tweebaans rotonde wie zit er fout?

Max

Die hard MF'er
4 apr 2009
917
1
Door alle eenbaans- en turborotondes van tegenwoordig is iedereen spontaan vergeten hoe je een normale tweebaans rotonde neemt. Gewoon rechts driekwart rond is de norm geworden. Echt om achterlijk van te worden. Bij IJsselsteijn hebben ze er wat aan proberen te doen door voor het oprijden pijlen op het wegdek aan te brengen. Rechterbaan, pijl rechtdoor en rechtsaf, linkerbaan pijl rechtdoor en linksaf. Na de rotonde gaan er twee banen rechtdoor. Mijn vraag is nu, wanneer ik de linkerbaan pak en rechtdoor ga en iemand naast mij pakt de rechterbaan en gaat linksaf. Wie is er dan fout bij een botsing. Ik, omdat ik de rechterbaan kruis zonder voorrang te verlenen of de ander omdat hij de verplichte rijrichting niet volgt?
 
Jij bent fout. Het is eigenlijk heel simpel; je moet die rotonde zien als rechte weg met afslagen naar rechts. Jij zit op de linkerbaan, er rijd iemand rechts en jij gaat zijn baan kruisen om rechtsaf te gaan.

Die "regeltjes" waar jij het over hebt zijn geen regeltjes maar gewenste gedragingen die het leven gemakkelijker maken op de rotonde. Zo ook als je driekwart rond gaat richting aangeven naar links. Als je weer die rotonde ziet als rechte weg met afslagen naar rechts dan is dat natuurlijk flauwekul; je gaat nooit linksaf! Ik doe dat dus ook nooit maar geef wel netjes richting aan als ik eraf ga. Als ik dan inderdaad driekwart ga en iemand van de andere kant komt de rotonde op, denkende dat ik er wel af zal gaan (zonder richting aangeven? tss) dan zal ik dat ook luid toeterend laten weten.
 
Laatst bewerkt:
Dat is toch te makkelijk, door de pijlen is er sprake van een verplichte rijrichting
 
de peilen zijn een gewenste rijrichting, niet een verplichte. Als je er recht oprijdt en toch de eerste afslag zou nemen is dat niet handig maar je kunt er niet voor worden bekeurd.
 
Het is de bedoeling om de verplichte rijrichting te volgen, hier kun je voor bekeurd worden.
Daar in tegen is het wisselen van rijstrook een verrichting waar je al het overig verkeer voor moet laten gaan, ook al houden ze zich (helaas) niet aan de rijrichting.

Bij een botsing dus de meeste kans op boete voor de bestuurder die de richting niet volgt en schade aansprakelijkheid voor de rijstrook wisselende bestuurder.
 
Sprak net iemand die nu rijles heeft. Krijgt van de instructeur te horen ook bij driekwartrond gewoon de rechter rijstrook te gebruiken. En apart trouwens dat een rotonde door de wetgever tegenwoordig wordt gezien als een kruising en niet meer als een toevallig rondlopende rechte we.
 
Sprak net iemand die nu rijles heeft. Krijgt van de instructeur te horen ook bij driekwartrond gewoon de rechter rijstrook te gebruiken. En apart trouwens dat een rotonde door de wetgever tegenwoordig wordt gezien als een kruising en niet meer als een toevallig rondlopende rechte we.

Ik kreeg vorig jaar les en heb dat anders geleerd. Ik moest de binnenste baan pakken en bij het passeren van een afslag telkens 1 baan opschuiven.


Op mijn examen mede daarop gezakt, van de examinator moest ik rechts blijven rijden..... (was niet het enige, was wel terecht gezakt, er waren nog wat dingetjes :P ).
 
Wat is de reden van rijinstructeurs/examinatoren om de rechterrijstrook te volgen?
Die linkerstrook ligt er toch niet omdat er nog wat asfalt over was...
 
Wat is de reden van rijinstructeurs/examinatoren om de rechterrijstrook te volgen?
Die linkerstrook ligt er toch niet omdat er nog wat asfalt over was...

Juist omdat het riskanter is om de binnenste baan te pakken. Je moet dan bij het uitvoegen extra opletten op de persoon op de rechtse baan, en dat is vaak lastig in te schatten. Ik rij zelf ook vaak op de buitenste baan (soms haal ik daar zelfs mensen in die op de binnenste baan rijden), en het gebeurt wel eens dat het binnenste baanvak vol in de remmen moet omdat ik er niet af ga waar zij vinden dat ik er af moet.
 
Als er pijlen op het wegdek staan, is het een voorsorteerstrook, met een verplichte rijrichting.
Daarvan afwijken mag niet.

Van rijstrook wisselen is alles voorrang geven.

Zal verzekeringstechnisch 50-50 worden.
 
Door alle eenbaans- en turborotondes van tegenwoordig is iedereen spontaan vergeten hoe je een normale tweebaans rotonde neemt. Gewoon rechts driekwart rond is de norm geworden. Echt om achterlijk van te worden. Bij IJsselsteijn hebben ze er wat aan proberen te doen door voor het oprijden pijlen op het wegdek aan te brengen. /...?


bij welke is dit dan? Of bedoel je Limburg?
 
Nelson mandelaplein, streetview staan nog geen peilen. Inmiddels staan ze er wel
 
geld die verplichte rijrichting nog als je eenmaal het vak af bent waar die in aangegeven staat ?

En na de eerste afslag gepasseerd te zijn ?

Dus we kalken peilen op de weg die drie meter verderop niet meer gelden, lekker nuttig
 
Door alle eenbaans- en turborotondes van tegenwoordig is iedereen spontaan vergeten hoe je een normale tweebaans rotonde neemt. Gewoon rechts driekwart rond is de norm geworden. Echt om achterlijk van te worden. Bij IJsselsteijn hebben ze er wat aan proberen te doen door voor het oprijden pijlen op het wegdek aan te brengen. Rechterbaan, pijl rechtdoor en rechtsaf, linkerbaan pijl rechtdoor en linksaf. Na de rotonde gaan er twee banen rechtdoor. Mijn vraag is nu, wanneer ik de linkerbaan pak en rechtdoor ga en iemand naast mij pakt de rechterbaan en gaat linksaf. Wie is er dan fout bij een botsing. Ik, omdat ik de rechterbaan kruis zonder voorrang te verlenen of de ander omdat hij de verplichte rijrichting niet volgt?

Degene die jouw strook opduikt terwijl ie rechtdoor moet.
 
Voor een ieder die problemen heeft met het rijden van rotondes en verkeerspleinen: Ik nodig je van harte uit om door Nijmegen te komen rijden! Volgens mij liggen hier nog een van de weinige verkeerspleinen van Nederland. En wat voor pleinen: Een grote chaos: Degenen die het gekst is krijgt voorrang! _O-

Keizer Karelplein (Nijmegen) - Wikipedia

En om op het punt van TS terug te komen: Heb er ook al eens een extra rondje moeten rijden om een aanrijding te voorkomen, omdat iemand inderdaad helemaal rechts reed en het verkeersplein bleef volgen, waardoor ik niet af kon slaan.

Maar hier 10 rondjes rijden en je verliest al je angsten voor rotondes :)
 
Laatst bewerkt:
Voor een ieder die problemen heeft met het rijden van rotondes en verkeerspleinen: Ik nodig je van harte uit om door Nijmegen te komen rijden! Volgens mij liggen hier nog een van de weinige verkeerspleinen van Nederland. En wat voor pleinen: Een grote chaos: Degenen die het gekst is krijgt voorrang! _O-

Keizer Karelplein (Nijmegen) - Wikipedia

En om op het punt van TS terug te komen: Heb er ook al eens een extra rondje moeten rijden om een aanrijding te voorkomen, omdat iemand inderdaad helemaal rechts reed en het verkeersplein bleef volgen, waardoor ik niet af kon slaan.

Maar hier 10 rondjes rijden en je verliest al je angsten voor rotondes :)

Keizer Karel is :} en zouden er meer moeten zijn, leren mensen weer zelf uit hun doppen kijken ipv als geleid vee achter elkaar aan te knarren en bij het minste onverwachte gebeurtenis op elkaar te knallen.

Mede doordat verkeersregels daar ondergeschikt zijn aan gezond verstand.
 
Keizer Karel is :} en zouden er meer moeten zijn, leren mensen weer zelf uit hun doppen kijken ipv als geleid vee achter elkaar aan te knarren en bij het minste onverwachte gebeurtenis op elkaar te knallen.

Mede doordat verkeersregels daar ondergeschikt zijn aan gezond verstand.

:Y :^

Ben het met je eens. Echter gaat het er wel vaak mis. Al veel ongelukken gebeurd daar.
 
:Y :^

Ben het met je eens. Echter gaat het er wel vaak mis. Al veel ongelukken gebeurd daar.

Ik woon er al meer dan een halve eeuw, en nog nooit een ongeluk gezien daar, valt reuze mee als je nagaat dat daar 5 drukke wegen op uitkomen..
Je hebt voorrang met het plein oprijden, en moet iedereen van rechts voorrang geven, maar meestal werken de verkeerslichten..
Is denk ik ook het enigste verkeersplein waarop je tijdens de vierdaagse met de klok mee moet rijden
 
Terug
Bovenaan Onderaan