Ontluchtingsnippel dolgedraaid

Velox

MF veteraan
3 apr 2005
1.404
0
Ha,

Vandaag mijn achterremklauw na revisie weer op de motor gezet, draai ik een ontluchtingsnippel dol... ;(

Wat kan ik doen?!?!?

Het gaat om een remklauw van een fazer. De klauw heeft bij beide cilinders een ontluchtingsnippel. Ik zat zo te denken: aangezien de linker- en rechterzijde van de klauw met elkaar in verbinding staat zou ik aan één ontluchtingsnippel voldoende moeten hebben toch?! Is het een idee om een bout er in te draaien? Zo niet, is opnieuw tappen een optie en een grotere bout/nippel er op zetten?

Velox
 
Dat doet lang niet iedereen... Je leert het bij je lessen, maar bij een echte noodstop is je achterrem compleet zinloos op een ietsje sportieve motor, die leunt dan vrijwel volledig op z'n voorwiel.


Lessen is erg lang geleden. Weet van mezelf dat ik bij een oei-momentje de achterrem er wel bij pak. En in de bergen gebruik ik hem ook trouwens bij krappe haarspelden.
 
Dat doet lang niet iedereen... Je leert het bij je lessen, maar bij een echte noodstop is je achterrem compleet zinloos op een ietsje sportieve motor, die leunt dan vrijwel volledig op z'n voorwiel.
Bij een noodstop je achterrem gebruiken maakt je alleen maar instabiel. Om bij een noodstop (spanning/adrenaline) je achterrem dusdanig te gebruiken zonder dat je achterwiel blokkeert is bijna onmogelijk. Aangezien weinig motorrijders hun achterrem gebruiken ben je daar gewoon niet bedreven genoeg in.
 
Bij een noodstop je achterrem gebruiken maakt je alleen maar instabiel. Om bij een noodstop (spanning/adrenaline) je achterrem dusdanig te gebruiken zonder dat je achterwiel blokkeert is bijna onmogelijk. Aangezien weinig motorrijders hun achterrem gebruiken ben je daar gewoon niet bedreven genoeg in.
Dat, en het is gewoon praktisch onmogelijk om zowel je voor- als je achterrem individueel op de limiet te doseren, daar is een mens niet voor bedoeld.
Wat wil je ontluchten als je klauw niet dicht is door de dolle nippel ?
In mijn openingspost heb ik al vermeld dat de klauw voorzien is van twee ontluchtingsnippels. Daar kan ik dus mee ontluchten als ik dat tweede gat dicht krijg.
Hij bedoelt dat je de klauw misschien uberhaupt niet meer luchtdicht krijgt denk ik, en da's natuurlijk ook niet handig.
 
Bij een noodstop je achterrem gebruiken maakt je alleen maar instabiel. Om bij een noodstop (spanning/adrenaline) je achterrem dusdanig te gebruiken zonder dat je achterwiel blokkeert is bijna onmogelijk. Aangezien weinig motorrijders hun achterrem gebruiken ben je daar gewoon niet bedreven genoeg in.


Tja dan hoef je die rem ook niet te maken he!

Zo maak je het voor jezelf kloppend :X
 
TS begint de post met te melden dat hij de achterrem heeft gereviseerd.
Vervolgens draait hij een ontluchtingsnippel dol, en dan zegt hij dat hij de rem nooit gebruikt.
Waarom heb je hem dan gereviseerd??
Dan had je hem beter kunnen laten zitten.

Opboren e.d. van kanaaltjes (van ontluchtingsnippel) zou ik sterk afraden omdat je niet weet of overal voldoende vlees (wanddikte) overblijft die tegen de druk kan.
Dus ik zou zeggen (nogmaals) gewoon 't klauwtje vervangen..!!!
Veruit het makkelijkste, minste werk, betrouwbaar enz.
Je kan evt nog je nieuwe seals overzetten in de klauw van de sloop.
 
Tja dan hoef je die rem ook niet te maken he!

Zo maak je het voor jezelf kloppend :X
Hoezo niet? Er zijn motorrijders die hun achterrem nooit gebruiken, veelal racers. Effectief hebben die vaak ook geen achterrem (althans, een werkende). Er zijn er ook zat die hem wel gebruiken.

Velox geeft alleen maar aan dat bij een noodstop je achterem nogal redundant is. Op een cruiser, by all means, stampen want het helpt. Op een naked of een racer: lekker laten hangen en concentreer je er op maximaal te remmen met je voorwiel. Het allerhardste rem je wanneer je achterwiel net 0,1mm boven de grond blijft zweven, is simpele natuurkunde. Alle remmende kracht aan de voorkant, met maximale grip want het volle gewicht staat op het voorwiel. Tegelijk kun je niet harder remmen, omdat elke mm die je achterwiel nog hoger komt betekent dat je moet corrigeren om niet voorover te slaan. Hoe dan ook, met je achterwiel ideaal gezien net iets boven de grond heeft achter remmen dus geen zin. Er is 0 grip, hij blokkeert alleen maar en dat komt je veiligheid niet ten goede.

Op een chopper is de verhouding voor/achter gewicht dermate verwrongen dat je nooit al je gewicht op je voorwiel krijgt, dan moet je dus ook achter remmen.
 
Ik zie ook het verschil niet tussen een banjobout en een ontluchtingsnippel.Moet je allebei vastdraaien.Enigste verschil is dat je een bout vaster moet draaien om hem dicht te krijgen dan een ontluchtings nippel die hooguit 10NM nodig heeft.
Je draait die banjo niet in de plaats van de nippel, maar in de plaats van je originele banjo...
In de plaats van je nippel tap je nieuwe draad & draai je een bout. Loctite & koperen dichtingring. Klaar is Kees, komt niets meer uit.
Vervolgens vervang je de originele banjo door eentje met een ontluchtingsnippel, kan je van daar ontluchten.
Als dat niet werkt, dan koop je een nieuwe klauw... :)
 
In mijn openingspost heb ik al vermeld dat de klauw voorzien is van twee ontluchtingsnippels. Daar kan ik dus mee ontluchten als ik dat tweede gat dicht krijg.
Dat bedoel ik nou juist.
Zolang je dat gat niet gedicht krijgt valt er niks te ontluchten.
Ga naar de sloop en koop daar een ander klauw en blijf de volgende keer van je remmen af.
 
Hoezo niet? Er zijn motorrijders die hun achterrem nooit gebruiken, veelal racers. Effectief hebben die vaak ook geen achterrem (althans, een werkende). Er zijn er ook zat die hem wel gebruiken.

Velox geeft alleen maar aan dat bij een noodstop je achterem nogal redundant is. Op een cruiser, by all means, stampen want het helpt. Op een naked of een racer: lekker laten hangen en concentreer je er op maximaal te remmen met je voorwiel. Het allerhardste rem je wanneer je achterwiel net 0,1mm boven de grond blijft zweven, is simpele natuurkunde. Alle remmende kracht aan de voorkant, met maximale grip want het volle gewicht staat op het voorwiel. Tegelijk kun je niet harder remmen, omdat elke mm die je achterwiel nog hoger komt betekent dat je moet corrigeren om niet voorover te slaan. Hoe dan ook, met je achterwiel ideaal gezien net iets boven de grond heeft achter remmen dus geen zin. Er is 0 grip, hij blokkeert alleen maar en dat komt je veiligheid niet ten goede.

Op een chopper is de verhouding voor/achter gewicht dermate verwrongen dat je nooit al je gewicht op je voorwiel krijgt, dan moet je dus ook achter remmen.
Bedankt voor dit mooie relaas Unruled! :} Toch blij dat iemand me begrijpt haha!

En voor de zeurpieten: ja hij liep aan... :W Aangezien ik mijn motor altijd netjes onderhoud wil ik ook gewoon een goed werkende achterrem hebben, of ik deze nu veel gebruik of van bijna nooit tot helemaal nooit. Als ik de motor wil verkopen wil ik dat doen met een goedwerkende rem. Als ik er nu niets aan gedaan had, had de rem over een x aantal jaar bij eventuele verkoop of inruil helemaal vastgeroest gezeten wat niet ten goede komt van de verkoopprijs en betrouwbaarheid als verkoper van een 'goede' motor. En daar komt bij dat ik het leuk vind om zoveel mogelijk onderhoud zelf te doen en dit op een veilige (!) manier te doen. Dat is ook de reden dat ik hier om advies vraag; ik ben niet genoeg thuis in de 'anatomie' van remklauwen om daar zelf een goed oordeel over te geven.

Maar een ieder bedankt voor de reacties, ik ben overtuigd; ik ga op zoek naar een vervangende remklauw.
 
Ik ben het met Unruled eens dat je je het beste op je voorrem kan concentreren (tenzij je ABS hebt) maar het is niet waar dat je het hardste remt als je achterwiel op het punt van zweven hangt.
Uitvoerig testen van o.a. BMW en Honda leren dat zelfs met een Supersport de kortste remweg wordt behaald met remmen voor 85-90% en achter 10-15%.
In de praktijk is het alleen een bijzonder lastig verhaal die verdeling te behalen, zeker in een paniek/noodsituatie...

Goed plan om een ander klauwtje te scoren...
Verder een goede vraag die je stelt en mooi te zien dat je voor de verstandigste oplossing gaat.
 
Laatst bewerkt:
~
Bedankt voor dit mooie relaas Unruled! :} Toch blij dat iemand me begrijpt haha!

En voor de zeurpieten: ja hij liep aan... :W Aangezien ik mijn motor altijd netjes onderhoud wil ik ook gewoon een goed werkende achterrem hebben, of ik deze nu veel gebruik of van bijna nooit tot helemaal nooit. Als ik de motor wil verkopen wil ik dat doen met een goedwerkende rem. Als ik er nu niets aan gedaan had, had de rem over een x aantal jaar bij eventuele verkoop of inruil helemaal vastgeroest gezeten wat niet ten goede komt van de verkoopprijs en betrouwbaarheid als verkoper van een 'goede' motor. En daar komt bij dat ik het leuk vind om zoveel mogelijk onderhoud zelf te doen en dit op een veilige (!) manier te doen. Dat is ook de reden dat ik hier om advies vraag; ik ben niet genoeg thuis in de 'anatomie' van remklauwen om daar zelf een goed oordeel over te geven.

Maar een ieder bedankt voor de reacties, ik ben overtuigd; ik ga op zoek naar een vervangende remklauw.~



Dat vind ik een heel verstandig besluit in dit geval. :} *O*
 
Ik ben het met Unruled eens dat je je het beste op je voorrem kan concentreren (tenzij je ABS hebt) maar het is niet waar dat je het hardste remt als je achterwiel op het punt van zweven hangt.
Uitvoerig testen van o.a. BMW en Honda leren dat zelfs met een Supersport de kortste remweg wordt behaald met remmen voor 85-90% en achter 10-15%.
In de praktijk is het alleen een bijzonder lastig verhaal die verdeling te behalen, zeker in een paniek/noodsituatie...


Goed plan om een ander klauwtje te scoren...
Verder een goede vraag die je stelt en mooi te zien dat je voor de verstandigste oplossing gaat.
.
full
 
nippels zijn er in vele maten, zowel metrisch, engels als amerikaans. Gewoon de zuinigste opvolgende maat zoeken. Opboren, tappen en klaar.
Als je ook maar het minste beetje schuin boort of tapt sluit je nippel niet meer af op het conische vlak.
En dat heb ik het nog niet over iets te diep boren.
 
schuin boren valt niet mee in een reeds aanwezig gat hoor.
Maar wellicht doe ik het eenvoudig voorkomen.
Ben draaier/frezer met 30 jaar ervaring.
Dat zal wel uitmaken denk ik
Ik denk niet dat je 30 jaar frazer hoeft te zijn geweest om een gat groter te boren.
De kans dat je niet exact recht boort of tapt uit de hand is te groot. Al heb je nog zoveel ervaring, het komt gewoon te precies.
Misschien kan je het laten doen bij een remrevisie bedrijf.
Ik vraag me alleen af of een gebruikte klauw dan niet goedkoper is.
 
wat is er mis met een goeie ouwe kolomboormachine?
Desalniettemin kan je idd misschien beter gewoon een nieuwtje kopen, 2dehands kosten ze niet de hoofdprijs
Met een goeie kolomboor is niks mis (anders was het geen goeie).
Hoe ga je voorkomen dat je scheef boort ?
Hoe klem je de klauw in en hoe weet je dat het gat dan in het lood staat ?
Hoe ga je tappen dat er ook onderin voldoende draad zit ?
Wat kosten de tappen die je nodig hebt ?
Ga je eerst 50 euro aan materiaal uitgeven en daarna voor nog eens 50 euro een andere klauw als het niet lukt ?
 
Met een goeie kolomboor is niks mis (anders was het geen goeie).
Hoe ga je voorkomen dat je scheef boort ?
Hoe klem je de klauw in en hoe weet je dat het gat dan in het lood staat ?
Hoe ga je tappen dat er ook onderin voldoende draad zit ?
Wat kosten de tappen die je nodig hebt ?
Ga je eerst 50 euro aan materiaal uitgeven en daarna voor nog eens 50 euro een andere klauw als het niet lukt ?
Lees m'n tweede zin nog eens, zeg toch ook datie een nieuwe moet kopen :) Vond het gewoon even het vermelden waard dat een kolomboormachine nog wel nuttig kan zijn :) Is inderdaad moeilijk om in het lood te zetten, maar onderin genoeg draad, dat hangt er van af waar die nippel precies zit... Als het uitkomt achter de zuiger kan je deze er eerst uithalen & dan rustig doorboren zonder gevaar, kan je ook draad tappen tot vanonder. Als dat niet het geval is, tja, dan kan je een frees op je boor zetten & het zo proberen, maar dat is niet iets wat de meesten hebben liggen natuurlijk :)

Moraal van het verhaal; weggooien die handel!
 
Lees m'n tweede zin nog eens, zeg toch ook datie een nieuwe moet kopen :) Vond het gewoon even het vermelden waard dat een kolomboormachine nog wel nuttig kan zijn :) Is inderdaad moeilijk om in het lood te zetten, maar onderin genoeg draad, dat hangt er van af waar die nippel precies zit... Als het uitkomt achter de zuiger kan je deze er eerst uithalen & dan rustig doorboren zonder gevaar, kan je ook draad tappen tot vanonder. Als dat niet het geval is, tja, dan kan je een frees op je boor zetten & het zo proberen, maar dat is niet iets wat de meesten hebben liggen natuurlijk :)

Moraal van het verhaal; weggooien die handel!
Als je er helemaal door boort waar komt die nippel dan tegenaan om af te dichten ?
 
Als je er helemaal door boort waar komt die nippel dan tegenaan om af te dichten ?
:') Vergeef me mijn onwetenheid, zit elektriciteitsleer te blokken (het gaat goed, als je kijkt hoeveel ik zit te posten) dus denk niet zo helder na... Zover had ik dus nog niet gedacht :$
Je kan er dan wel prima een boutje ingooien ;) maar da's weer een andere discussie.

Moraal blijft: weggooien die handel! Dat is tevens het enige wat jullie gaan onthouden van alles wat ik vanavond gezegd heb :P
 
Langs de andere kant. Als hij het nodige materiaal liggen heeft, kan hij, al is het maar om het tegendeel te bewijzen, het wel is proberen. De klauw die hij nu heeft, gaat immers toch de vuilbak in, en een nieuwe kopen moet hij sowieso.
Heeft dus eigenlijk niets te verliezen en wint er sowieso een ervaring bij. :9
 
Er is een bestaand gat om op uit te lijnen. Je brengt met een potgatboor o.i.d. een spotface aan. Tappen. Klaar. 't Is echt niet zo moeilijk. Gewoon rustig te werk gaan. Bij het bewerken van gegoten lichtmetaal is roestoplosser (Mos2-olie o.i.d.) een prima smeermiddel. En inderdaad. Wegsmijten kan altijd nog. Toch?
Succes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan