Dieselproject

kilowattknijper

MF veteraan
21 nov 2004
5.701
6
breda
De start is gemaakt.
Ik wil een dieseltje in een Dnepr zetten en daarbij ook de versnellingsbak aanpassen.
Bij Gossie heb ik een Dnepr versnellingsbak gekocht. De 3de en 4de zijn losse tandwielen.
De 3de gaat eruit en wordt vervangen door de 4de . De nieuwe 4de wordt geheel nieuw gemaakt en zal zoiets worden als de 4de maar dan met de verhouding omgekeerd dus 26 tanden op de primaire en 20 op de secundaire.

Nu nog een Dnepr op de kop tikken.

Maar eerst nog een adres aanklampen waar ze de tandwielen willen maken.
Gr
Henk
 
dat klinkt spannend :Y
zijn de tandwielen van een dnepr gelijkvormig dan?
naar mijn idee heeft een derde vernellingstandwiel gaten waar de dogs van de meenemer invallen en aan de vierde versnellingskant dogs die in het vierde versnellingstandwiel vallen.
uit mijn redenatie volgt dus dat het vierde versnellingstandwiel maar aan een kant gaten heeft en geen dogs die in je nieuwe vierde versnellingstandwiel vallen :?

dit alles buiten het al of niet kunnen meedraaien op de assen.
ik ben bang dat je twee nieuwe setjes tandwielen moet laten maken.
dan ben je vast goedkoper uit als je de cardan aanpast voor een eindaandrijving van een K100
 
geweldig plan, maar wist je niet dat er langere 3de en 4de versnellingen zijn voor een dnepr?
enne wat voor blok wou je erin? ik heb een foto gezien met een 2pitter hatz erin..
 
Ik heb een oude tek met doorsneden van de versnellingsbak. Daaruit maak ik op dat beide tandwielen 3de-4de nagenoeg gelijk zijn behalve het aantal tanden dan,
Voor exactere gegevens moet ik de bak openmaken.

Ik wist niet dat ze voor de Dnepr langere versnellingen hebben.
Maar om de relatief lage toerentallen van een diesel om te zetten naar een redelijke snelheid moet de tandwielverhouding behoorlijk gewijzigd worden.

Een eindaandrijving van een R100 is geen optie. Ik zou een eindaandrijvingverhouding nodig hebben van ca.1:2,2.
De aandrijf(trein) van een BMW is eigenlijk een stuk mechaniek. Versnellingsbak en achterbrug zijn een deel en moeilijk aan te passen. Bovendien is de draairichting verkeerd als ik gebruik maak van een Dneprbak.
Een BMW versnellingsbak aanpassen zou misschien ook een optie zijn.

Mijn plan is om een 3cyl. Hatz blok erin te zetten. (3W35 T) ca 1000 cc. met turbo ca.30Pk. Dit blok is redelijk compact.
Niet het krachtigste maar wel het heel betrouwbaar lange levensduur en zuinig.

Gr,
Henk
 
er zijn meen ik 10% langere derde en 15 % langere 4de versnellingen. een andere mogelijkheid i wellicht gewoon een solo-setje in je cardan te zetten, kost 28 euro
wel vraag ik me af of het koppel van een diesel de aandrijflijn van een dnepr niet kapot ropt..
 
De dneprs worden ook wel uitgevoerd (door hobbyisten) met R100 blokken. Die leveren net zoveel koppel als het dieseltje. Volgens Gossie gaan ze er niet van kapot. Er is ook een overheidsuitvoering (USSR) die dik 190 haalt met behoorlijk sterkere blokken als de standaart uitvoering.
Ik heb alle vertrouwen dat het geen kwaad kan.

Gr,
Henk
 
hmmm, ik heb mijn versn. bak na 20.000km uit elkaar gehaald en daar werd ik niet vrolijk van. ik vind de tanwielen erg klein voor de motor. er was behoorlijke slijtage. ik heb het idee dat ze het originele vermogen amper aankunnen.
de kwaliteit van het gebruikte matreiaal is ook bagger. misschien dat je een jaren 70 bak kunt vinden, uit die tijd zijn ze veelal beter..
als je er 2 vind geef me dan effe een seintje..
 
neeneenee, gen dnepr.evt alleen een oudere versn.bak...
hopende dat die van betere kwalteit is, maar dat is voor later, net de mijne in een ander huis met andere lagers gezet..
 
Ik ben op zoek naar een Dnepr met zijspan. Motor mag kapot zijn. Moet een geldig ned kenteken hebben want importeren is een crime als je ze er al door krijgt tenminste.

Als het echt baggertandwielen zijn dan is er een reden temeer om ze zelf te fabriceren. Of te laten fabriceren.

De 4de moet ik wel zelf maken , dat is ook de meest gebruikte versnelling dus ik hoop dat het lang meegaat.

Gr,
Henk
 
De eigenaar van de Dnepr voorvork verkoopt niet, hij knutselt zelf iets in elkaar.
Maar toch bedankt voor de opmerkzaamheid.
Gr,
Henk
 
Niks te danken hoor, mijn oog viel er toevallig op.

'khad zelf wel belang bij dat vastgelopen blok van hem (voor een heeeeeeeeeeeeeeel zacht prijsje uiteraard, want ik weet natuurlijk niet wat er allemaal aan gort is ...) maar ook daar reageert hij niet op dus?

Zet ook je vraag eens op de UDCN-site, wie weet hoe een koe een haas vangt!

www.udcn.nl
 
Ik heb nog de tijd om te zoeken.
Voorlopig heb ik een aanbod van een Dnepr. Heel goedkoop maar moet worden ingevoerd.
Ik ga mijn licht maar weer eens opsteken bij de RDW hoe het zit met import.
Aangezien het hele ding toch uit elkaar moet maakt de staat niet zoveel uit.

Gr,
Henk
 
Ik heb nog de tijd om te zoeken.
Voorlopig heb ik een aanbod van een Dnepr. Heel goedkoop maar moet worden ingevoerd.
Ik ga mijn licht maar weer eens opsteken bij de RDW hoe het zit met import.
Aangezien het hele ding toch uit elkaar moet maakt de staat niet zoveel uit.

Gr,
Henk

Hé da's mooi, zit er toevallig nog een blok in ook :?
Breda is namelijk heel dicht bij, en als jij het toch niet gebruikt ...
8-)
 
Ik heb nog de tijd om te zoeken.
Voorlopig heb ik een aanbod van een Dnepr. Heel goedkoop maar moet worden ingevoerd.
Ik ga mijn licht maar weer eens opsteken bij de RDW hoe het zit met import.
Aangezien het hele ding toch uit elkaar moet maakt de staat niet zoveel uit.

Gr,
Henk

Als je er papieren bij hebt (buitenlands kenteken of verzekeringsbewijs) zal het niet zo'n probleem zijn lijkt me, de meeste Dnepr-types zijn hier gewoon geregistreerd.
 
vanaf een bepaald jaar zijn er geen typegoedkeuring voor dneprs heb ik me laten vertellen. Wat dit feitelijk inhoud weet ik niet zeker, ik dacht dat je er dan geen kenteken meer voor kon krijgen?
 
Ik krijg juist het bericht dat de dieselmotor pas in 2006 verkocht zal worden, dus we hebben geen haast.

Gr,
henk
 

o_chocalateshit.jpg
 
Ik heb een Dnepr nodig (MT10) dat is redelijk oud en indertijd goedgekeurd voor de ned. wegen.
Ik heb nu spijt dat ik de mijne 15 jaar geleden heb verkocht. Maar als je alles van tevoren weet is het makkelijk.

Gr,
Henk
 
Plaats eens een oproepje op het forum van de UDCN-site, onder het hoofdstuk "te koop gevraagd". Je weet nooit hoe een koe een haas vangt ...

... ik weet het trouwens lekker wel!!!
:+
 
Plaats eens een oproepje op het forum van de UDCN-site, onder het hoofdstuk "te koop gevraagd". Je weet nooit hoe een koe een haas vangt ...

... ik weet het trouwens lekker wel!!!
:+

Hij gaat achter een boom staan en doet het geluid van een boerenkool na...... :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan