In de algemene lagertechniek worden volrol lagers zelden toegepast.
Er wordt wel naar hogere draagvermogens gezocht en een bestaand naaldlager is dan met weinig, meer naalden en langere naalden, al vele procenten beter dan het was.
Dat "zoeken" is een eigenschap van mensen in de techniek; Het moet sneller, beter, meer vermogen, meer draagvermogen , minder gewicht/ruimte en zo gaat dat verder.
Nadella is al vele jaren een pionier in vollager techniek.
Maakt naaldlagers voor de hoogst belaste aandrijvingen in transport werktuigen.
Ondanks een reeks van wisselde eigenaren is hun catalogus onveranderd gebleven.
De naalden van mijn eigen vollager waren ook van Nadella afkomstig.
Ook de drie ringen op de krukaspen kwamen van Nadella vandaan.
Het was het begin van mijn eigen techniek van geharde onderdelen bewerken.
Met de hulp van niemand, mijn eigen HM beitel plaatjes op het harde materiaal aangepast.
Vanuit Sandvik was er op een gegeven moment de vraag; wat doe je met onze materialen en gereedschappen?
De vertegenwoordiger was er van overtuigd dat mijn techniek onverkoopbaar was, zo doet niemand het.
Nu is het allemaal erg normaal, het bewerken van harde materialen.
De prijs van de Nadella ringen was zo laag dan je het basis materiaal er niet voor kon kopen.(100gr6)
En dan met al reeds 3 smeerboringen per ring geboord.
Het hele systeem van 49x2,5 bleef overeind met het kunnen bewerken van die ringen.
Aan beide zijden 4 mm smaller maken, zo bleven de drie boringen in het midden en dan de binnen diameter van 30,00 naar 31,70 draaien.
Nel voelde aan de draaibank welke schuinstand en type beitelplaat het beste resultaat gaf.
Zo hebben we enige tientallen 49x2,5 big-ends gemaakt.
Ondanks de nabijheid van de TU-Delft waren ze bij hun Centrale werkplaats er niet blij mee.
We zijn geen tovenaars was hun commentaar.
Een goede reden om op mijzelf verder te gaan.
Uiteraard met Nel natuurlijk.
Nel was het na een aantal jaren zat om met de algemene negatieve houding van HD rijders om te gaan.
Ik ga wat leuks doen, zij ze, doeiiiii.
Zo sta je er alleen voor, met één groot voordeel; Je hoeft met niemand te bekvechten.
===========================================================================================================================