Dieselproject

Oma is een goede bekende van mij geworden.

Elektra is klaar.
Ben nu met de waterkoeling bezig.
Op de sloop wat slangen met bochten gehaald , die knoop ik nu aan elkaar totdat de in en uitgangen aan de radiator zitten.

Valt niet mee, ik draai steeds een alum. busje en dat wordt de koppeling tussen de slangen onderling. Hierom gaan dan 2 slangenklemmen.
Foto's volgen nog.
 
Dat is weer een stappie verder. Zit soms wel wat tijd tussen, maar gaat altijd nog met regelmaat.
 
Dat is weer een stappie verder. Zit soms wel wat tijd tussen, maar gaat altijd nog met regelmaat.

Als je met een dergelijk project bezig bent kom je erachter hoe weinig vrije tijd je hebt.
Bovendien moet de vrije tijd een beetje gunstig zijn. Je moet een uurtje of wat door kunnen werken.
 
Ik ken het.. VFR span gebouwd en nu met ombouw Voxan bezig. Ik heb me wel aangewend om vast te bijten in een project. VFR span duurde 9 maanden en Vox moet binnen een jaar af. Anders is het niet meer leuk. Daarna is VF span aan de beurt. Die gaat ook wel een jaar in beslag nemen.
 
Laatst bewerkt:
fotootje.

full
 
Redbull blikje?

Een beetje molestproof mag dat wel zijn, er is altijd wel een dwaas die wil weten of dat blikje wel sterk genoeg is en knijpt er dan een flinke deuk in of erger.
Staat ook stoer tegenover zijn maten.

Ik ben nog wat keuzes aan het overdenken .
 
Het expansievaatje moet toch ook voorzien zijn van een radiatordop om de juiste druk in het systeem te houden?
Ik zou gewoon op de sloop gaan kijken of bij een ouderwetse automaterialenzaak waar ze nog weten wat je bedoelt zonder dat je een kenteken moet opgeven.
 
Nee overloop vaatje of expansievaatje? Meestal zit de radiator dop op de radiator ;) Bij openen door te hoge druk gaat er een gedeelte vloeistof naar het vaatje. Die is dus gewoon de buitenluchtdruk. Ik heb voor de Voxan een vaatje gescoord van een VX800. Is mooi, klein en handig.
 
Laatst bewerkt:
Nee overloop vaatje of expansievaatje? Meestal zit de radiator dop op de radiator ;) Bij openen door te hoge druk gaat er een gedeelte vloeistof naar het vaatje. Die is dus gewoon de buitenluchtdruk. Ik heb voor de Voxan een vaatje gescoord van een VX800. Is mooi, klein en handig.

Gelukkig heb ik luchtkoeling!
Maar je hebt gelijk, dat verbindingsslangetje zit boven die drukklep en dus staat er geen druk op. En weer aanzuigen gaat door dat terugslagklepje in de radiatordop.
 
ik weet niet meer of ik het al heb vermeld,.... maar een prachtig project.
machtig mooi om te volgen.

maar om toch iets te zeiken te hebben,...ik vind de gebruikte wurgklemmen op de koelslangen optisch niet zo fraai, te tuinslangachtig.
daar zijn mooiere klemmen voor te krijgen (of eigenlijk te kopen). ik weet niet hoe ze heten, maar bv. die met 2 ijzerdraadjes.

verder heel veel succes toegewenst, en verwen ons met mooie updates :}
 
Laatst bewerkt:
ik weet niet meer of ik het al heb vermeld,.... maar een prachtig project.
machtig mooi om te volgen.

maar om toch iets te zeiken te hebben,...ik vind de gebruikte wurgklemmen op de koelslangen optisch niet zo fraai, te tuinslangachtig.
daar zijn mooiere klemmen voor te krijgen (of eigenlijk te kopen). ik weet niet hoe ze heten, maar bv. die met 2 ijzerdraadjes.

verder heel veel succes toegewenst, en verwen ons met mooie updates :}

Dit zijn de beste.
veel oppervlak met enigzins ronde zijkanten zodat die niet in het rubber insnijden.

De ronde , die met 2 ronde draden, die moet je heel stevig aandraaien. Als het allemaal nieuw is kan dat best maar dit rubber is al enkele jaren oud. Nog wel soepel genoeg maar ik neem geen risico.
 
Een koperen vaatje zou mooi passen bij dit geheel. Kan wel wat voor je maken als je de maten doorgeeft.
 
Een koperen vaatje zou mooi passen bij dit geheel. Kan wel wat voor je maken als je de maten doorgeeft.

Ik heb eerder al gedacht iets van messing of rvs.
Koper of rvs zou mooi zijn maar..... Koper en RVS hebben een sterke reactie met aluminium. Ik ben bang dat op den duur de aluminium koppelingen e.d. sterk oxideren of oplossen in een later stadium. Vooral omdat het permanent met water is omgeven.
 
er zijn mooiere slangklemmen met hetzelfde oppervlakte!
51831_Slangklem_CTC_3.jpg

slangklem_super.jpg


sowieso al de laatste welke veel steviger is, en ook nog een professioneler uitziet!
 
er zijn mooiere slangklemmen met hetzelfde oppervlakte!
[afbeelding]
[afbeelding]

sowieso al de laatste welke veel steviger is, en ook nog een professioneler uitziet!


voor je reservoir probleem kun je:
of van binnen coaten wat niet altijd 100% is. óf het eigelijke reservoir kunstof of aluminium maken, met daaromheen een koper/RVS huis!
Op die manier kun je heel mooi met vormen gaan spelen!
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig heb ik luchtkoeling!
Maar je hebt gelijk, dat verbindingsslangetje zit boven die drukklep en dus staat er geen druk op. En weer aanzuigen gaat door dat terugslagklepje in de radiatordop.

Tis jou toch niet gauw te technisch? ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan