Ontluchtingsnippel dolgedraaid

Velox

MF veteraan
3 apr 2005
1.404
0
Ha,

Vandaag mijn achterremklauw na revisie weer op de motor gezet, draai ik een ontluchtingsnippel dol... ;(

Wat kan ik doen?!?!?

Het gaat om een remklauw van een fazer. De klauw heeft bij beide cilinders een ontluchtingsnippel. Ik zat zo te denken: aangezien de linker- en rechterzijde van de klauw met elkaar in verbinding staat zou ik aan één ontluchtingsnippel voldoende moeten hebben toch?! Is het een idee om een bout er in te draaien? Zo niet, is opnieuw tappen een optie en een grotere bout/nippel er op zetten?

Velox
 
De reden dat de klauw aan twee kanden een ontluchtingsnippel heeft is dat er aan beide kanten luchtbellen kunnen zitten, onafhankelijk van elkaar. Wel nodig dus...

Hmmm, het is voor het perfectionisme, met één nippel gaat het ook wel goed. Ja, ik heb ook een Fazer, met twee nippels op de klauw. Dat er twee op zaten kwam ik overigens later pas achter, toen ik al een maand rond reed met 'ontlucht' systeem. Werkt prima, menig andere rem is sompiger :+ .

Op Ebay (Duitsland) zijn die klauwen niet zo vreselijk duur, dat kan je ook nog overwegen.
 
Misschien maakt het niet veel uit nee, maar toch. Zoveel kost schroefdraad tappen niet (als je gewoon de losse klauw meeneemt), en misschien kan je n handige MF-er bij je in de buurt vinden die zelf n setje heeft ;)

Trouwens, er moet sowieso nieuw schroefdraad in, want anders lekt de boel :9

Zou ff naar motorzaak bellen voor die ontluchtingsnippel-maten!
 
Laatst bewerkt:
Heb je de schroefdraad dol gedraaid of is je kop rond ?
Nieuwe draad tappen is bij de meeste klauwen niet mogelijk omdat er dan te weinig vlees over blijft.
Daar komt bij dat als je met het boren de zitting raakt je de nippel nooit meer dicht krijgt.
 
als je het schroefdraad hebt dol gedraaid gaat het heeel lastig worden om dat te repareren.

de nippel dicht af op een conisch vlak.
als je groter schroefdraad tapt is de kans heel groot dat je nippel niet goed meer afsluit.
 
Gaat lastig worden begrijp ik dus... Maar goed, het is en blijft mn achterrem die ik NOOIT gebruik! Optie om er gewoon een bout in te draaien met loctite en zo goed en kwaad als het gaat te ontluchten lijkt me wel een acceptabele optie..?! Ik houd namelijk één ontluchtingsnippel over om te ontluchten.

Ik heb bij motozoom een mityvac remontluchter besteld die werkt met onderdruk. Ontluchten moet dus wel lukken maaaarrrr hoe maak ik de uitgang waar die bout in moet vloeistofdicht?? Zal loctite met een rubberen ring voldoende zijn?
 
Gaat lastig worden begrijp ik dus... Maar goed, het is en blijft mn achterrem die ik NOOIT gebruik! Optie om er gewoon een bout in te draaien met loctite en zo goed en kwaad als het gaat te ontluchten lijkt me wel een acceptabele optie..?! Ik houd namelijk één ontluchtingsnippel over om te ontluchten.

Ik heb bij motozoom een mityvac remontluchter besteld die werkt met onderdruk. Ontluchten moet dus wel lukken maaaarrrr hoe maak ik de uitgang waar die bout in moet vloeistofdicht?? Zal loctite met een rubberen ring voldoende zijn?
Ik zou het allessinsd even zo proberen, boutje er in & ontluchten. Gaat het niet, dan kan je alsnog een poging doen om een nippel in te draaien...
Er bestaan trouwens toch ook banjo's met een nippel in ingebouwd? Is zoiets geen optie? Dan kan je waar de nippel zat gewoon dichtmaken met een bout en via de banjo ontluchten :)
Wel geen rubberen ring gebruiken, maar een koperen. Rubber draai je zo kapot als je het wat strak aandraait, koper gebruik je ook bij je banjos, aftapbout van je olie enz enz... :)
 
Je kunt proberen het conische vlak af te dichten met een kogeltje en daarop de bout draaien Evt een holle bout (kun je nog ontluchten ook).
Of een koperen of aluminium ring onder de boutkop. Geen rubber ring gebruiken.
Nippel op een banjo lijkt mij redelijk ideaal in dit geval.
 
Laatst bewerkt:
Als er lucht achter één van de zuigers zit, komt er maar één zuiger naar buiten, als het meezit.
Niet prutsen, helemaal niet met loc-tite (die over datum is) en rubber, maar zorgen dat het in orde is, het is wel je rem.
En een bout er indraaien is ook niet verstandig en betrouwbaar, het is misschien ook nog een andere schroefdraad.

Het is een vrij universele remklauw voor de achterrem van heel veel Yamaha typen.
Dus wees verstandig.
≥ Marktplaats - De plek om nieuwe en tweedehands spullen te kopen en verkopen
 
Als er lucht achter één van de zuigers zit, komt er maar één zuiger naar buiten, als het meezit.
Niet prutsen, helemaal niet met loc-tite (die over datum is) en rubber, maar zorgen dat het in orde is, het is wel je rem.
En een bout er indraaien is ook niet verstandig en betrouwbaar, het is misschien ook nog een andere schroefdraad.

Het is een vrij universele remklauw voor de achterrem van heel veel Yamaha typen.
Dus wees verstandig.
≥ Marktplaats - De plek om nieuwe en tweedehands spullen te kopen en verkopen
Hij geeft al aan z'n achterrem nooit te gebruiken, en 't is de minder belangrijke rem. "Het is wel je rem" gaat dus niet echt op. Als het om de voorrem ging was het een ander verhaal, achter is toch wat minder interessant wat dat betreft. Ik zou het persoonlijk wel goed oplossen, maar dat is omdat ik m'n achterrem wel gebruik.
 
Als er lucht achter één van de zuigers zit, komt er maar één zuiger naar buiten, als het meezit.
Niet prutsen, helemaal niet met loc-tite (die over datum is) en rubber, maar zorgen dat het in orde is, het is wel je rem.
En een bout er indraaien is ook niet verstandig en betrouwbaar, het is misschien ook nog een andere schroefdraad.

Het is een vrij universele remklauw voor de achterrem van heel veel Yamaha typen.
Dus wees verstandig.
≥ Marktplaats - De plek om nieuwe en tweedehands spullen te kopen en verkopen
Ik begrijp je reactie en het is ook een logische. Alleen zoals al gezegd gebruik ik mijn achterrem werkelijk nooit. De optie afdichten is ook om te proberen. Stel dat de rem niet functioneert oid ga ik de klauw uiteraard vervangen. Ik ben nu alleen op zoek naar een goedkoper alternatief omdat ik er al wel geld en tijd in heb gestopt, de klauw is namelijk gereviseerd.
 
Hij geeft al aan z'n achterrem nooit te gebruiken, en 't is de minder belangrijke rem. "Het is wel je rem" gaat dus niet echt op. Als het om de voorrem ging was het een ander verhaal, achter is toch wat minder interessant wat dat betreft. Ik zou het persoonlijk wel goed oplossen, maar dat is omdat ik m'n achterrem wel gebruik.

Niet zo leuk als een keer iemand anders op de motor rijdt of als je hem verkocht/ingeruild is en de rem gaat bij remmen spontaan lekken oid..!
Dus ik zou zeggen dit moet je gewoon netjes maken!

Een ander achterremklauwtje is 2e hands ook niet overdreven duur hoor, zie bijv www.motorparts-online.com

Mocht je niet een 100 euro oid over hebben voor een ander remklauwtje, moet je jezelf serieus afvragen waar je mee bezig bent.. ;).
 
Laatst bewerkt:
Wat is die oplossing dan ?
Een boutje draaien in een gat waar de draad van dol is :?


Ik zie ook het verschil niet tussen een banjobout en een ontluchtingsnippel.Moet je allebei vastdraaien.Enigste verschil is dat je een bout vaster moet draaien om hem dicht te krijgen dan een ontluchtings nippel die hooguit 10NM nodig heeft.
 
Bij een noodstop gebruik je toch voor en achter rem? Zou het dus wel een beetje deftig maken. Je zal net een meter te kort komen als er een gieter oversteekt. Sloopklauw dus.
Dat doet lang niet iedereen... Je leert het bij je lessen, maar bij een echte noodstop is je achterrem compleet zinloos op een ietsje sportieve motor, die leunt dan vrijwel volledig op z'n voorwiel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan