Vroeger motorijden prettiger??

Eerlijk gezegd... heel veel vroeger kon er iets meer dan tegenwoordig. Zonder rijbewijs de motor van ventje even gaan parkeren? Dat kon nog zonder dat de buurtwacht of de politie gebeld werd dus dat heb ik wel gedaan.
Maar alleen bij mooi weer natuurlijk:Y
 
Een verhaal van vroeger (hèt verhaal waarom ik jarengeleden voor mijn examen gezakt was)... Mijn ventje deed zijn examen in de sneeuw. Examinator ging "even" shoppen terwijl ventje buiten moest wachten. Tijdens zijn examen! Ventje gezakt, ventje bezwaar aangetekend, examinator zes maanden geschorst. Ventje herexamen en geslaagd natuurlijk!
En toen ging ĩk examen doen... Hmmm, die naam ken ik zei de examinator |( Ja, dik gezakt natuurlijk!
Vroeger alles beter? Ja: soms wel, soms niet
 
Andere ervaring...
Wij hadden nog geen portofoons, dus je kreeg aan aantal straten op om te rijden en dan stoppen en wachten op de examinator..
Ik moest starten op "de klok" en moest van daar uit naar de tunnel, keizerkarelplein rond, weer terug onder de tunnel en bij vissers meubelen stoppen..
Toen ik wegreed moest mijn examinator stoppen voor een verkeerslicht, en ik was de route gewoon doorgereden, en toen ik uit de tunnel kwam op de terugweg moest hij er nog in....
Nadat hij de route was gereden zei hij...nou je bent het plein goed rondgekomen rijdt maar terug...
10 minuten rijbewijs in de zak
 
Andere ervaring...
Wij hadden nog geen portofoons, dus je kreeg aan aantal straten op om te rijden en dan stoppen en wachten op de examinator..
Ik moest starten op "de klok" en moest van daar uit naar de tunnel, keizerkarelplein rond, weer terug onder de tunnel en bij vissers meubelen stoppen..
Toen ik wegreed moest mijn examinator stoppen voor een verkeerslicht, en ik was de route gewoon doorgereden, en toen ik uit de tunnel kwam op de terugweg moest hij er nog in....
Nadat hij de route was gereden zei hij...nou je bent het plein goed rondgekomen rijdt maar terug...
10 minuten rijbewijs in de zak
Had ik ook. Oefenvergunning en afrijden zonder helm op.
 
Ook ik ben begonnen met een oefenvergunning, voor een tientje mocht ik met m'n Jawa Californian binnen de gemeentegrenzen rijden.
Na een paar lesjes examen doen, een kwartiertje rijden en het roze papiertje zat in de achterzak!
Klaar voor een dikke fiets.......waarvoor ik het geld dan niet voor had, het werd gewoon de Jawa, nog een Jawa 634 en daarna een hele rits japanners van 34 tot 200 pk!
 
Ik reed al rond op een motor-scooter. (antieke Vespa)
Mijn vrouw wilde dat ik RBW zou gaan halen, om mogelijke problemen te voorkomen.
Een oefenvergunning vond ik niet echt een optie. Was prijzig en je kon dat maar 3x doen voor 1 mnd.
Ook alleen toegestaan te rijden in eigen gemeente. Al met al een hoop gedoe voor weinig rijden.

Met de scooter naar de rijschool gereden en gevraagd of RBW nodig was.
Ja, natuurlijk. Ik zie je hebt al ervaring. Zal examen aanvragen en week ervoor effe 1 lesje om aan de motor te wennen.
Daarna uurtje gelest met een Honda 350 (25pk?) en op naar het examen.
Was een makkie want ik had al auto-RBW. Theorie dat hoefde niet. Het papiertje met RBW A (volledig) was binnen.

Sindsdien ook veel zwaarder gaan rijden met vandaag de dag een Blackbird. Half Europa al rond getuft. No Problemo!!
Nooit als een gemis ervaren dat ik geen nieuwerwets examen (in 3 trappen A-A1-A2) heb hoeven doen.
Alle jaren alleen premie betaald voor de motorverzekering maar (gelukkig) nog nooit iets hoeven claimen.
(en dat hoop ik maar zo te houden)
 
In dienst motor rbw gekregen op de 3ta ,lessen was 1tuut li. 2 tuut re., en dan proberen de instructeur los te rijden.😁
Was een toffe peer ,gingen vaak bij hem thuis een bakkie doen👍was in '79 geldt dat ook al als vroeger ?🤔
Ik vond t een erg leuke tijd ,en er was meer ruimte op de weg👍
 
Verrek, nu je het zegt. Had het niet gezien dat het zo oude topic was. Ik ga mijn ogen open doen. Thanks.

Desondanks, raakt zo'n opmerking mijn R1-hart na 17 jaar nog steeds. 😪😁
Ja, dit topic over vroeger is ook vroeger gestart. Wat toen vroeger was, is nu heel vroeger.:P
 
Vroegah liep je nog een week mank door de kickstarter
Ehh... kickstarter???
IMG_20190312_125459.jpg


Definieer dat "Vroegah" eens.. _O- :P

Ik heb er overigens nog nooit mank van gelopen, maar dat is een ander verhaal. ;)
 
Toen dit onderwerp geopend is, was ik 17. 🧙‍♂️
Twee jaar later mijn motorrijbewijs gehaald, is niet zo ver "vroeger" als van anderen in dit topic, maar voel me toch ineens oud :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan