Ter voorkoming van vervuiling van andere topics zal ik maar een nieuw topic beginnen over mijn plannen om een dieselspan te bouwen.
De hogere brandstofprijzen en ook allerlei milieugedachtes over koolzaadolie,algenolie en wat er nu allemaal nog meer bedacht wordt leiden tot een nieuwe uitdaging.
Niet alleen milieu spreekt me aan maar ook de vrijheid en het gevoel onafhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen.
Het plan is als volgt
Motor
Een Daihatsu 3cyl turbodiesel van rond de 50Pk, ik zal waarschijnlijk een komplete Cherade aanschaffen en daar de motor uit slopen met alle appendages die erbij horen.
Versnellingsbak
BMW K1100 Moto Guzzi of Dnepr, de Guzzi bak lijkt me betrouwbaarder en is wat betreft overbrengverhoudingen ideaal (past dus niet i.v.m. startmotor dus het wordt Dnepr).
Frame
platformframe zoals ook voor mijn Guzzispan is gemaakt,motorblok en bak (inclusief achterbrug) komen direct op het frame te staan terwijl het bovenframe apart wordt gemonteerd zoals bij een BMW K**** .Het is dus mogelijk om enkel het bovenframe te monteren zodat ook solo gereden kan worden, dit kan een voordeel zijn bij de keuring.
Wel laat ik een aantal bevestigingspunten van boven en platformframe samenvallen, daar moet nog stevig over nagedacht worden.
Frame wordt dus een geheel en geen deelbaar bovenstuk
Voorvork
Ik heb geen ambities richting een naafbesturing of zo dus het wordt weer een schommelvoorvork.
Dingen die ik nu anders zou doen dan het Guzzi project
rechter kokerbalk nu iets schuin monteren zodat ie meeloopt met het toespoor, toespoor blijft in beperkte mate instelbaar. De bak loopt dan ook taps toe zodat het visueel net lijkt of het zijspanwiel gewoon recht staat, dit is puur omdat het beter staat.
Brandstof tank ergens tussen bak en motor op een plaats waar het zwaartepunt is, dit zal een koekblik exemplaar worden van ca 40liter. Je hoeft hem niet altijd vol te tanken maar als ik in de binnenlanden van IJsland zit (waar ik beslist nog een keer heen ga) dan kan ik probleemloos 600Km afleggen zonder te hoeven tanken (en wel meer ook).
Andere wensen
hooggeplaatste uitlaat en luchtinlaat, dit om rivierdoorsteken mogelijk te maken.
zweefzadel, zit gewoon lekker.
Om op koolzaadolie of slaolie te kunnen rijden moet de zaak omgebouwd worden, ik denk hierbij aan een twee tank systeem zodat je op gewone of biodiesel kan starten en dan overschakelt op koolzaadolie als de motor warm is.
hopelijk ik ook bougievrij in 2009!
De hogere brandstofprijzen en ook allerlei milieugedachtes over koolzaadolie,algenolie en wat er nu allemaal nog meer bedacht wordt leiden tot een nieuwe uitdaging.
Niet alleen milieu spreekt me aan maar ook de vrijheid en het gevoel onafhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen.
Het plan is als volgt
Motor
Een Daihatsu 3cyl turbodiesel van rond de 50Pk, ik zal waarschijnlijk een komplete Cherade aanschaffen en daar de motor uit slopen met alle appendages die erbij horen.
Versnellingsbak
Frame
platformframe zoals ook voor mijn Guzzispan is gemaakt,
Wel laat ik een aantal bevestigingspunten van boven en platformframe samenvallen, daar moet nog stevig over nagedacht worden.
Frame wordt dus een geheel en geen deelbaar bovenstuk
Voorvork
Ik heb geen ambities richting een naafbesturing of zo dus het wordt weer een schommelvoorvork.
Dingen die ik nu anders zou doen dan het Guzzi project
rechter kokerbalk nu iets schuin monteren zodat ie meeloopt met het toespoor, toespoor blijft in beperkte mate instelbaar. De bak loopt dan ook taps toe zodat het visueel net lijkt of het zijspanwiel gewoon recht staat, dit is puur omdat het beter staat.
Brandstof tank ergens tussen bak en motor op een plaats waar het zwaartepunt is, dit zal een koekblik exemplaar worden van ca 40liter. Je hoeft hem niet altijd vol te tanken maar als ik in de binnenlanden van IJsland zit (waar ik beslist nog een keer heen ga) dan kan ik probleemloos 600Km afleggen zonder te hoeven tanken (en wel meer ook).
Andere wensen
hooggeplaatste uitlaat en luchtinlaat, dit om rivierdoorsteken mogelijk te maken.
zweefzadel, zit gewoon lekker.
Om op koolzaadolie of slaolie te kunnen rijden moet de zaak omgebouwd worden, ik denk hierbij aan een twee tank systeem zodat je op gewone of biodiesel kan starten en dan overschakelt op koolzaadolie als de motor warm is.
hopelijk ik ook bougievrij in 2009!
Laatst bewerkt: