degelijk tijd besparen en in ieder geval is het beter voor de gemoedstoestand zullen we maar zeggen.



Volgende maand Motorbeurs dus genoeg motoren om naar te kijken/proef te zitten/vragen over te stellen :)
 
Je kunt voor rond de €4000,- prima een eerste generatie TDM900 aanschaffen. Staat lekker hoog op z'n poten, vermogen zat, probleemloos injectieblok.
Beurtje elke 10.000km, en zou ik wel durven rekken tot 20.000km met long-life olie.

 
Je kunt voor rond de €4000,- prima een eerste generatie TDM900 aanschaffen. Staat lekker hoog op z'n poten, vermogen zat, probleemloos injectieblok.
Beurtje elke 10.000km, en zou ik wel durven rekken tot 20.000km met long-life olie.


Bestaat er long-life olie geschikt voor motoren met een natte koppeling? Of bedoel je een vol-syntheet?
 
Niemand heeft het over de FJR1300,kleppen stellen om de 40000,olie verversen om de 12000 en je heb koffers,en een kuip voor je snuit,
rijd met gemak een paar ton en heeft cardan dus geen ketting te onderhouden.Daarnaast zijn ook gewone ritjes goed te doen,
koop een set verwarmde handschoenen en je rijd de hele winter door.En in tegenstelling tot de oude gebakkies die hier aangeraden worden weet je ook
dat je op je werk aankomt in plaats ergens in de berm te staan met pech. ;)
 
Laatst bewerkt:
Rij jij ook dagelijks woon-werk?
Gelukkig niet!

Ik vind een motor geen prettig ding voor dagelijks WW-verkeer. Veel te omslachtig voordat motor op de weg staat.
Ook gedoe met motorkleding, laarzen, helm ect. Maar als anderen dat wel leuk vinden: Veel plezier!
En dan praat ik nog niet eens over hevige regen of ernstige kou met gladheid van ijzel of sneeuw.

Ik rijd nu in een bedrijfsbus, maar anders zou ik toch liever gewoon de auto pakken.
 
Gelukkig niet!

Ik vind een motor geen prettig ding voor dagelijks WW-verkeer. Veel te omslachtig voordat motor op de weg staat.
Ook gedoe met motorkleding, laarzen, helm ect. Maar als anderen dat wel leuk vinden: Veel plezier!
En dan praat ik nog niet eens over hevige regen of ernstige kou met gladheid van ijzel of sneeuw.

Ik rijd nu in een bedrijfsbus, maar anders zou ik toch liever gewoon de auto pakken.
Een oud collega van mij reed iedere dag ook met sneeuw op de motor van Uithoorn naar Rotterdam op een R1,ding werd
1x in de week ontdaan van pekel en weer ingespoten en zo heeft hij 3 jaar gereden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan