tweebaans rotonde wie zit er fout?

Tilburg.
'De grote rotonde' of Smarius rotonde (die met het draaiend huis).

Ook een fraaie, met twee stroken. Op het wegdek staat keurig aangegeven wat de bedoeling.

En toch gaat het wel eens mis, maar dan in de omgekeerd situatie.
Uitgaande van de foto pakken mensen die op de linker strook gaan toch nog de eerste afslag rechts (richting Waalwijk in dit geval), en snijden zo de mensen af die rechts staan en toch rechtdoor willen.

Bij de volgende afslag (richting west/twee steden) wordt het weer interessant als je op de linker strook zit en rechtdoor wilt. Want gaat de persoon rechts van ook daadwerkelijk rechtdoor, of pakt die nog een stuk rotonde mee om Ringbaan West op te rijden?
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt. Turborotondes lossen dat probleem op. Bij een rotonde met twee of meer circelvormige banen onstaat wat verwarring. Het punt is dat de voorsorteervakken vóór de rotonde aangeven hoe je moet oprijden. Op de rotonde moet je alsnog van baan wisselen als je van de binnenste baan naar de buitenste wil om de rotonde te verlaten. Als er dan een op de rechterbaan rond blijft rijden ontstaat de verwarring.

Verder is het achterlijk dat examinatoren en instructeurs andere uitleg geven of wat gebruikelijk is. Weer typisch een punt waar de overheid steken laat vallen. Het hoeft geen wet te zijn, maar maak duidelijk hoe het hoort, zodat er in de praktijk minder verwarring ontstaat. En dan hopen dat er niet weer een wegbeheerder een nieuwe variant bedenkt....
 
Keizer Karel is :} en zouden er meer moeten zijn, leren mensen weer zelf uit hun doppen kijken ipv als geleid vee achter elkaar aan te knarren en bij het minste onverwachte gebeurtenis op elkaar te knallen.

Mede doordat verkeersregels daar ondergeschikt zijn aan gezond verstand.
Die is er ook, ook in nijmegen, takenhofplein. Ook geen enkele baanverdeling op het plein zelf.
 
OK. Ik zal eens omrijden.

Omgereden.

Twee banen komen aan op de rotonde. Beide hebben een pijl die aangeeft dat je de dubbele baan waar de rotonde uit bestaat, kunt gebruiken om rechtdoor over de rotonde te gaan.
Alleen de linker pijl heeft ook nog een pijltje wat aangeeft dat je de rotonde 3/4 of 4/4 via de linker baan moet nemen.
Ze zullen aangebracht zijn om het verkeer uit Lopik en deels zenderpakket wat vlotter langs de rotonde te krijgen tijdens de spitsuren.

De overige rotondes kennen maar 1 baan als afslag. Deze is hierop een afwijkende rotonde.
 
Laatst bewerkt:
Hier is ook zo'n rotonde, zelfs met pijlen en verhoogde rijbaanscheiding, en NOG krijgen mensen het voor elkaar om verkeerd uit te komen en midden op de rotonde te stoppen om over de verhoging heen te komen. Vanaf het dakterras van de mac erg vermakelijk. De één naar de andere .
 
Turborotondes maken het wel makkelijker, maar wat ik vaak zie bij de (standaard) turborotondes hier in de buurt, is dat mensen verkeerd voorsorteren en als ze linksaf willen rechts beginnen en op de rotonde een baan opschuiven tussen de blokken door.

Ik heb met rijles geleerd op rotondes (o.a. die in Utrecht), dat als je afslag "x" wil hebben, je bij "x-1 afslag" of "x-25% van de rotonde" naar de rechterbaan gaat. Dus niet bij de afslag de rechterbaan "oversteken".

Smarius rotonde staat ook garant voor leuke momenten. Dat rechts-staan maar toch nog even door heb ik ook vaak gezien. Voorsorteren is toch moeilijk schijnbaar.
 
Wat je ook nog weleens vergeet, is dat niet alleen verkeer vanuit je eigen baan op de rotonde rijdt. Stel je voor, tweebaans rotonde, met 4 aansluitende tweebaans (twee rijstroken) wegen. Jij wilt rechtdoor (50%), en kiest daarvoor de linkerbaan. Maar op 25% (eerste afslag) komt een andere auto erbij, die ook rechtdoor wilt en daarvoor de rechterstrook kiest (wat gewoon mag). Echter, zijn rechtdoor is jouw 75%, en dan kom je bij jouw afslag (50%) dus in conflict. Hier is niet echt een goede oplossing voor te verzinnen, behalve tijdig voorsorteren, zoveel mogelijk rechts houden en KIJKEN.

In Papendrecht ligt overigens ook een briljante (kluif)rotonde, als je daar de weg niet weet neem je ook gegarandeerd de verkeerde baan. Meermaals al mensen daar (met gevaar voor eigen leven) over de verhoogde rijbaanscheidingen zien gaan. Google Maps
 
Wat je ook nog weleens vergeet, is dat niet alleen verkeer vanuit je eigen baan op de rotonde rijdt. Stel je voor, tweebaans rotonde, met 4 aansluitende tweebaans (twee rijstroken) wegen. Jij wilt rechtdoor (50%), en kiest daarvoor de linkerbaan. Maar op 25% (eerste afslag) komt een andere auto erbij, die ook rechtdoor wilt en daarvoor de rechterstrook kiest (wat gewoon mag). Echter, zijn rechtdoor is jouw 75%, en dan kom je bij jouw afslag (50%) dus in conflict. Hier is niet echt een goede oplossing voor te verzinnen, behalve tijdig voorsorteren, zoveel mogelijk rechts houden en KIJKEN.


Dat is inderdaad een mooi voorbeeld dat laat zien dat een dergelijke rotonde wat tekortkomingen heeft en het dus goed opletten is. Tekortkomingen misschien wat groot woord omdat het altijd aan jezelf is in dergelijke situaties goed op te letten zoals je zelf aangeeft.
 
Saai plein, komen maar 4 wegen op uit :Z
:+
De nieuwste "rotonde" creatie in nijmegen. Degene die dat mormel heeft bedacht moet afgeschoten worden:
Google Maps

wil je bv van rechtsboven of linksonder 3/4 rond/ linksaf dan MOET je rechts voorsorteren, want de overige 2 banen gaan rechtdoor, dwars door de "rotonde" heen.
Wil je van linksboven of rechtsonder linksaf, moet je juist rechts voorsorteren en ipv dat je dan 3/4 rijdt, moet je op 1/4 al scherp linksaf slaan om dwars door de "rotonde" te gaan |( |( |( |( |(
En dat alles voorzien van verkeerslichten die waardeloos afgesteld staan, waardoor regelmatig het complete "verkeersplein" vol/vast staat.
 
Laatst bewerkt:
De nieuwste "rotonde" creatie in nijmegen. Degene die dat mormel heeft bedacht moet afgeschoten worden:
https://www.google.nl/maps/@51.8501983,5.8318293,266m/data=!3m1!1e3

wil je bv van rechtsboven of linksonder 3/4 rond/ linksaf dan MOET je rechts voorsorteren, want de overige 2 banen gaan rechtdoor, dwars door de "rotonde" heen.
Wil je van linksboven of rechtsonder linksaf, moet je juist rechts voorsorteren en ipv dat je dan 3/4 rijdt, moet je op 1/4 al scherp linksaf slaan om dwars door de "rotonde" te gaan |( |( |( |( |(
En dat alles voorzien van verkeerslichten die waardeloos afgesteld staan, waardoor regelmatig het complete "verkeersplein" vol/vast staat.

Watskebeurt?! Nijmegen geconfisqueerd door Doesburg :? Helluuup!
Edit: Bij de eerste klik kwam ik echt in Doesburg uit _O-

Maar over die rotonde: Only in Nijmegen -O-
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan