Wiebelig de bocht door (verkeerde techniek)

Ja zo,n Micra is ook een bruut apparaat, heb er ook een 3 cilinder deawoo Matiz bij, moet je ook echt voor oppassen :9~~

3 potten maken altijd wel een geluid alsof je in een raceauto rijdt, zelfde met die C1'tjes. heerlijk geluid. Maar dat die dingen moet je wel aantrappen :9
 
Ik snap het moeilijke gedoe niet zo erg.
Ik rem altijd voor de bocht, knijp de koppeling in en die laat ik weer pas los als ik de bocht helemaal door ben.
Doe je dat niet dan ga je giga op je snufferd. Snap niet dat ze dit niet leren op de motorrijlessen.
Ik rij al jaren zo en nog nooit problemen gehad.


Ik lees wel eens wat op forums en ik heb best veel moeite om het een beetje te volgen

Zou jij in topics als dit voortaan willlen posten dat vierkante banden geen probleem zijn, omdat je bij jos smit voor weinig gewoon weer ronde (zwarte) ken kopen.

Dat houd het wat overzichtelijker, zo een forum .
 
Ik lees wel eens wat op forums en ik heb best veel moeite om het een beetje te volgen

Zou jij in topics als dit voortaan willlen posten dat vierkante banden geen probleem zijn, omdat je bij jos smit voor weinig gewoon weer ronde (zwarte) ken kopen.

Dat houd het wat overzichtelijker, zo een forum .

Als jij niet structureel kennen en kunnen door elkaar haalt kan daarover gepraat worden.
 
Ik heb het idee dat ik niet echt lekker de bocht doorkom. Als ik rustig toer gaat het allemaal prima, maar als het wat vlotter gaat dan ga ik steeds meer de fout in.Op de motor merk ik dat ik alles een fractie later doe. Vlak voor de bocht (of soms zelfs in de bocht) koppel ik pas en gaat het gas er voorzichtig op. Daardoor begin ik al vrij wiebelig de bocht. Nu weet ik wel dat ik alles wat eerder moet doen, maar ik blijf gewoon te lang remmen. Iets in m'n hoofd zegt dat ik remmend de bocht in moet, terwijl ik weet dat het onzin is. Hebben meer mensen hier last van en zo ja wat doe je er aan?

Langzamer rijden, want als je dit merkt ben je helemaal niet klaar voor de bocht. Alle goeie tips qua rijtechniek zijn in principe al gegeven, maar de boodschap lijkt imo vooral te zijn: veel verder weg kijken.

Kijken doe je als het goed is in functie van je snelheid: als je 100 km/u rijdt moet je 100 km/u kijken, als je 160 km/u rijdt moet je 160 km/u kijken etc.

Bij 100 km/u is je remweg inclusief reactietijd give-or-take 50-60 meter (kan soms korter, is meestal langer), leg je per seconde pakweg 28 meter af, en wil je ook nog een beetje tijd hebben om je plan te bepalen als de dingen even niet zo lopen als je hoopte... dus zul je minimaal 75-100 meter overzien moeten hebben, voortdurend welteverstaan.

Dat betekent dat je geen tijd meer hebt om je motor te bewonderen als je rijdt: heel veel motorrijders zitten qua kijken als het ware vastgekleefd aan de eigen motor). Ik zeg altijd: gooi dat hoofd de bocht in, naar waar je naartoe wilt, bij wijze van spreke natuurlijk, want anders wordt het een rommeltje... Punt is: die motor is er straks ook nog wel, want die volgt vanzelf.

Kijken is de eerste randvoorwaarde om klaar te kunnen zijn, ruim vóór de bocht, met remmen, schakelen en gas aannemen. Met trekkende motor de bocht in en dóór houdt het spulletje lekker stabiel: dat is lekker, en geeft vertrouwen. Daarbij: als je op zoek gaat naar zicht en je beseft dat je de gehele rijstrook mag gebruiken, zul je merken dat de juiste rijlijnen vanzelf volgen. Gebruik daarbij ook je gezonde verstand: tegenliggers wegkoppen is niet leuk, krijg je hoofdpijn van ;-)

Doe eens een bergtraining of zoiets: is leuk, en zeker als je een lange tijd niet gereden hebt kom je er als herboren vandaan.
 
Ik hoop toch echt dat dit een sarcastische post is, in de zin van het bewust maken van de taalfouten. Zo niet: :')


Daar is een smilie voor.
IKu2cBC.gif


;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan