Side deco's van systeemhelmen barsten door "klap" kinbak

De vervangingstermijn van een helm is sterk afhankelijk van de gebruikte materialen. De schaal kan van diverse materialen gemaakt zijn. De duurde merken gebruiken andere materiaal dan goedkopere helmen, dan is er nog een verschil van binnenschaal. Ook de voering is per merk verschillend. Ik heb mijn oude Schubert C3 na 11 jaar vervangen, ik was de tijd totaal vergeten. Toen het binnenwerk ging verpulveren viel bij mij het kwartje. Ondanks dat m'n Schubert nog erg lekker zat was hij volgens mij niet echt veilig meer. 11 jaar is echt te lang.
 
De vervangingstermijn van een helm is sterk afhankelijk van de gebruikte materialen. De schaal kan van diverse materialen gemaakt zijn. De duurde merken gebruiken andere materiaal dan goedkopere helmen, dan is er nog een verschil van binnenschaal. Ook de voering is per merk verschillend. Ik heb mijn oude Schubert C3 na 11 jaar vervangen, ik was de tijd totaal vergeten. Toen het binnenwerk ging verpulveren viel bij mij het kwartje. Ondanks dat m'n Schubert nog erg lekker zat was hij volgens mij niet echt veilig meer. 11 jaar is echt te lang.
Jij hebt natuurlijk vast wel bronnen voor al die wijsheden. Oh ja de verkoper /fabrikant is geen bron.
 
Je moet lekker met je hoofd doen wat je zelf goeddunkt. Ik ben al 1x enorm blij geweest met m'n goede helm, dus hou het lekker bij de voorgeschreven vervangingstermijnen.

IMG_20200527_190847.jpg


Deze kan dus nog negen jaar en tien maanden mee 😅
 
Jij hebt natuurlijk vast wel bronnen voor al die wijsheden. Oh ja de verkoper /fabrikant is geen bron.

Alstu, kan je gewoon lekker een filmpje kijken 🙌

Inclusief een stukje tekst deze keer: The Snell Motorcycle Foundation has a slightly different stance, saying that "glues, resins and other materials used in helmet production can affect liner materials. Hair oils, body fluids and cosmetics, as well as normal "wear and tear" all contribute to helmet degradation."

En nog een ander puntje: over het algemeen zie je dat de kwaliteit en veiligheid van helmen vooruit gaat. Een helm die je 5-10 jaar geleden kocht zal, los van de slijtage, dus ook achterlopen op nieuwere helmen.
Daarnaast, hoezo kan een verkoper niet eerlijk zijn over wanneer je een helm moet vervangen? 😅 Er zijn volgens mij zat verkopers die best een eerlijk verhaal kunnen houden over de slijtage van een helm.
 
Alstu, kan je gewoon lekker een filmpje kijken 🙌
Een filmpje van een volkomen nobody die zonder enige onderbouwing dingen loopt te roepen is geen bron. Het is sneu.

Geef me 1 bron met de beschrijving van het onderzoek, de naam van het instituut, de namen van de onderzoekers,de gevolgde methodes, de ruwe data, de analyse en de aanbevelingen. Dan praten we over feiten. en kunnnen we het onderzoek zelf uitvoeren indien gewenst.

Heb je dat niet? Dan is het dus barpraat. Hardstikke leuk en gezellig maar wel gelul.

En nog een ander puntje: over het algemeen zie je dat de kwaliteit en veiligheid van helmen vooruit gaat. Een helm die je 5-10 jaar geleden kocht zal, los van de slijtage, dus ook achterlopen op nieuwere helmen.
En nog een losse flodder. over het algemeen zie je dat de kwaliteit en veiligheid van helmen achteruit gaat. Een helm die je 5-10 jaar geleden kocht zal, los van de verbetering, dus ook vooroplopen op nieuwere helmen.

Gek he zo'n bewering, ongeveer net zo gek als die erboven staat. Zonder onderbouwing is het gewoon dronkemanspraat.


Daarnaast, hoezo kan een verkoper niet eerlijk zijn over wanneer je een helm moet vervangen? 😅 Er zijn volgens mij zat verkopers die best een eerlijk verhaal kunnen houden over de slijtage van een helm.
Echt? bestaan er zulke naieve mensen?
 
Een filmpje van een volkomen nobody die zonder enige onderbouwing dingen loopt te roepen is geen bron. Het is sneu.

Geef me 1 bron met de beschrijving van het onderzoek, de naam van het instituut, de namen van de onderzoekers,de gevolgde methodes, de ruwe data, de analyse en de aanbevelingen. Dan praten we over feiten. en kunnnen we het onderzoek zelf uitvoeren indien gewenst.

Heb je dat niet? Dan is het dus barpraat. Hardstikke leuk en gezellig maar wel gelul.


En nog een losse flodder. over het algemeen zie je dat de kwaliteit en veiligheid van helmen achteruit gaat. Een helm die je 5-10 jaar geleden kocht zal, los van de verbetering, dus ook vooroplopen op nieuwere helmen.

Gek he zo'n bewering, ongeveer net zo gek als die erboven staat. Zonder onderbouwing is het gewoon dronkemanspraat.



Echt? bestaan er zulke naieve mensen?
Met alle respect, heb je überhaupt gekeken? 😅 Ik neem aan dat ze bij de SNELL wel een beetje weten wat ze doen....

Maar goed, dus alle info die jij zou geven in hoedanigheid van je functie zou volstrekt onbetrouwbaar zijn? Laat me anders even weten waar je werkt dan loop ik er met een grote boog omheen 🙌

Daarnaast, ik weet niet zo goed hoe vroeg jij begint met drinken, maar ik hoop niet zo vroeg 😂

Tot slot, als je het niet wilt geloven, fine. Het is je eigen gezondheid immers en niet de mijne. :)
 
Laatst bewerkt:
Een filmpje van een volkomen nobody die zonder enige onderbouwing dingen loopt te roepen is geen bron. Het is sneu.

Geef me 1 bron met de beschrijving van het onderzoek, de naam van het instituut, de namen van de onderzoekers,de gevolgde methodes, de ruwe data, de analyse en de aanbevelingen. Dan praten we over feiten. en kunnnen we het onderzoek zelf uitvoeren indien gewenst.

Heb je dat niet? Dan is het dus barpraat. Hardstikke leuk en gezellig maar wel gelul.


En nog een losse flodder. over het algemeen zie je dat de kwaliteit en veiligheid van helmen achteruit gaat. Een helm die je 5-10 jaar geleden kocht zal, los van de verbetering, dus ook vooroplopen op nieuwere helmen.

Gek he zo'n bewering, ongeveer net zo gek als die erboven staat. Zonder onderbouwing is het gewoon dronkemanspraat.



Echt? bestaan er zulke naieve mensen?
Luister, jij mag met je hoofd doen wat je wilt, maar TNO (om maar een dwarsstraat te noemen) lijkt me nou niet echt 'een nobody'.
En nee, als jij te lui bent om die feiten zelf op te zoeken, ik ga het niet doen voor je. Geloof wat je wilt, zo te lezen ben je toch niet te overtuigen en het zal mij aan mn reet roesten wat jij gelooft.
 
Een filmpje van een volkomen nobody die zonder enige onderbouwing dingen loopt te roepen is geen bron. Het is sneu.

Geef me 1 bron met de beschrijving van het onderzoek, de naam van het instituut, de namen van de onderzoekers,de gevolgde methodes, de ruwe data, de analyse en de aanbevelingen. Dan praten we over feiten. en kunnnen we het onderzoek zelf uitvoeren indien gewenst.

Heb je dat niet? Dan is het dus barpraat. Hardstikke leuk en gezellig maar wel
Kijk nog eens in de spiegel/wat je zelf gezegd hebt en lees het vetgedrukte deel van je eigen wijsheid opnieuw. (Vervang filmpje door roeptoeteren op een forum)
 
Beste motorrijders,

Vorige zomer hebben mijn neef en ik allebei ons motorrijbewijs gehaald. Tijdens de motorbeurs van dat zelfde jaar (2019) heb wij allebei een onze eerste helm gekocht. Omdat we nog jong en onervaren zijn, nog op school zitten, en niet heel veel geld te besteden hebben, hebben we allebei een systeemhelm gekocht in het goedkopere segment. Mijn keuze is gevallen een op de HJC IS-Max II, en mijn neef heeft de soortgelijke Scorpion Exo gekocht.
Nu - ruim een jaar verder - zijn allebei onze helmen al stuk. De zogenaamde "side deco's" zijn gebarsten en zitten los, waardoor de kinbak niet meer kan sluiten.

Zo zag mijn helm er in het vroege stadium uit:
Bekijk bijlage 1504621
Inmiddels is de helm zo goed als overleden, en ligt hij er zo bij:
Bekijk bijlage 1504624
De helm van mijn neef begint ook al, en verkeerd op het moment in deze staat:
Bekijk bijlage 1504625Bekijk bijlage 1504627

Zijn wij nou gewoon lompe boeren, of is de kwaliteit van deze ''budget'' helmen echt zo shit?
Stel, ik koop nu een Shoei Neotec 2 of iets dergelijks, mag ik dan een betere kwaliteit verwachten?

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en meningen omtrent dit voorval.
Ik zie graag reacties tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Dennis


HJC IS-Max II zou ik niet echt het goedkope segment noemen, zijn toch helmen van rond de 200€. Budget helmen zijn die vage merken van rond de 100€. Ik heb zelf de exact zelfde HJC helm die jij hebt, en die is na 5 jaar nog puntgaaf op een klein barstje bij de kinventilatie na nadat ik ermee ben gevallen. Het lijkt op jouw eerste foto wel alsof ze de schroeven veel te strak hebben aangedraait.
 
Laatst bewerkt:
De reden waarom ik altijd een integraal koop.
Zelfs de duurdere helmen vallen soms open bij een val. Schubert C3 blijft in 97% van de gevallen dicht.
3% van de tijd valt die dus open .

Die test percentages zijn een beetje misleidend aangezien ze met 1 helm een hele reeks testen uitvoeren vanwege budgetaire redenen. Maar helmen zijn ontworpen om 1 klap op te vangen.
 
ligt het bij HJC niet gewoon aan het type helm?
Ik rijd zelf al enkele jaren met een HJC RPHA 11 was toen nieuw bijna 500 euro.
ben ik dan echt mezelf aan het voorliegen dat ik dan in het betere segment aan het shoppen ben?
 
Met alle respect, heb je überhaupt gekeken? 😅 Ik neem aan dat ze bij de SNELL wel een beetje weten wat ze doen....

Heb je het zelf wel bekeken? de SNELL Foundation heeft letterlijk 1, ja dat lees je goed, helm getest die in Europa verkocht wordt. Dat schrijven ze zelf in dit document, hun 2020 standard: https://www.smf.org/standards/m/2020/M2020_Final.pdf
Snell heeft niets van doen met helmen in Europa.
Het is trouwens een interessante standaard. Het bevat pareltjes zoals deze:

"Also, while you’re trying the helmet on, take a good look in a mirror and ask some friends what they think. Most people will quit using an ugly helmet"

Deze standaard gooien we dus weg ... nadat we uitgelachen zijn

Maar we zijn op zoek naar de bewering dat helmen slijten of achteruitgaan of wat voor negatieve gevolgen dan ook ondervinden van tijd, "haarproducten", uitdamping, chemisch jaweetikhetallemaal, iets in elk geval. En Snell zou daar onderzoek naar gedaan hebben.
Snell heeft daar geen, gepubliceerd, onderzoek naar gedaan. Ze hebben op hun website wel een faq categorie en daarin vinden we de volgende Frequently Asked Question:
Why should you replace your helmet every five years?
Replacing helmets every five years is a judgement call based on testing helmets used by the California Highway Patrol by Dr. George Snively.
Snively is een van de oprichters van Snell
Ok wat is dan een judgement call: we kijken naar de definitie van Merriam-Webster online dictionary

a subjective decision, ruling, or opinion

Oftewel een subjectieve mening.
Conclusie: geen test, geen onderzoek, geen data helemaal niets. Slechts de MENING van een pipo die ook maar wat roept. En dat zelf toegeeft.


Tot slot, als je het niet wilt geloven, fine. Het is je eigen gezondheid immers en niet de mijne. :)
Geloven doe je in de kerk. Daarbuiten baseren we ons op feiten. Die feiten weerspreken jouw bewering, jij bent dus inderdaad een gelovige.
 
Koop je toch een bromfiets helm, ook niks mee. Meeste ongelukken gebeuren in de woonomgeving, en die brommers halen je als je op de motor rijdt links/rechts in en ook zonder helm.....
 
Ik keek vandaag naar mijn HJC IS max 2, en bedacht mij een mogelijkheid hoe de schade ook kan ontstaan. Zet de topic starter hem misschien met open klep weg in de kast? Want dan leunt de helm op de delen die stuk zijn gegaan.
Alsnog lijkt het mij niet dat het daarvan stuk moet kunnen gaan, maar als je hem een soort gooiende wegzet zou het zomaar kunnen.
 
Ik keek vandaag naar mijn HJC IS max 2, en bedacht mij een mogelijkheid hoe de schade ook kan ontstaan. Zet de topic starter hem misschien met open klep weg in de kast? Want dan leunt de helm op de delen die stuk zijn gegaan.
Alsnog lijkt het mij niet dat het daarvan stuk moet kunnen gaan, maar als je hem een soort gooiende wegzet zou het zomaar kunnen.
Die gooiende wegzet moet nu richting kliko gaan.
 
Ik keek vandaag naar mijn HJC IS max 2, en bedacht mij een mogelijkheid hoe de schade ook kan ontstaan. Zet de topic starter hem misschien met open klep weg in de kast? Want dan leunt de helm op de delen die stuk zijn gegaan.
Alsnog lijkt het mij niet dat het daarvan stuk moet kunnen gaan, maar als je hem een soort gooiende wegzet zou het zomaar kunnen.
Ik zet diezelfde helm altijd op die manier weg, al 5 jaar lang. Bij mij werkt 'ie nog prima
 
Geef me 1 bron met de beschrijving van het onderzoek, de naam van het instituut, de namen van de onderzoekers,de gevolgde methodes, de ruwe data, de analyse en de aanbevelingen.


Bijvoorbeeld.

En in zn algemeenheid:
1. Niets gaat oneindig lang mee.
2. Zonlicht (UV) sloopt bijna alles, vroeg of laat.
3. Zuurstof (oxidatie) sloopt bijna alles, vroeg of laat.
4. Dat je niet zelf kan zien dat iets niet meer zgan is, betekent niet dat dat het nog is.
5. Als je niks en niemand vertrouwt (bijv fabrikant die een levensduur opgeeft) neem je dus al het risico van jouw eigen kennisgebrek. Zelf weten :W

De buitenschaal van je helm heeft vooral last van UV en thermo-oxidatie. Het EPS zal initieel toenemen in stijfheid (en dus minder goed dempen = meer overdracht van impact).
 

Bijvoorbeeld.

En in zn algemeenheid:
1. Niets gaat oneindig lang mee.
2. Zonlicht (UV) sloopt bijna alles, vroeg of laat.
3. Zuurstof (oxidatie) sloopt bijna alles, vroeg of laat.
4. Dat je niet zelf kan zien dat iets niet meer zgan is, betekent niet dat dat het nog is.
5. Als je niks en niemand vertrouwt (bijv fabrikant die een levensduur opgeeft) neem je dus al het risico van jouw eigen kennisgebrek. Zelf weten :W

De buitenschaal van je helm heeft vooral last van UV en thermo-oxidatie. Het EPS zal initieel toenemen in stijfheid (en dus minder goed dempen = meer overdracht van impact).
Ik waardeer je onderbouwde respons. Dank daarvoor. Ik kan nu niet per detail reageren, doe ik later.
Toch heb ik effe snel je link gescand. Eerlijk gezegd moet jij dan toch ook dit gezien hebben:
"The duration of helmet exposure to sunlight was between 93 to 6570 hours (mean 2347.74 hours; SD 1733.39)."

Echt, kom op een SD die 0,73 is van de mean? Dat is toch gewoon een blind raad spelletje. Dat heeft toch niets meer met wetenschappelijk onderzoek te maken?

Zoals gezegd binnenkort meer
 
Ik waardeer je onderbouwde respons. Dank daarvoor. Ik kan nu niet per detail reageren, doe ik later.
Toch heb ik effe snel je link gescand. Eerlijk gezegd moet jij dan toch ook dit gezien hebben:
"The duration of helmet exposure to sunlight was between 93 to 6570 hours (mean 2347.74 hours; SD 1733.39)."

Echt, kom op een SD die 0,73 is van de mean? Dat is toch gewoon een blind raad spelletje. Dat heeft toch niets meer met wetenschappelijk onderzoek te maken?

Zoals gezegd binnenkort meer
Die SD gaat alleen over de aantal blootgestelde uren aan zonlicht, heeft m.i. niks te maken tav de conclusie van microcracks. Het zou mooi zijn als ze een plaatje erbij hadden van aantal/grootte vd microcracks versus het aantal zonuren. Maargoed, ze geven onderin wel aan dat de bevinding statistisch significant is.

Verder is het bijzonder lastig om artikelen te vinden die specifiek op het niveau van een helm zitten. Je zult dieper moeten kijken naar bijv specifieke type plastics en EPS en hoe die omgaan met UV en thermo-oxidatie. Op dezelfde manier zul je (gok ik) geen wetenschappelijk artikel vinden van hoe betrouwbaar een ducati is, maar wel veel over details van ontwerpen van zuigeroppervlakten bijvoorbeeld.

Een relevante set data zou dan zijn wat de sharpy impact sterkte van de schaal (bijv polycarbonaat of ABS) is over tijd, waarbij je tussendoor het materiaal veroudert mbt thermo-oxidatie of UV straling (liefst beide). Vervolgens moet je een afschatting maken van hoeveel UV de helm bij normaal gebruik per jaar te voorduren krijgt. Dan kun je uitrekenen hoeveel jaar het duurt voordat de sterkte een x % afgenomen is. Dat hele feestje dan nog eens opnieuw mbt de slijtvastheid bijvoorbeeld. Uiteraard dan nog een veiligheidsmarge er omheen, en kom je blijkbaar (als je de fabrikant gelooft) op zo'n 5-7 jaar uit.

Dit hele verhaal heeft overigens alleen maar zin met de exacte plastic compositie, type fillers, stabilisatoren etc als die in de helm gebruikt wordt. Waarschijnlijk zelfs met verf en laklaag.

Dit soort data valt bijna niet online te vinden omdat het concurrentiegevoelige info is.

Al met al kan je er zeker van zijn dat het plastic en EPS veroudert. Wanneer dat in jouw use-case over het limiet heen gaat kun je als consument nooit weten. Dus kom je sowieso altijd terug op het punt of je de fabrikant gelooft (die hopelijk dit soort data verkregen heeft).
 
Laatst bewerkt:

Bijvoorbeeld.

En in zn algemeenheid:
1. Niets gaat oneindig lang mee.
2. Zonlicht (UV) sloopt bijna alles, vroeg of laat.
3. Zuurstof (oxidatie) sloopt bijna alles, vroeg of laat.
4. Dat je niet zelf kan zien dat iets niet meer zgan is, betekent niet dat dat het nog is.
5. Als je niks en niemand vertrouwt (bijv fabrikant die een levensduur opgeeft) neem je dus al het risico van jouw eigen kennisgebrek. Zelf weten :W

De buitenschaal van je helm heeft vooral last van UV en thermo-oxidatie. Het EPS zal initieel toenemen in stijfheid (en dus minder goed dempen = meer overdracht van impact).


De vervangingstermijn van een helm is sterk afhankelijk van de gebruikte materialen. De schaal kan van diverse materialen gemaakt zijn. De duurde merken gebruiken andere materiaal dan goedkopere helmen, dan is er nog een verschil van binnenschaal. Ook de voering is per merk verschillend. Ik heb mijn oude Schubert C3 na 11 jaar vervangen, ik was de tijd totaal vergeten. Toen het binnenwerk ging verpulveren viel bij mij het kwartje. Ondanks dat m'n Schubert nog erg lekker zat was hij volgens mij niet echt veilig meer. 11 jaar is echt te lang.

Alles in deze 2 antwoorden gezegd..

Eigen voorkeur is qua sluiting een Dubbel D.
Dan val je al gauw in een wat duurder segment.
En al een paar jaar tevrede met mijn RPHA 10+ (wel nu met de 2e bezig, daar de eerste 'verouderd' was:Y)
Rij zelf gemiddeld 5 á 6 jaar met een helm.
zonder gevalletjes zwaarte kracht
 
Denk niet dat iemand betwist dat je uiteindelijk een helm moet vervangen. Of dat al na 5 jaar is, is natuurlijk de vraag. Lijkt mij wat conservatief, wat toevallig wel uitkomt voor helm fabrikanten. Bovendien is het verval niet exponentieel, er is niet een kantelmoment waarop de integriteit ineens weg is, dus om 1 moment aan te wijzen 'nu is de helm niet meer veilig' is wat apart.
 
Het is ook maar een richtlijn. Er zitten ongetwijfeld helmen tussen die dusdanige slechte kwaliteit maken dat die na een jaar al verrot is. Ik zeg ongetwijfeld, wat suggereert dat het een aanname is, en dat is het ook voordat iemand direct wil aanvallen. ;) Ik hoop het asfalt niet nogmaals van dichtbij te zien maar als dat gaat gebeuren dan wil ik dat mijn persoonlijke bescherming op orde is. Zeker mijn hoofd. Mijn ledematen dat heelt wel weer, en anders zijn daar alternatieven voor maar mijn hersenen heb ik nog een tijdje nodig. Daanaast is af en toe een nieuwe helm ook wel weer leuk. :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan