Traction Control

Mijn observatie, mooie reclame voor TC wat mij betreft maar het was niet nodig geweest als je het mij vraagt.

Dit had voorkomen geweest met een betere lijn en meer controle. Het voelt een beetje houterig aan allemaal maar dat is altijd lastig te zien op een filmpje.
Je trekt hem recht, geeft gas en vervolgens trek je hem weer schuin terwijl je in een rechte lijn door kon. Je motor snapt niet wat er gebeurd op die manier. Je TC redt je maar was echt niet nodig geweest.
Klopt, niet de mooiste lijn, stuk gebrek aan ervaring. Daarom ook gepost om feedback te krijgen. Ook omdat ik hier niet het gevoel had heel wild te rijden.
Het ging uiteindelijk soort van goed... Leermomentje. 😉
 
Het lijkt erop dat je behoorlijk bruusk je gas erop zet:
Grotere gasstand dan je nodig hebt voor die acceleratie, dus je laat de motor steeds meer kracht op het achterwiel zetten, zonder dat jij daar echte controle over hebt.
Dat kan prima, maar dan moet je wel donders goed weten waar/wanneer jouw power erin komt (en je dus eigenlijk het gas moet gaan dichten voor dezelfde acceleratie).
 
Deed je dat nou bewust?
Het lijkt er op dat je het expres deed.
O ja, je gashand, hoger beetpakken is prettiger 😉
Nee, ik deed het niet bewust. Wel bewust wat hoger in de toeren doortrekken. Alle rider aids op maximaal. Ik denk dat het rond de 7000 toeren was, en daar pakt de 3 cylinder net even iets meer op. Wellicht een aantal factoren die samenkomen.
 
Klein beetje offtopic, omdat het onderwerp hier ook voorbij komt.

Rij nu mijn eerste motor met instelbare ABS. Waar ik snap dat je bij TC nog zou kunnen willen bepalen hoe veel slip je toelaat, heeft ABS voor mij altijd het doel gehad: ingrijpen wanneer het voorwiel blokkeert.

Mijn S1000r heeft dus verschillende standen. Waarom grijpt de ABS sneller in bij tammere standen?
Concreet: op road en dynamic heb ik het gevoel dat hij ingrijpt, (ver) voordat het voorwiel daadwerkelijk blokkeert. Wat is het nut daarvan.
Ik kan dus harder remmen zonder die ABS, uiteraard met het gevaar dat ik op mn muil ga als ie wel blokkeert.
 
Het lijkt erop dat je behoorlijk bruusk je gas erop zet:
Grotere gasstand dan je nodig hebt voor die acceleratie, dus je laat de motor steeds meer kracht op het achterwiel zetten, zonder dat jij daar echte controle over hebt.
Dat kan prima, maar dan moet je wel donders goed weten waar/wanneer jouw power erin komt (en je dus eigenlijk het gas moet gaan dichten voor dezelfde acceleratie).
Dat denk ik inderdaad ook te zien op het laatste stuk. Mijn vorige motor was een Yamaha Diversion 600. Daar was de overgang iets abrupbter bij ca. 6000 toeren, maar gelukkig zoiets als hier nooit meegemaakt. Het blijft leren aanvoelen en proberen.
 
De echte vraag is of je in deze situatie had verkeerd als je geen TC had, of had je dan anders gereden.
Vorige motor had geen TC, ook een stuk minder vermogen, daar nooit zo'n situatie meegemaakt. Dus ik weet het niet. Waarschijnlijk had ik dan voorzichtiger gereden. Maar dat is achteraf gesproken.
 
Klopt, niet de mooiste lijn, stuk gebrek aan ervaring. Daarom ook gepost om feedback te krijgen. Ook omdat ik hier niet het gevoel had heel wild te rijden.
Het ging uiteindelijk soort van goed... Leermomentje. 😉
Ah, nee helemaal prima hoor. Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik gelijk goed kon rijden. Tof dat je dit post en er eerlijk over bent! De meesten zouden nu zeggen dat het wegdek vies was want aan de motorrijder ligt het nooit.
Ikzelf ben wel eens rechtdoor gegaan in een relatief flauwe bocht omdat ik helemaal verkrampte van de kou. Snel rondgekeken of niemand het zag. :+
Nou nou dat is pas luxe een achterrem !
Remmen is angst!
 
Als je een beetje normaal rijdt heb je geen bijzondere vaardigheden voor grip en souplesse nodig om overeind te blijven. Het is niet zo dat vroeger - voor de tijd van TC - (beginnende) motorrijders met bosjes tegelijk onderuitgingen.
"Vroeger" begon mijn vader op een 125 cc tweetakt motor met 12 pk. Je leest het goed, niet 120, maar 12. Dat was "vroeger" de motor voor beginnende motorrijders.
 
100 pk is echt niet dat je bij een verkeerde scheet jezelf achterover trekt of de TC ziet aangaan.
Bij een nat wegdek is het geen moeite om het TC lampje zien aangaan. Gister twee keer gehad binnen 20 km. En ik reed niet perse agressief. Bij oudere motoren al gaat het om 35 kW motoren, met een beetje koppeling erbij kan je het achterwiel op opritten mooi laten slepen als het regent. Leuk als je daarvoor voorbereid bent, maar kan anders gevaarlijk zijn.
 
"Vroeger" begon mijn vader op een 125 cc tweetakt motor met 12 pk. Je leest het goed, niet 120, maar 12. Dat was "vroeger" de motor voor beginnende motorrijders.
Net alsof alle motorrijders nu beginnen op supersports met +200 pk.

Als je met een normale ‘middenklasse’ motor begint (cb500, mt7, er6) heb je echt geen abs of tc nodig.
 
Zomaar even een gedachten, fijn dat er electronica is die het leven van sommige motorrijders makkelijker, comfortabeler en zelf door abs zelf veiliger maakt.
Toch haalt veel electronica voor mij de charme van het motorrijden eraf. Motorrijden is voor mij schakelen met koppeling. Motorrijden is met de kop in de wind en even moeten verzitten tegen een houten kont. Bij motorrijden zit er altijd wel iets niet helemaal comfortabel, even stoppen dan en je laars opnieuw aandoen of er loopt regen via je nek naar binnen.

Ik merk dat ook op motor alles maar vanzelf moet gaan, liefst met je mobiele telefoon op het stuur, want je moet natuurlijk bereikbaar zijn.
Ik gebruik de motor juist om niet bereikbaar te zijn, helm op en lekker in m'n eigen bubbel.

Is TC overbodig? Geen idee, maar voor mij past het in het rijtje electronica die ik niet hoef, het is echter een persoonlijke keuze.
 
Laatst bewerkt:
Abs wel tc niet. Abs is verplicht voor alle motoren.
Of je jezelf onderuitremt met 100per uur op een 1000cc of 300cc maakt niet uit.
ABS is geen levensbehoefte; ik heb niet het idee dat er ‘vroeger’ meer motorrijders onderuit gingen omdat ze geen abs hadden.

Vaak geven dit soort hulpmiddelen een gevoel van valse veiligheid: ‘ik heb abs, dus mij gebeurt niets’ (ietwat gechargeerd, maar je begrijpt mijn punt).
 
Zomaar even een gedachten, fijn dat die electronica is die het leven van sommige motorrijders makkelijker, comfortabeler en zelf door abs zelf veiliger maakt.
Toch haalt veel electronica voor mij de charme van het motorrijden eraf. Motorrijden is voor mij schakelen met koppeling. Motorrijden is met de kop in de wind en even moeten verzitten tegen een houten kont. Bij motorrijden zit er altijd wel iets niet helemaal comfortabel, even stoppen dan en je laars opnieuw aandoen of er loopt regen via je nek naar binnen.

Ik merk dat ook op motor alles maar vanzelf moet gaan, liefst met je mobiele telefoon op het stuur, want je moet natuurlijk bereikbaar zijn.
Ik gebruik de motor juist om niet bereikbaar te zijn, helm op en lekker in m'n eigen bubbel.

Is TC overbodig? Geen idee, maar voor mij past het in het rijtje electronica die ik niet hoef, het is echter een persoonlijke keuze.
Fossiel :Y.









:+
 
Heb je isschien te veel motorfiets als TC is must voor je is?
Nou ,ik rijd een motor die je aardig kan verrassen bij het gas open zetten.(vermogen kan heel lomp inkomen)
De eerste ritten waren aardig intimiderend.
Nu nog steeds opletten ,want hij kan bijten.
TC zou dan wenselijker zijn dan als op mijn toemalige gsxr 750 met 150 pk (10 pk meer)
Die veel vriendelijker is...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan