Dieselproject

Vanmiddag eindelijk tijd gevonden om de versnellingsbak-Dnepr open te maken. Viel niet mee. Krijg alleen een as er niet uit die waar de schakelvorken over glijden. Volgens mij moeten die er eerst uit om de rest te demonteren. Is er nog een trucje voor of moet ik ze er gewoon met geweld uit-draaien-trekken.
Beetje gruis in de bak en een paar tanden van de kickstart gebroken. Maar ook is de bak afgedicht met siliconen. Waarschijnlijk is de bak al open geweest of hebben de russen dat toegepast om de bak goed af te dichten.

Gr,
Henk
 
Zet zie vraag even op het forum van UDCN.
dan heb je binnen no time een bevredigend antwoord..
ik heb mijn bak nog nooit uit elkaar gehad dus kan je niet
helpen...
misschien dat een ander je hier kan helpen, maar de echte
kenners zitten op UDCN.. :Y
 
Vandaar een MT11 rijker. 1000 km op de teller. Ha , ha, ha.
Kijken of er nog goede/kapotte onderdelen opzitten.
De stofhoezen voor zijn allebei gescheurd, door een leren koplamptasje dat de vorige eigenaar erop had gezet. Ik zie gelukkig verder geen olie tussen de hoezen door lekke voorvorken
Koppeling lijkt mij niet in orde, ingeslagen platen vrees ik.
Motor loopt wat bokkig. Carb 1 van de 2 loopt over.
Remmen moeten nagekeken worden, gelukkig wat beter geconstrueerd dan bij de MT10.
Hier en daar wat roest, achter zit er zwarte verf over een groene laag. Slecht geschildert want het bladdert er af als je met je nagel erover gaat.
Nettere ophanging voorspatbord. Mooi doosje voor bougies onder het zadel.
Andere uitlaten.
Uit elkaar halen maar.

Nu nog op het dieseltje wachten.

Gr,
Henk
 
De as uit de bak heb ik losgekregen. De bak aan de achterzijde iets verhit met brander. Op de as zat iets wat op loctite leek.
Nu nog de tandwielen van de assen halen.
Gr,
Henk
 
Heb je al foto's kunnen maken Henk?
Zo te horen gaat het serieus vorm krijgen allemaal! Mooi man, ben benieuwd.

Enne, nogmaals: Alles wat je van de MT11 niet kunt gebruiken voor jou project ... kan bij mij wel eens van pas komen hè?
 
Foto's, . Op het moment is het nog gewoon een Dnepr en de versnellingsbak die ik los gekocht heb ligt alleen maar uit elkaar.
Misschien een foto van het prille begin, voor het fotoboek.

Ik moet een stukje uit de as van de kickstarter frezen want het tandwiel gaat er een mm in vrees ik. Of ik sloop de hele as eruit en stop het gat af. De diesel heeft toch electr. starter.

Voor de onderdelen zijn div. gegadigden. Voorlopig doe ik nog niets weg.

Gr,
Henk
 
Ik heb de Dnepr nog eens bekeken. De achterbrug moet veranderd worden. Het gat waar de aandrijfas door loopt moet groter , ik wil de rubberen koppeling in die ruimte laten draaien. De versn.bak kan dan zo'n 4-5 cm naar achteren. Bovendien is de plaats van die (soort)cardanische koppeling ook beter. De splines hoeven dan veel minder te verschuiven tijdens hobbelige ritten.

Er zitten lagers in de draaipunten van de achterbrug-frame. Bij de MT10 waren dat rubberen dingen waar de as in draaide.
Is dat door de fabriek gewijzigd of heeft iemand dat zelf bedacht?

In het laatste geval zal ik de lagerafstanden moeten opmeten.

Gr,
Henk
 
De tandwielen heb ik van de assen getrokken.
De 4de versnelling zit nu op de plaats waar de 3de zat.
Voor zover zit het weer in elkaar.
Nu nog nieuwe tandwielen voor de 4de verzorgen 26 tanden primair en 21 secundair.

Gr,
Henk
 
Goed bezig Henk! Ben erg benieuwd naar het vervolg en het uiteindelijke resultaat.
 
Gelukkig, het werd al bijna een monoloog.

Versnellingsbak helemaal aan het reviseren. De pasvlakken opnieuw vlakken, was hier en daar vernaggelt en met siliconen dichtgeplakt(knoeiers). De 4de versnelling i.p.v. de 3de gezet. Nieuwe bronzen glijlagerbus gedraaid i.v.m. te grote speling naar mijn zin.

Alle lagers eruit. Gaan nieuwe in, evenals de keringen.
Het secundaire eindlager moet ik wijzigen, i.p.v. een kogellager zal ik daar een naaldlager in zetten, deze heeft een kleinere diameter. Anders krijg ik de as met tandwielen niet langs het nieuwe tandwiel van de 4 de .
Het kogellager is 52 mm en het tandwiel (kleinste diam.) iets van 45 mm.
dus net 3,5 mm te groot.
De voet van de kickstart-as moet ik 2 mm uitslijpen, net opgemeten. Het tandwiel 4de prim. met 26 tanden loopt net in het aluminium.

Voorlopig voorzover de stand.

Gr,
Henk
 
Terug
Bovenaan Onderaan