teerstroken op de snelweg

Rotspul inderdaad. Spekglad, en soms zo neergelegd dat het met geen mogelijkheid te ontwijken is. In Duitsland een keer bijna door onderuitgegaan. Spul lag in een bocht, echt zo'n mooie lange bocht waar je eens goed voor gaat zitten. Kon er niet omheen, en moest er dus ín de bocht overheen. Was al beetje aan het uitzoeken waar ik de motor neer kon leggen zonder al te veel ellendigheid, en zonder de nog ellendiger vangrail te raken. Was gelukkig niet nodig. Hart zit in je keel. Rest van de rit naar huis rijdt niet echt ontspannen meer.

dit was in het voorjaar, met prachtig weer-dus niks nat of extra glad
 
Het viel me de laatste weken ook al op dat ik regelmatig een bandje voel glibberen. Rijkswaterstaat heeft er inmiddels al aardig wat neergelegd. Vooral nu ik veel in het donker rijd zie ik ze veel te laat om er nog wat aan te doen. Opruwen zou inderdaad zeer prettig voor ons zijn.
Ik ga maar eens een berichtje sturen aan de mensen van Rijkswaterstaat. De meesten van hen zullen er wellicht niet bij stilstaan dat het voor de motorrijders niet zo prettig rijden is.
 
Even voor de duidelijkheid. Een teerstrook is toch gewoon een reparatie aan de weg?

Zo ja, zijn die dan ook glad in gewoon droog weer? Bv zomer/lente?
 
Even voor de duidelijkheid. Een teerstrook is toch gewoon een reparatie aan de weg?

Zo ja, zijn die dan ook glad in gewoon droog weer? Bv zomer/lente?

Bij droog weer zijn ze wel iets gladder, maar daar heb je geen last van. Het grootste probleem is in de regen, omdat het water er niet in kan zakken maar er op blijft liggen, en omdat er geen profiel inzit, is het dus spekglad. Het is inderdaad gewoon een reparatie.
 
Bij droog weer zijn ze wel iets gladder, maar daar heb je geen last van. Het grootste probleem is in de regen, omdat het water er niet in kan zakken maar er op blijft liggen, en omdat er geen profiel inzit, is het dus spekglad. Het is inderdaad gewoon een reparatie.

Aaah. Thanks.
 
Ik ga maar eens een berichtje sturen aan de mensen van Rijkswaterstaat. De meesten van hen zullen er wellicht niet bij stilstaan dat het voor de motorrijders niet zo prettig rijden is.
Mijn vader is in mei dit jaar met 120 onderuit gegaan over zo'n lasnaad op de A12, en kan pas sinds een maandje of wat iets doen wat op lopen lijkt.

Het 'toeval' wil dat hij bij Rijkswaterstaat werkt, en voorzichtig heeft rondgevraagd hoe men hierover denkt. Hij merkt binnen de organisatie dat mede motorrijders het herkennen, maar dat koekblikkers er niet zo van op de hoogte zijn.

Heb hem eens horen zeggen dat het gebruik van dit soort reparaties aan strenge regels moet voldoen, maar dat deze vaak worden overtreden vanwege geld- en tijdgebrek (de gebruikelijke dingen).

Nu heeft hij zijn handen nog behoorlijk vol met zijn herstel, dus bergen wil en kan hij op dit moment niet verzetten. Later (denk aan ergens volgend jaar op zijn vroegst) willen we misschien kijken of we wat structureel kunnen doen, met eventueel iets van een handtekeningenactie oid (waarbij ik natuurlijk op MF een topic zal openen).

Dit is allemaal niet meer dan een voorlopig idee, we willen eerst zien hoe hij herstelt en dan zien we wel verder. In de tussentijd helpt elk bericht richting Rijkswaterstaat om de awareness daar te verhogen :W
 
Ook als het droog is zijn die dingen ontzettend vervelend. Moest gisteren hard remmen en reed op een weggetje vol met van die stroken. Geen fijn gevoel. :N
 
Is er ergens geen meldpunt voor dit soort gevallen? Ik weet dat de fietsersbond een meldpunt heeft voor slechte fietspaden en er dan de weg eigenaar op aanspreekt, ik weet uit ervaring dat als er genoeg klachten zijn er daadwerkelijk iets aan gedaan wordt. In dit geval zou het voor de snelwegen Rijkswaterstaat moeten zijn dacht ik. Als je googlet zie je dat dit in Belgie wel kan en voor de lokale wegen in nl zie ik af en toe een meldpunt van de provincie/gemeente.
 
ik zat toevallig nog te denken om hier een topic over te openen van de week. :)




nog fijner is het als zo'n strook in een flauwe bocht heel langzaam over een afstand van een halve tot een kilometer over de 2 weghelften loopt/ hem schuin doorsnijdt zeg maar... :')

das helemaal fijn want die zijn niet te ontwijken... :W B|

voorbeeld; de bocht van de A20 naar de A12 Rotterdam richting Gouda, das een hele flauwe met zo'n ruknaad erin... ik ga altijd expres links rijden.

trouwens; niet alleen in bochten tref je ze aan, maar ook bij snelwegen met 3 rijbanen maar met 2 gelegde asfaltstroken...
de belijning heeft dan de weg door 3 gedeeld, echter de lasnaad loopt precies midden in de 2e rijbaan...
dan moet je gaan kiezen, links of rechts van die naad
:] :')

A12 van Utrecht naar Gouda.
Ergens halverwege tot aan Bodebegraven of zo is dat ook het geval.
Kilometerslang...
Dat is toen inderdaad tijdens het aanleggen van de spitsstrook gedaan.

Gelukkig is het daar geen probleem, zoals je al zegt kiezen of je er links of rechts naast gaat rijden. :Y
kortom; het is flink naadje die wegen van ons :+ O-) :')





:W
 
Je kunt het melden bij de KNMV, maar ik weet niet of die er ook actief iets mee kunnen doen. Maar hoe meer klachten, hoe beter denk ik. Anders moet je het melden bij Rijkswaterstaat, maar dat zijn in veel gevallen nou net die mannen die die strepen neerleggen, of de opdracht daarvoor geven. Het zal lastig zijn, aangezien het enige alternatief is dat ze de weg opnieuw asfalteren, en daar is natuurlijk geen geld voor, plus dat het in de wintermaanden met vorst in de grond niet eens kan. Voor automobilisten is niet gevaarlijk, dus dat kleine groepje motorrijders ten opzichte van die grote groep automobilisten zet zo weinig zoden aan de dijk vrees ik. Maar er moet zeker eens iets aan gedaan worden! Zoals gezegd, al zouden ze er maar zand of split overheen strooien dan is het nog steeds niet zonder gevaar, maar het zou al een hoop schelen.

Dus als we het allemaal massaal gaan melden, wie weet wordt er dan iets aan gedaan... De snelwegen vallen onder RWS, wegen buiten de bebouwde kom onder de provincie, en binnen de bebouwde kom onder de gemeente. Maar het is Nederland, dus waarschijnlijk moeten er eerst meer ernstige ongelukken door gebeuren.
 
email adres van de verantwoordelijke minister achterhalen en die box flink vol spammen met klachten. Beter aan de top beginnen, want van onder af werkt niet, dan gaat elke klacht de la in.
 
Op het nieuwe stuk op de A58, vanaf Galder richting Tilburg ook kilometerslang een vrij brede bitumen strook. Op een splinternieuw stuk asfalt!
 
ja die stroken liggen bij ons ook op de dijk en zijn ook bij heet weer glad want als je er eentje pakt in een bocht schrik je wel even
Vroeger werd er direkt split in gestrooid maar dat is nu natuurlijk weer te duur
 
Verstuurd: gladde teerstroken A27 naar A6 en de A27 vanaf Almere naar de Stichtse brug tevens zeer veel gladde teerstroken.
 
Verstuurd: gladde teerstroken A27 naar A6 en de A27 vanaf Almere naar de Stichtse brug tevens zeer veel gladde teerstroken.

Ja dat heb ik ook al gemerkt maar zolang je niet hoeft te remmen valt het wel mee.
Laatst voelde ik met 140 bij het verwisselen van rijbaan wel even mijn achterwiel opzij stappen.

Dat kan volgens mij op zich weinig kwaad omdat je wiel uiteindelijk toch wel grip krijgt en je motor wel rechtop blijft door de snelheid. Dat is in ieder geval wat ik mijzelf wijsmaak :P
Maar bij nat wegdek zie je ze richting de Stichtse brug bijna het gehele wegdek glimmen _O-
 
niet achter maar voor remmen, zo gauw je achter remt verplaatst het gewicht van de motor zich van het midden naar voren zodat je achterwiel bij niets begint te schuiven.

Achter blokkeren is geen ramp, gewoon goed vooruit blijven kijken je rem ingetrapt blijven houden en je corrigeert vanzelf. Op kleine stukjes glad wegdek ga je onderuit omdat je verkeerd reageert.

Neem eens een slipcursus, daar leer je de goede reacties aan. En het allerbelangrijkste, je leert zelf voelen dat dat slippende achterwiel helemaal niet erg is. En daar durf je het wel omdat het niet jouw motor is en er zijwieltjes aan zitten.
 
tja snelwg rij ik niet zo veel met de motor(daar heb ik n koekblik voor)
maar hier in de buurt heb je ook een dijkje die idd vol met die gladde krengen ligt...
 
GSX750F heb ikde hele week gebruikt voor naar mijn werk...
Voorband zat nog net 1mm op denk ik en de achterband was zo vierkant dat de motor zonder standaard ook bleef staan....

Heb onwijs last ghead van die strepen en bochten gingen stapvoets....
Zijn vanmorgen gelijk nieuwe bandjes op gekomen...
 
Hier op de A27 vlak voor de merwedebrug bij gorinchem richting utrecht is de weg ook zo waardeloos,van zichzelf al vol met opgelapte stukken en onregelmatigheden.
Vorige winter waren er zoveel gaten in gevroren dat ik gestopt ben met rijden voor die periode.
Ik heb er toen een mail over gestuurd en ik moet zeggen dat er in korte tijd een hoop gaten dicht zijn gemaakt.
De linkerbaan is inmiddels opnieuw geasfalteerd..
 
Terug
Bovenaan Onderaan