Ratmans dieselproject

Ratman

MF veteraan
15 apr 2004
6.770
2
IJmuiden
Ter voorkoming van vervuiling van andere topics zal ik maar een nieuw topic beginnen over mijn plannen om een dieselspan te bouwen.
De hogere brandstofprijzen en ook allerlei milieugedachtes over koolzaadolie,algenolie en wat er nu allemaal nog meer bedacht wordt leiden tot een nieuwe uitdaging.
Niet alleen milieu spreekt me aan maar ook de vrijheid en het gevoel onafhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen.

Het plan is als volgt

Motor

Een Daihatsu 3cyl turbodiesel van rond de 50Pk, ik zal waarschijnlijk een komplete Cherade aanschaffen en daar de motor uit slopen met alle appendages die erbij horen.

Versnellingsbak

BMW K1100 Moto Guzzi of Dnepr, de Guzzi bak lijkt me betrouwbaarder en is wat betreft overbrengverhoudingen ideaal (past dus niet i.v.m. startmotor dus het wordt Dnepr).

Frame

platformframe zoals ook voor mijn Guzzispan is gemaakt, motorblok en bak (inclusief achterbrug) komen direct op het frame te staan terwijl het bovenframe apart wordt gemonteerd zoals bij een BMW K**** .Het is dus mogelijk om enkel het bovenframe te monteren zodat ook solo gereden kan worden, dit kan een voordeel zijn bij de keuring.
Wel laat ik een aantal bevestigingspunten van boven en platformframe samenvallen, daar moet nog stevig over nagedacht worden.

Frame wordt dus een geheel en geen deelbaar bovenstuk
Voorvork

Ik heb geen ambities richting een naafbesturing of zo dus het wordt weer een schommelvoorvork.

Dingen die ik nu anders zou doen dan het Guzzi project

rechter kokerbalk nu iets schuin monteren zodat ie meeloopt met het toespoor, toespoor blijft in beperkte mate instelbaar. De bak loopt dan ook taps toe zodat het visueel net lijkt of het zijspanwiel gewoon recht staat, dit is puur omdat het beter staat.
Brandstof tank ergens tussen bak en motor op een plaats waar het zwaartepunt is, dit zal een koekblik exemplaar worden van ca 40liter. Je hoeft hem niet altijd vol te tanken maar als ik in de binnenlanden van IJsland zit (waar ik beslist nog een keer heen ga) dan kan ik probleemloos 600Km afleggen zonder te hoeven tanken (en wel meer ook).

Andere wensen

hooggeplaatste uitlaat en luchtinlaat, dit om rivierdoorsteken mogelijk te maken.
zweefzadel, zit gewoon lekker.

Om op koolzaadolie of slaolie te kunnen rijden moet de zaak omgebouwd worden, ik denk hierbij aan een twee tank systeem zodat je op gewone of biodiesel kan starten en dan overschakelt op koolzaadolie als de motor warm is.

hopelijk ik ook bougievrij in 2009!
 
Laatst bewerkt:
Leuk Verhaal maar de Dieselprijs blijfd lekker stijgen en de Biodiesel drijfd de Voedselprijzen omhoog, waar heb je het over.
Ga gewoon LPG rijden, doe je wat voor het Mileu en de Voedsel prijzen daalen. heel mischien :Y
Ik vind dat Dieselgedoe voor Motoren sowieso dom Gelul, ja hoor ook voor het Mileu
is het het meest slechte, of ga je een 3 weg katalisator in bouwen :?
 
De belangrijkste voordelen van Diesel vind ik de betrouwbaarheid (afwezigheid van elektrische systemen), het zeer lage verbruik/liter en de daarmee gepaard zijnde hoge actieradius.
Prijzen stijgen voor benzine, diesel en ook LPG. Wordt de voedselvoorziening geschaadt door de productie van biobrandstof? daar wordt door de EU en anderen echt wel een stokje voor gestoken. Ondertussen zijn er alweer nieuwe methodes om biodiesel te winnen in de vorm van algenolie, de ontwikkelingen zijn nu in volle gang.

Prijs per Km

Benzine 0,15/km verbruik 1:12
LPG 0,06/km verbruik 1:10
Diesel 0,05/km verbruik 1:30

gebaseerd op huidige brandstofprijzen.
 
Laatst bewerkt:
Denk dat het gebruik van biomassa door energie-centrales aanzienlijk hoger is dan het gebruik voor bio-diesel. (wat ik overigens wel zorgwekkend vind)
Tevens gaan de ontwikkelingen voor het maken van biodiesel enorm hard, zie bijvoorbeeld de reeds eerder genoemde algen.
Ik denk dat als je over een paar jaar 's morgens gaat schijten, dan komt dat er na een kwartiertje als bio-brandstof aan de andere kant van de plee-pot weer uit. :)

LPG zou veel meer gestimuleerd moeten worden vanuit de overheid, het is toch in ieder geval voor ca. 40% een rest-product, anders wordt het ook maar afgefakkeld ofzo.
Nee, als de overheid echt zou willen dan zouden ze voor de komende 5 jaar de uit brandstoffen verkregen accijnzen in de ontwikkeling van waterstof-motoren moeten pompen. Dan rijden we allemaal in no-time op water *D

Maarja, er is nu eenmaal een groepje mensen die verschrikkelijk rijk word van al die olie die de grond uit gepompt word, en die houden gewoon alles tegen(incl. overheden).
(Je maakt mij niet wijs dat er in 2008 geen werkbare alternatieven voor benzine en diesel verzonnen kunnen worden.)


OT; ik ga e.e.a. weer met belangstelling (en een vleugje jaloezie) volgen :}
 
In nederland zouden we eigenlijk vooral op aardgas willen rijden, er gebeuren wat dat betreft al mooie dingen zoals stads en streekbussen die erop rijden.

LPG is een afval product dat beter benut zou moeten worden, affakkelen is echt zonde. Kun je daar geen centrale op laten draaien? verde stimuleren ben ik voor maar ook niet teveel anders wordt benzine weer een afvalprodukt })

De komende tijd zal er een grotere variatie aan brandstoffen beschikbaar zijn voor voertuigen, ik denk dat de druk op de oliemarkt daardoor zal afnemen. Nu is er paniek en worden mensen aangespoord om in versneld tempo naar alternatieven te zoeken, alle beetjes helpen.

Fossiel:
Diesel
Benzine
Kerosiene
LPG (bijprodukt)

Gas:
Aardgas

Bio:
Methanol
Koolzaad/zonnebloem olie
algenolie

Anders:
Waterstof

De totale brandstof behoefte zal uiteindelijk een mix worden, er is geen ruimte genoeg voor gewassen om iedereen op koolzaadolie te laten rijden. In algenolie zie ik wel een grote toekomst, denk dat daar wel mogelijkheden voor zijn voor grootschalige productie.
Aardgas zal ook een belangrijk deel voor zijn rekening nemen.

Waterstof is in mijn beleving geen echte energiebron maar een energie transporteur, er is veel energie nodig om waterstof te maken welke in de auto dan weer omgezet wordt in tractie. In IJsland is men hier ook druk mee bezig en daar worden waterkracht centrales gebruikt voor de productie van waterstof, bij ons zullen we andere energiebronnen moeten aanspreken voor de productie van waterstof zoals kolen en gas.
er zijn echter nieuwe efficicientere methodes van opwekking in ontwikkeling zoals met algen.

OT

voor zijspangebruik hebben we er niet zo veel aan en hou ik het maar bij fossiel en is biodiesel nog te overwegen. Is nu net zo duur als gewone diesel dus daar hoef je het niet voor te laten, en ik hoef daar niets voor te doen.
Ik ga me daar nog verder in verdiepen de komende tijd, nu eerst op zoek naar een Charade TD, versnellingsbak en andere spullen. Daarnaa een bos staal bij elkaar zoeken en gaan lassen, als het frame klaar is tekeningen maken en deze laten keuren door de RDW. Daarna afbouwen en de definitieve keuring, het moet verder een lowbudget project worden (kostenraming ca 2000euro excl keuringskosten enzo).
 
Laatst bewerkt:
aardgas is een mooi alternatief voor LPG en hoeft helemaal niet duur te zijn. de konstrukteur van de gasklok die ik heb voor mijn toekomstige LPG installatie maakt reeds gasklokken geschikt voor aardgas. het enige probleem denk ik momenteel is de goedkeuring van de installatie en het tanken van aardgas.
 
indien je meer wil weten van alternatieven ivm waterstof kan je terecht op deze website. Op de site vindt je ondermeer info over Stan Meyer een pionier op gebied van waterstof. Indien het waar is wat hij beschrijft kan met eenvoudige middelen waterstof worden gegenereerd on the fly. je moet het maar eens rustig lezen. deze man is vermoedelijk vermoord voor zijn kennis.

http://waterpoweredcar.com/stanmeyer.html
 
dit gaat vast wel weer een erg intersan topic worden,
(als de discussie over is)
vind het idee om een dieselfiets te bouwen wel leuk!
dieselmotoren zijn gewoon oerbetrouwbaar,
 
Een heel mooi project.

Kijk eerst de keuringseisen na van de RDW voor je ermee begint.
Voor zelfgelaste frames is het keuren van het frame nog redelijk te doen.
De keuring van de uiteindelijke afgebouwde motor is ook standaart.

Ik dacht dat er problemen zijn als je een bestaand frame wil gebruiken.

Het ene verhaal is dat je alleen een nieuw kenteken krijgt omdat je overschakeld op een andere brandstof, het andere is dat er een volledige keuring toegepast gaat worden omdat het gezien wordt als fabrieksmatige bouw.
Dat laatste houdt ook een millieukeuring in. Daar komt een diesel uit 93 niet zo snel doorheen evenals de industriele diesels. Kost ook nog een hele bom duiten.

Verder moet je rekeningen overleggen van de motor, versnellingsbak en eventueel frame.

Kijk ook naar de gehele aandrijflijn.
De overbrengsverhouding van de v-bak naar de achterwielen is cruciaal voor je snelheid op de weg.
Als je het max. toerental van je blok weet en je vertaald dat naar omtreksnelheid van je achterwiel weet je de max. snelheid.
 
Ik heb de v-bak spec. opgezocht van de K100LT.

5de is 1:1,61
eindaandr.= 1:2,81

je totale overbrengsverhouding is dan 4,5241. D.w.z. bij elke 1000 omw. van de motor draait je achterwiel met 221 omw.
Stel je motor draait 5000 rpm dan draait het achterwiel 1105 rpm.
Wiel is 17 inch . > 2 m omtrek

1105x2=2210m/min. 1,5 km/min > 132,6 km/uur.

De snelheid waarbij de motor lekker rijdt is bij 2800 rpm > 74 km/u
 
Ik heb de v-bak spec. opgezocht van de K100LT.

5de is 1:1,61
eindaandr.= 1:2,81

dat is afhankelijk van het model.
de versnellingsbakken zijn hetzelfde de RS heeft waarschijnlijk een langere eindoverbrenging.
de LT/RT moet een behoorlijke kuip door de wind duwen.
Je hebt ook de K100 genomen, de K1100 is sneller bij hetzelfde max toerental.

@baksteen, wat staat er voor verhouding op jouw kardanklok ingeslagen?
 
dat is afhankelijk van het model.
de versnellingsbakken zijn hetzelfde de RS heeft waarschijnlijk een langere eindoverbrenging.
de LT/RT moet een behoorlijke kuip door de wind duwen.
Je hebt ook de K100 genomen, de K1100 is sneller bij hetzelfde max toerental.

@baksteen, wat staat er voor verhouding op jouw kardanklok ingeslagen?

Ik wou dat het waar was, dan had ik ook een K1100 als basis genomen.

Een Dneprbak gaat goed. De totale overbrenging is te maken op 1:3,6.
Het bakje is redelijk eenvoudig, makkelijk aan te passen. De eindaandrijving vraag wat bloed zweet en tranen.
Die Russische spullen kosten ook niet zo gek veel.
 
Versnellingsbak van een Guzzi heeft in de hoogste versnelling 1: 0,75 en en een eindoverbrenging van 4,714:1
dit geeft een totale overbrenging van ca 3,5

2800/3,5 = 1,6Km/min oftewel 96Km/h

de top zal uitkomen op 156Km/h bij 4800 toeren.

denk dat Guzzi bak en aandrijflijn veel beter uitkomt als ik het zo bekijk.
dat was mijn eerste idee ook omdat ik al een beetje aan Guzzi gewend ben. })

bedankt KWK! scheelt weer naar specs zoeken. *O*
 
Laatst bewerkt:
Versnellingsbak van een Guzzi heeft in de hoogste versnelling 1: 0,75 en en een eindoverbrenging van 4,714:1
dit geeft een totale overbrenging van ca 3,5

2800/3,5 = 1,6Km/min oftewel 96Km/h

de top zal uitkomen op 156Km/h bij 4800 toeren.

denk dat Guzzi bak en aandrijflijn veel beter uitkomt als ik het zo bekijk.
dat was mijn eerste idee ook omdat ik al een beetje aan Guzzi gewend ben. })

bedankt KWK! scheelt weer naar specs zoeken. *O*

Bij 4800 rpm zou dat zelfs op 162 km/u uitkomen.
Bij 2800 is dat 95 km/uur

Welke Guzzi heeft die combinatie ratman1 ?.
 
1000SP

mijn Guzzi denk ik ook want de 5de versnelling gebruik ik zelden omdat zelfs bij 120 het toerental nog te laag is.

edit

de 850T5 heeft dezelfde overbrenging (opgezocht bij de site van MGCN)

de fisieke montage zal nog wel wat hoofdbrekens opleveren aangezien bij Moto guzzi het koppelingshuis aan de vbak zit. vliegwiel en koppeing van Moto guzzi gebruiken lijkt me ook het eenvoudigst als ik het zo bekijk.
 
Laatst bewerkt:
k1100 rs/rt eindoverbrenging:
Number of teeth 32 : 11
Gear ratio 2.91 : 1

volgens mij zit dat dicht bij de 1 op 3

versnellingen:
1st gear 4.50
2nd gear 2.96
3rd gear 2.30
4th gear 1.88
5th gear 1.61

wat betreft de versnellingen zit je dus goed, alle K-bakken zijn hetzelfde.
de getallen zeggen me niets, moet er soms 1 staat tot voorgezet?
is de hoogste versnelling niet gewoon 1:1 ?

ik kan me niet voorstellen dat een ural met 20pk een eindgearing heeft die boven de 200km/h bij 7000 omwentelingen komt.
 
Laatst bewerkt:
ik kom bij een K1100 op ca 4700 toeren bij 120Km/h, inderdaad zijn alle bakken gelijk.
Hoeveel toeren maakt de k75 bij 120? Ik krijg de indruk dat BMW over het algemeen toch hoog in zijn toeren zit....
ik ga uit van een wielomtrek van 2m, dat is dus diameter 63cm dat vrij gebruikelijk is.

het gaat om de totale overbrenging en dat is bij BMW 3x1.6=4.8 (afgerond)
er zit geen 1:1 versnelling op helaas.

KWK weet jij de diameter van het Daihatsu vliegwiel?
 
Laatst bewerkt:
ik kom bij een K1100 op ca 4700 toeren bij 120Km/h, inderdaad zijn alle bakken gelijk.
Hoeveel toeren maakt de k75 bij 120? Ik krijg de indruk dat BMW over het algemeen toch hoog in zijn toeren zit....
ik ga uit van een wielomtrek van 2m, dat is dus diameter 63cm dat vrij gebruikelijk is.

het gaat om de totale overbrenging en dat is bij BMW 3x1.6=4.8 (afgerond)
er zit geen 1:1 versnelling op helaas.

KWK weet jij de diameter van het Daihatsu vliegwiel?

De diameter is 250 mm en de dikte 60 mm.(voor een industriele diesel).

Je kan een Dnepr V-bak zodanig aanpassen dat die een overbrenging heeft van 1:1 (4de). De eindaandr. 1:3,6. Dat maakt de totale overbrenging op 1:3,6.

Op het achterwiel van een Dnepr past ook een 19" wiel dat is plusminus 5% extra t.o.v. de 18" wielen. De top zal dan op 125 liggen met een industriele diesel. Niet spectaculair maar elke km telt bij deze lage snelheden.

Het enige dat nog wat peper in de uitlaat van de Dnepr kan strooien is een tandwielstel met een overbrenging van 1:0,9 of 1:0,85 o.i.d.

full
 
de K75 doet ongeveer 5000 omwentelingen bij 120.
de 1100GS zit lager, ik geloof tussen de 4000 en 4500.
daarvan weet ik alleen dat hij 3200 toeren loopt bij 80 km/h (90 km/h op de teller)
voor de tweekleppers kan je een hogere 5e versnelling kopen, ik weet niet of dat ook voor de K-serie kan.

ik ben puur mijn eigen discussie aan het voeren hoor, als jij een beter alternatief hebt moet je van mij niets aantrekken.

gevonden, voor de oude tweekleppers!!
DREHZAHL RUNTER-KOMFORT RAUF (5% länger, ohne X auf den Zahnrädern), ideale Ergänzung zum Powerkit/Replacementkit.
 
Laatst bewerkt:
dat is afhankelijk van het model.
de versnellingsbakken zijn hetzelfde de RS heeft waarschijnlijk een langere eindoverbrenging.
de LT/RT moet een behoorlijke kuip door de wind duwen.
Je hebt ook de K100 genomen, de K1100 is sneller bij hetzelfde max toerental.

@baksteen, wat staat er voor verhouding op jouw kardanklok ingeslagen?


11/32 Lees toch eerst 's...ukkel.. |(



Ik geloof dat er ook cadanuitvoeringen met 10:32 zijn geweest... :?
 
Laatst bewerkt:
PG-Rückwärtsgang, Satz für K-Getriebe Gespann
2,256.90

2618.00

dit heb ik wel gevonden, een achteruit, en ja, de getallen zijn euro's -O- daar koop je een hele ural met bak en achteruit voor _O-
 
De diameter is 250 mm en de dikte 60 mm.(voor een industriele diesel).

Je kan een Dnepr V-bak zodanig aanpassen dat die een overbrenging heeft van 1:1 (4de). De eindaandr. 1:3,6. Dat maakt de totale overbrenging op 1:3,6.

Op het achterwiel van een Dnepr past ook een 19" wiel dat is plusminus 5% extra t.o.v. de 18" wielen. De top zal dan op 125 liggen met een industriele diesel. Niet spectaculair maar elke km telt bij deze lage snelheden.

Het enige dat nog wat peper in de uitlaat van de Dnepr kan strooien is een tandwielstel met een overbrenging van 1:0,9 of 1:0,85 o.i.d.

[afbeelding]

dat vliegwiel komt aardig in de buurt van die van een Guzzi, ik denk dat kwa verhoudingen en zo Guzzi wint. De mooiste overbrenging en in mijn beleving ook een betrouwbare bak, die van mij schakelt tenminste lekker soepel.

Waar haal je andere tandwielsetjes vandaan voor de Dnepr?
hoe betrouwbaar zijn Dnepr bakken (versus Guzzi)?
zijn die Dnepr bakken wel bestand tegen het vermogen en koppel van een Turbodiesel?
dat geldt natuurlijk ook voor de cardan.

Dnepr bakken blijven kwa budget interessant maar ik kies liefst voor de meest betrouwbare optie.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan