Onderhoudsintervallen/woonwerk

Ik doe niets meer met fabrieks intervallen. Ik rij tussen de 15 en 20 duizend per jaar woon-werk en doe eenmaal per jaar, na de winter kleppen stellen, olie en het filter vervangen. Luchtfilter doe ik op uiterlijk, die gaat tienduizenden kilometers mee. Versnellingsbak olie gaat minstens een ton mee. En ik rij altijd op Lidl W5 olie.
Na 220.000km mag ik concluderen dat de motor het prima doet op mijn onderhoudsschema.
Geen garantie dat andere motoren er net zo goed onder blijven maar mijn BMW R1100 draaft lekker door.
 
Niemand heeft het over de FJR1300,kleppen stellen om de 40000,olie verversen om de 12000 en je heb koffers,en een kuip voor je snuit,
rijd met gemak een paar ton en heeft cardan dus geen ketting te onderhouden.Daarnaast zijn ook gewone ritjes goed te doen,
koop een set verwarmde handschoenen en je rijd de hele winter door.En in tegenstelling tot de oude gebakkies die hier aangeraden worden weet je ook
dat je op je werk aankomt in plaats ergens in de berm te staan met pech. ;)
:^
 
Niemand heeft het over de FJR1300,kleppen stellen om de 40000,olie verversen om de 12000 en je heb koffers,en een kuip voor je snuit,
rijd met gemak een paar ton en heeft cardan dus geen ketting te onderhouden.Daarnaast zijn ook gewone ritjes goed te doen,
koop een set verwarmde handschoenen en je rijd de hele winter door.En in tegenstelling tot de oude gebakkies die hier aangeraden worden weet je ook
dat je op je werk aankomt in plaats ergens in de berm te staan met pech. ;)
HoHo rustig!! :+
Maareh FJR is natuurlijk wel ff iets anders idd. Zal ook wel een iets ander (kilometer)prijskaartje aanhangen onder de streep denk ik zo.
Bluesrider was me voor met Guzzi; heb acht jaar genoten van een 750 Targa, en omdat mijn K75 nu (gepland) onderhoud krijgt gewoon weer uit de schuur getrokken en wat een feestje is dat.
BMW is veel comfortabeler en een stukje sneller, maar de Guzzi is lichter en meer wendbaar.
Vanwege het lage vermogen kun je hem veel vaker lostrekken=meer lol.
 
Goedemorgen,

Er wordt op het werk gesproken over het feit dat ik aangegeven heb liever op de motor te willen komen. Er bestaat dus een kans dat ik binnenkort eindelijk niet meer in de file hoef te staan...

De nieuwere motoren hebben al snel wat langere intervallen zag ik maar om een nieuwe motor van 12.000€ af te schrijven in 5 jaar zie ik niet zitten.
Ze spreken er over, maar betalen niet mee. :? 8)7
 
Zijn voorganger de NTV650 was de eerste motor waar ik meer dan 100 Kkm mee gereden heb.
Buiten het normale onderhoud alleen een neutraal schakelaartje vervangen.
Ik verkocht die van mij met 105.000 kilometer en die liep nog als nieuw. :Y
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
Electrisch geen optie ?
Amper onderhoud nodig en zeker geen motorolie.
_O-

Voor 40.000km per jaar, ja hoor :') Dat is tegen de 200km per dag wat betekent dat je letterlijk na elke rit moet stekkeren. Als die 40.000km opgebouwd is uit onregelmatig gebruik zitten er dus ook veel langere afstanden tussen en red je dat niet eens zonder een 30min+ stop, en in de winter wordt de situatie ook al niet beter. Ik kan me niet voorstellen dat iemand die liever een 12.000km onderhoudsinterval ziet dan een 6.000km onderhoudsinterval zin heeft om dagelijks te moeten stekkeren, en dan hebben we het over de aanschafprijs nog maar even niet gehad.



Ik zou lekker bij een cardan blijven, maar dat beperkt de opties inderdaad nogal. Ik heb een winter doorgereden op een R1200RT en dat was heel goed vertoeven, maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik niks met het apparaat had, vond vooral het boxerblok gewoon niet zo prettig. Maar dat is ook een beetje hate-it-or-love-it schijnbaar, en tegen het gevoel van de KTM twin kon ie gewoon echt niet op. De windbescherming is second to none, hij past gewoon door de file (beter dan de meeste supersports, als je hun berijders moet geloven) en brandstofverbruik is oké. Ik deed er 1`:16 mee, 't is ook weer niet zo zuinig.

Eigenlijk, als ik het weer zou doen zou ik het budget een fractie rekken en een NC700 halen. Idioot zuinig want letterlijk daarvoor ontworpen. Het motorblok is praktisch direct uit een auto (voor het gemak even doormidden gezaagd want dat paste beter). Alleen een ketting... En de windbescherming is mwah, maar ook weer niet veel slechter dan een TDM.
 
Misschien is een BMW F800St een optie? Die zijn denk ik net rond het gevraagde budget te koop, schijnt redelijk zuinig te zijn, en zoals de meeste moderne BMW's een onderhoudsinterval van 10.000 km. En riemaandrijving, dus onderhoudsvriendelijker dan een ketting.
Voorbeeld:

TS kan ook overwegen om zelf een motor uit Duitsland te importeren, vooral bij wat oudere motoren kost dat niet de wereld (je betaald hooguit een paarhonderd Euro BPM). In Duitsland vind je best veel motoren met weinig km's, tegen soms scherpe prijzen. Daarnaast zijn Duitsers in mijn beleving vaak erg zuinig op hun techniek, en niet zeikerig geweest met het aanvinken van opties.
 
Ze spreken er over, maar betalen niet mee. :? 8)7

Het alternatief op het busje van de zaak is gewoon een kilometervergoeding, dus dan is het mijn verantwoordelijkheid hoe ik er kom. Ergens hoop ik ze aan te praten dat een motor leasen voor me een goed idee is maar het kost me al anderhalf jaar om ze aan het verstand te brengen dat ik liever op de motor naar het werk kom in plaats van in de file in een bestelbus waar ik nooit wat mee vervoer.


Electrisch geen optie ?
Amper onderhoud nodig en zeker geen motorolie.

Zie hierboven. Klinkt geweldig maar aanschafprijs. Stekkertje er in op de zaak is geen probleem. Stekkertje er in thuis ook niet maar ik wil de vrijheid houden om langere stukken te rijden.


Niemand heeft het over de FJR1300,kleppen stellen om de 40000,olie verversen om de 12000 en je heb koffers,en een kuip voor je snuit,
rijd met gemak een paar ton en heeft cardan dus geen ketting te onderhouden.Daarnaast zijn ook gewone ritjes goed te doen,
koop een set verwarmde handschoenen en je rijd de hele winter door.En in tegenstelling tot de oude gebakkies die hier aangeraden worden weet je ook
dat je op je werk aankomt in plaats ergens in de berm te staan met pech. ;)

Niet verwacht dat die binnen budget zou kunnen vallen. Misschien toch eens kijken. Moet zeggen dat een FJR me meer aantrekt dan een BMW.

Misschien is een BMW F800St een optie? Die zijn denk ik net rond het gevraagde budget te koop, schijnt redelijk zuinig te zijn, en zoals de meeste moderne BMW's een onderhoudsinterval van 10.000 km. En riemaandrijving, dus onderhoudsvriendelijker dan een ketting.
Voorbeeld:

TS kan ook overwegen om zelf een motor uit Duitsland te importeren, vooral bij wat oudere motoren kost dat niet de wereld (je betaald hooguit een paarhonderd Euro BPM). In Duitsland vind je best veel motoren met weinig km's, tegen soms scherpe prijzen. Daarnaast zijn Duitsers in mijn beleving vaak erg zuinig op hun techniek, en niet zeikerig geweest met het aanvinken van opties.

Ook al wel naar gekeken. Is kantje boord qua budget maar schijnt een verschrikkelijk goede fiets te zijn.
 
FJR is idd een mooie optie, de F800 ook. Maargoed, ligt ook aan wat je mooi vind en wat je lekker vind rijden natuurlijk.
 
Misschien is een BMW F800St een optie? Die zijn denk ik net rond het gevraagde budget te koop, schijnt redelijk zuinig te zijn, en zoals de meeste moderne BMW's een onderhoudsinterval van 10.000 km. En riemaandrijving, dus onderhoudsvriendelijker dan een ketting.
Voorbeeld:

TS kan ook overwegen om zelf een motor uit Duitsland te importeren, vooral bij wat oudere motoren kost dat niet de wereld (je betaald hooguit een paarhonderd Euro BPM). In Duitsland vind je best veel motoren met weinig km's, tegen soms scherpe prijzen. Daarnaast zijn Duitsers in mijn beleving vaak erg zuinig op hun techniek, en niet zeikerig geweest met het aanvinken van opties.

F800 is een leuke optie idd!

Importeren kan zeker interessant zijn, maar ik weet niet of in dit prijssegment de verschillen Duitsland/Nederland nog groot genoeg zijn. Houd sowieso rekening met extra kosten bij import, niet alleen BPM, maar ook inschrijfkosten bij RDW (100 euro) en nieuwe kentekenplaat. Ook stop je wat meer benzine/diesel in de rit naar Duitsland en wellicht wil je het BPM rapport door een expert laten opstellen/invullen (is 30 kantjes formulier).

Al die kosten én moeite bij elkaar om een Duitse motor te importeren moet het verschil wat mij betreft minimaal 500 euro zijn. Of de Duitse motor is een speciale of custom uitvoering oid - dan kan het natuurlijk wel de moeite/geld waard zijn.
 
F800 is een leuke optie idd!

Importeren kan zeker interessant zijn, maar ik weet niet of in dit prijssegment de verschillen Duitsland/Nederland nog groot genoeg zijn. Houd sowieso rekening met extra kosten bij import, niet alleen BPM, maar ook inschrijfkosten bij RDW (100 euro) en nieuwe kentekenplaat. Ook stop je wat meer benzine/diesel in de rit naar Duitsland en wellicht wil je het BPM rapport door een expert laten opstellen/invullen (is 30 kantjes formulier).

Al die kosten én moeite bij elkaar om een Duitse motor te importeren moet het verschil wat mij betreft minimaal 500 euro zijn. Of de Duitse motor is een speciale of custom uitvoering oid - dan kan het natuurlijk wel de moeite/geld waard zijn.
Hier amper wat in hoeven vullen bij het importeren van mijn Bimota uit Duitsland?
Ik moest alleen mondeling het model noemen bij de pinautomaat van de douane.
Had nog de verkeerde ook genoemd. Per ongeluk. :X

Er staat wel een voordelige HP2 Sport in het Oosten, cardan en uit ervaring weet ik dat het verbruik richting de 1:20 kan gaan. :]

Knipsel.JPG


De winst kan hierbij oplopen tot ongeveer €5000,00.
 
Hier amper wat in hoeven vullen bij het importeren van mijn Bimota uit Duitsland?
Ik moest alleen mondeling het model noemen bij de pinautomaat van de douane.
Had nog de verkeerde ook genoemd. Per ongeluk. :X

Er staat wel een voordelige HP2 Sport in het Oosten, cardan en uit ervaring weet ik dat het verbruik richting de 1:20 kan gaan. :]

Bekijk bijlage 1459795

De winst kan hierbij oplopen tot ongeveer €5000,00.

Ja, bij de bijzondere edities kan de winst zeker oplopen, en bij hogere prijzen ook. Maar bij een tourmotor van rond de 4k maak je al snel evenveel kosten als dat je bespaart, dat lijkt mij de moeite niet waard.
De papierhandel voor de BPM was nog best wat, maar ik weet niet of er verschil tussen auto en motor zit: ik heb mn auto van de zomer geïmporteerd. Uiteindelijk een taxateur het werk laten doen, die heeft zichzelf ruimt terugverdient: ik hoefde nauwelijks nog BPM af te tikken.

Maar laten we terug on topic gaan ;)
 
F800 is een leuke optie idd!

Importeren kan zeker interessant zijn, maar ik weet niet of in dit prijssegment de verschillen Duitsland/Nederland nog groot genoeg zijn. Houd sowieso rekening met extra kosten bij import, niet alleen BPM, maar ook inschrijfkosten bij RDW (100 euro) en nieuwe kentekenplaat. Ook stop je wat meer benzine/diesel in de rit naar Duitsland en wellicht wil je het BPM rapport door een expert laten opstellen/invullen (is 30 kantjes formulier).

Al die kosten én moeite bij elkaar om een Duitse motor te importeren moet het verschil wat mij betreft minimaal 500 euro zijn. Of de Duitse motor is een speciale of custom uitvoering oid - dan kan het natuurlijk wel de moeite/geld waard zijn.

Zeker in het lager geprijsde segment moet je het inderdaad niet voor de besparing/winst doen. Maar van veel modellen vind je in Duitsland vaak knappere exemplaren, met lagere km-stand dan in NL en vaak met meer opties. Dat gegeven op zich is mij best wat waard. Zo heb ik een jaar of wat geleden mijn auto gekocht, Octavia RS TDI, die in totaal ongeveer even duur uitviel als hier een instapmodel 1.9 diesel. Valt in het geval van de F800ST momenteel trouwens tegen, dat dan weer wel.
 
Mijn eerste ingeving is NTV, met kuip vanwege veel kms dus Deauville? Als je moderner wil kom je op NC uit, maarja ketting.
FJR is genoemd, BMW RT (of je een K75 of een boxer wil is een andere keuze).
Wat ik mis is de Pan European! Met een beetje goede wil moet je volgens mij de 1300 kunnen rijden. Intervallen blijven 12000 iirc, maar je kan wel redelijk makkelijk bij de kop om kleppen te stellen lijkt me, beter dan bij een NTV.
 
De Deauville heeft een onderhoudsinterval van 6000 km. De K75/100 serie 7500 km. Pas de modernere BMW's hebben een interval van 10000 km.
TS heeft aangegeven dat hij niet zo'n zware motor wil, "want we gaan toch 100 rijden". Een 1300 leek mij dus af te vallen.
 
En sinds wanneer houden we ons aan de vraag van een TS? })
Maar op zich is het voor de TS wellicht ook handig om in te zien dat de intervallen van een 1100/1300 het dubbele zijn van een 600/650? Kan ie zelf kiezen wat er belangrijker is. "Niet een zware" vat ik op als "geen goldwing of K1600" O-)
 
En sinds wanneer houden we ons aan de vraag van een TS? })

Het verbaast me dat er in drie pagina's nog geen Busa genoemd is _O- .

handig om in te zien dat de intervallen van een 1100/1300 het dubbele zijn van een 600/650?

Iets om rekening mee te houden.. is dat een redelijk universeel te stellen regel?

Kan ie zelf kiezen wat er belangrijker is. "Niet een zware" vat ik op als "geen goldwing of K1600"

Niet te zwaar, tjah. Ik wil geen 1250gs met hutkoffers aan de zijkant. Geen Goldwing of K1600 inderdaad.
Aan de andere kant heb ik ook zitten kijken naar de 300/400cc klassie die toch weer in opkomst is. Genoeg vermogen om mee te komen, lekker zuinig maar ik verwacht niet dat ze net zo makkelijk 100.000km+ gaan rijden als wat forsere blokjes.

De Deauville heeft een onderhoudsinterval van 6000 km. De K75/100 serie 7500 km. Pas de modernere BMW's hebben een interval van 10000 km.
TS heeft aangegeven dat hij niet zo'n zware motor wil, "want we gaan toch 100 rijden". Een 1300 leek mij dus af te vallen.

Een 1300 is ook zuinig te rijden als je maar 100 mag. Ben wel eerder op zoek naar motoren tussen de 600-1000cc op het moment. Aan de andere kant zijn de toerbuffels wel weer specifiek gemaakt om de kilometers te rijden die ik ga doen. Aan de andere kant heb ik ook een overweging om voor een tophalf kuipje te willen gaan omdat ik in de zomer van de motor af drijf... maar in vochtig/koud weer is een volle kuip weer fijner.



Ben blij met alle overwegingen en tips en dingen om naar te kijken. Gelukkig ook wat verschillende invalshoeken :)
 
Kies in ieder geval een motor waar je blij van wordt. Windbescherming is wel prettig. Zelf een tijdje woon werk op een honda VFR gedaan. De lekker klinkende V4 is zeker een aanrader.
 
Het verbaast me dat er in drie pagina's nog geen Busa genoemd is _O- .
Nu dus!!! :XRood misschien................ 🤪

@ 300/400cc
Dat wil je TS toch niet aandoen. Jazeker, je kan wel met het verkeer mee. Dat lukt best, vooral als binnenkort alles 100 wordt.
Maar je wilt toch niet 40k per jaar rijden op zo'n snerpende bromfiets. Word je 'knettergek' van!😵
 
Laatst bewerkt:
Het liefst zou ik een GSX650F of iets dergelijks gaan rijden maar die zit alweer aan de 6000km onderhoudsinterval volgens mij.
Daar doet @DKP al jaren flink wat kilometers woon-werk per jaar mee. Maar ik geloof wel dat hij zich aan de interval van de fabrikant houdt.

Mijn V-Strom kreeg 2x per jaar een beurtje toen ik er 30 á 40K per jaar op deed. Minder dan voorgeschreven maar echt geen enkel probleem bij lange snelwegritten. Het is wat anders als je ermee over 't circuit gaat jagen natuurlijk. ;)

ZRX staat volgens mij ook 6K voor een oliewissel. Ja doei! :W
Om de 12K kleppencheck, nouja ok... dan doe ik dan ook de oliewissel wel.

Ketting gaat prima 30-40K mee. Op beide machines.
 
Nu dus!!! :XRood misschien................ 🤪

@ 300/400cc
Dat wil je TS toch niet aandoen. Jazeker, je kan wel met het verkeer mee. Dat lukt best, vooral als binnenkort alles 100 wordt.
Maar je wilt toch niet 40k per jaar rijden op zo'n snerpende bromfiets. Word je 'knettergek' van!😵

Ik bén TS :+


Daar doet @DKP al jaren flink wat kilometers woon-werk per jaar mee. Maar ik geloof wel dat hij zich aan de interval van de fabrikant houdt.

Mijn V-Strom kreeg 2x per jaar een beurtje toen ik er 30 á 40K per jaar op deed. Minder dan voorgeschreven maar echt geen enkel probleem bij lange snelwegritten. Het is wat anders als je ermee over 't circuit gaat jagen natuurlijk. ;)

ZRX staat volgens mij ook 6K voor een oliewissel. Ja doei! :W
Om de 12K kleppencheck, nouja ok... dan doe ik dan ook de oliewissel wel.

Ketting gaat prima 30-40K mee. Op beide machines.

Ik had je strom ook al te koop zien staan... is ook een optie.
 
Daar doet @DKP al jaren flink wat kilometers woon-werk per jaar mee. Maar ik geloof wel dat hij zich aan de interval van de fabrikant houdt.

Mijn V-Strom kreeg 2x per jaar een beurtje toen ik er 30 á 40K per jaar op deed. Minder dan voorgeschreven maar echt geen enkel probleem bij lange snelwegritten. Het is wat anders als je ermee over 't circuit gaat jagen natuurlijk. ;)

ZRX staat volgens mij ook 6K voor een oliewissel. Ja doei! :W
Om de 12K kleppencheck, nouja ok... dan doe ik dan ook de oliewissel wel.

Ketting gaat prima 30-40K mee. Op beide machines.
Ik kom hier later op terug :t , ben nu op mijn werk ;)
 
Nu dus!!! :XRood misschien................ 🤪

@ 300/400cc
Dat wil je TS toch niet aandoen. Jazeker, je kan wel met het verkeer mee. Dat lukt best, vooral als binnenkort alles 100 wordt.
Maar je wilt toch niet 40k per jaar rijden op zo'n snerpende bromfiets. Word je 'knettergek' van!😵
Je kan er gewoon 120 km/u (top 155 km/u) mee rijden en gemiddeld scoor je 1:28-1:31 aan benzineverbruik.

20181109_102657.jpg

Ik rij overigens voor het verkeer uit, zeker bij op -en afritten wil ik geen koekblik voor me.
BMW G310GS. :]

Anders een CBR500R, enorm zuinig en toch lekker mee kunnen komen (130 km/u zones met 140 km/u rustig aan, en mee met andere motorfietsen op toertochten over de snelweg) als het moet. :Y

Kosten tweedehands relatief weinig.
Ziet er ook nog eens dik uit. :9

Knipsel1.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ook al aan zitten denken, maar een mentale blokkade ziet scooters vooral als 'ideale stads woon/werk' fietsen. Verder geen enkel probleem met scooters hoor.

....

Het is ook nog een keuze om een échte woon/werk motor te kopen. Saai, betrouwbaar en hoeft niet persé mooi te zijn. Of een motor die ik voor de lol ook nog eens een dijkje op wil sturen.

Het verhaal is toch begonnen met een woon/werk motor ?

Dan zou ik inderdaad een zware scooter nemen (ik gebruik de MaxSym 600i). Zelf olie en oliefilter vervangen is een werkje van een kwartier, bij mij volgens het boekje om de 7.500,00 km maar bij lange ritten met weinig belasting kan je dat met goede olie best optrekken naar 10.000km, lijkt me (ik niet: ik doe te veel te korte ritten, dus bij mij gewoon sowieso jaarlijks).

Geen ketting te onderhouden, veel bagageruimte, goed beschermd (desnoods met een beencover zelfs), handvatverwarming en/of stuurmoffen en/of verwarmde handschoenen, niet voortdurend met de koppeling moeten zitten werken in stadverkeer, weinig te poetsen, bij tweedehands heeft de vorige eigenaar alvast niet de koppeling misbruikt of de motor over toeren gejaagd, ...

Heel even (in een vlaag van zinsverbijstering) heb ik mijn scooter te koop gezet na het kopen van mijn V-Strom, maar gelukkig ben ik terug bij zinnen gekomen (mijn echtgenote twijfelt of dat laatste wel klopt, maar dat is een andere discussie :)).

En daarbij: een scooter kan wel leuk rijden zijn: met dat laag zwaartepunt ben je best wel "concurrentieel" met de andere motoren, afhankelijk van de omstandigheden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan