teerstroken op de snelweg

De MAG besteedt er regelmatig aandacht aan. In het nieuwste Mag-a-zine staat dat zelfs het Europese parlement aandacht vraagt voor de gladde bitumenplekken op de weg. We gaan daarmee langzamerhand de goede kant op. Alleen in de praktijk zijn er in NL zoveel wegbeheerders en die moeten bijna allemaal opgevoed worden. De MAG is zeer actief op dit gebied en wordt door sommige provincies en opleidingen al gezien als een partij die weet waarover hij het heeft.

Ik ben het niet met al hun standpunten eens, maar de MAG heeft wel een heel duidelijke en concrete bijdrage aan de verkeersveiligheid voor motorrijders. Dit soort problemen kan je daar prima kwijt. Zij zoeken op wie verantwoordelijk is, melden het daar met argumenten en zorgen opvolging door te controleren of er iets aan wordt gedaan. Doe er je voordeel mee. Ik ben slechts gewoon lid van de MAG. Een kleine jaarlijkse bijdrage voor een stuk service. Samen sta je sterker dan alleen. Het zou niet moeten, maar het is zo.
 
Kreeg net dit mailtje:

Geachte heer / mevrouw,

U heeft recent een melding gedaan bij de Landelijke Informatielijn van Rijkswaterstaat.
Hartelijk dank hiervoor.


Klant (Ingevoerd door S. Scherff) 04/12/2011 06:26
Zeer veel spekglade teerstroken op de A27 vanaf almere tot de brug , zeker vandaag -3 dec 2011- met veel regen, zeer gevaarlijk voor de motorfiets. Tevens in de bocht A27 naar A6 richting amsterdam liggen op zeer gevaarlijke, voor de motorfiets, in de bocht !!! spekglade teerstrepen.
Naar aanleiding van uw melding kunnen wij u het volgende mededelen:
Wij hebben meer dan twee dagen nodig om uw melding te behandelen. U kunt binnen 5 werkdagen een reactie van ons verwachten.

Ben benieuwd houd jullie op de hoogte
 
Ik heb dit onderwerp vorige week op de forum geplaatst, omdat ikzelf naar mijn idee volledig buiten mijn eigen vermogen over de bitumenstrook onderuit ging.

Dit is een strook op de A1 hp 9.6Re richting Amersfoort, 2x zo breed als een witte streep, zwart, spiegelglad bij nat weer en honderden meters lang.

Rechtbijstand kan voor mij niks betekenen, omdat het voornamelijk aan bewijs ontbreekt van het feit dat ik door de bitumenstrook onderuit ging.

Getuigenverklaring zijn dus een must in zo'n geval, mocht je ooit iets overkomen. Rijkswaterstaat stelt dat de bitumenstrook vergelijkbaar zijn met de witte strook en dat de weg voldoet. Dit lijkt mij duidelijk onjuist echter ontbreekt het mij aan bewijs.

Ik wil wel dit onderwerp met de hulp van anderen verder uitzoeken, om te voorkomen dat er meer
motorrijders hiervan de dupe worden.

Ik heb een dossier met reacties van Rijkswaterstaat voor geinteresseerden

but be aware...
 
Rijkswaterstaat stelt dat de bitumenstrook vergelijkbaar zijn met de witte strook en dat de weg voldoet.

Juist, en wat staat er in ieder theorieboek; dat witte strepen glad worden. Waarom gaan ze dan van die brede stroken gebruiken op de weg...

Een 2 á 3 jaar terug heb ik een klacht ingediend bij RWS over het toen verbrede stuk A12 tussen Ede en Veenendaal. Ook daar hadden ze zo'n naad precies iets links van het midden van de middelste rijstrook geplaatst (zit er nog altijd). Precies daar waar je als motorrijder hebt geleerd te rijden. Na een aantal week kreeg ik de reactie dat ze het met de aannemer hadden besproken, ze er nooit bij stil gestonden hadden maar mn punt snapte. Bovendien zouden ze in het vervolg kijken of ze die naad ergens anders konden maken.

M.a.w. ze geven je nog zo'n mooi antwoord, maar ze doen dr niks mee. RWS doet gewoon waar ze zin in hebben. Kzou proberen of je hulp kan inroepen van de MAG.

[edit]helaas heb even voor je gezocht, maar kan de mail niet meer vinden...[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Ik word altijd een beetje moe want het steeds maar weer die wegbeheerder aansprakelijk stellen. Is motorrijden dan echt zo'n levensgevaarlijke aangelegenheid dat het alleen op speciaal voor motoren geprepareerde wegen mogelijk is?

Het enige wat uiteindelijk bereikt wordt met dit soort klachten is dat er steeds meer stemmen opgaan om motorrijden dan maar te verbieden.
 
Ja, en als dan de belasting voor motoren omhoog gaat, immers wij zijn degene die er last van hebben, is het ook niet goed!... :?
 
Owww dus als ik jouw reactie goed begrijp, dan moet een motorrijder die over een spekgladde bitumenstrook nietsvermoedend onderuit gaat, omdat die krengen bij slecht zicht, regen e.d. slecht zichtbaar zijn, maar zijn bek houden, omdat anders misschien het motorrijden wel eens verboden kan worden :? Rare wereld B|

Vervolgens konstateren de hoge heren, dat op die gladde snelwegen wel erg veel motorrijders onderuit gaan. Dus is de goedkoopste oplossing het motorrijden maar verbieden.

Ik kan me van een aantal jaren geleden nog herinneren, dat er 2 motorrijders op weg naar de TT onderuit gingen op overgeschilderde belijning bij wegwerkzaamheden. De witte strepen werden zwart geschilderd en waren slecht zichtbaar.
Het overschilderen van strepen is toen verboden.

Met de bitumen naden, mogen ze wat mij betreft dezelfde kant op gaan. Sommige stukken snelweg zitten er momenteel onder, bijna niet te ontwijken, zonder als een dronkenman van links naar rechts te zwalken.

Bij het aanbrengen zijn ze, als er split in gestrooid wordt redelijk stroef, maar het split wordt er af gereden en die rotzooi veranderd in een potentiele moordenaar voor motorrijders. De meer ervaren motorrijders weten er meestal wel raad mee, ook al zullen sommige motorrijders nooit het Mike Schenk niveau halen. (Als dat tenminste niet van toetsenbord ridder niveau is _O- ) Maar er zullen er ook rondrijden, die het gevaar niet inzien, die de ervaring nog missen, of die even opzij geduwd worden door een koekblijk en pats er ligt er toch weer 1.

Rijkswaterstaat moet gewoon zijn werk doen en de wegen dusdanig aanleggen en onderhouden, dat ze voor elke weggebruiker veilig zijn.
Niet klagen omdat dan heel misschien het motorrijden wel eens verboden kan worden getuigd in mijn ogen van een domme struisvogel politiek, die wel eens gevaarlijker voor het motorrijden kan uitpakken, dan gewoon aandacht vragen voor een bestaand probleem.
 
Laatst bewerkt:
Bij het aanbrengen zijn ze, als er split in gestrooid wordt redelijk stroef, maar het split wordt er af gereden en die rotzooi veranderd in een potentiele moordenaar voor motorrijders. De meer ervaren motorrijders weten er meestal wel raad mee, ook al zullen sommige motorrijders nooit het Mike Schenk niveau halen. (Als dat tenminste niet van toetsenbord ridder niveau is _O- ) Maar er zullen er ook rondrijden, die het gevaar niet inzien, die de ervaring nog missen, of die even opzij geduwd worden door een koekblijk en pats er ligt er toch weer 1.

Ik vind mezelf helemaal geen goede motorrijder. Evengoed heb ik werkelijk nog nooit last gehad van zo'n bitumenstrook. Kom ze bij bosjes tegen, het hobbelt af en toe en bij nat weer doet je wiel soms een stapje opzij. Ik zie het probleem niet. Moeten tramrails dan ook verboden worden?
 
Laatst bewerkt:
Ik vind mezelf helemaal geen goede motorrijder. Evengoed heb ik werkelijk nog nooit last gehad van zo'n bitumenstrook. Kom ze bij bosjes tegen, het hobbelt af en toe en bij nat weer doet je wiel soms een stapje opzij. Ik zie het probleem niet. Moeten tramrails dan ook verboden worden?


dat jij er geen last van schijnt/blijkt te hebben wil niet zeggen dat het probleem er niet is.
ik vind ze levensgevaarlijk, en idd; als je zegt dat deze klachten maar niet meer moeten worden doorgegeven aan Rijkswaterstaat omdat ze er misschien iets van gaan denken van die motorrijders en het daarom zouden verbieden en afschaffen? |( :W

goh, deze politiek wordt toch allang gevoerd in Nederland//
ohja; de kop in het zand politiek...... :') |(


er zijn nu pak hem beet een half miljoen rijders op de weg, zullen we die allemaal even zeggen dat ze "zich niet zo moeten aanstellen en gewoon beter rijden? " als ze onfortuinlijk genoeg met bitumen lasnaden te maken krijgen?

gaat hem niet worden, :N :N
 
Ik vind mezelf helemaal geen goede motorrijder. Evengoed heb ik werkelijk nog nooit last gehad van zo'n bitumenstrook. Kom ze bij bosjes tegen, het hobbelt af en toe en bij nat weer doet je wiel soms een stapje opzij. Ik zie het probleem niet. Moeten tramrails dan ook verboden worden?


Tramrails liggen meestal niet op de snelweg, waar de gemiddelde snelheid wat hoger ligt.
 
Buiten dat zie je tramrails duidelijk liggen, en zijn die bitumenstroken met name in het donker en bij regen gewoon bijna onzichtbaar.

Ik heb er zelf ook niet dagelijks last van, en als je er gewoon recht overheen rijdt, is er naast een klein uitstapje van je band ook weinig aan de hand. Het probleem is juist als je ze tegenkomt op het moment dat je net in een bocht zit, of moeten remmen of uitwijken. Klagen moeten we zeker, anders weten we zeker dat er nooit verandering inkomt.
 
Bitumen zijn gewoon een verdekte snelheidsbeperkende maatregel bedacht door motorrijders- en snelheidslimietoverschrijdershatende ambtenaren!

Bitumen zijn, denk ik, een betaalbare en duurzame manier om wegdek dat stuk is te repareren. Overal een circuitasfaltje neerleggen doet de belastingen weer toenemen.

Ik slalom er altijd zoveel mogelijk langs en omheen.
 
Niet alleen gevaarlijk op de motor, ook in de auto ben ik er absoluut niet happy mee! Vanaf Arnhem velperbroek richting duiven net over de brug liggen er sinds kort een aantal vol in het rijvlak, lekker slingerend over enkele honderden meters. Bij nat weer voel ik daar de achterkant van mn auto een partij zenuwachtig worden. Mag hopen dat ik er nooit onverwachts een remactie hoef te doen want dan ga je zeker zijwaarts.

Hoe halen ze het in hun hoofd om zulke gevaarlijke dingen aan te brengen?

Overigens ben ik nog wel blij dat ze iets aan de scheuren proberen te doen. Vorig jaar een lm velg stuk gereden op een gat in het asfalt. Rij je dan met 120 over iets wat ik alleen maar kan beschrijven als een stoeprand. Vraag me af wat er gebeurd zou zijn had ik met de motor gereden...
 
Ik word altijd een beetje moe want het steeds maar weer die wegbeheerder aansprakelijk stellen. Is motorrijden dan echt zo'n levensgevaarlijke aangelegenheid dat het alleen op speciaal voor motoren geprepareerde wegen mogelijk is?

Het enige wat uiteindelijk bereikt wordt met dit soort klachten is dat er steeds meer stemmen opgaan om motorrijden dan maar te verbieden.
Nee inderdaad. Gewoon je mond houden en doen alsof er niks aan de hand is. Ik geef toe dat ik redelijk wat meldingen bij RWS inmiddels op mijn naam heb staan. Een aantal echte klachten, maar de meeste schiet ik in met de gedachte van 'Goh, blijkbaar staan jullie er niet bij stil dat..... misschien iets om de volgende keer rekening mee te houden'. Als we met zn allen onze mond gaan houden wordt het nooit beter...

Een van de dingen waar ik mij bijvoorbeeld ook aan stoor is de borden 90 op de snelweg bij spoorvorming. Mijn inziens staan die er puur en alleen om enige verantwoordelijkheid als wegbeheerder te kunnen ontduiken. Niemand houd zich aan de borden (want je gaat niet van 120 terug naar 90 voor die 200meter) maar mocht er een keer wat gebeuren, dan kan RWS zeggen, 'ja maar u reed ook veel te hard'. En moeten we dat met zn allen accepteren? Lijkt mij niet... Dat jij Mike nou alles zomaar klakkeloos accepteert... zo zit ik (en gelukkig meerderen met mij) niet in elkaar
 
Nee inderdaad. Gewoon je mond houden en doen alsof er niks aan de hand is. Ik geef toe dat ik redelijk wat meldingen bij RWS inmiddels op mijn naam heb staan. Een aantal echte klachten, maar de meeste schiet ik in met de gedachte van 'Goh, blijkbaar staan jullie er niet bij stil dat..... misschien iets om de volgende keer rekening mee te houden'. Als we met zn allen onze mond gaan houden wordt het nooit beter...

Een van de dingen waar ik mij bijvoorbeeld ook aan stoor is de borden 90 op de snelweg bij spoorvorming. Mijn inziens staan die er puur en alleen om enige verantwoordelijkheid als wegbeheerder te kunnen ontduiken. Niemand houd zich aan de borden (want je gaat niet van 120 terug naar 90 voor die 200meter) maar mocht er een keer wat gebeuren, dan kan RWS zeggen, 'ja maar u reed ook veel te hard'. En moeten we dat met zn allen accepteren? Lijkt mij niet... Dat jij Mike nou alles zomaar klakkeloos accepteert... zo zit ik (en gelukkig meerderen met mij) niet in elkaar


Klopt, er zijn ook van die borden met 'nieuw wegdek, langere remweg' Die zijn ook alleen maar om de wegbeheerder in te dekken. Verder niks mis mee.
Als jullie een beter alternatief hebben dan bitumenstroken moeten jullie het vooral melden.
RWS en de provincie hebben weginspecteurs. Die controleren 2x per week alle wegen. Als er wegdekschade is dan wordt dat gemeld en zsm gerepareerd door de aannemer.
Als een stuk wegdek echt slecht is dan wordt dat stuk in het voorjaar of de zomer opnieuw geasfalteerd. Deze winterschades repareren gaat door tot de winter van het volgende jaar. Dan gebeurt alles lekker opnieuw.

Een toplaag gaat ongeveer 12 jaar mee. Ondertussen worden zogenoemde 'levensduur verlengende maatregelen' toegepast. Daar vallen die bitumenstroken ook onder.
 
Ik ben een nieuwe MF gebruiker en rijd sinds 5 jaar op een Suzuki Vstrom 650 voor mijn dagelijkse woon -en werkverkeer vanwege de drukte op de weg maar vooral ook vanwege het plezier en het gevoel van vrijheid.

Dit jaar ben ik voor het eerst onderuit gegaan, op de snelweg bij het afremmen in een beginnende file bij nat wegdek rijdende over een brede teerstrook. Heel licht remmen was al voldoende om het achterwiel aan het glijden te krijgen en met de auto's om me heen was corrigeren hierop (rem los, tegensturen) al niet meer mogelijk door de ruimte om me heen.

Nu heb ik het idee dat de teerstroken voor het sealen van asfaltdelen en scheuren steeds meer voorkomen op de snelwegen, en op de een of andere manier glijd mijn motor hier altijd overheen bij glad weer. Vermijden van de stroken is niet altijd mogelijk, bijvoorbeeld op de A1 van Ams->Amersfoort ligt een brede strook tussen rijbaan 2 en 3 die enkele kilometers lang is.

Ik ben benieuwd of er anderen zijn die ervaring hebben met deze teerstroken.


Het is inderdaad heel irritant, de weg tussen amsterdam en amersfoort is tijden lang beperkt toegangkelijk of geheel dicht geweest om opnieuw te asfalteren.
Dan mag je er toch vanuit gaan, dat ze dat een keertje goed aanleggen.
De scheuren die in het wegdek zitten en later zijn opgevuld zijn niet eens veroorzaakt door vorstschade, want zolang ligt dat wegdek er nog niet eens.
Ik denk meer dat een medewerker die het aangelegd heeft een nieuwe bril nodig heeft, want een scheur van 20 cm breed is niet echt te verantwoorden.
Het enige wat er voor op ons zit is denk ik zo veel mogelijk er proberen naast te rijden en hopen dat je niet ploseling moet uitwijken voor een auto, waarschijnlijk moeten we het nog wel 10 jaar met dit asfalt doen
 
Ik reed vandaag door de bocht van de A27 naar de A12 bij Utrecht, daar ligt het er ook vol mee. Een hele lange van een paar honderd meter precies midden op de rijbaan in de bocht. Lekker zeg!
 
Ik reed vandaag door de bocht van de A27 naar de A12 bij Utrecht, daar ligt het er ook vol mee. Een hele lange van een paar honderd meter precies midden op de rijbaan in de bocht. Lekker zeg!


ze moeten gewoon weg die :r |( stroken, *O* :Y :')
er moeten eerst weer een paar dooien vallen voordat het binnenkomt he....
 
ik heb zojuist een reactie gekregen van rijkswaterstaat naar aanleiding van een dringende oproep van mij over de gladde teerstroken. bericht;
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vriendelijk dank voor uw melding.
Scheuren en velgschades worden gerepareerd met niet-teerhoudende reparatiemiddelen. Aan de stroefheid worden wel degelijk eisen gesteld.
Normaal moeten de reparatiemiddelen worden afgestrooid voor de stroefheid. Bij Rijkswaterstaat was reeds bekend dat de stroefheid niet altijd duurzaam is.
Soms wordt het afstrooimateriaal eraf of erin gereden.

Om het probleem op te lossen heeft Rijkswaterstaat een aantal proeven gedaan met reparatiemiddelen en is onderzoek gedaan naar de stroefheidsontwikkeling. De resultaten van dit onderzoek worden in januari aanstaande besproken in een werkgroep. Op basis van de resultaten kunnen betere adviezen worden gegeven voor het toepassen van reparatiemiddelen, die stroef zijn en blijven. Als het goed is zullen de gesignaleerde problemen dan tot het verleden behoren.


Met vriendelijke groet,

Mevr. xxxxxxxx
Medewerker Landelijke Informatielijn
Rijkswaterstaat

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ze zijn er gelukkig druk mee bezig! ben benieuwd naar het resultaat in januari 2012.l
 
Lache topic, ga eens in belgie kijken.. Trouwens nog nooit last gehad van gladde teerstroken en ik rijd met weer en wind op de snelweg.. En ja ook op de oprit vanuit zundert richting hazeldonk, dat zijn pas teerstroken, en ja met een zijknatte weg gaat dat prima als je gewoon normaal doet..
 
Laatst bewerkt:
Klopt, er zijn ook van die borden met 'nieuw wegdek, langere remweg' Die zijn ook alleen maar om de wegbeheerder in te dekken. Verder niks mis mee.
Als jullie een beter alternatief hebben dan bitumenstroken moeten jullie het vooral melden.
RWS en de provincie hebben weginspecteurs. Die controleren 2x per week alle wegen. Als er wegdekschade is dan wordt dat gemeld en zsm gerepareerd door de aannemer.
Als een stuk wegdek echt slecht is dan wordt dat stuk in het voorjaar of de zomer opnieuw geasfalteerd. Deze winterschades repareren gaat door tot de winter van het volgende jaar. Dan gebeurt alles lekker opnieuw.

Een toplaag gaat ongeveer 12 jaar mee. Ondertussen worden zogenoemde 'levensduur verlengende maatregelen' toegepast. Daar vallen die bitumenstroken ook onder.

De waarschuwing bij een nieuwe deklaag is meestal als er ZOAB is verwerkt. En van ZOAB is bekend dat het minder grip biedt dan het onderwetse zeer dichte asfalt. Vandaar die waarschuwing. ZOAB wordt veel gebruikt omdat het het water door de toplaag wordt afgevoerd en bij nattigheid aanzienlijk minder waternevel geeft
 
Lache topic, ga eens in belgie kijken.. Trouwens nog nooit last gehad van gladde teerstroken en ik rijd met weer en wind op de snelweg.. En ja ook op de oprit vanuit zundert richting hazeldonk, dat zijn pas teerstroken, en ja met een zijknatte weg gaat dat prima als je gewoon normaal doet..

En dat is nou juist ons probleem!!! :+
 
Laatst bewerkt:
Verstuurd: gladde teerstroken A27 naar A6 en de A27 vanaf Almere naar de Stichtse brug tevens zeer veel gladde teerstroken.

Dat stuk is net een mijnenveld. Paar maanden geleden was er ook een dilatatie van de brug stuk. 100 meter ervoor een bord in eerst instantie. Dan rijd je met ~110-120 op iets wat lijkt op een stoeprand.

Ja, en als dan de belasting voor motoren omhoog gaat, immers wij zijn degene die er last van hebben, is het ook niet goed!... :?

Nieuws voor je. De afgelopen jaren is de MRB voor motoren telkens dik verhoogd.
 
Heel licht remmen was al voldoende om het achterwiel aan het glijden te krijgen en met de auto's om me heen was corrigeren hierop (rem los, tegensturen) al niet meer mogelijk door de ruimte om me heen.

even advocaat van de duivel spelen.

ABS had dit kunnen voorkomen....
:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan