Dieselproject

En nog een.
full
 
Sleutel 55, een platte sleutel (3mm) moet ik nog maken.

Die is uit een M36 bout gedraaid en M28x1,5 draad erin getapt.
Zo'n 8.8 boutje kost wel beitels. De overgangslaag van zink-staal is heel slecht te draaien ontdanks de hardmetalen tips. Eenmaal door de harde laag heen gaat het wel.
 
Jammer van de vertraging, maar het ziet er wel al uit als een echte motorfiets.

Ik weet ook dat juist de laatste "kleine" dingen heel veel tijd een aandacht kosten; succes daarmee. Ik hoop dat je gauw weer een update hebt.

Het is een beer van een apparaat. Behoorlijk zwaar ook. Wielbasis 1,65 m.
Ik ben benieuwd hoe de motor zal rijden .
 
Hoe lijkt het,kunnen we hem bewonderen in Hamm 2012 ?

Ik betwijfel of het Hamm 2012 zal worden.

Kom net terug van vakantie, moeten nog een aantal dingen aan gebeuren , en dan de keuring.
Dan deze week een gek probleem met de pc gehad.
Aardlek er steeds uit.
Alles grondig onderzocht voorzover ik dat kan doen, niets te vinden. Uiteindelijk een overslaggeluidje uit de voeding als de spanning erop kwam.
Nieuwe voeding gehaald, nog steeds de aardlek eruit en het overslaggeluidje uit de voeding (een nieuwe).
Een voor een alle randapp. aangesloten en nu blijkt het dat de USB van de printer een probleem geeft HP 9CXi. De Centronics aansluiting is ok , gecheckt op een oud beestje. Maar welke pc heeft er nog een parallelle poort.

Waarom de voeding dat geluidje dan geeft snap ik niet.

Ik kom natuurlijk wel weer naar Hamm, veel te gezellig.
 
Laatst bewerkt:
Er zitten een paar 100 microfarad elco's in zo'n voeding,die worden in 1 klap tot 300 Volt opgeladen.
Dat geeft een flinke inschakelstroom,en dat zal het geluidje wel geven.
Hamm is over een dikke maand,das inderdaad erg krap.
Ijs en weder dienende ben ik er zaterdag ook
 
Weer een stap dichterbij.
De spullen zijn een tijdje opgeborgen geweest. Was intussen nogal wat dingen kwijt geraakt.

De elektische bedrading is nu geheel aangelegd.
In het standaart dahbordje (Dnepr) heb ik 3 extra controlelampen moeten bijplaatsen.
Remvloeistofcontrole, voorgloeilampje en koelwatertemp. lampje.
Er moesten ook nogal wat relais geplaatst worden.

De fijne schakelaars in de BMW handles vertrouw ik niet de stromen toe die onstaan door o.a. grootlicht , claxon en startmotor.
Op het R75 forum) heeft men in elk geval aangeraden om de schakelaar niet meteen aan te sluiten op de startmotor, hoewel deze wel met een startschakelaar direct gestart kan worden.
Alles bij elkaar 10 relais toegepast, en een probleem was, waar laat ik ze.

De knipperlichten heb ik simpel willen houden. Eerst met LED knippers , vanwege de stroomsterkte door het schakelaartje, en een belastingsonafhankelijke knipper.
De belastingonafhankelijke knipperrelais voldeed echt niet. Deze knipperde niet maar deed de richtingsaanwijzers hard en zacht branden.
Na wat geknutsel heb ik uiteindelijk met behulp van een knipperledje en 2 relais zelf een knipperrelais gemaaakt. Met een extra schakelaartje kan ik deze ook zo schakelen dat alle 4 de knipperlichten tegelijk branden/knipperen .

Er gaat toch behoorlijk wat montagesnoer, krimpkous en stekkertjes inzitten.
De kabels zijn zo veel mogelijk bescherm door een pvc-kous, ook daar gaat behoorlijk veel inzitten.

Alle massa verbindingen zijn uitgerust met een extra draad naar massa zodat overgangsweerstanden vermeden worden.

De voorgloeidraden en ook natuurlijk de startkabels zijn behoorlijk dik uitgevoerd.
De voorgloeidraden zijn gezekerd met 50Amp. Moest zoeken naar een dergelijke (zwevende) zekeringhouderwant dit is een ongebruikelijke waarde in de motorwereld.

Ik ben nog niet klaar, er wacht nog een uitlaat.
De achterrem moet afgesteld worden, de voorrem is hydr. deze moet opgevuld worden en het brandstof en koel systeem moeten worden aangelegd.
De onderdelen zijn er, maar moeten nog worden aangesloten en worden aangepast.

Ik hoop weers snel van me te laten horen.
 
Ik mis de spaghetti foto's eigenlijk. Ik zie altijd graag hoe anderen tobben met draadjes, dat helpt me als ik zelf weer eens met een storing zit...
:+
 
Wonderlijk hoeveel draad je nodig hebt voor een motor zonder vonken.

Ja, verbazend.
Maar je hebt voor de verlichting minstens hetzelfde nodig.
Ik ben niet eerst een kabelboom gaan maken, niet te doen volgens mij. Ik ben begonnen met steeds een kabel of busseltje kabels te trekken met steeds een isolatiekous erom.
De grootste uitdaging was het wegwerken van de relais. Daar heb ik te weinig rekening mee gehouden tijdens het bouwen van het frame.

In principe zou het wel zonder elektra kunnen, maar een startmotor is wel zo fijn met de hoge compressie.
Dan zit er nog een veiligheid op, een solenoid, die de brandstoftoevoer afsluit als de spanning eraf gaat. Anders is die motor niet te stoppen. De brandstof afsluiten zou ook met de hand kunnen maar de ontwerpers hebben dat niet toegepast dan zou de motor geheel zonder elektra kunnen.

Voor de wet moet ik verlichting kunnen voeren anders komt die nooit door de keuring, dus zonder elektra kan het uiteindelijk toch niet.
 
Ik vermoed dat Halflive ook wel weet dat de afwezigheid van een ontsteking niet wil zeggen dat je zonder draadjes kan ;) . Ik vond het wel een leuke opmerking.

Je bent goed bezig zo, mooi project :Y
 
Het is een heel gebeuren altijd met die bedrading. Zoveel funkties die allemaal naar behoren dienen te werken en veiligheid voorop. Ik heb destijds bij mijn Moto Guzzi ook alle bedrading zelf opnieuw aangelegd. Wat ik me herinner is dat in de behuizing van de koplamp de zekeringskast zit. Het was toen best al een gedoe om alles binnen die behuizing netjes en overzichtelijk aan te sluiten.

als ik je een tip mag geven. Dokumenteer alles wat je nu doet want na een tijdje ben je echt niet meer zeker hoe e.e.a. zit. IS er dan een storing dan ben je in de aap gelogeerd.

;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan