Reviseren en verbeteren van een HD shovelhead

"opa koffie maken" is geroepen? ☕:)
Het opa moment is net voorbij.
Onze papegaai heeft zich allerlei gezegdes en uitroepen eigen gemaakt.
Hij denkt dat hij erbij hoort als hij op bepaalde momenten de juiste kreet weet te roepen.
En "opa koffie zetten" is zo een dagelijkse waarschuwing.

Het dringt nu pas tot mij door, dat het "ik niet weten" gebruikt wordt, om zich achter te verschuilen.
Met de nieuwe krukassen is er niemand die van het oude systeem weet.(zo lijkt het)
Het 3-9 effect wordt gezien als scharen en daarmee is de kous af.
Laten ze zien wat ze aan een geschaarde krukas gaan doen?
Nee dat laten ze niet zien, en niemand vraagt ernaar.
Zo blijft het een 20 jaar lang probleem.
Maar zitten wij ermee?
Nee wij zitten er niet mee, het is niet ons probleem.
Moeten wij ze gaan helpen, ze duidelijk maken dat ze in de problemen zitten?
Hulp aan onwetenden?
U weet nu al dat, dat niet gaat werken.
Mensen laten zich niets wijs maken, zeker niet als ze denken wijs te zijn.
Dus ik zou er beter aan doen om niet verder te gaan met uitleggen en tekeningen maken?
Nee, dat gaan we niet doen.
We laten de onwetenden in hun waan en gaan op mijn eigenwijze door met mensen wijzer maken.
Van de wijsheid van anderen nooit wijzer geworden.
Het klinkt erg eigenwijs, en dat is het ook.
Ik ga dromen, denken, durven en doen.
TC polygoon verbinding  Minton.jpg
 
Laatst bewerkt:
3 uur of 9 uur, zowat.
Eén van de eerste dingen die je leert; veters knopen en klok kijken.
============================================================================================================================
vliegwiel scharen 0-180 graden.jpg
 
kan je nu ook eens het verschil uitleggen tussen jou 3/9 verhaal en scharen, want ik zie een geschaarde krukas : de lichtblauwe is verdraaid rond het big-end.
 
3 uur of 9 uur, zowat.
Draaien we de moeren van een conus krukaspen aan, dan neemt de draaiing van de moer het vliegwiel mee.
De weerstand van het moer oppervlak tegenover het vlak van het vliegwiel, is hoger dan de weerstand van het conus.
Gevolg; De moer laat het vliegwiel scharen, om het maar eens populair te zeggen.
Om de schaarstand te lokaliseren is de klok aangenomen als oriëntatie.
Alle afwijkingen worden gezien met de klok als aanwijspunt.
De voor ons bekende afwijking is de "12-6" aanwijzing.
Maar alle combinaties zijn mogelijk.
Kijk je voor de eerste keer naar een oem krukas test, dan slingeren de wijzers van de meetklokken zo heen en weer dat je er van in de war raakt.
Na de nodige kijk ervaring zie je met een enkele draai aan het vliegwiel, of het een "te richten" krukas is.
Zo testen we de 2008 124"S&S krukas.
Met één draai was de droom van de perfecte krukas over en uit.
Voor ons was het de eerste geperste krukas.
Alle mooie verhalen van S&S vielen op hun plaats; Het zijn allemaal leugens.

Dat de oude vliegwiel richt methode niet meer wordt gebruikt is logisch.
De oude "schaar" aanwijzing is niet meer nodig, de C in het oem WPHB, het werkt niet bij geperste krukassen.
Tijdens het monteren van het laatste vliegwiel is het van de positie van het bovenste vliegwiel afhankelijk, hoeveel de schaar afwijking zal zijn.
Ik heb er ergens afbeeldingen van gemaakt, maar dat gaan we niet meer opzoeken.
Gewoon geen zin meer in, zoek het maar uit met je ongeloof in logica.
Ga gewoon verder met de sprookjes van levensduur en betrouwbaarheid.
Er zijn genoeg naïevelingen en gelovigen die het vol blijven houden dat je een H-D moet kopen en dat je dan heeeeeel veeeel kilometers kan maken.
En de mensen met gewoon pech dan?
Nou die hebben pech.
Zowat.
===============================================================================================================
Hoe sterk is een krukas.jpg
S-S kan er wat van.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wie bedenkt zoiets?
Dat vroeg een tijdje geleden iemand in de SCK werkplaats.
Was al overal en in alle werkplaatsen op visite geweest maar zo een ding nog nooit gezien.
Hij wilde een aantal XL krukassen verkopen.
Maar dan eerst op de controle bank, was de waarschuwing vooraf.
Bij toeval aanwezig en de man van uitleg en voorlichting voorzien.
Was gewend om iedere dag te leren, een in het veld service man van Sandvik Tools.
Het was nog voor de VVT tijd en hoe het met de verkoop van de allemaal kromme pers krukassen is afgelopen weet ik niet.
Was het met de baas van SCK eens dat het tijd werd dat er een oplossing komt.
Dat was een mooie wens.
De bovenstaande afbeelding laat zien dat de krukaspen scheef tussen de vliegwielen zit.
Van daar het + en - spel.
Geometrisch gezien maakt de krukaspen een kegel vorm.
Op de 3 en 9 uur positie had de onderste klok ook deze +/- afwijking laten zien.
Het maakt de man achter het apparaat duidelijk dat richten geen zin zal hebben.
De twee vliegwielen hebben een ongelijke steek van de krukaspen boringen.
Kan alleen met een vliegwiel naslijp systeem hersteld worden.
==========================================================================================================
Scharen, vroeger nooit last van..jpg
 
Max, wat mij aanspreekt in dit topic zijn de meetinstrumenten en methoden die je bedenkt om alles te meten.
Er komt een maar... een oplossing voor de problemen (die je steeds opnieuw onder de aandacht brengt) zie ik eigenlijk niet voorbij komen.
Hier ben ik nu juist zo nieuwsgierig naar.
Zelf kan ik me voorstellen dat een "goede" oplossing economisch niet haalbaar is maar technisch wel.

Nieuwe carters die verticaal ipv horizontaal worden gedeeld lossen al een aantal problemen op denk ik.
Net als de constructie van de vroegere Honda racers waarbij de krukas eigenlijk rechtstreeks met lagerblokken aan de cilinder werd gemonteerd, hiermee garandeer je haaksheid en evenwijdigheid bij het carter omdat het in 1 opstelling gemaakt word.

Ook een krukas met overmaat op alle vlakken en onderdelen in elkaar persen, normaal gloeien en daarna in zn geheel slijpen lijkt me wel een technische haalbare optie.
 
Maar als de steek tussen de krukaspennen en het big-end in beide vliegwielen niet overeen komen, dan maakt het niet uit wat er verzonnen wordt, de krukas blijft zwabberen...

Een goede oplossing die volgens mij ook best economisch haalbaar is, heeft JVA al een tijdje geleden gegeven. Wat we nu vooral leren, is kijken, kritisch nadenken en logische conclusies trekken zonder je emotioneel in de maling te laten nemen.

Maar kijk uit, als je eenmaal gaat kijken en nadenken als JVA, dan rol je van de ene verbazing in de andere. Het werk aan je motor(blok) houdt ineens nooit meer op 8)7
 
Max, wat mij aanspreekt in dit topic zijn de meetinstrumenten en methoden die je bedenkt om alles te meten.
Er komt een maar... een oplossing voor de problemen (die je steeds opnieuw onder de aandacht brengt) zie ik eigenlijk niet voorbij komen.
Hier ben ik nu juist zo nieuwsgierig naar.
Zelf kan ik me voorstellen dat een "goede" oplossing economisch niet haalbaar is maar technisch wel.
Dat economische element speelt voortdurend op de voorgrond; Is het niet betaalbaar zoek dan een andere oplossing.
Als het teveel tijd kost zoek een andere simpelere weg naar het doel.
Ben nu bezig om het volrol lager weer toe te gaan passen.
Het vergt veel reken en combineer werk en het zoeken naar industriële lager onderdelen.
Ga nooit zelf alles proberen te maken, er is veel te koop als je weet waar en wat het kost is het maar een fractie van het zelf maken.
Ik ben er de hele dag mee bezig ondanks het gehijg in mijn nek van wachtenden.
Het algemene gebrek aan logica is erg storend en vergt veel geduld.
Wat PVM beweert is maar voor een gedeelte waar.
Je weet dat je naar een complete oplossing moet zoeken, en dat wat je vroeger dacht is maar de helft van de oplossing.
Of meestal minder dan de helft.
Kijk nog wel eens op de DRBiggen site en ik sta versteld van hoeveel tijd en moeite ik heb genomen om de werkelijkheid te tonen en er een stukje waardevolle informatie neer te zetten.
Allemaal verspilde tijd.
Of zal er toch wat zijn blijven hangen, zo ergens tussen de oren?
Ik vindt nog veel waardevolle afbeeldingen tussen de rommel.
Op 5 externe HD-schijven staan duizenden foto's en gemaakte afbeeldingen met tekst.
Ik sta er zelf versteld van, ik moet toch minstens een weinig gek zijn.
==============================================================================================================================
100 jaar HD problemen krukas fotowerk no 1.jpg
 
Mijn archief blijft voor verrassingen zorgen.
Een bladzijde uit een nieuwere WPHB.
De centerbank is de deur uit en beide assen worden nu direct ondersteunt, dicht bij de vliegwielen.
De dubbel ondersteunde rechter zijas is van invloed op het eindresultaat van de slingerende linker zijas.
Het laat duidelijk zien hoe flexibel de krukas is.
================================================================================================================================
As ondersteuning krukas.jpg
 
Hoe en waar is het VVT denken en doen begonnen?
Misschien en waarschijnlijk op en met deze XL krukas.
Ik kan het terug zien aan het ontwerpen van een richt toestel om twee pers vliegwielen voor het moment van persen zo op elkaar uit te lijnen dat het waarschijnlijk mogelijk wordt om een perfecte 12369 krukas te creëren.
Gelukkig op tijd mee gestopt.
Die momenten zijn er ook, bescherm je tegen te veel enthousiasme, het kan veel schade veroorzaken.
Enthousiasme is een onontbeerlijk element, maar je moet er voorzichtig mee om gaan.
===============================================================================================================================
ABC richten XL krukas.jpg
 
Dat economische element speelt voortdurend op de voorgrond; Is het niet betaalbaar zoek dan een andere oplossing.
Als het teveel tijd kost zoek een andere simpelere weg naar het doel.
Ben nu bezig om het volrol lager weer toe te gaan passen.
Het vergt veel reken en combineer werk en het zoeken naar industriële lager onderdelen.
Ga nooit zelf alles proberen te maken, er is veel te koop als je weet waar en wat het kost is het maar een fractie van het zelf maken.
Ik ben er de hele dag mee bezig ondanks het gehijg in mijn nek van wachtenden.

Ik ben erg benieuwd hoe je de krukas aan kunt passen en de lagers recht in de crankcase krijgt dat lijkt mij het grootste probleem.
Als dat is gelukt zou de HD probleemloos een paar ton kunnen draaien zonder gekantel en gefreet (met een goede olievoorziening).
Of zit ik er naast?
 
Of zit ik er naast?
Nee, je zit op het goede spoor.
Levensduur is het resultaat van een aantal logische elementen in je systeem van handelen en weten.
Met het zoeken en terug kijken van "mijn denken en doen" van een aantal jaren geleden, kom ik mezelf tegen.
Op tijd niets gedaan.
Ook niet laten beïnvloeden door ongeduld, egoïsme van hijgende wachtenden.
Meestal "ik" figuren met een H-D, waarvan ze dachten daarmee een gelukkiger mens te worden.
En "Ik" moet dat waar maken, maar er niet te lang over doen.
Met dat NIETS wordt bedoelt; op een andere manier "denken en doen".
==============================================================================================================================
Einstein we created problems.jpg
 
Meer data gevonden over de XL 2002 krukas.
Was het met de conus krukassen mogelijk om de laatste 0,01 eruit te halen met de perspassing is dat onmogelijk.
Tijdens de grote klap op het vliegwiel is het onmogelijk om een 0,01 mm, uit het vliegwiel 3-9 te slaan.
Zeker met perspassingen is er het stick-slip effect.
Het verplaatsen is van veel geluk afhankelijk om op de "0" te komen.
Al deze bijverschijnselen zijn er niet in het VVT systeem.
Met de centrale schroef de draaiweerstand zo afstellen dat richten geen kracht vergt.
Met het op de juiste druk aanpersen van de vliegwielen zal er geen verdraaiing plaats vinden, en de krukas op 3-9 gelijk blijven.
Op 12-6 uiteraard ook.
===============================================================================================================================
XL 2002 -08-2009 krukas gericht..jpg
 
Een ander zeer bijzonder moment is het niet aanwezig zijn van de altijd aanwezige aanloop schade tussen drijfstangen en vliegwielen.
Al vanaf 1930 een ernstige vorm van slijtage, maar ook de oorzaak van veel meer schade en uiteindelijk drijfstang breuk.
Ook de bekende groef in de cilinder, uitgelopen zuigerpen, is de reden van dit verschijnsel.
In de USA een raadsel hoe dat zomaar kan. Over onwetendheid gesproken.
De bekende Donny Petersen verzint er van alles erom heen, maar weet uiteindelijk geen oorzaak.
En weer anderen zoeken de reden in het merk zuiger.
Zo kan je, je leven lang leuk bezig zijn.
We hadden het al over te verwachten levensduur van het drijfstanglager en de krukas met hoofdlagers.
Ook hier gelden de wetten van de logica.
Een rol die niet gehinderd door scheefloop en verschuiving op de krukaspen, zal alleen door het rollen niet slijten.
Niet slijten?
Juist, hij zal niet slijten.
Bij SCK zijn er vele met een bijna niet te geloven levensduur van krukas en andere lagers .
Ook de twee naaldlagers van de nokkenas willen domweg niet slijten.
Daar kan geen glijlager tegenop.
Maar het wordt anders als de rollichamen( zo worden kogels, naalden en rollen ook wel genoemd) door andere krachten dan alleen rondloop worden gedwongen om een ander pad te kiezen.
Soms wandelen ze door de kooi heen, naar de andere kant, maar in de zelfde kooi ook naar de andere kant door de kooi heen.
Het lijkt op gas geven naar links, en gasdicht naar rechts.
Zo ga je anders naar kooien kijken met de eindconclusie; Het zijn hinderlijke lichamen in een lager.
Geen kooi dus?
Inderdaad we gaan geen kooien meer gebruiken.
Uitgaande van een zuiver recht en rond draaiende krukaspen en geen uitlijn staande hoofdlagers is te verwachten dat onze rollichamen alleen maar rond hoeven te lopen.
Ieder lichaam dat met een ander lichaam contact maakt zal daar hinder van ondervinden en slijtage gedrag vertonen.
Maar ook hier is het rollager een uitzondering, de rol raakt het tegenlichaam stilstaand, niet bewegend dus.
Vandaar het ontbreken van slijtage?
Nee niet helemaal, de rol drukt zich in het andere lichaam en dat kan vermoeiingsverschijnselen geven.
En de raakvlakken kunnen hechtingsverschijnselen geven, er breken stukjes van de rollichamen af.
Maar gelukkig daar is olie een goed middel tegen.
Maar olie geeft rolweerstand, toch?
Vandaar ons besluit ; Niet te weinig olie en geen drukopbouw door weerstand in de doorstromingsbaan van de olie.
Het blijft dus opletten.
De laatste 12 jaar erg veel met kooien bezig geweest.
En daar alleen maar negatieve resultaten gezien.
Ook erg veel tijd en geld aan uitgegeven, soms op het onverantwoordelijke af.
En dat alleen maar om een paar H-D 's op de weg te houden?
Ik sta er zelf versteld van, ik moet toch minstens een weinig gek zijn.
=============================================================================================================================
XL techniek 2002 geen aanloop.jpg
 
Ook deze XL krukas toont de inslag ringen en dat aan beide zijden.
Het wordt pas duidelijk zichtbaar na het honen van de pen.
Met een buitenhoon is het mogelijk om een enigszins aangelopen, het meest zichtbare is een optisch effect, oppervlak weer optimaal te maken.
Met zeer weinig afname, 0,001mm was het oppervlak weer als nieuw.
En misschien wel beter!
Maar de buigingsaftekeningen zijn er ook weer.
Bijna onvoorstelbaar dat het verschijnsel er is,
XL 2002-2009 kruk montage.jpg
en onder alle omstandigheden.
De slijtage is duidelijk, de aftekening is onder het oppervlak.
Wat we vroeger aan de uiteinden van de conus krukaspennen zagen, zien we nu weer en altijd op de zelfde plaats.
In de latere krukassen/pennen wordt gesproken van een extra laag op de pennen.
Als een soort kleeflaag.
Het is een patent van HD en INA, Schaefler.
Misschien is het een beschermlaag tegen het kleven van de materialen op en met elkaar tijdens het persen /in elkaar schuiven.
Met elke vergelijking blijkt de eenvoud van het VVT systeem.
 
Het patent H-D INA

The present invention relates to a crankshaft assembly with a coated crank pin, and more particularly, to a crankshaft assembly with a coated crank pin used with a roller element bearing.

It is known for a motorcycle engine, and specifically a V-twin style engine, to include a crankshaft assembly including first and second flywheel halves coupled together with a single crank pin. The crank pin is connected to the flywheel halves in a variety of ways. One option is to extend threaded ends of the crank pin through holes in the opposed flywheel halves and to thread nuts onto the ends of the crank pins to secure the assembly together. Another method is to press-fit non-threaded ends of the crank pin into the holes of the opposed flywheel halves.

Sometimes, the press-fit can be strengthened by using a press-soldering process which creates a thin layer (approximately 5 μm) of solder between the press-fit components. Other methods of strengthening the press-fit connection include pressing a solid plug into a bore of the crank pin after it is press-fit into the holes of the flywheel halves, case hardening one or both of the press-fit components, or keying the press-fit.

In some assemblies, friction enhancers (e.g., platings or coatings) on the crank pin are used to enhance a press-fit connection for a crank pin on a crankshaft assembly. However, these enhancers were believed to be incompatible with roller element bearings resulting in an adverse effect on the performance of the roller element bearings. To overcome this perceived deficiency, masking of the bearing contact surface of the crank pin was introduced. However, masking is labor intensive and inefficient, and if masking is not done properly, bearing performance could be adversely impacted.
In some embodiments of the invention, the crank pin is provided with a metallic layer on substantially its entire outer surface. The metallic layer is preferably made from a zinc alloy and is simultaneously used in the area of the bearing surface as a wear resistant inner slide track for the roller body of the roller bearing. Because the metallic layer of high adhesiveness, which is produced from a zinc alloy, but also from other metals, such as copper, it is suitable not only for increasing the stability of a press-fit connection, but also as a tribological partner within a roller bearing, if the roller bodies roll over the coated bearing surface, this has no disadvantageous consequences for the service life of the roller bearing. Moreover, such metallic layers can be deposited onto the crank pins with especially high dimensional stability, so that the bearing surface satisfies the high precision requirements in terms of its cylindrical shape and its diameter for its property as an inner slide track for the roller body of the roller bearing even after the coating process. Based on this characteristic, the outer surface of the crank pin can be provided completely with the metallic layer, so that, in a time-saving and cost-saving way, the added expense for generating only local coating zones before or after the coating process can be eliminated.
============================================================================================================================
De onderhavige uitvinding heeft betrekking op een krukassamenstel met een gecoate krukpen, en meer in het bijzonder op een krukassamenstel met een gecoate krukpen die wordt gebruikt met een rolelementlager.

Het is bekend dat een motorfietsmotor, en in het bijzonder een V-twin-achtige motor, een krukassamenstel omvat met eerste en tweede vliegwielhelften die aan elkaar zijn gekoppeld met een enkele krukpen. De krukpen is op verschillende manieren verbonden met de vliegwielhelften. Een optie is om de draadeinden van de krukpen door gaten in de tegenoverliggende vliegwielhelften te steken en moeren op de uiteinden van de krukpennen te schroeven om het geheel aan elkaar te bevestigen. Een andere methode is om de uiteinden van de krukpen zonder schroefdraad in de gaten van de tegenoverliggende vliegwielhelften te persen.

Soms kan de perspassing worden versterkt door middel van een perssoldeerproces, waardoor een dunne laag (ongeveer 5 μm) soldeer ontstaat tussen de perspassingscomponenten. Andere methoden voor het versterken van de perspassing zijn onder meer het drukken van een massieve plug in een boring van de krukpen nadat deze in de gaten van de vliegwielhelften is gedrukt, het uitharden van een of beide perspassingscomponenten, of het perspassing.

In sommige assemblages worden wrijvingsverbeteraars (bijv. Bekledingen of coatings) op de krukpen gebruikt om een perspassing voor een krukpen op een krukassamenstel te verbeteren. Er werd echter aangenomen dat deze versterkers niet compatibel waren met rollagers, wat een nadelig effect had op de prestatie van de rollagers. Om deze waargenomen tekortkoming te verhelpen, werd maskering van het lagercontactoppervlak van de krukpen geïntroduceerd. Maskeren is echter arbeidsintensief en inefficiënt, en als maskeren niet goed gebeurt, kan dit nadelige gevolgen hebben voor de lagerprestaties.
Bij sommige uitvoeringsvormen van de uitvinding is de krukpen over nagenoeg het gehele buitenoppervlak voorzien van een metalen laag. De metalen laag is bij voorkeur gemaakt van een zinklegering en wordt tegelijkertijd gebruikt in het gebied van het draagoppervlak als een slijtvaste binnenschuifbaan voor het rollichaam van het rollager. Doordat de metaallaag met hoge kleefkracht, die wordt geproduceerd uit een zinklegering, maar ook uit andere metalen zoals koper, is het niet alleen geschikt voor het verhogen van de stabiliteit van een perspassing verbinding, maar ook als tribologische partner binnen een rollager, als de rollichamen over het gecoate lageroppervlak rollen, heeft dit geen nadelige gevolgen voor de levensduur van het rollager. Bovendien kunnen dergelijke metaallagen met bijzonder hoge maatvastheid op de krukpennen worden neergeslagen, zodat het draagvlak qua cilindervorm en diameter voor zijn eigenschap als inwendige glijbaan voor het walslichaam voldoet aan de hoge precisie-eisen. het rollager, zelfs na het coatingproces. Op basis van dit kenmerk kan het buitenoppervlak van de krukpen volledig worden voorzien van de metalen laag, zodat op een tijdbesparende en kostenbesparende manier de extra kosten voor het genereren van alleen lokale coatingzones voor of na het coatingproces kan worden geëlimineerd.
============================================================================================================
For example, suitable zinc coatings have coefficients of friction μ of approximately 0.31 to 0.37 that are favorable for the non-positive action of the press fit connections. In comparison, the coefficient of friction of an uncoated axle or hub equals approximately 0.1 to 0.15, so that in the case of a zinc coating, the load that can be transferred statically by the press-fit connection is increased by the factor 2 to 3.7.
=========================================
Geschikte zinkcoatings hebben bijvoorbeeld wrijvingscoëfficiënten van ongeveer 0,31 tot 0,37 die gunstig zijn voor de niet-positieve werking van de perspassingsverbindingen. Ter vergelijking: de wrijvingscoëfficiënt van een ongecoate as of naaf is ongeveer 0,1 tot 0,15, zodat in het geval van een zinklaag de belasting die statisch kan worden overgedragen door de perspassing wordt verhoogd met de factor 2 tot 3,7 .
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Het is maar dat u het weet.
De samenwerking met INA dateert al van 1973.
HD stopte met de stalen kooien.
Ina maakte daarna de aluminium kooien voor HD drijfstanglagers.
Maar ook in deze INA kooien zien we de krukas fouten , de rollen rollen door de kooien aan weerskante heen.
Later zien we ook fouten in INA kooien, waarna we dachten dat het beter was om ze ,de kooien , maar zelf te gaan maken.
Zo gaat dat met techniek.
Blijf kijken naar verbeteringen al is het je eigen werk.
Ga nog wat kooien plaatjes op zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Mss heb ik het gemist.. maar hoe doen andere fabrikanten van dikke 2-cylinders dat dan?
Dmv een gesmede krukas? Indien zo waarom gebruikt HD dat dan niet?
Lijkt me nog goedkoper ook.
 
En mijn vraag (want ik heb er genoeg), wordt het persen koud gedaan, of worden de pennen in droog-ijs gelegd, en de vliegwielen verwarmd? Ergo, minder perskracht nodig welke vervorming in de hand werken, en een grotere persfitting na acclimatiseren.
 
Op veel krukassen zien we deze thermische manier van monteren.
Met inductie techniek kan dat snel en gecontroleerd worden uitgevoerd.
Maar het is een handeling die tijd en apparatuur vereist.
We zien van deze montage techniek nooit ook maar één afbeelding hoe nauwkeurig het eindresultaat is.
Ik twijfel sterk aan de rechtheid van de krukassen die zo gemonteerd zijn.
================================================================================================================================
H-D INA patent.jpg
 
https://nl.qwe.wiki/wiki/Centripetal_force
In 1978 het eerste volnaaldige big-end gemaakt.
Met de technische middelen van toen.
Met 3x49x2,5 naalden was het de vraag ; Hoelang zal dat heel blijven?
Door de complexe bewerkingen van volgeharde ringen en schijven is deze techniek in de oude doos gestopt.
Mede door het op zichzelf gaan werken van mijn vrouw, ze begon een modevak school.
Ga proberen met normale mensen samen te werken, zij ze, en zo miste ik mijn medewerkster aan naaldlager big-ends.
Een ernstig probleem met deze vol naalden techniek was het niet willen slijten of inlopen van de krukaspen of de voeringen in de drijfstang.
Het toen altijd inlopen van geharde oppervlakken was ergens een noodzaak om de afwijkingen ruimte te geven.
Geen slijtage, geen ruimte; drijfstang breuk is het gevolg.
Wees dus blij met al die opgevreten krukaspennen assen en zoveel andere rollager onderdelen.
Het hoort erbij, of je wilt of niet.
Zo ben je met sommige problemen 52 jaar bezig.
Mooi toch, of toch niet?
============================================================================================================================
 

Bijlagen

  • Relatie probleem kooi en rol.jpg
    Relatie probleem kooi en rol.jpg
    214,8 KB · Weergaven: 11
Zo ben je met sommige problemen 52 jaar bezig.
Ik zoek mijn archief na op bijzondere beelden en fotowerk.
En kom tot de ontdekking dat ik erg veel met kooien maken bezig ben geweest.
Jarenlang, ik zie plaatsjes van 2001 van de eerste eigen kooien maken.
Stalen kooien op de rol gecentreerd.
Van hoogwaardig staal, met een hoge treksterkte.
We dachten toen nog dat de oude kooien techniek van H-D beter was dan de aluminium kooien van INA.
JIMS schreef dat in de onderdelen lijsten van toen en nu nog.
Zo zet je, jezelf op één been door het zondermeer aannemen dat het ook zo was.
Al zagen we toen al vele jaren de gevolgen van de kooien slijtage en soms zelfs van drijfstangbreuk, je stond er niet bij stil.
Het lijkt het er nu op dat we de kooien de schuld geven van al het mechanisch falen.
De 100 jaar ongelijke vliegwielen speelden ook een rol in het loopgedrag van rollen en kooien.
Alle, werkelijk ALLE krukassen laten de wandelende drijfstang zien.
De altijd en eeuwig aangelopen vliegwielringen, soms door de ringzitting heen gedraaid en 4 mm staal en brons is gewoon verdwenen.
En er zijn geen uitzonderingen?
Tot je het fotowerk van de XL 2002 beter bekijkt, gemaakt in 2009.
Met en tijdens het werk aan dat blok al opmerkelijke foto's gemaakt en dat niet bij toeval, je zag iets buitengewoons.
Alleen één probleem, je vergeet dat "bijzondere".
Maar, je weet nu pas het "waarom" achter dat verschijnsel; geen wandelende drijfstang.
Zo is het duidelijk dat je de tijd die het kost, om betere keuzes te kunnen maken, ook werkelijk nodig hebt.
Dat lukt niet in een paar jaar en ook niet al staan er 100 wachtenden in de rij.
Door het "doordenken" van de 100 jaar krukasproblemen, is de VVT techniek ontstaan.
Door een stukje printtechniek van betonnen balken.
Gewoon op de TV gezien.
Maar wat niet in die documentatie te zien was, was de voorspanning die toegepast werd, op dat gespoten beton.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Voorgespannen_beton#Productie
Techniek is een alles omvattend element in deze tijd en bepalend voor de toekomst en vooruitgang op allerlei gebied.
Zo ook in de techniek van een motorfiets.
Zolang er fossiele brandstof is, natuurlijk.
=========================================================================================================================
VVT JVA-Ecotech 2020.jpg
 
naaldlager en kooi-problemen : is het de schuld van het lager zelf, of van de onbestaande kwaliteitscontrole bij HD ?
geen enkele lagering gaat het overleven als de krukas niet correct uitgelijnd is
genoeg krukassen met naaldlagers die probleemloos kilometers blijven vreten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan